Het onmogelijke toch mogelijk: Volvo 240 uit 1984 start niet meer

Cupra 6K2

Startmotor
Goedenavond autoliefhebbers!

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een klassieke Volvo! Een blauwe 245 uit 1984 met een b21a die zondag 37 jaar geworden is. Helaas wil de auto sindsdien ook niet meer starten. Zondag nog met de auto gereden, maar toen ik maandagochtend dus niet meer starten. Met koude motor starten vereiste tot op heden altijd choke. Voor m'n gevoel krijgt de startmotor genoeg stroom, maar vindt er geen ontbranding plaats in de cilinders. Voor de zekerheid ook proberen te starten met startkabels. Op dat moment had de accu 13,7V, maar ook toen wilde ze niet starten. Een huisgenoot gaf aan dat er zwarte rook uit de uitlaat kwam tijdens de poging. Dit zou kunnen duiden op teveel benzine in de verbrandingskamers heb ik me laten vertellen. Vandaag ook proberen te starten (meerdere pogingen van 15 seconden) zonder gas en zonder choke. Helaas sloeg deze toen ook niet aan. Als je gas geeft hoor je wel dat de motor sneller draait. Ik heb nog twee video's bijgevoegd waar misschien nog uit valt af te leiden. De eerste video is maandag middag gemaakt. Toen de motor proberen te starten met de choke open wat de zwarte rook creeërde (eerste video). Vandaag de motor proberen te starten zonder choke (tweede video).

Nog wat informatie wat misschien invloed kan hebben gehad:
Ik ben zondagmiddag bezig geweest met het proberen werkend te krijgen van de koplampsproeiers en de koplampruitenwissers. Ik ben alleen bij de rechterkoplamp bezig geweest en de sproeiers werkend gekregen. Echter nog niet gelukt om de oorzaak van de koplampruitenwissers te vinden. Daarbij doen nu de ruitenwissers van de voorruit het niet meer (deden het eerst wel). Dit ligt niet aan de zekering want deze is dezelfde als voor de claxon en de sproeiers die het beide wel doen. Zou dit er op de een of andere manier met het startprobleem te maken kunnen hebben?

Starten zonder choke ging eigenlijk niet, dus heb tot nu toe altijd met choke gestart en deze dan langzaam laten terugzakken als de motor warmer werd. Maar als ik deze helemaal uitzette dan liep hij onregelmatig stationair en schudt het blok veel. Daarom liet ik de choke een klein beetje open waardoor de motor soepeler loopt zo rond de 1000 toeren. Misschien dat hier nog een link zit met het startprobleem?

Een hele lap tekst, maar ben benieuwd of iemand dit probleem herkent of tips heeft wat ik nog kant testen! Alvast bedankt allemaal en een fijne avond toegwenst!

Groeten,
Casper

Video 1 (maandag)

Video 2 (dinsdag)
 
Bedankt voor de reacties mannen!

Om even gelijk op jullie te antwoorden:
@Carkiller: Heb in de tweede video geprobeerd te starten zonder choke en met gas. Heb dit meerdere keren geprobeerd, maar helaas ook geen verbetering hoorbaar.

@Tinus Turbo: Tank is nog halfvol. Heb vorige week getankt in Duitsland en een half volle tank moet wel ongeveer kloppen

@Pietzoveel: Deze carburateur is een Pierburg. Ik ben nog niet zo thuis in de wereld van carburateurs, dus wil hier nog niet teveel mee knoeien. Maar als er niets anders opzit maak ik hem binnenkort open om het membraan te controleren

Alle ideeën zijn welkom! :)

Groeten,
Casper
 
Het is in ieder geval duidelijk een brandstofprobleem.
Als een keer geprobeerd 20-25 seconden plankgas (niet pompen, geen choke) te starten?
Voordat ik aan de carburateur zou gaan prutsen, zou ik eerst premium brandstof uit een apart tankje voeden, kijken of-ie daar wel op loopt. Of zit er al premium brandstof in?
 
Toerentalsensor defect?

Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=p1wG6cuCtpg

vanaf minuut 2.
 
@Pepe41: Ik zal morgen nog eens met lang gas geven proberen te starten. Er zit nu E5 euro 95 benzine in. Dat had ik getankt op de terugweg nadat ik hem gekocht had. Daarna las ik in het boekje van 1984 staat dat er getankt dient te worden met 98. Denk zelf dat de euro 95 niet het probleem is, omdat de auto na het starten in principe prima reed. Mooi lineair vermogen en geen haperingen of iets.
 
Durashift zei:
Toerentalsensor defect?

Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=p1wG6cuCtpg

vanaf minuut 2.

Zoiets lulligs zou het zomaar eens kunnen zijn. Ik zal eens kijken bij welke connectors ik allemaal in de buurt ben geweest
 
Nou stast er niet voor niks dat je 98 moet tanken en zeker die E5 of nog erger E10 meuk zoals je die in Duitsland tankt zorgt ervoor dat je benzineleidingen in no time dicht zitten.

Ik zou de leiding bij de carburateur losmaken en dan kijken (met een helper) of er bij starten benzine stroomt.
 
Cupra 6K2 zei:
Starten zonder choke ging eigenlijk niet, dus heb tot nu toe altijd met choke gestart en deze dan langzaam laten terugzakken als de motor warmer werd. Maar als ik deze helemaal uitzette dan liep hij onregelmatig stationair en schudt het blok veel. Daarom liet ik de choke een klein beetje open waardoor de motor soepeler loopt zo rond de 1000 toeren. Misschien dat hier nog een link zit met het startprobleem?

Als ik dit zo lees vermoed ik sterk dat je carburateur aan een grondige schoonmaak-, revisie- en afstelbeurt toe is, hetgeen je aangeeft zijn allemaal symptomen van tijdelijke (nood)oplossingen om te blijven rijden zonder dat de werkelijke oorzaak weg genomen is.
Ook niet vreemd na 37 jaar want de meeste rubbers, membramen en pakkingen zijn dan wel zo uitgehard en/of poreus dat ze hooguit nog symbolisch aanwezig zijn maar niet meer fatsoenlijk kunnen werken en overal valse lucht aanzuigen.
Het rijdt en presteert niet fijn, het zuipt benzine, en je motor vindt het ook niet fijn dat een overdaad aan benzine je motorolie verschraalt en verbrandingsruimtes vervuild.... gelijk even goed aanpakken dus, en als je jezelf daarin niet vertrouwd laat het dan doen.
En als je er toch mee bezig moet vervang dan ook gelijk even alle brandstofslangen en filters tussen tank en motor, en tevens alle vacuumslangen. (check ook je brandstofpomp)
De houdbaarheid daarvan is meestal ook al ruimschoots over datum en een grote kostenpost is dat ook niet... alleen de rode haan is nog blij met dat oude spul maar ik vermoed dat je die niet in je nieuwe oldtimertje wilt.
 
Janneman zei:
Nou stast er niet voor niks dat je 98 mo er t tanken en zeker die E5 of nog erger E10 neuk zoals je die in Duitsland tankt zorgt ervoor dat je benxineleidingen in no time dicht zitten.

Ik zou de leiding bij de carburateur lismaken en dan kijken (met een helper) of er bij starten benzine stroomt.

Dat is dus echt kul. Nee je moet geen 95 tanken als er 98 in moet, maar het is niet zo, dat na 1x tanken alles dicht zit en/of stuk is.
Dat problemen met vergommen treed pas na enkele maanden op, niet na een paar dagen.
Groter probleem is mogelijk detonatie (pingelen)als gevolg van een te laag octaan, dat kan je blok echt slopen als je daar te lang mee door blijft rijden.
 
Heb je al gekeken of je een vonk hebt. Iedereen gaat er nu wel vanuit dat het een brandstof probleem is, maar als hij echt geen pukkel geeft, lijkt mij een ontstekingsprobleem waarschijnlijker.
 
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Nou stast er niet voor niks dat je 98 mo er t tanken en zeker die E5 of nog erger E10 neuk zoals je die in Duitsland tankt zorgt ervoor dat je benxineleidingen in no time dicht zitten.

Ik zou de leiding bij de carburateur lismaken en dan kijken (met een helper) of er bij starten benzine stroomt.

Dat is dus echt kul. Nee je moet geen 95 tanken als er 98 in moet, maar het is niet zo, dat na 1x tanken alles dicht zit en/of stuk is.
Dat problemen met vergommen treed pas na enkele maanden op, niet na een paar dagen.
Groter probleem is mogelijk detonatie (pingelen)als gevolg van een te laag octaan, dat kan je blok echt slopen als je daar te lang mee door blijft rijden.

Mag je van mij kul noemen, mijn eigen ervaring is 1 dag na e10 tanken de leiding dicht. Kan zo'n slang van 40 jaar oud echt niet tegen.
 
Janneman zei:
marcel21674 zei:
Janneman zei:
Nou stast er niet voor niks dat je 98 mo er t tanken en zeker die E5 of nog erger E10 neuk zoals je die in Duitsland tankt zorgt ervoor dat je benxineleidingen in no time dicht zitten.

Ik zou de leiding bij de carburateur lismaken en dan kijken (met een helper) of er bij starten benzine stroomt.

Dat is dus echt kul. Nee je moet geen 95 tanken als er 98 in moet, maar het is niet zo, dat na 1x tanken alles dicht zit en/of stuk is.
Dat problemen met vergommen treed pas na enkele maanden op, niet na een paar dagen.
Groter probleem is mogelijk detonatie (pingelen)als gevolg van een te laag octaan, dat kan je blok echt slopen als je daar te lang mee door blijft rijden.

Mag je van mij kul noemen, mijn eigen ervaring is 1 dag na e10 tanken de leiding dicht. Kan zo'n slang van 40 jaar oud echt niet tegen.

Dat is ook mijn ervaring. Een carburateur werkt - in tegenstelling tot een injectiesysteem - met hele kleine drukverschillen. De E5 - of E10 -benzine bevat aceton wat oudere benzineslangen en dergelijke in enkele dagen oplost. Ik zou ALLE benzineleidingen vervangen, de carburateur(s) ultrasoon laten reinigen en opnieuw laten afstellen (dan kan je gelijk vragen of ze hem een tikje te rijk willen zetten). En wacht daar geen dagen mee, dan hoeft het niet meer.
De choke een haartje open laten staan met stationair draaien kan je voorkomen door de auto iets te rijk te laten zetten. Hij zal echter nooit zo mooi stationair lopen als een injectiemotor, we zijn inmiddels wel 40 jaar verder met de techniek.



De E5 of E10 benzine in combinatie met een carburateur die wel tegen de E5 rommel kan, geeft toch vaak problemen met starten na een periode van wat langer stilstaan. Er moeten veel toevoegingen door deze benzine en na een paar maanden zakken deze in benzine slecht oplosbare toevoegingen naar de bodem. In de tank geeft dat niet zulke grote problemen - met flink schudden door het rijden lost het wel weer op - maar de carburateur raakt van slag door deze benzine. Starten zal dan alleen met remmenreiniger nog lukken en dat is minder gezond voor de motor.

Je kan PROBEREN (nul, komma niets garantie) of je er met aftappen van deze benzine al bent (misschien kan je het doneren aan iemand met een moderne auto). Dan bedoel ik de tank leeg maken, de carburateur leeg laten lopen (vaak zit er een aftap aan de vlotterkamer) en een goede kwaliteit benzine in de auto gooien. Wacht hier niet te lang mee, voor je het weet is al het rubber van de brandstofleidingen aangetast en is de boel zo lek als een zeef (brandgevaar en vervuiling).
 
^^^ ondanks jullie expertise en ervaringen: ( (y) )

. als er E5 RON 95 getankt is ipv RON 98, wat tegenwoordig ook E5 is, dan is dat beiden nog geen E10 (RON 95) en dus lijkt mij dat de kans op vergomming nou niet direct aanwezig is. Misschien de eerste stap om bij de vorige eigenaar te vragen wat hij tankte? E5 is al enige jaren op de markt.. nietwaar.

Auto heeft gedraaid totdat je met elektra aan de gang bent geweest.

Eerste stap inderdaad de slang los bij de toevoer van de carburateur en kijken of er brandstof komt.
Als daar peut komt.. dan controle op de vonk.
Daarna toch eens de overige elektronica (zover aanwezig) nalopen, ook de bedrading. Schakelen de relais correct? (omdat er iets is met je ruitenwisser dat anders is).
 
marcel21674 zei:
Heb je al gekeken of je een vonk hebt. Iedereen gaat er nu wel vanuit dat het een brandstof probleem is, maar als hij echt geen pukkel geeft, lijkt mij een ontstekingsprobleem waarschijnlijker.

In die filmpjes pruttelt het blok wel even tijdens het starten maar valt die ook gelijk weer dood door gebrek of overmaat aan brandstof.... een vonkje krijgt die dus wel maar geen fatsoenlijk brandbaar mengsel.



Als het mijn auto was dan wist ik de oplossing wel, dan ging alle benzinemeuk er af en kwam er direct een single lpg installatie in met een onderbouw gastank op plaats van de benzinetank.... deze motor is hiervoor prima geschikt en je bent dan ook gelijk definitief van al die kwastenreiniger problematiek af.
 
Dank voor jullie reacties allemaal!

Vorige eigenaar had volgens mij altijd in Duitsland getankt en ik vermoed Euro 95 E5, want hij gebruikte deze auto meer als aanhangwagentrekker dan een nette oldtimer. Als ik me niet vergis is euro 98 in Nederland ook E5 net als Euro 95 in Duitsland (wat ik getankt heb). Ik had getankt met nog 4 liter in de tank en de eerste 10 keer daarna startte de auto ook gewoon, dus kan me niet voorstellen dat het type benzine de oorzaak zou kunnen zijn.

Verder heb ik de connectoren nagekeken en deze zagen er allemaal goed uit. Ook alle vacuumslangen gecheckt op uitdrogingsverschijnselen en ook deze niet ontdekt. Ik heb de bougies eruit gedraaid. Deze waren behoorlijk vochtig en ook het bougiegat was behoorlijk nat. Hier een video. Vervolgens de bougie op het blok gelegd en getest op spark. Dit was er ook. Lijkt me dus ook geen probleem met de bobine, verdelerkap, bougiekabels en bougies zo op het eerste gezicht.

Er is dus ook benzinetoevoer, maar het mengsel in de cilinders zal op dit moment veel te veel benzine bevatten om te ontbranden, maar wat kan de oorzaak zijn dat er zoveel benzine wordt ingespoten? En wat voor vervolgstappen zouden jullie adviseren om de benzine die nu in de cilinders staan eruit te krijgen? Zodat de bougies niet gelijk helemaal nat worden als ik ze terug zet?
 
Ik had de video inderdaad gezien en geprobeerd, maar zodra ik de bougies weer indraai en ik een poging doe, zijn ze vervolgens weer helemaal nat. Op dit moment staat er (volgens mij) nog te veel brandstof in de cilinders om überhaupt te kunnen starten. Heb het meerdere keren geprobeerd (dus ook metgaspedaal en uiteraard zonder choke), maar hoorbaar ook geen verschil tussen de eerste en laatste keer.
 
Cupra 6K2 zei:
Er is dus ook benzinetoevoer, maar het mengsel in de cilinders zal op dit moment veel te veel benzine bevatten om te ontbranden, maar wat kan de oorzaak zijn dat er zoveel benzine wordt ingespoten? En wat voor vervolgstappen zouden jullie adviseren om de benzine die nu in de cilinders staan eruit te krijgen? Zodat de bougies niet gelijk helemaal nat worden als ik ze terug zet?

Die benzine in de cilinders verdampt wel als je de bougies er een dagje uit laat, maar houd er rekening mee dat er in het inlaatspruitstuk ook nog pure benzine kan staan.
Voor de rest wat ik in m'n eerste post al aangaf: reinig en reviseer (of vervang) die carburateur en stel hem daarna goed af.... als b.v. de vlotternaald al niet meer fatsoenlijk afsluit (lekke afdichting/vlotter of vervuiling/oxidatie) blijft er een overmaat aan benzine binnenstromen, en dat is nog maar 1 van de redenen dat een carburateur de boel drastisch kan verzuipen.
En het feit dat je de choke al continu iets moet gebruiken om de motor aan de praat te kunnen houden geeft al aan dat er bij het venturideel in de carburateur ook al iets niet goed is, ergens valse lucht aanzuigen (door lekke pakkingen, versleten gasklep-as enz.) is geen uitzondering bij die oude gasfabrieken.
Een versleten carburateur aan het werk houden is net zoiets als dweilen met de kraan open, dat blijft regelmatig terugkerend lapwerk en een hoop frustratie.
 
Muddy Bandit zei:
Cupra 6K2 zei:
Er is dus ook benzinetoevoer, maar het mengsel in de cilinders zal op dit moment veel te veel benzine bevatten om te ontbranden, maar wat kan de oorzaak zijn dat er zoveel benzine wordt ingespoten? En wat voor vervolgstappen zouden jullie adviseren om de benzine die nu in de cilinders staan eruit te krijgen? Zodat de bougies niet gelijk helemaal nat worden als ik ze terug zet?

Die benzine in de cilinders verdampt wel als je de bougies er een dagje uit laat, maar houd er rekening mee dat er in het inlaatspruitstuk ook nog pure benzine kan staan.
Voor de rest wat ik in m'n eerste post al aangaf: reinig en reviseer (of vervang) die carburateur en stel hem daarna goed af.... als b.v. de vlotternaald al niet meer fatsoenlijk afsluit (lekke afdichting/vlotter of vervuiling/oxidatie) blijft er een overmaat aan benzine binnenstromen, en dat is nog maar 1 van de redenen dat een carburateur de boel drastisch kan verzuipen.
En het feit dat je de choke al continu iets moet gebruiken om de motor aan de praat te kunnen houden geeft al aan dat er bij het venturideel in de carburateur ook al iets niet goed is, ergens valse lucht aanzuigen (door lekke pakkingen, versleten gasklep-as enz.) is geen uitzondering bij die oude gasfabrieken.
Een versleten carburateur aan het werk houden is net zoiets als dweilen met de kraan open, dat blijft regelmatig terugkerend lapwerk en een hoop frustratie.

Je hebt gelijk over de versleten carburateur, dat is een zeer vervelende bron van ellende.

De APK stelt eisen aan de afstelling van de carburateur. De carburateur netjes op zoveel % CO afstellen (ik meen max 2% CO) zorgt er voor dat de motor stationair wel eens een klap mist. De choke een haartje uittrekken zet de gehele mengselvoorziening wat rijker waardoor hij stationair weer netjes kan lopen. In die tijd werd de uitstoot van vervuiling nogal op de dieselgate-manier opgegeven,. Vers uit de fabriek, superschoon afgesteld kon hij de maximale waarde nog net halen.

Verder is de E5 en E10 benzine bio-benzine waarin voor verbetering van het octaangetal wat aceton is toegevoegd. Die aceton heeft als nare bijwerking dat het rubber wat vroeger voor brandstofafdichtingen werd gebruikt, oplost.
Voor jouw auto geeft Volvo aan dat er E10 getankt kan worden. Dat betekent dat de carburateur waarschijnlijk rubbers heeft die tegen E10 kunnen. Er zit echter ook enkele meters "gewoon benzineslang" in de auto en dat kan ooit een keer vervangen zijn door slang wat niet tegen E10 kan (E5 en E10 is pas kort op de markt). De video's laten zien dat de ontsteking redelijk werkt, direct na het "pompen" draait de motor even op de benzine die de acceleratiepomp in de motor gespoten heeft. Blijven pompen met het gaspedaal en de auto blijft (heel slecht) draaien.
Ook een stalen benzinetank kan vervelende bijverschijnselen geven, er kunnen roestdeeltjes los komen. Ik weet echter niet of jouw volvo nog een stalen tank had maar de E5 en E10 benzine schijnen eerder roest te geven.

Om weer een keer te kunnen rijden zou ik toch een keer de hele carburateur (laten) reviseren en die E-meuk doneren aan iemand met een moderne auto. Mijn gok is dat je rubber (of roest-) deeltjes in de sproeiers vindt. Een indicatie daarvoor zie je als je de vlotterkamer leeg laat lopen door een wit koffiefilter (of je opent hem en kijkt op de bodem). Voor de zekerheid zou ik ook alle benzineslangen vervangen, je zal de eerste niet zijn die in een auto uit 1984 niet originele (verkeerde) slangetjes heeft zitten.
 
Dank voor jullie reacties, tips en uitleg over de carburateur en de brandstof! Ik heb goed nieuws, we zijn weer een stap verder!

Ik heb de bougies nogmaals getest en de vonk lijkt me goed als ik dit vergelijk met wat ik op internet zie. Ik heb meerdere keren op de startmotor laten starten en daarna de bougies weer gemonteerd. Toen weer proberen te starten en dit klonk al een stuk beter dan gister! Wat nu het geval is is het volgende: Op het moment dat ik de sleutel omdraai in de start positie en ik begin wat gas bij te geven dan hoor je dat hij steeds beter aan slaat. Op een gegeven moment beginnen de toeren te klimmen en draait de motor voor m'n gevoel zo'n 2000 toeren. Op dat moment laat ik normaal de sleutel terugveren in de contact positie en houd ik wat toeren zodat hij niet afslaat. Maar op dit moment slaat de auto gelijk af op het moment dat ik de contactsleutel loslaat ook al draait de motor op dat moment niet meer op de startmotor maar op de verbranding. Ook als ik tijdens het loslaten van de sleutel gas blijf houden slaat de motor alsnog direct af. Omdat de motor wel gewoon toeren maakt vermoed ik dat het probleem nu niet meer ligt bij de spark, timing en brandstofmengsel maar eerder bij een of ander elektrisch probleem die ervoor zorgt dat er vermoedelijk geen spark meer komt bij het loslaten van de sleutel. Dit andere probleem heeft er maandag en dinsdag voor gezorgd dat ik de motor heb laten 'verzuipen' waardoor het daadwerkelijk probleem nog moeilijker te vinden was.

Dus even samenvattend: sleutel los van de startpositie is direct motor uit ook als deze wel draaide op verbranding. Het lijkt me een elektronisch probleem dat er op de een of andere manier geen signaal meer komt voor spark of dat er geen brandstof meer wordt ingespoten (dit tweede lijkt me onwaarschijnlijker). Klopt mijn redenatie een beetje en wat voor stappen zou ik kunnen nemen om het probleem te achterhalen?

Omdat een video veel meer zegt dan 1000 woorden: Startpogingen

En ook nog een video van de bedrading en de motorruimte, wellicht dat een van jullie experts hier visueel het probleem al kunnen zien. Video motorruimte

Het rode draadje is verbind een potje dat een luchtkanaal in het spruitstuk open zet met de bobine. Deze was niet verbonden op het moment dat ik er voor het eerst achter kwam dat de motor niet startte. Nu met de plus van de bobine verbonden, maar helaas nog zonder resultaat.

Fijne avond!

Groeten,
Casper
 
Allereerst: in de video zie ik je steeds met het gaspedaal spelen. Start eens met het pedaal helemaal naar beneden en hou het daar tot de motor echt is aangeslagen en minstens 3000 toeren maakt.

Ten tweede: ja, het is mogelijk dat de ontsteking wel vonkt als je start, en niet als je de contactsleutel loslaat. Veel auto's uit die tijd starten over een voorschakelweerstand voor een extra sterke vonk tijdens het starten. Wanneer je de contactsleutel loslaat, vonkt-ie rechtstreeks vanaf de bobine. Een andere bron dus. Er kan een probleem zitten in het traject vanaf het contactslot tot de bobine, dat zou je eens na kunnen meten of de bobine direct voeden via de accu. Ik weet alleen niet zeker of je bij jouw auto de + of de - van de bobine moet aansluiten op de accu, dat hangt van het systeem af ( is meestal de +).
 
Pepe41 zei:
Allereerst: in de video zie ik je steeds met het gaspedaal spelen. Start eens met het pedaal helemaal naar beneden en hou het daar tot de motor echt is aangeslagen en minstens 3000 toeren maakt.

Ten tweede: ja, het is mogelijk dat de ontsteking wel vonkt als je start, en niet als je de contactsleutel loslaat. Veel auto's uit die tijd starten over een voorschakelweerstand voor een extra sterke vonk tijdens het starten. Wanneer je de contactsleutel loslaat, vonkt-ie rechtstreeks vanaf de bobine. Een andere bron dus. Er kan een probleem zitten in het traject vanaf het contactslot tot de bobine, dat zou je eens na kunnen meten of de bobine direct voeden via de accu. Ik weet alleen niet zeker of je bij jouw auto de + of de - van de bobine moet aansluiten op de accu, dat hangt van het systeem af ( is meestal de +).

Voor het overbruggen van de ontsteking kan je inderdaad de plus van de bobine rechtstreeks aan de plus van de accu hangen. Doe dat niet te lang, de bobine wordt daar heet van. Neem de min en je punten branden aan elkaar vast doordat de volle stroom van de accu er doorheen jaagt.

Bobine en puntjes staan in serie en de puntjes zijn niet meer dan een schakelaar naar massa. Je kan de draad van de verdeler naar de bobine volgen, dat is de min van de bobine.

Voor een exploded view van de carburateur.

Ik gok dat "schroefje" 38 of 42 dicht zit.
Deze carburateur heeft geen traditionele acceleratiepomp maar het mengsel wordt verrijkt doordat de gasschuif door olie gedempt wordt.
 
Iedereen ontzettend bedankt voor de uitleg en het meedenken! De Volvo loopt weer! :)

Pepe, ik heb je advies opgevolgd en ben de spanning gaan meten van de bobine. Deze had in de contact stand 6.4V als de rode draad niet verbonden was en 5.8V als de rode draad verbonden was met het anti nadieselklepje. Dit is niet de 10V die die zou moeten krijgen dus het probleem ligt tussen het contactslot en de bobine. Ik heb toen de bobine zoals je aanraadde direct aangesloten op de accu en toen stond er 11.4V over de bobine terwijl de accu nog 12.2V had. Vervolgens weer proberen te starten en dat werkte! (Dit keer zoals je aanraadde met constant gas totdat hij aansloeg. (was al vrij snel gelukkig)). Moest toch een beetje choke erbij gebruiken anders sloeg hij af, maar hij startte weer precies zoals vorige week!

Toen zag ik in mijn ooghoek helemaal aan de rechterkant van de auto achter het motorkap scharnier een weerstand waar een contact van loshing. Deze vastgemaakt en nogmaals de spanning van de bobine in de contactstand met de motor uit gemeten en nu geeft deze 9.7V aan! Dit zou dan de voorschakelaarsweerstand moeten zijn geweest toch? Hij zag er anders uit dan hoe ik ze op internet zie bij dit model, maar waarschijnlijk al een keer professorisch vervangen. Best komisch dat ik in het filmpje van de motorruimte op 16 seconden zelfs heb ingezoemd op deze weerstand met een losse connector en toch op de een of andere manier niet heb doorgehad dat deze loszat. Best wel heel knullig eigenlijk.

Maar eind goed al goed! Hij loopt weer! Nogmaals dank voor het meedenken! Nu verder met oliewissel, koelvloeistof flush, afstellen, schoonmaken en wat kleine zaken repareren!

Hier nog even een filmpje van de start en de spanning over de bobine in verschillende situaties en een foto van de connector die los zat. Ook als de motor liep en ik deze connector loshaalde als test stopte de motor er gelijk mee. Hiermee weet ik zeker dat dit de oorzaak was!

Ik wens iedereen een fijn weekend toe!

Groeten,
Casper


 
Ah, gelukkig.

Ik had het eerlijk gezegd echt gezocht in de carburateur, hoewel die natte bougies niet direct passen in dat beeld. Maar dat gasgeven, starten, gas los direct afslaan past wel in het beeld bij een verstopte stationairsproeier.

Nog een vraag: Moet er niet een beetje isolatie rond die stekkertjes?
 
Ik vermoed dat het als volgt is gegaan. Zondag is tijdens het loshalen van de slang voor de achterruitenwisservloeistof de connector losgeraakt. Vervolgens meerdere keren geprobeerd te starten met choke. Hiermee de cilinders vol laten stromen met brandstof en hierdoor ook de bougies heel vochtig gekregen. Toen leek de oorzaak van het niet starten te zitten bij het brandstofmengsel. Omdat de motor toen helemaal niet aansloeg was niet te ontdekken dat deze eigenlijk pas stopte met draaien als de sleutel vanuit de start-stand weer wordt losgelaten.

En er moet zeker isolatie rond de connectors. Ik wil sowieso nog de auto een stuk beter leren kennen en klussen repareren. Heb de auto nu drie weken en vorig weekend het hele interieur gestript. Aankomende vrijdag gaan we nieuwe bodemplaten erin lassen voor de passagiers achter en de wielkast. Ik heb nog een hele lijst klussen die ik wil doen en met de Haynes manual zou ik een heel eind moeten komen. Ik heb geen werktuigbouwkundige of elektrokundige achtergrond en ook niemand in mijn familie- en vriendenkring, maar vindt het wel heel interessant. Ik zal vast nog wel eens een topic starten als ik weer ergens tegenaan loop.

Voor nu bedankt ook voor jou input rke en een fijn weekend!
 
Terug
Bovenaan