Rob0032 zei:
marcel21674 zei:
rke zei:
Tja....
Het levert ongeveer 3 ton CO2 op als je een nieuwe auto maakt. Een accu maken levert ook nog eens tonnen vervuiling op, water en bodemverontreiniging. Als het ding eindelijk in elkaar zit, levert het weer verontreiniging en CO2 op....
Ik heb het al veel vaker geschreven: een voertuig wat niet meer dan 100 kg mens moet vervoeren hoeft geen anderhalve ton te wegen. Met 100 kg voertuig moet het ook te doen zijn.
Bedenk ook: die 2500 kg batterij-auto op gang slingeren kost een zekere hoeveelheid energie. Of dat nu stookolie, steenkool, water of wind energie is, er moet het equivalent van 25 dikke mannen op gang gebracht worden....
Stel je voor dat dat er maar twee zijn....
Dat betekent een tiende vervuiling bij de bouw en een tiende vervuiling bij het gebruik.
Over de auto:
Batterij-auto's, spaardiesels, crisis-mini's.... het blijft het concept van die postkoets uit de middeleeuwen waar ooit een viertal sterke, milieuvriendelijke energiebronnen voor gespannen werd.       
En de energiebron:
Maar zal de milieulobby het einde van de verbrandingsmotor gaan betekenen? Ik weet het niet, als ik kijk naar het gewicht van de moderne zakenbolide zie ik dat de heren ingenieurs de marketingboys stilletjes beginnen te overtuigen dat massa in beweging zetten energie met hoofdletters kost. Ik zie dat de doorsnee zakenbolide al een paar honderd kilo is afgevallen.
Ik verwacht wel dat de geitenharen sokken over een paar jaar gaan beseffen hoe veel vervuiling een accu oplevert. Dat zal de batterij-auto weer naar de achtergrond duwen, maar misschien dat de batterijauto wel overlevingskans heeft. Ik denk dan aan een soort super-scootmobiel, voor de mensen die veel in stedelijke omgevingen willen/moeten rijden. Voertuigen als de Twizy.
De verbrandingsmotor zal waarschijnlijk nog verder geoptimaliseerd worden. Niet in minder verontreiniging of hoger rendement maar in levensduur en schaalverkleining.
Over die levensduur: Bij mijn meest recente geknutsel aan een moderne diesel viel het mij op dat een klein mankementje pas heel laat opgemerkt wordt doordat de hele milieukerstboom eerst volledig in elkaar moet storten. Waardoor de uitval van een enkel, simpel sensortje uiteindelijk uitloopt in een erg dure reparatie.
En de schaalverkleining: Een voertuig van bijvoorbeeld 800 kg heeft aan een 40 paardjes sterke krachtbron voldoende. Daar hoeft geen 170 pk milieudiesel in die zich stierlijk verveelt in dat vooronder.
Geheel mee eens, 40 jaar geleden waren we met 60 a 70 pk en zonder al die electronische poespas ook gelukkig.
Gebruik dat met moderne materialen, en auto's kunnen met gemak onder de 500kg.
We waren toen ook gelukkig met 2.000 verkeersdoden per jaar....
Ja zo, ga je voorzichtiger rijden.... Ik doe al meer dan 20jaar zonder airbags, ABS. tracti control etc. nog nooit een echt serieuze aanrijding gehad.
Maar ik heb niet gezegd, dat alles maar overboord moet gooien, er zijn zaken die gewoon goed zijn dat ze er zijn, maar er zijn ook zat opties, die gewoon leuk zijn om te hebben, maar niet echt iets toevoegen.
Denk aan elcectrische bediening, van van alles en nog wat, mee-draaiende koplampen, parkeersensoren, achteruitrij camera's, automatische ruitenwissers en verlichting, volledig gescheiden klimaat systemen, elektrische handrem en zo kun je nog wel even door gaan. Je kan jezelf afvragen hebben we dat echt allemaal nodig, kan dat niet eenvoudiger en daarmee aanzienlijk gewicht besparen.