HELP handen in het haar. Motor word te warm op snelweg.

Guest
Beste allen,

Zouden jullie mij willen helpen?

Een maand geleden begon onze auto op de snelweg heel langzaam op te lopen naar het rood met als gevolg dat er stop stond op het dashboard.
Het warm lopen gaat alleen op de snelweg en heel geleidelijk. Van 90 - 95 dan blijft hij hangen bij de 95 -100 en zo verder totdat hij stop aangeeft. Als hij 130-140 graden aangeeft kookt de koelvloeistof niet. Als de temperatuur zo stijgt en als je dan stil staat bij de stoplicht krijg je een stoek te horen bij wegrijden. Het is namelijk een automaat.

Ben nu bij 6 verschillende garages geweest en géén één garage weet wat het is.

Wat is er nu allemaal al vervangen/gebeurt:
- Thermostaat is er uit gehaald om weerstand te verminderen.
- Temperatuursensor is vervangen
- Waterpomp is vervangen
- Nieuwe distributieriem
- Tussen de condensor en radiator is het schoongemaakt.
- Motor olie is vervangen
- Koppakking is uitgesloten

Verleden van de auto:
Altijd in onderhoud geweest, bij 210000 km op 5 dec 2015 is de distributieriem geknapt daarna is de auto weggesleept en in de handel terecht gekomen daar hebben ze alleen een distributieriem erop gezet. In februari hebben wij zelf de auto gekocht. Natuurlijk wisten we de geschiedenis niet.
Het betreft een PEUGEOT 307 met kenteken 31-NT-BG

Mijn theorie:
Omdat de sensor achter in de motor zit waar de aandrijving van de automatische versnellingsbak zit kan het volgens mijn theorie zijn dat de automatische versnellingsbak te warm word en deze warmte afgeeft aan de achterkant van de motor, daar waar hij de voorkant wel koelt kookt de motor niet.

Kunnen jullie mij AUB helpen.!!!!!!!

Koelt hij weer af als je hem in N laat draaien? Koelt hij af als je verwarming volluit op heet zet? Gaat de ventilator draaien? en als je stil staat? Heb je de sensor doorgemeten toen hij op 120 of hoger stond? Met een multimeter in Ohm stand?

Beste, als ik de verwarming voluit zet koelt hij net tot 95 graden. Je hoort de fan draaien ook als de motor uitstaat. Naar een rit van 20 km loopt hij op. Bij stilstand loopt hij weer terug. Het vreemde hier aan is dat als je dan weer gaat rijden op de snelweg eerder in het rood komt dan bij een koude motor.

Sensor is doorgemeten evenals de weerstand van de fan. Geen afwijkingen.

Beste allen,

Dit is zo vervelend, echt al heel veel geld geïnvesteerd maar komen er gewoon niet achter. Wordt er echt moedeloos van. Dus hopelijk kunnen jullie mij echt helpen.

Groetjes,
Mark Jansen

Klinkt toch wel als kapotte thermostaat eigenlijk. Of je radiator zit verstopt. Als je de verwarming aanzet kan hij de warmte (deels) kwijt en zakt de temperatuur. Radiator ooit 'gerepareerd' met zo'n lekstopspul bijv?

Beste R-W,

Bedankt, Thermostaat is er tussen uitgehaald dit om weerstand weg te nemen. Radiator word nu vervangen in de hoop dat het dit is. Ze zijn nu een proefrit er mee aan te maken echter heb ik een zwaar hoofd in omdat tijdens stionair lopen nog over de 90-93 ging terwijl hij voorheen voor dit probleem altijd netjes bij de 90 bleef.

Duss......

Ooit het zelfde probleem mee gemaakt bij een 206 automaat. Bij die auto bleek de warmtewisselaar op de automaat verstopt te zitten, hier door kon het koelwater niet goed circuleren.

Was toen ook een heel zoekplaatje voor dat ik hier achter was.

Beste allen,

Conclusie R-W had gelijk. Waarschijnlijk dat de radiator verstopt of kapot was.

Er zit nu een nieuwe radiator in.

Auto wordt nu niet meer warm blijft nu bij de 60-70 hangen bij normale belasting en bij volle vermogen rond de 80-90. Dit komt omdat de thermostaat er uit is gehaald. Morgen even terug laten zetten.

Heeft misschien wel samen gehangen aan de waterpomp en olie. Al met al hij wérkt wéér.... 1200 euro verder maar goed ik hoop dat ik nog honderdduizend kilometer er mee kan rijden.

Wil jullie allen hartelijk bedanken voor het meedenken.

Hoogachtend,
Mark Jansen

Gelukkig en niet getreurd je distributieriem, waterpomp, thermostaat e.d. zijn allemaal vervangen en als het een beetje net bedrijf is dan heb je daar ook nog garantie op en loopt je wagen misschien nog wel 300.000km.

(ik begrijp trouwens niet dat garages niet een debietmetertje of iets in het circuit kunnen schroeven, pomp, thermostaat, het wordt allemaal maar lukraak vervangen, oja ik begrijp het ineens wel... )

Terug
Bovenaan