Help me met mijn zoektocht naar een Marktplaats oplichter

A

Anoniem

Guest
Ha,

Ik ben laatst voor een bedrag van 100euro opgelicht op Marktplaats. Wel betalen, niets ontvangen, en vervolgens geen gehoor. Ik irriteer me zo aan dit soort gastjes, dat ik bereid ben er veel te veel tijd in te steken om er achter te komen wie dit is o_O

Het vreemde is dat ik ben opgelicht door iemand die een redelijk actief account had van > 10 jaar oud.

Nu heb ik een advertentie van hem opgeslagen waarin hij op een foto wat iPhones laat zien (fyi: niet het product wat ik van hem heb gekocht).

Nu ben ik vooral benieuwd van welk merk auto en autotype we een autostoel zien. In combinatie met wat locatiegegevens die ik heb, kom ik wellicht weer wat verder. Wie weet dit?

Uiteraard ga ik ook uit van de mogelijkheid dat deze foto niet door hem gemaakt is, omdat hij *zogenaamd* iPhones wil verkopen om mensen op te lichten. Toch wil ik in mijn zoektocht dit lijntje wel hebben geprobeerd.

Alvast bedankt!
Groet,
Vincent

Vervelend dat je je geld kwijt bent, iPhones via MP is wel zo ongeveer de meest tricky business die je kunt doen volgens mij (van de week ook iemand neergestoken met zo’n deal als basis), maar wat wil je bereiken via deze weg, identificatie op basis van een automerk?! En dan?

Gewoon melden bij MP en aangifte doen. En verder vergeten dat deze superdeal niet was wat het leek te zijn... leergeld en gewoon via fixjeiphone oid een refurbished telefoontje kopen

Tuurlijk, in de basis heb je gelijk. Ik wil wel benadrukken dat de ‘superdeal’ niet heel super was, en het een normale transactie betrof. Juist daarom voelt mijn vertrouwen geschonden.
Ik vind het een leuke uitdaging om via een online speurtocht de politie het adres van de oplichter op een presenteerblaadje aan te bieden.

Dat account dat iemand al meer dan 10 jaar had is gehackt door de oplichter. Dus met de account gegevens vind je hem niet.
De foto's zijn waarschijnlijk ook gewoon van een ander. Met auto's gebeurt dat ook.
Stelregel:
Als het te mooi lijkt om waar te zijn........
Vind je de handel toch de moeite waard, kies dan voor een persoonlijke afhandeling. Oplichters willen dat niet.

Ik hoop trouwens wel dat je hem vindt.
Mogelijk biedt hij dit zelfde apparaat ook onder een andere naam aan met dezelfde foto's.

Vincewnt 5552967 zei:
...
Ik vind het een leuke uitdaging om via een online speurtocht de politie het adres van de oplichter op een presenteerblaadje aan te bieden.

Waar ze helemaal niets mee doen. Zoals al gemeld alles kan gejat zijn, ook foto's, ook bankpas en rekening etc

Hoe heb je het geld overgemaakt?

Dat lijkt sterk op het interieur van een C5 II Exclusive van de laatste 2á 3 productiejaren. Enkel die zichtbare stiksels kan ik niet thuisbrengen.

Doe jezelf een plezier en laat het gaan. Die foto is waarschijnlijk gewoon een kopie van een andere advertentie en/of random van het internet, dus áls je het type auto al weet te achterhalen dan is de kans zeer reëel dat je in ieder geval niet de auto van de oplichter te pakken hebt. Dus gewoon aangifte doen bij de politie, melden bij Marktplaats en tenslotte je verloren centen afboeken als leergeld.

Leon in zn Fiesta zei:
Doe jezelf een plezier en laat het gaan. (...) Dus gewoon aangifte doen bij de politie, melden bij Marktplaats en tenslotte je verloren centen afboeken als leergeld.

Vincewnt 5552967 zei:

TS vindt het dus gewoon een leuke uitdaging. Gun hem dat! En als het ertoe leidt dat deze oplichter uiteindelijk van het net geplukt wordt en niet ook nog 100 anderen kan oplichten, dan is dat mooi meegenomen. Als we allemaal maar constant 'ons verlies nemen' en onze schouders ophalen, geven we dit soort types de ruimte om op zo'n manier uit de portemonnee van anderen te leven.

Tydelyck zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Doe jezelf een plezier en laat het gaan. Die foto is waarschijnlijk gewoon een kopie van een andere advertentie en/of random van het internet, dus áls je het type auto al weet te achterhalen dan is de kans zeer reëel dat je in ieder geval niet de auto van de oplichter te pakken hebt. Dus gewoon aangifte doen bij de politie, melden bij Marktplaats en tenslotte je verloren centen afboeken als leergeld.

Vincewnt 5552967 zei:

TS vindt het dus gewoon een leuke uitdaging. Gun hem dat! En als het ertoe leidt dat deze oplichter uiteindelijk van het net geplukt wordt en niet ook nog 100 anderen kan oplichten, dan is dat mooi meegenomen. Als we allemaal maar constant 'ons verlies nemen' en onze schouders ophalen, geven we dit soort types de ruimte om op zo'n manier uit de portemonnee van anderen te leven.
Nogmaals: ga er maar niet van uit dat zo'n oplichter eigen foto's en/of het eigen account gebruikt. (Ik heb de quote maar even weer aangevuld want de relevante tekst in deze vergeet je even. Dus áls je al 'iemand' weet te traceren, dan is dat waarschijnlijk ook nog de verkeerde persoon. De enige manier om dit soort praktijken te voorkomen is door niet op goed geluk geld over te maken aan een onbekende. Als ik me niet vergis heeft Marktplaats daar tegenwoordig een eigen methode voor, waarbij het te betalen bedrag tijdelijk 'geparkeerd' wordt op een neutrale plek. Beter is in mijn optiek om spullen van enige waarde (naar eigen inzicht in te vullen) gewoon zelf op te halen en ter plaatse te betalen (hetzij contact danwel via online bankieren).

Er was hier laatst iemand op zoek naar een Marktplaats-account. Het topic is kennelijk verwijderd. Maar via Google nog wel te vinden. Internetoplichting komt wel erg dichtbij zo!

Dakloos zei:
Er was hier laatst iemand op zoek naar een Marktplaats-account. Het topic is kennelijk verwijderd. Maar via Google nog wel te vinden. Internetoplichting komt wel erg dichtbij zo!

maar dat was een advocaat (oid) dus dan is er niets aan de hand toch?

Bij een Marktplaatsoplichting altijd online aangifte doen. Niet langs het politiebureau gaan om aangifte te doen want je wordt toch doorverwezen om de aangifte online te doen. Heeft niets te maken met onwil. Zijn duidelijke werkafspraken om deze vorm van criminaliteit zo goed mogelijk aan te pakken. Want bij een online aangifte waarbij je alle relevante gegevens aanlevert als telefoonnummers en bankrekeningnummers krijgen ook meteen de banken een signaal zodat zij de betreffende rekening of rekeninghouder kunnen blokkeren . Marktplaats krijgt van het meldpunt ook de gegevens en kan zijn maatregelen nemen en wanneer er meer meldingen zijn over één en dezelfde persoon krijgt het politiekorps van het gebied waar deze persoon verblijft ook informatie om een onderzoek tegen deze persoon op te starten.

We zijn een autoforum, geen zoek-de-marktplaats-oplichter-voor-mijn-iphone.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan