Help! Bestelbus onder €4000!

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Een tijdje geleden heb ik mijn autootje (Opel Corsa 1.2 2006) verkocht, ivm te hoge kosten bij de garage door kapotte koppakking.
Nu ben ik opzoek naar een nieuwe auto!
Aangezien ik werkzaam ben als ruimtelijk vormgever (ZZP'er) en zelf ook installaties bouw, ben ik aan het kijken naar een bestelbusje.
Dit geeft mij de mogelijkheid om makkelijker materialen te verhuizen.

Door het grote aanbod vraag ik mij af of jullie hier tips voor hebben.
Ik ben op zoek naar een zuinige bestelbus onder de €4000.
Het liefst benzine ivm milieuoverwegingen, maar daar ga ik niet aan komen als ik mij aan mijn budget wil vasthouden ben ik bang.
Daarnaast denk ik dat ik het beste een met een grijs kenteken kan kopen, ivm verlaging van wegenbelasting etc.

Ik ben benieuwd naar jullie input!

Je kunt ook kijken naar een occasion van minimaal 15 jaar oud.
Die schaf je dan zakelijk aan en betaal je prive 35% bijtelling over de dagwaarde.
Je keert jezelf dan wat minder salaris uit, want je autokosten betaal je zakelijk, waardoor je ook weer minder inkomstenbelasting hoeft te betalen
Maar daar kan je accountant je wel in adviseren.

Voorbeeld:

2002 Peugeot Partner 1.6-16v Zenith - 158.000km - EUR 2399,-
peugeot-partner-1-6-16v-zenith-airco-1e-eigenaar-trekhaak-alle-inruil-mogelijk.jpg

Nu weet ik natuurlijk niet of een Partner/Berlingo/Caddy/Kangoo groot genoeg is

Welk formaat auto zit je zelf aan te denken?

Ik zit inderdaad aan dat formaat te denken!
Is 15 jaar oud nog wel betrouwbaar?

Eva 4956990 zei:
Ik zit inderdaad aan dat formaat te denken!
Is 15 jaar oud nog wel betrouwbaar?
Dat blijft ergens een gok, misschien is de geschiedenis van de auto in kwestie te achterhalen, mooi meegenomen als dat kan.

Met dat budget is het gewoon per stuk bekijken en beoordelen, daar zit al veel kaf tussen het koren.
Zou trouwens gewoon voor een grijs kenteken diesel gaan aangezien er dan veel meer keuze is, en voor het ondernemerstarief mrb maakt de brandstof niet meer uit mits je de auto maar minimaal 10% zakelijk gebruikt.

Dank voor alle reacties!
Zijn er nog merken die erbovenuit springen? Of maakt dat niet veel uit? (Mits dus goed onderhouden.)

Eva 4956990 zei:
Dank voor alle reacties!
Zijn er nog merken die erbovenuit springen? Of maakt dat niet veel uit? (Mits dus goed onderhouden.)

Met een auto van 15 jaar oud moet je altijd een beetje geluk hebben.
En als hij nu nog steeds goed rijdt, dan zit het wel snor met de betrouwbaarheid
Neem misschien iemand mee die er een verstand van heeft, let erop of de auto al zn beurten heeft gehad
Kijk bijvoorbeeld naar het merk van de banden, is het een B of C merk dan weet je al dat er waarschijnlijk wat beknibbelt is op onderhoud
En als je (een beetje) zeker wilt zijn, laat dan een aankoopkeuring doen

Een auto van 15 jaar oud is tegenwoordig nog steeds een vrij moderne auto.
Leeftijd en kilometerstand zeggen niets over een auto. Een nieuwe auto kan net zo goed in de soep lopen als een oude. En sommige oudere auto's zijn degelijker gebouwd dan nieuwere.
Alles staat of valt met onderhoud en juist gebruik. Dan kan een auto in principe eeuwig meegaan.

Voor een ondernemer zou ik gewoon een recentere bestelwagen kiezen op diesel vanaf 2012. We zijn kort geleden ook op zoek geweest naar een compacte bestelwagen op diesel. Als ondernemer is een auto op diesel gewoon goedkoper om te rijden en er zijn vrijwel geen benzine bestelwagens.

Wat mij opviel dat de technische staat enorm kon verschillen.

**kies gewoon de beste die je kunt vinden.**

Als ondernemer betaal je heel weinig motorrijtuigenbelasting voor een diesel bestelwagen. Met een vrij recente Euro 5 diesel mag je nog vele jaren gewoon overal in.

Wat mij aansprak aan de Dacia Dokker was dat de auto een grote laadruimte had, goede techniek, en je koopt ze uit relatief jonge bouwjaren, ze hebben een erg goede prijs kwaliteits verhouding. Nadeel vond ik persoonlijk de stoelen, maar dat is heel persoonlijk.

De identieke Peugeot Partner en Citroen Berlingo vond ik gewoon erg lekker rijden, en de auto's voelen relatief luxe aan. Ik vond ze duidelijk het meest volwassen en comfortabel.

De Renault Kangoo is minder basic dan de Dacia Dokker en vonden we een goede bestelwagen, deze kun je ook met laag tussenschot krijgen.
wat best handig is.

De VW Caddy heeft een mooi interieur, maar was wel erg duur, de auto staat er om bekend dat die een erg stevige vering heeft. VW gebruikt als enige nog bladveren.

Succes.

Eva 4956990 zei:
Het liefst benzine ivm milieuoverwegingen, (..)

Dan is LPG of Aard(groen)gas nog een stapje beter, toch?

CNG
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-partner-170c-1-4-cng-benzine-100-groen-airco-cng-wit-1e2b45d0-3313-4d0a-a469-ca8deb15e12f?cldtidx=4

(import / zelfbouw volgens mij)
Marge auto, dus BTW voordeel (aftrek) heb je niet, als koper)

Buitenbeentje.. ziet er wél goed uit, op de foto, voor de kilometerstand. Blijft een 'gokje'..

Dodge (Chrysler) Voyager.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/dodge-others-2-4i-lpg-dubb-schuifdeur-lpg-grijs-dc51964e-dc90-4e14-85df-1ab0e71df00f?cldtidx=1

Ik heb goede ervaringen met een Berlingo met 1.6 HDI. Vanaf 2009 was het nieuwere model volgens mij, 3-4 ton vaker gezien. De 1.3/1.4 blokjes uit de Combo en Nemo hebben bij mij vaak problemen gegeven. De Kangoo vanaf 2009 (?) ook goede ervaringen mee, de oudere zijn inmiddels vaak krokant geworden.

(Heb jaren terug een transport onderneming gehad met veel verschillende busjes).

Terug
Bovenaan