Het LPG topic - met tips voor geschikte motoren

LPG...

• Totaal aantal stemmers
    11
  • Opiniepeiling gesloten .

Guest
Verspreid over het forum komen allerlei LPG-verhalen en -tips terecht.
Mochten mensen zich geroepen voelen, dan is het misschien handig om hier de inzichten te bundelen (motoren, inbouwers, de techniek).

Zelf rijd ik nu 3½ jaar en pas ± 75000 km op LPG (Volvo V40, 2001), zonder echte problemen.
Behalve dan dat de katalysator waarschijnlijk kapot is, misschien komt dat door de LPG.. of misschien niet. Of mogelijk door het klepsmeersysteem, waarvan het nut ook aan discussie onderhevig is (?).
Als ik me wat meer/eerder in de motor van deze auto had verdiept had ik de installatie misschien niet laten doen (ivm geen hydraulische klepstoters, hoewel daar eerst verwarring over bestond).
Aan de andere kant, we hebben al ruim €1000 bespaard dus ook met een nieuwe katalysator zijn we nog goedkoper uit.

Ook is iedereen wat mij betreft van harte welkom om hier allerlei LPG-horrorverhalen te delen.
Hoewel ik er weinig tot niks van weet ben ik vooral geïnteresseerd in de techniek en de details waarom de ene motor perfect op LPG loopt en de andere niet.

Tja, heb 15 jaar lang LPG gereden, rij nu weer benzine. Niet omdat LPG me niet beviel, maar het kwam even zo uit en de auto die ik wilde (2e hands) is er niet veel op LPG. Dat je katalysator door LPG stuk is kan ik me weinig bij voorstellen. Die dingen hebben gewoon een bepaalde levensduur. Dit is gewoon normale slijtage net als banden, lagers, uitlaat etc.

Als ik je goed begrijp heb je dus geen problemen op een slijtage onderdeel na dat met regulier onderhoud normaal te vervangen is, maar heb je bijna spijt van dat je LPG hebt ingebouwd ondanks dat je geld hebt bespaard.

Apart.

LPG heeft niet de toekomst, maar het is ook weer niet "1995". Eigenlijk zie ik het zo: je bent een dief van eigen portemonnee als je geen LPG rijdt en je de keuze hebt om op LPG te rijden bij de auto die je zoekt. Zeker als je een goed exemplaar kan kopen dat al een installatie heeft. Ik geloof dat op een tweedehandsje van dit formaat je minder dan 10.000 km hoef te rijden om de extra MRB eruit te halen. Alles daarboven is winst. Met het huidige prijsverschil is het een tankbeurt per maand verschil.

LPG de toekomst? Nee denk dat op een gegeven moment elektrisch het gaat overnemen. EV's krijgen langere bereik en de prijs gaat omlaag en hebben minder onderhoud nodig.

De waarheid zal in het midden liggen (Passé of toekomst). Heb ooit een auto op LPG gereden (Peugeot 406) en dat is mij niet zo goed bevallen. Grootste minpunt: de actieradius. Je staat echt vaak bij de pomp en niet elk tankstation heeft LPG (zeker in het buitenland niet). Dat in combinatie met toch wel een aantal problemen met het LPG circuit zijn voor mij de hoofdredenen geweest om weer terug te te gaan naar diesel. Zelf vind ik het rijden met een koppel-rijke diesel ook prettiger, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

Toch denk ik dat het voor veel mensen in Nederland, die wat minder kilometers maken, nog steeds een zeer interessante optie is. Zeker als je een auto kunt kopen waar de LPG tank al in zit!

Actieradius is niet perse een ding met de juiste tank. Ik heb jarenlang met een 80 liter tank gereden (netto ca 64-66 liter) en daar kon ik aardig mee uit de voeten, ook op vakanties. Je offert wel wat kofferbak op, maar dat was in mijn geval niet perse een issue.

LPG is een mooie brandstof. Van de op aardolie gebaseerde brandstoffen is het de schoonste. In die zin heeft het absoluut voordeel en is het te prefereren boven diesel.

Zelf heb ik een Peugeot 406 coupe op LPG. LPG sinds nieuw. In mijn bezit (aankoop 167d km in 2012, nu 286d km) 0 problemen en 0 onderhoud met het Vialle LPG systeem. Echt totaal niets. Heb alleen de benzine injectoren een keer laten reinigen. Bereik is ongeveer 400 km op LPG (135 km/u op de cruise control), wat aan de lage kant is, maar ach als het moet rij ik vrolijk verder op benzine. Het is als het ware een hybride; een benzine/LPG hybride. Aan het vele tanken wen je.

Ik verwacht nog wel een tonnetje of wat te kunnen rijden met deze auto, maar als het tijd wordt een andere te kopen heb ik als doel weer op LPG te rijden. Ik vrees alleen voor modernere wagens. Die kleine turbomotoren zijn te complex, te digitaal, vaak te fragiel en in de praktijk niet zuinig. Ik weet niet of dat goed matcht met LPG. Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan, maar mochten die downsizemotoren geen goed idee zijn ga ik voor een late motor van vlak voor de downsize trend. Welke weet ik nog niet. Een vroege 2e generatie C5 misschien? Kan het in een moderne Mazda?

Anderson zei:
Tja, heb 15 jaar lang LPG gereden, rij nu weer benzine. Niet omdat LPG me niet beviel, maar het kwam even zo uit en de auto die ik wilde (2e hands) is er niet veel op LPG. Dat je katalysator door LPG stuk is kan ik me weinig bij voorstellen. Die dingen hebben gewoon een bepaalde levensduur. Dit is gewoon normale slijtage net als banden, lagers, uitlaat etc.

Als ik je goed begrijp heb je dus geen problemen op een slijtage onderdeel na dat met regulier onderhoud normaal te vervangen is, maar heb je bijna spijt van dat je LPG hebt ingebouwd ondanks dat je geld hebt bespaard.

Apart.

Misverstand, 0% spijt van LPG alleen zou ik in het vervolg eerst beter checken of de motor er geschikt voor is.
Kat. kan gebeuren maar zonder hydraulische klepstoters moeten we met dit blok ooit de kleppen gaan stellen en daarvoor moet het hele blok eruit.
Idee is nu om gewoon door te rijden en/of misschien een PSA B-segmenter (207, 208) en dan LPG erop. Of een Xantia natuurlijk. :)

Tja, lpg is een economisch en milieutechnisch superieure brandstof maar het is wel verstandig om eerst te kiezen voor de brandstof en er dan pas een geschikte auto/motorisering bij te kiezen. Ratio boven emotie te laten gaan.

s velthuis zei:
Tja, lpg is een economisch en milieutechnisch superieure brandstof maar het is wel verstandig om eerst te kiezen voor de brandstof en er dan pas een geschikte auto/motorisering bij te kiezen. Ratio boven emotie te laten gaan.

Dat is waar. Aan de andere kant is de LPG-sector ook gewoon commercieel, inbouwers en fabrikanten van systemen willen geld verdienen.
Ze zullen dus niet zo snel tegen de klant zeggen dat je beter geen merk X motor Y kunt nemen, maar juist dat het prima kan, wel even een klepsmeersysteempje erbij, af en toe kleppen stellen.

Jammer dat ik die poll niet kan verwijderen, die voegt niet zoveel toe. :)

In de familie zoekt iemand een andere auto waar ook LPG op zal komen.
Ik was nu aan het denken ze een Renault Laguna 2.0 16V 140 (2008) aan te bevelen.
Zijn er Renault/Nissan-fanaten in da house die iets meer weten over deze motor, is die een van de goed op LPG lopende motoren van de Nissan/Renault-familie?

Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 1997 cc
Vermogen: 140 Pk

https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_MR_engine
De motor zit in de SM5 en SM6, in Korea wordt veel op LPG gereden (taxi's) dus ik zou het wel aandurven.. zijn er nog adders onder het gras?

herman m zei:
Jammer dat ik die poll niet kan verwijderen, die voegt niet zoveel toe. :)

In de familie zoekt iemand een andere auto waar ook LPG op zal komen.
Ik was nu aan het denken ze een Renault Laguna 2.0 16V 140 (2008) aan te bevelen.
Zijn er Renault/Nissan-fanaten in da house die iets meer weten over deze motor, is die een van de goed op LPG lopende motoren van de Nissan/Renault-familie?
De motor zit in de SM5 en SM6, in Korea wordt veel op LPG gereden (taxi's) dus ik zou het wel aandurven.. zijn er nog adders onder het gras?

Ik kwam dit voor je tegen: https://www.prinsautogas.com/nl/search_results.html?cmd=showselectresult&id=141&type=dedicated

Flashlube systeem wordt op zijn minst aangeraden. En een Google toch leert me dat er sporadisch problemen optreden met de koppakking. LPI-systeem heeft de voorkeur.

Wat misschien beter is, is om een Laguna III te zoeken met de F4R-t motor. Dat is nog een echt Renaultblok dat geen enkel probleem heeft met LPG.

Geen probleem! Om je zoektocht wat te vergemakkelijken: De F4R-t motor is de 170PK of 205PK sterke 2.0 turbobenzinemotor (y)

Terug
Bovenaan