Roeland 3420725
Net ingestapt
Als autoliefhebber ben ik ook geinteresseerd in auto onderhoud. Nu zat ik echter te kijken naar het lijstje van inspectie punten van de grote beurt en vroeg mij af: hoeveel toegevoegde waarde hebben de inspectie activiteiten van een grote beurt als je ook al een APK laat doen? Worden niet veel van de zaken van een grote beurt niet ook al voor de APK gecontroleerd?
Het valt me op dat maar weinig merken duidelijk zijn over wat er nou precies gedaan wordt bij een grote of kleine beurt. Louwman heeft voor Lexus wel een aardig overzicht (https://www.louwman.nl/merken/lexus/onderhoud) dus daar zal ik me op baseren.
Wat er bij een grote beurt meer wordt gedaan ten opzichte van een kleine beurt (uitgaande van een Lexus CT200h):
Inspectie van:
Bij zowel de grote als kleine beurt wordt olie+oliefilter vervangen en alle overige vervangingen zijn los van de beurt.
Als ik dit zo lees dan kies je dus voor een grote beurt omdat je graag wil dat:
- accu nagemeten wordt
- dikte van de remschijven achter nagemeten wordt?
- luchtfilter wordt geinspecteerd
Wat zie ik over het hoofd of begrijp ik onvoldoende? Of is een kleine beurt + APK dus eigenlijk bijna net zo compleet als een grote beurt wat betreft inspectie?
Het valt me op dat maar weinig merken duidelijk zijn over wat er nou precies gedaan wordt bij een grote of kleine beurt. Louwman heeft voor Lexus wel een aardig overzicht (https://www.louwman.nl/merken/lexus/onderhoud) dus daar zal ik me op baseren.
Wat er bij een grote beurt meer wordt gedaan ten opzichte van een kleine beurt (uitgaande van een Lexus CT200h):
Inspectie van:
- Aandrijfassen - maar daar gelden ook APK keuringseisen voor? Dus als je een APK laat doen, dan controleren ze dit toch ook?
- Accu - behalve de bevestiging is de staat van de accu geen APK punt. Dus hier heeft de grote beurt toegevoegde waarde.
- Brandstofleidingen, verbindingen en tankdop - APK punt
- Carrosserie, chassisbalken, bodemplaat en subframe - ook een APK punt?
- Luchtfilter - dit is geen APK punt, dus hier heeft de grote beurt een toegevoegde waarde.
- Rempedaal en handrem - beide zijn een APK punt.
- Remschijven, remblokken en remslangen achter - de APK doet slechts een visuele controle en een remmentest maar meet niet de dikte van de remschijven op zoals Joep in Klokje Rond altijd doet? Hier zou de grote beurt dus toegevoegde waarde hebben?
- Slangen en leidingen in motorruimte - ik heb geen idee wat er hier wordt gedaan. Inspectie of er niets lekt? Lekkage is ook een APK afkeurpunt?
- Stuurinrichting - APK
- Uitlaatsysteem - APK
- Voor- en achterwielophanging en fuseekogels - APK
Bij zowel de grote als kleine beurt wordt olie+oliefilter vervangen en alle overige vervangingen zijn los van de beurt.
Als ik dit zo lees dan kies je dus voor een grote beurt omdat je graag wil dat:
- accu nagemeten wordt
- dikte van de remschijven achter nagemeten wordt?
- luchtfilter wordt geinspecteerd
Wat zie ik over het hoofd of begrijp ik onvoldoende? Of is een kleine beurt + APK dus eigenlijk bijna net zo compleet als een grote beurt wat betreft inspectie?