Hatchback gezocht

Uw voorkeur?

• Totaal aantal stemmers
    18
  • Opiniepeiling gesloten .

Guest
Kenners en liefhebbers,

Wij zijn ons aan het oriënteren en van plan om begin 2020 een auto aan te schaffen die een jaar of 4-5 mee zou moeten gaan. Rijden minder dan 15.000 per jaar.

Zelf komen we op een aantal modellen;
- Hyundai i30 hatch
- Mazda 3 hatch
- Golf VII hatch
- Focus hatch
- Astra hatch
- Clio hatch

De Mazda 3 en i30 hebben een grotere motor, de rest doet aan de zgn. downsizing.
  • Maakt dat nou veel verschil, een 2 liter van Mazda of 1.6 van een i30 tegenover de 1.0 of 1.2 van overige modellen?
  • Zijn er mensen die ervaring hebben met een van de bovenstaande modellen en daarover hun licht willen opsteken?
  • Overige tips zijn ook welkom

Bedankt.

De 1.6 van Hyundai verbruikt in de praktijk het meeste.

De Mazda 3 is het krapste van allemaal, maar verder de betrouwbaarste keuze.

Er voldoen natuurlijk veel auto's aan deze criteria.

De Hyundai's en Mazda 3 staan bekend als heel betrouwbaar. En zijn goede opties. Aantrekkelijke en goede auto's zijn de Kia Ceed vanaf 2012 of Kia Rio, de kofferbak van de Rio is echter 325 liter, maar je hebt 7 jaar garantie.

Kijk ook naar de betrouwbare Renault Clio 4 Estate, het faceliftmodel vanaf 2016. Voor de klasse heeft deze auto een hele grote kofferbak met vlakke laadvloer, en biedt heel veel waar voor het geld. Of naar de grote broer de moderne en betrouwbare Renault Megane 4.

Aangezien je weinig rijdt zou ik me minder zorgen over het verbruik en me meer richten op de betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Verschil tussen 1 op 13 en 1 op 15 bij 15.000 km is ongeveer 150 liter op jaarbasis.

Daarnaast zijn in de praktijk de verschillen tussen een downsize motor en een normale motor minder groot dan in theorie.

Auto encyclopedie zei:
De 1.6 van Hyundai verbruikt in de praktijk het meeste.

De Mazda 3 is het krapste van allemaal, maar verder de betrouwbaarste keuze.
Mazda scoort op eigenlijk alle vlakken goed behalve qua ruimte achterin, vind ik ook een mooie auto en lijkt relatief waardevast te blijven na vijf jaar.
ak2 zei:
Er voldoen natuurlijk veel auto's aan deze criteria.

De Hyundai's en Mazda 3 staan bekend als heel betrouwbaar. En zijn goede opties. Aantrekkelijke en goede auto's zijn de Kia Ceed vanaf 2012 of Kia Rio, de kofferbak van de Rio is echter 325 liter, maar je hebt 7 jaar garantie.

Kijk ook naar de betrouwbare Renault Clio 4 Estate, het faceliftmodel vanaf 2016. Voor de klasse heeft deze auto een hele grote kofferbak met vlakke laadvloer, en biedt heel veel waar voor het geld. Of naar de grote broer de moderne en betrouwbare Renault Megane 4.
De Renault Clio 4 Estate zal ik eens bekijken. Ik heb weleens gereden in de Clio hatch <2014 en ik vond 'm best oke rijden alleen de schakelbak wat hakerig en veel windgeruis. Weet niet of dit kwam doordat het een diesel was of aan de specifieke auto lag.
Vin cent zei:
Aangezien je weinig rijdt zou ik me minder zorgen over het verbruik en me meer richten op de betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Verschil tussen 1 op 13 en 1 op 15 bij 15.000 km is ongeveer 150 liter op jaarbasis.

Daarnaast zijn in de praktijk de verschillen tussen een downsize motor en een normale motor minder groot dan in theorie.
Dat is zo! Laat ik het zo zeggen dat we qua voorkeur een auto zoeken die bij normaal rijgedrag boven de 1 op 10 uitkomt in NL.

Simon85 zei:
Dat is zo! Laat ik het zo zeggen dat we qua voorkeur een auto zoeken die bij normaal rijgedrag boven de 1 op 10 uitkomt in NL.

Ik ken geen moderne normale B en C segmenters die onder de 1 op 10 scoren. Ik rij zelf met een 1.700 kg zware MPV 1 op 12 en dan rij ik stevig door. Mijn collega rijdt met deze auto 1 op 14.

Vin cent zei:
Simon85 zei:

Ik ken geen moderne normale B en C segmenters die onder de 1 op 10 scoren. Ik rij zelf met een 1.700 kg zware MPV 1 op 12 en dan rij ik stevig door. Mijn collega rijdt met deze auto 1 op 14.
Top, scheelt weer. Heb het mij misschien laten aanpraten met al die reviews over zuinige motoren enz.

Uit jouw lijstje zou ik absoluut voor de Mazda 3 gaan.

Praktijkverbruik ontloopt de downsizers overigens niet veel.

Als ik nog 2 suggesties mag doen die niet op jouw lijstje staan: Opel Astra en Renault Megane. :)

Als je verbruik en betrouwbaarheid bovenaan je lijstje hebt staan en ruimte staat iets lager dan kun je nog naar de Lexus CT200h kijken. (voldoet nog steeds aan jouw eis want die heeft 375L)

Bobslee zei:
Uit jouw lijstje zou ik absoluut voor de Mazda 3 gaan.

Praktijkverbruik ontloopt de downsizers overigens niet veel.

Als ik nog 2 suggesties mag doen die niet op jouw lijstje staan: Opel Astra en Renault Megane. :)

Als je verbruik en betrouwbaarheid bovenaan je lijstje hebt staan en ruimte staat iets lager dan kun je nog naar de Lexus CT200h kijken. (voldoet nog steeds aan jouw eis want die heeft 375L)
Thanks. Zal eens van het weekend meer info opzoeken. Lexus wel eerder tegengekomen maar hadden automaat (ik wil schakel, kon je niet weten stond er immers niet bij) en best hoge km standen, kunnen ze dan wel weer hebben geloof ik.

• Is een Honda Civic ook geen goede optie (2014-2016), beetje een underdog. Qua kofferbak zit je sowieso goed die is enorm ;)

speedtouch zei:
Weinig km's:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/3/47475461
Dank je.

Als je wilt schakelen hoef je niet naar een lexus ct200h te kijken zijn/worden namelijk alleen met 1.8 hybride gekoppelt aan een CVT automaat geleverd, zijn verder zover ik weet wel zeer betrouwbaar.

Auto encyclopedie zei:
De Civic is een uitstekende keuze.

Hier een ocasion video van de Civic

https://youtu.be/HBecoLZu_wg
Had 'm vanmiddag ook bekeken! Ga ik wel eens bekijken van dichtbij net als Mazda 3.

Simon85 zei:
Auto encyclopedie zei:

Had 'm vanmiddag ook bekeken! Ga ik wel eens bekijken van dichtbij net als Mazda 3.

Deze Civic lijkt mij een goed idee.
Wat jonger en 4 jaar garantie. Je moet nog even 750 euro afdingen.:)

Veel succes.

Auto encyclopedie zei:
Zal bij een Civic wel voor de 1.8 gaan.

Waarom? Om iets eerder de max. snelheid van 100 km/u te bereiken?
a048.gif

Soihon zei:
Simon85 zei:
Auto encyclopedie zei:

Veel succes.
Dat is een mooi exemplaar idd. Begin volgend jaar zal ik eens een dergelijk exemplaar gaan bekijken.

• Is er zonder inruil een soort van algemene "formule" wat haalbaar zou moeten zijn qua afdingen bij een dealer? Er komt vaak nog een beurt bij, eventueel garantie enzovoorts wat het weer tegen elkaar afstreept. Al zit er bij Mazda vaak een beurt in de prijs en garantie bij Honda via de dealer.

Simon85 zei:
Soihon zei:
Simon85 zei:
Auto encyclopedie zei:

Veel succes.
Dat is een mooi exemplaar idd. Begin volgend jaar zal ik eens een dergelijk exemplaar gaan bekijken.

• Is er zonder inruil een soort van algemene "formule" wat haalbaar zou moeten zijn qua afdingen bij een dealer? Er komt vaak nog een beurt bij, eventueel garantie enzovoorts wat het weer tegen elkaar afstreept. Al zit er bij Mazda vaak een beurt in de prijs en garantie bij Honda via de dealer.

De Civic hierboven staat bij een dealer die aan 'pakketten' doet. Dat doen ze eigenlijk allemaal tegenwoordig.

Je kunt zo'n pakket misschien voor niets mee krijgen. Verwacht geen wonderen omdat je niks inruilt hoor.

Nico GTR zei:
Ben nog niet zo'n fan van elektrisch, al zal de volgende over een jaar of 5 waarschijnlijk wel elektrisch worden.

————————————
De Civic wordt het niet, ik vind de auto te onoverzichtelijk en te druk van binnen. Erg jammer want ik had van te voren gedacht dat het best een Civic kon worden.

Partner vindt de Golf 7 erg mooi van binnen en goed aanvoelen. Scoort vrij aardig qua zicht vanuit binnen, verder oogt de auto saai.
- Daarnaast lees ik veel horror over de Golf en tsi. Of valt dit mee vanaf 2015?

- De mazda 3 (2014-2017) en focus (2015-2018) zijn zeker nog opties.
- Clio valt als hatchback af, eventueel als station nog een optie al hebben we liever een hatcback.
- Is de Opel Astra 2015-2019 betrouwbaarder, over het algemeen, dan de Golf 7?

Het zijn allemaal prima auto's. Ik rij zelf een Focus. De Golf is ook prima, vanaf 2014 zeg maar. En de Leon is een soort sportieve Golf, ook prima dus. Bij de Astra is het nieuwe model leuk, maar binnen dit budget denk ik dat je net het oude, zwaardere, type hebt.
Een kleine turbomotor vind ik zelf erg fijn overigens, die hebben vroeg al veel koppel net als een diesel. De Mazda moet je iets meer in de toeren rijden, maar is daarbij niet echt onzuiniger.
Een i30 van die periode geeft iets minder beleving dan de andere genoemde modellen is mijn mening, maar probeer dat zeker zelf te ervaren.

Simon85 zei:
Nico GTR zei:
Ben nog niet zo'n fan van elektrisch, al zal de volgende over een jaar of 5 waarschijnlijk wel elektrisch worden.

————————————
De Civic wordt het niet, ik vind de auto te onoverzichtelijk en te druk van binnen. Erg jammer want ik had van te voren gedacht dat het best een Civic kon worden.

Partner vindt de Golf 7 erg mooi van binnen en goed aanvoelen. Scoort vrij aardig qua zicht vanuit binnen, verder oogt de auto saai.
- Daarnaast lees ik veel horror over de Golf en tsi. Of valt dit mee vanaf 2015?

- De mazda 3 (2014-2017) en focus (2015-2018) zijn zeker nog opties.
- Clio valt als hatchback af, eventueel als station nog een optie al hebben we liever een hatcback.
- Is de Opel Astra 2015-2019 betrouwbaarder, over het algemeen, dan de Golf 7?

De Opel Astra K vanaf 2015 is een goede en moderne auto, en is een prima koop. De Golf 7 uit 2015 is zeker niet probleemloos, maar wel een stuk beter dan de Golf 6 ( wat niet moeilijk was). De Golf 7 vind ik erg duur voor wat je er voor krijgt. De Mazda 3, Ford Focus, Opel Astra K en Renault Clio zijn over het algemeen betrouwbaarder dan de Golf 7. De Golf 7 geeft toch wat meer kans op dure problemen. Maar daar heb je al over gelezen.

Wat voor dure problemen bij een Golf 7? Zolang je geen dsg hebt kent ie niet meer problemen dat een willekeurige concurrent.

De Golf 7 begint inmiddels wat ouder te worden, je hebt vaak geen last van hele grote problemen in de relatief korte lease periode.

Bij de benzine motoren zijn steeds vaker problemen als hoog olieverbruik, vervuiling, en de zuigers en cilinderwanden blijken ook niet van geweldige kwaliteit. Andere merken hebben gewoon duurzamer motoren gemaakt.

ak2 zei:
De Opel Astra K vanaf 2015 is een goede en moderne auto, en is een prima koop. De Golf 7 uit 2015 is zeker niet probleemloos, maar wel een stuk beter dan de Golf 6 ( wat niet moeilijk was). De Golf 7 vind ik erg duur voor wat je er voor krijgt. De Mazda 3, Ford Focus, Opel Astra K en Renault Clio zijn over het algemeen betrouwbaarder dan de Golf 7. De Golf 7 geeft toch wat meer kans op dure problemen. Maar daar heb je al over gelezen.
Dank. Ik ga mij de komende tijd verder oriënteren. Koppel nog wel e.e.a. terug t.z.t. of als ik verder vragen heb.

Een peugeot 308 is misschien ook een optie? Erg veel kofferbak ruimte..

Rutger 1945589 zei:
Een peugeot 308 is misschien ook een optie? Erg veel kofferbak ruimte..
Klopt heeft veel ruimte. Familielid heeft er een en ik vind het een mooie auto, alleen onoverzichtelijke zitpositie voor mij.

Ik zou de Astra K kiezen, vanaf 2015, en in jouw geval voor de zuinige 1.0T of de krachtigere 1.4T gaan.

Hotdog zei:
Ik zou de Astra K kiezen, vanaf 2015, en in jouw geval voor de zuinige 1.0T of de krachtigere 1.4T gaan.
Kan je jouw keuze toelichten, waarom zou jij voor de Astra gaan boven een Focus en Mazda 3? Model K mee eens, voorkeur heeft de innovation.

Ben inmiddels tot twee opties gekomen.
  • VW Golf 2017
  • Ford Focus 2017
Km standen zijn nagenoeg gelijk. Opties niet. VW heeft er wat meer. Vraagprijs nagenoeg hetzelfde.

Wat is wijsheid. Heb zelf onvoldoende zicht op de 1.0 TSI van VW. Zat wel erg goed en voelde ook goed aan.

Is er los van persoonlijke voorkeuren een duidelijk te verkiezen boven de ander als het gaat om betrouwbaarheid?

Simon85 zei:
  • VW Golf 1.0 TSI Comfortline 110PK Jun 2017
  • Ford Focus 1.0 EcoBoost ST Line 125 PK Mrt 2017

Simon dacht: Ik doe een peiling.
Achter de Focus en de Golf staat een 1, die staan dus op een gedeelde 1e plaats (of zoiets). Daar ga ik dus voor....
a068.gif

Jazzik zei:
Simon85 zei:
  • VW Golf 1.0 TSI Comfortline 110PK Jun 2017
  • Ford Focus 1.0 EcoBoost ST Line 125 PK Mrt 2017

Achter de Focus en de Golf staat een 1, die staan dus op een gedeelde 1e plaats (of zoiets). Daar ga ik dus voor....
a068.gif

Ik dacht een minuut of 10 geleden exact hetzelfde maar dacht, ach ik zeg maar niks. :);)

De 1.0 TSI 110 pk is nog niet een hele oude motor, je hoort zoals bij meer downsize motoren over wat problemen met vervuiling, er zijn alleen nog niet veel motoren met een hele hoge kilometerstand.

De 1.0 van Ford heeft zich inmiddels bewezen, belangrijk is dat je op tijd olie ververst met de juiste olie, omdat de distributieriem in olie loopt. En je hoort over wat koelproblemen.

Voor beide auto's valt wat te zeggen. Beide auto's waren in 2017 al wel vrij oude modellen, de Focus kwam in 2010 op de markt, en de Golf in 2012.

Ik persoonlijk vind de Focus er beter uit zien dan de Golf en hij rijdt ook beter.
Heb je een link naar beide auto's?

total loss zei:
a068.gif
Komt eigenlijk o.a. omdat de i30 en mazda zijn afgevallen tijdens afgelegde bezoeken. Focus en Golf zaten het best. Astra niet aan toegekomen.

Maar waarom een 1.0 als je voor het zelfde geld ook een 1.5 hebt.
Focus Black Edition
ford-focus-1-5-black-edition-150-pk-dealer-onderhouden-airco-navigatie-parkeersensoren-vo.jpg

Ja de Golf is luxer, maar persoonlijk vind ik hem ook een stuk saaier.

Epica zei:
Maar waarom een 1.0 als je voor het zelfde geld ook een 1.5 hebt.

Ja de Golf is luxer, maar persoonlijk vind ik hem ook een stuk saaier.
Heb hierover gebeld, wilde bijna niets doen met de prijs. Ben het met je eens dat een Golf saaier oogt. Focus is groter en oogt ook sportiever.

Zo'n Black Edition is minder luxe dan een Titanium, dat is jammer. Geen automatische airco, geen lichtsensor. Deze hebben ze wel aardig aangekleed met regensensor, elektrische ramen achter, navi.

Overigens kwam de Focus pas half 2011 op de markt ipv de hierboven genoemde 2010.

En de Golf en Focus hierboven : beide prima auto's, qua betrouwbaarheid allebei goed en dus ook vergelijkbaar.
De Golf is een fijne auto, maar wel enorm saai. Zeker een grijze Comfortline. De Focus oogt ernaast erg druk, zeker als ST line. Je zou nog naar een Titanium kunnen kijken.
Ga beide auto's goed bekijken en rijden, want het komt echt op persoonlijke voorkeur aan. Ik heb een Focus en rij regelmatig in een Golf. De Golf heeft een veel rustigere uitstraling en is echt een prima auto. De Focus vind ik echter net wat leuker, rijdt net iets sportiever bijvoorbeeld.

Barri zei:
En de Golf en Focus hierboven : beide prima auto's, qua betrouwbaarheid allebei goed en dus ook vergelijkbaar.
De Golf is een fijne auto, maar wel enorm saai. Zeker een grijze Comfortline. De Focus oogt ernaast erg druk, zeker als ST line. Je zou nog naar een Titanium kunnen kijken.
Ga beide auto's goed bekijken en rijden, want het komt echt op persoonlijke voorkeur aan. Ik heb een Focus en rij regelmatig in een Golf. De Golf heeft een veel rustigere uitstraling en is echt een prima auto. De Focus vind ik echter net wat leuker, rijdt net iets sportiever bijvoorbeeld.
Dat ga ik zeker doen. Titanium neem ik nog mee, misschien is dat een betere middenweg dan een ST line.

Misschien toch nog eens langs de Opel dealer gaan?
De VW is zoals al eerder gezegd 1 grote bonk saaiheid. De Ford is wat gedateerd aan de binnenkant.

De Astra is ook niet de spannendste auto maar zit met zowel zijn interieur als exterieur tussen de VW en Ford in.

De 1.0 van Opel zou je eens moeten proberen, het is geen slome motor maar de VW en Ford hebben meer pit. Als het budget het toelaat zou je eens naar de 1.4T kunnen kijken.

Bobslee zei:
Misschien toch nog eens langs de Opel dealer gaan?
De VW is zoals al eerder gezegd 1 grote bonk saaiheid. De Ford is wat gedateerd aan de binnenkant.

De Astra is ook niet de spannendste auto maar zit met zowel zijn interieur als exterieur tussen de VW en Ford in.

De 1.0 van Opel zou je eens moeten proberen, het is geen slome motor maar de VW en Ford hebben meer pit. Als het budget het toelaat zou je eens naar de 1.4T kunnen kijken.
Budget laat een 1.4 toe. Als ik de tijd vindt ga ik langs morgen.

De Focus 1.5 verschilt qua betrouwbaarheid niet of nauwelijks van de 1.0 Ecoboost. Kijk wat voor motor je het meest bevalt; een driecilinder of een viercilinder. Die laatste zijn iets duurder in aanschaf (bij elk merk was het de 'tweede' benzinemotor, de driecilinder de 'eerste' benzinemotor). Maar ook de hsb kan net een klasse hoger zijn. Is het dat verschil waard voor je? Bij mij persoonlijk niet, ik vind de 1.0 (in mijn geval een Ford Focus Ecoboost) erg fijn.

Terug
Bovenaan