Het nut van een grote beurt/inspectie in combinatie met APK

Roeland 3420725

Net ingestapt
Als autoliefhebber ben ik ook geinteresseerd in auto onderhoud. Nu zat ik echter te kijken naar het lijstje van inspectie punten van de grote beurt en vroeg mij af: hoeveel toegevoegde waarde hebben de inspectie activiteiten van een grote beurt als je ook al een APK laat doen? Worden niet veel van de zaken van een grote beurt niet ook al voor de APK gecontroleerd?

Het valt me op dat maar weinig merken duidelijk zijn over wat er nou precies gedaan wordt bij een grote of kleine beurt. Louwman heeft voor Lexus wel een aardig overzicht (https://www.louwman.nl/merken/lexus/onderhoud) dus daar zal ik me op baseren.

Wat er bij een grote beurt meer wordt gedaan ten opzichte van een kleine beurt (uitgaande van een Lexus CT200h):
Inspectie van:
  • Aandrijfassen - maar daar gelden ook APK keuringseisen voor? Dus als je een APK laat doen, dan controleren ze dit toch ook?
  • Accu - behalve de bevestiging is de staat van de accu geen APK punt. Dus hier heeft de grote beurt toegevoegde waarde.
  • Brandstofleidingen, verbindingen en tankdop - APK punt
  • Carrosserie, chassisbalken, bodemplaat en subframe - ook een APK punt?
  • Luchtfilter - dit is geen APK punt, dus hier heeft de grote beurt een toegevoegde waarde.
  • Rempedaal en handrem - beide zijn een APK punt.
  • Remschijven, remblokken en remslangen achter - de APK doet slechts een visuele controle en een remmentest maar meet niet de dikte van de remschijven op zoals Joep in Klokje Rond altijd doet? Hier zou de grote beurt dus toegevoegde waarde hebben?
  • Slangen en leidingen in motorruimte - ik heb geen idee wat er hier wordt gedaan. Inspectie of er niets lekt? Lekkage is ook een APK afkeurpunt?
  • Stuurinrichting - APK
  • Uitlaatsysteem - APK
  • Voor- en achterwielophanging en fuseekogels - APK

Bij zowel de grote als kleine beurt wordt olie+oliefilter vervangen en alle overige vervangingen zijn los van de beurt.

Als ik dit zo lees dan kies je dus voor een grote beurt omdat je graag wil dat:
- accu nagemeten wordt
- dikte van de remschijven achter nagemeten wordt?
- luchtfilter wordt geinspecteerd

Wat zie ik over het hoofd of begrijp ik onvoldoende? Of is een kleine beurt + APK dus eigenlijk bijna net zo compleet als een grote beurt wat betreft inspectie?

Daarom is een APK vaak ook gratis bij een grote beurt, wat trouwens niet meer bestaat: dat zijn termen waar babyboomers mee opgegroeid zijn, maar de automerken zijn afgestapt van die termen. Nu is het gewoon iedere jaar een kleine beurt + de werkzaamheden die nodig zijn, San de had van km-stand of jaartal.

Bij mijn laatste onderhoudsbeurt kreeg ik een Suzuki Service Card Extra cadeau, dat hield schijnbaar verband met de APK. Want daar wordt dezelfde prijs voor gerekend als de "Extra" want de service card zelf is gewoon gratis.

Een APK-punt is gesteld onder een bepaalde voorwaarde, gefirmukeerd in een wettelijke eis. bijvoorbeeld een minimale profieldiepte of minimale remschijfdikte, gelijke remvertraging etc. Blijf je binnen de wettelijke norm krijg je een verse APK.

Of die band en schijf die op die bepaalde dag aan het minimum van de APK-eis voldoet ook nog een jaar of 20.000km meegaat, daar wordt bij de APK niet mee gerekend of naar gekeken.

Bij een onderhoudsbeurt wordt er gewerkt naar voorschrift van de fabrikant, worden je remmen weer even goed gangbaar genaakt, filters en vloeistoffen vervangen naar fabrieksvoorschrift (olie, maar bv ookmvloeistof, versnellingsbakolie), je schijven en blokken vervangen als je er de volgebde beurt niet mee haalt en advies als bv je banden onder de 3mm komen.

APK is geen inderhoud, simpel! Of alle onderhoudsbeurten uitgevoerd worden naar voorschrift of naar jouw wens, dat is echter vaak gissen. Altijd zelf scherp zijn dus!

Grote beurt bij de Prius/CT200h was dacht ik ook bougies vervangen, oliewissel en remmen gangbaar maken. Nu zijn de beurten bij deze auto's sowieso 90% gewoon check-ups van X aantal punten want zo veel gaat er niet aan kapot/slijtageonderdelen gaan gewoon extreem lang mee. Ook niet vergeten dat in sommige landen APK moet worden uitgevoerd door een totaal onafhankelijke garage. Ik woon in Finland en hier mag de keurmeester nog niet eens je kentekenverlichting vervangen. Die onderhoudsvoorschriften komen in dit geval gewoon van Toyota zelf, dus als ze daar een zelfde soort systeem hebben is het vrij logisch dat je een grote overlapping ziet tussen APK en beurt. In sommige landen hebben ze dan weer helemaal geen APK, dus daar is de enige graad van veiligheid het uitgevoerde onderhoud.

Zunigrijje zei:
Daarom is een APK vaak ook gratis bij een grote beurt, wat trouwens niet meer bestaat: dat zijn termen waar babyboomers mee opgegroeid zijn, maar de automerken zijn afgestapt van die termen. Nu is het gewoon iedere jaar een kleine beurt + de werkzaamheden die nodig zijn, San de had van km-stand of jaartal.
Dat is bijna wat Lexus dus ook doet: de werkzaamheden zijn los van de beurt. Ze maken nog wel onderscheid tussen een grote en kleine waarbij de grote een aantal inspecties extra heeft. Maar de vraag is vooral: zijn die extra inspecties nuttig als die ook al voor de APK worden gedaan?

GT86 zei:
Een APK-punt is gesteld onder een bepaalde voorwaarde, gefirmukeerd in een wettelijke eis. bijvoorbeeld een minimale profieldiepte of minimale remschijfdikte, gelijke remvertraging etc. Blijf je binnen de wettelijke norm krijg je een verse APK.

Of die band en schijf die op die bepaalde dag aan het minimum van de APK-eis voldoet ook nog een jaar of 20.000km meegaat, daar wordt bij de APK niet mee gerekend of naar gekeken.

Bij een onderhoudsbeurt wordt er gewerkt naar voorschrift van de fabrikant, worden je remmen weer even goed gangbaar genaakt,
Als we de remmen als voorbeeld nemen:
- Inspectie van de remschijven en remvertraging is iets dat de monteur voor de APK uitvoert. Inspecteert de monteur meer bij een grote beurt en is ie daar dus meer tijd mee kwijt?
- Ik begrijp dat het advies anders kan zijn bij dezelfde inspectie. Bij een APK kan de monteur zich beperken tot 'Goed genoeg voor de APK' terwijl ie ook heeft gezien 'dit is niet meer goed genoeg voor 20.000km'. Maar daar zit niet echt meerwerk.
- Het gangbaar maken van de remmen is duidelijk onderhoud en geen inspectie. Daar biedt een grote beurt dus meerwaarde, maar behoort het gangbaar maken van de remmen tot de grote beurt? Ik zie nergens staan dat 'gangbaar maken van de remmen' een item is dat de monteur uitvoert voor de grote beurt.

GT86 zei:
...filters en vloeistoffen vervangen naar fabrieksvoorschrift (olie, maar bv ookmvloeistof, versnellingsbakolie), je schijven en blokken vervangen als je er de volgende beurt niet mee haalt en advies als bv je banden onder de 3mm komen.

APK is geen inderhoud, simpel! Of alle onderhoudsbeurten uitgevoerd worden naar voorschrift of naar jouw wens, dat is echter vaak gissen. Altijd zelf scherp zijn dus!
Ik ben helemaal met je eens dat APK geen onderhoud is. Als je naar Lexus' overzichtje kijkt van de kleine en grote beurt dan lijkt dat, behalve het vervangen van de olie+oliefilter, ook meer een inspectie dan onderhoud. Zaken die echt onderhoud zijn zoals vervangen van bougies, vervangen van luchtfilter staan los van de inspectie.

Zadelsnuiver zei:
Grote beurt bij de Prius/CT200h was dacht ik ook bougies vervangen, oliewissel en remmen gangbaar maken.
Volgens het schema van Lexus is vervangen van de olie+oliefilter inderdaad inbegrepen bij elke beurt (groot en klein). Het vervangen van bougies is elke 90.000km, luchtfilter 60.000km of 4 jaar, interieurfilter elke 30.000km of 2 jaar - en staat als werkzaamheden los van de beurt. Overigens zijn die werkzaamheden wel weer in de adviesprijs inbegrepen.

Zadelsnuiver zei:
Die onderhoudsvoorschriften komen in dit geval gewoon van Toyota zelf, dus als ze daar een zelfde soort systeem hebben is het vrij logisch dat je een grote overlapping ziet tussen APK en beurt. In sommige landen hebben ze dan weer helemaal geen APK, dus daar is de enige graad van veiligheid het uitgevoerde onderhoud.
Je zou dus kunnen zeggen dat veel merken de inspectiepunten van de beurt gestandardiseerd hebben en daarbij geen rekening heeft gehouden met de inspecties die al uitgevoerd worden voor de APK?

Als ik het even vergelijk voor de CT200h:
- Een kleine beurt in jaar 3 kost 194 euro
- Een grote beurt in jaar 4 kost 418 euro. Wat je dan extra krijg ten opzichte van de kleine beurt:
- Wat extra inspecties (waarvan alleen de accu niet voor de APK gecontroleerd zou worden)
- Misschien het gangbaar maken van de remmen (ook al staat dat niet vermeld)
- Interieurfilter vervanging
- Remvloeistof vervanging
Is ruim 224 euro extra dit bovenstaande waard? Hoeveel daarvan zou zijn voor interieurfilter vervanging + remvloeistof vervanging en hoeveel betaal je voor de extra inspecties?

Als je het risico durft te nemen, kun je natuurlijk ook naar een olie station rijden: dit fenomeen bestaat niet in Nederland, maar in Duitsland wel. Met mijn oude auto reed ik gewoon naar Mr Wash in Düsseldorf en liet daar olie en oliefilter voor € 30 vervangen.

Met mijn huidige auto doe ik dat niet, want een ingevuld onderhoudsboekje is ook fijn en inruil daarvoor krijg ik gratis pechhulp. Echter een kleine beurt is naar mijn mening niks anders dan olie en filter vervangen, waarbij ook nog de auto geïnspecteerd wordt. Wat inderdaad ook bij de APK gedaan wordt.

APK is echter minder kritisch, dus dan kun je alsnog gebreken hebben die eigenlijk wel gemaakt zouden moeten worden. Maar gewoon geen APK afkeur is.

Als ik zie wat voor werkzaamheden de laatste drie jaar aan mijn auto uitgevoerd zijn: olie en filter bij iedere beurt en om de 2 jaar remvloeistof en vorig jaar, was de koelvloeistof aan de beurt. Geen schokkend dingen dus: alleen in hoe verre je het zelf zou kunnen doen, dat weet ik niet.

Het is net omgedraaid; als je netjes het door de producent voorgeschreven onderhoud laat uitvoeren zou een APK bij die auto niets toevoegen. Aangezien niet iedereen dat onderhoud netjes laat uitvoeren en er wel een ondergrens aan de staat van een auto gesteld wordt om aan het verkeer te mogen deelnemen, is er een jaarlijkse check, de APK.

Je zou dus kunnen zeggen dat veel merken de inspectiepunten van de beurt gestandardiseerd hebben en daarbij geen rekening heeft gehouden met de inspecties die al uitgevoerd worden voor de APK?

vergeet niet, de APK is iets nederlands. In veel andere landen hebben ze ook wel periodieke controles, maar die zien er heel anders uit. De sommige punten zijn ze strenger in het buitenland, andere punten weer milder. Ook is niet bij elk land de controle jaarlijks of 2-jaarlijks. In nederland komen de auto's in het begin ook niet jaarlijks voor APK maar de fabrikant eis wel die controles.

Ze gaan echt niet bij elk land naar de APK eisen kijken (die ook nog wel eens wijzigen) en daarop het onderhoudschema aanpassen per model / land.

Daarom schrijft de fabrikant controlepunten voor; en ja, dat heeft grotendeels overlap met de nederlandse APK. Voor APK betaal je nog afmeldkosten en wat andere extra zaken bovenop wat de fabrikant eist. Maar veelal is de APK icm een beurt gratis.

Maar er zijn ook wel zaken waar de APK niets over zegt maar de fabrikant wil dat deze periodiek moet worden gecontroleerd. Bijvoorbeeld de werking van de koppeling, controle van de mate van speling van de distributieriem, slijtage / speling Multi riem controleren. etc. Sommige fabrikanten willen dat het gewoon periodiek word vervangen. Anderen willen dit gewoon periodiek gecontroleerd hebben en indien nodig pas vervangen. Bij de dealer word vaak ook even gekeken voor updates / service acties (wat anders is dan een terugroepactie) En zo zijn er nog legio voorbeelden; merk, model, motorisering, afhankelijk wat betreft extra controles boven op de nederlandse APK.

Een APK is alleen een veiligheidscontrole.
Als de auto goed remt, dan wordt de auto goed gekeurd.
Dat de remblokken weinig profiel hebben, de schijven tegen de vervangingswaarde aanzitten en de remolie vervangen moet worden is dan niet relevant.
De pennen en dergelijke van de remklauwen moeten ook gesmeerd worden, de bougies vervangen, wellicht de distributieriem vervangen en misschien zweet de motor wel olie.
Maar als je er maar een paar jaar mee wilt rijden, dan valt er vast wel op te besparen.

Ik maak altijd vooraf duidelijke afspraken wat ik gedaan wil hebben.
Uitgedroogde rubbers en slangen vervangen, roestige bouten en moeren vervangen, 'smeren waar nodig en de algehele staat beoordelen, naast het vervangen van de kekende dingen.

Grote beurt -> 2 a 3 uur werk, of er nou wel of geen apk bij wordt gedaan
APK -> 15 - 30minuten werk.

Wat is de meerwaarde? Ze zitten echt niet 2,5 uur uit hun neus te vreten.

APK = basiscontrole gericht op veiligheid van uzelf en uw medeweggebruikers.

Om een paar verschillen aan te duiden:
Bij de APK wordt er niet gecontroleerd of de boegies aan vervanging toe zijn, of dat het luchtfilter vol zit. Zolang je uitstoot maar goed is.
Bij de APK controleren ze ook niet of je deursloten werken, alleen of ze openen en sluiten.
Regelmatig komt het voor dat bij de APK remleidingen die achter een plastic afdekkap verborgen zitten, niet echt meegekeurd worden. Bij een grote beurt is die afdekkap er meestal wel af, en valt zoiets sneller op. Op die manier komen dat soort afkeurpunten die bij een normale apk soms niet gezien worden, wel aan het licht.

Gaan we jou punten even na:
Aandrijfassen: Als deze niet gebroken zijn (geen aandrijving) en niet lekken is het apk goed. Maar beginnende problemen worden bij de apk niet behandeld. Denk bijvoorbeeld aan rare geluiden die er vanaf kunnen komen, of een ontbrekend balanceergewicht.

Accu: dit gaat hoofdzakelijk over de staat van de accu, waar bij de apk niet op wordt gecontroleerd. Bij een grote beurt zal een loszittende accu trouwens wel direct worden vastgezet, bij een gewone apk mag je dit zelf doen.

Brandstofleidingen, verbindingen en tankdop: Deels apk punt. Immers zijn niet alle leidingen te zien. Bij een grote beurt zal ook een evap probleem aan het licht kunnen komen. iets wat bij de apk hooguit bij een brandend motorlampje aan het licht komt (en dan nog afhankelijk van de leeftijd van de auto)

Carrosserie, chassisbalken, bodemplaat en subframe: Voor apk alleen een punt mbt roestvorming en of het wel of niet rot is en in hoeverre.
Je kunt een half wrak naar de apk brengen wat dat betreft. Als alles binnen de marges van de apk valt krijg je gewoon goedkeur. Bij een grote beurt (zeker wanneer de auto nog onder de fabrieksgarantie valt) worden dit soort problemen voortijdig gezien en waar nodig aangepakt.

Luchtfilter: Wordt pas een apk probleem als de uitstoot niet klopt.
Rempedaal en handrem: Alleen controle op werking en of het pedaal nog voldoende grip heeft. Speling, naar binnen lekkende hoofdremcilinder of een niet werkend handremlampje worden niet bij de apk meegenomen of simpelweg niet gezien.

Remschijven, remblokken en remslangen achter : hierover is door anderen al een hoop uitgelegd, plus wat ik zei over de remleidingen. Daarnaast zijn remslangen pas afkeur als het karkas zichtbaar is. Al zullen de meeste keurders al afkeuren als er scheurvorming zichtbaar is, just in case. Er zijn echter bekende problemen met remslangen die wel eens onder beschermhoezen willen roesten. Een apk keurder weet lang niet altijd bij welke voertuigen dit probleem vaak opspeelt en overziet dat dus gemakkelijk.

Slangen en leidingen in motorruimte: apk maakt er lang niet altijd zo'n groot punt van als er iets lekt. Poreuze leidingen die gewoon dicht zijn worden bij een grote beurt wel al gezien en waar nodig vervangen maar bij apk niet.

Stuurinrichting: Bij de apk wordt er niet gecontroleerd op de algehele staat. Zolang er geen lekkages zijn en geen speling is het goedkeur. Beginnende problemen zoals een binnenste stuurkogel met speling zal pas afkeur zijn als deze buiten de apk marges komt. Bij een grote beurt komt dit al eerder aan het licht en zal er mogelijk sneller wat aan gedaan worden.

Uitlaatsysteem: voor de apk moet het gasdicht zijn, deugelijk bevestigd en de uitstoot moet kloppen. Het mag aan alle kanten rammelen en kan best op een beunmanier vast zitten en het wordt nog goedgekeurd. Daarnaast worden lekkages op overgangen lang niet altijd gezien of meegenomen. Ook een verstopt roetfilter of katalysator hoeft bij de apk geen problemen te geven met uitstoot. Dat is echt wat voor de grote beurt.

Voor- en achterwielophanging en fuseekogels: Spelingen en kogelhoesjes en compleet uitgescheurde rubbers wel. Maar een schokdemper die zijn werking volledig kwijt is, wordt met apk niet meegenomen, tenzij er duidelijk lekkage aan is. Hetzelfde geldt voor rubbers die beginnen met uitscheuren of poreus zijn. Die kunnen voortijdig worden opgespoord met een grote beurt.

Nog wat puntjes:
Lekkages: Een apk controleert alleen op lekkages die op dat moment plaatsvinden. Zweten (beginnende lekkage) wordt niet als lekkage gezien, pas als het druppelt krijg je een adviespunt en bij nieuwere auto's afkeur. Er gelden enkele uitzonderingen op, maar bepaalde lekkages komen dus aan het licht bij een grote beurt. Als je altijd bij dezelfde garage komt zal deze ook dit soort aandachtspunten in hun systeem hebben staan en deze in de gaten blijven houden.

Banden: voor de apk moet er voldoende profiel op zitten, genoeg lucht (bandenspanning) en daar houdt het mee op. Bij een grote beurt wordt er ook gecontroleerd op het slijtagepatroon van de banden,

En zo zijn er nog een hoop verschillen en meerwaarde van een grote beurt ten opzichte van een apk op te noemen.

Dat een apk vaak gecombineerd wordt met een grote beurt, is omdat 90% van de apk inspecties ook bij de grote beurt zal plaatsvinden.
De 2 dingen die bij een grote beurt meestal niet gebeuren zijn de remmenbankcontrole en uitlaatgascontrole. Simpelweg omdat daar geen noodzaak voor is (tenzij er reparaties aan de remmen zijn gedaan vanwege problemen)
Daarom combineert men dit vaak, de apk is een kleine moeite extra, als de grote beurt volledig is uitgevoerd.
Sterker nog, als er bij zo'n combinatiebeurt een probleem met apk punten wordt geconstateerd, kan het ook gelijk worden opgelost.

Terug
Bovenaan