HarmenA's BMW M140i - Freude am fahren!

HarmenA

Asfaltkampioen
Haalde ik de vorige auto nog op met zomerse temperaturen, ditmaal was dat heel anders. Met 16 graden, dreigende luchten en pittige buien reisde ik vanmiddag af naar het mooie Drenthe om de opvolger voor de Mercedes A45 AMG op te halen. Na het uitwisselen van de nodige beleefdheden en een goede aflevering, kon ik niet langer wachten om in de nieuwe auto stappen.

In plaats van vier cilinders zijn het er nu zes en van 4matic-aandrijving is het naar "slechts" aandrijving op de achterwielen gegaan. Het totaalpakket is een heerlijk sturende auto waar ik meteen van onder de indruk was, met een hele fijne dikke motor in het vooronder, gekoppeld aan een geweldig schakelende automaat en nog steeds in een net en iets moderner jasje dan de Mercedes.
IMG-20250530-141632769-HDR.jpg

1000023333-edited-2.jpg

IMG-20250530-141641240-HDR.jpg

Uit december 2016 komt deze BMW M140i, uiteindelijk toch weer voor een witte auto gekozen, ditmaal het maagdelijke "Alpinweiss". Qua opties ga ik er op achteruit in vergelijking met de Mercedes, geen panoramadak of keyless entry bijvoorbeeld meer, maar gevoelsmatig en qua rijden is het echt een sprong vooruit. :)

Het alcantara interieur mét alcantara stuur gaf voor mij de doorslag om voor dit specifieke exemplaar te gaan, samen met de originaliteit en de algehele staat. De Z Performance velgen is het enige wat niet origineel is voor zover ik weet, maar daar is wat aan te doen.

Op de terugweg heb ik er zeer rustig mee gereden door de weersomstandigheden, maar de eerste indruk is erg goed. Het voelt meteen vertrouwd aan, alles voelt super solide en met 65.000 kilometer op de teller is die eigenlijk net ingereden. Hopelijk kan ik hem met betere weersomstandigheden snel uitgebreider gaan ontdekken en goed de sporen geven! :D

Dat was het even voor nu. :)

Laatst bewerkt:
Had ook een wat groter verschil verwacht (beide witte snelle C-segment hatchbacks uit ongeveer zelfde bouwjaar). Maar 6 cilinder en RWD is een mooie upgrade en zo’n 1 Serie ziet er nog steeds fantastisch uit

Haalde ik de vorige auto nog op met zomerse temperaturen, ditmaal was dat heel anders. Met dreigende luchten en pittige buien reisde ik vanmiddag af naar het mooie Drenthe om de opvolger voor de Mercedes op te halen. Na het uitwisselen van de nodige beleefdheden en een goede aflevering, mocht ik dan eindelijk in de nieuwe auto stappen.

In plaats van vier cilinders zijn het er nu zes geworden en van 4matic-aandrijving is het nu puur achterwielaandrijving. Het totaalpakket is een heerlijk sturende auto met een hele fijne dikke motor in het vooronder, gekoppeld aan een geweldig schakelende automaat.
IMG-20250530-141632769-HDR.jpg

1000023333-edited.jpg

IMG-20250530-141641240-HDR.jpg

Uit december 2016 komt deze BMW M140i, in het maagdelijke "Alpina Weiss" en met net 65.000 kilometer op de teller. Qua opties ga ik er op achteruit in vergelijking met de Mercedes, maar in alle andere opzichten is het echt een sprong vooruit. :)

Het alcantara interieur mét alcantara stuur gaf voor mij de doorslag om voor dit specifieke exemplaar te gaan, samen met de originaliteit en de algehele staat. Alleen de Z Performance velgen zijn niet origineel, maar daar is wat aan te doen.

Op de terugweg heb ik er nog zeer rustig mee gereden door de weersomstandigheden, maar de eerste indruk is erg goed en alles voelt super solide aan. Hopelijk kan ik hem snel goed de sporen geven! :D

Dat was het even voor nu. :)
Heel mooi! En ook een verstandige keuze denk ik. Ik zag in het eerdere lijstje ook van alles waarvan ik dacht: “wel heel tof, maar ook wel Spartaans”. En ik heb van jou al menig mooie road-trip langs zien komen met de MB, dus was ik wel een beetje bang dat je daar misschien spijt van zou krijgen.

Dit is gewoon top, zowel qua rijden als comfort. (y)

Die velgen vind ik overigens heel Mercedes-esque, is de kleine Benz toch nog een beetje bij je. ;)

Laatst bewerkt:
Toch jammer dat je niet de onverstandige keuze voor de Maserati hebt gemaakt maar veel plezier en veilige kilometers hiermee gewenst. Wel even de namaak-Mercedesvelgen onder de bimmer weghalen want dat past niet natuurlijk ;)

heel gaaf! Gefeliciteerd!

Heb de a45 AMG wel eens gereden en ik vond een Golf r een fijnere auto die ik toevallig dezelfde week reed. En dit model 1 serie met B38 en 48 gereden.. dat is rijden. Laat staan deze met b58 (toch?)! Gelukkig geen x (4wd).

Had ook een wat groter verschil verwacht (beide witte snelle C-segment hatchbacks uit ongeveer zelfde bouwjaar). Maar 6 cilinder en RWD is een mooie upgrade en zo’n 1 Serie ziet er nog steeds fantastisch uit
Het is misschien niet de meest verrassende keuze, maar met de Mercedes wist ik al aardig goed wat ik fijn vind en zocht in een auto en met de BMW is dat nog weer wat beter geworden denk ik.

Heel mooi! En ook een verstandige keuze denk ik. Ik zag in het eerdere lijstje ook van alles waarvan ik dacht: “wel heel tof, maar ook wel Spartaans”. En ik heb van jou al menig mooie road-trip langs zien komen met de MB, dus was ik wel een beetje bang dat je daar misschien spijt van zou krijgen.

Dit is gewoon top, zowel qua rijden als comfort. (y)

Die velgen vind ik overigens heel Mercedes-esque, is de kleine Benz toch nog een beetje bij je. ;)
Datzelfde gevoel bekroop mij ook wel een beetje toen ik de hele rij met mogelijke opvolgers zag. Ik had de Maserati of Corvette C6 zeker een eerlijke kans willen gunnen, maar het gevoel klopt gewoon bij deze BMW en ik moet er inderdaad op een fatsoenlijke en enigszins comfortabele manier een mooie roadtrip mee kunnen maken. :)

Mooi! Hij was toch oranje?!
Ja, die had ik in eerste instantie wel op het oog, maar oranje, blauw en wit vind ik allemaal goed staan en het alcantara interieur en stuur was voor mij belangrijker dan een kleurtje. Er is ook een verschil tussen iets mooi vinden en daadwerkelijk zelf willen hebben en dat is bij een M140i in Sunset Orange het geval voor mij.

heel gaaf! Gefeliciteerd!

Heb de a45 AMG wel eens gereden en ik vond een Golf r een fijnere auto die ik toevallig dezelfde week reed. En dit model 1 serie met B38 en 48 gereden.. dat is rijden. Laat staan deze met b58 (toch?)! Gelukkig geen x (4wd).
Inderdaad met de alom geprezen B58 motor. Dat hoop ik de komende tijd ook te gaan ervaren waarom die zo wordt gewaardeerd, maar de eerste tekenen zijn goed.

Bedankt allemaal voor de aardige woorden verder. :D

Laatst bewerkt:
Ik had gezien dat de 147 GTA verkocht was dus ik verwachtte een Alfa op deze pagina, maar dit is ook erg leuk en rijdt vermoed ik nog wel een slag beter.

Alleen die velgen vind ik niet zo fraai eerlijk gezegd...

Zo dan wat een waardige opvolger! geweldige rijdersmachine met een geniale motor en automaat.
Dit is pas echt autorijden/sturen! Heel erg veel plezier en succes met deze prachtige auto.

Leuk! Verbaast me niks na je enthousiaste reactie op die 135i coupé laatst.
De M235i coupé inderdaad, maar ik heb bij de 1-serie toch een heel beter gevoel. :)

Je gaat er meer op letten nu, al vind ik hem in het grijs wel erg anoniem.
1000023353-edited.jpg

Ik had gezien dat de 147 GTA verkocht was dus ik verwachtte een Alfa op deze pagina, maar dit is ook erg leuk en rijdt vermoed ik nog wel een slag beter.

Alleen die velgen vind ik niet zo fraai eerlijk gezegd...
Het was inderdaad leuk om te zien dat de Alfa toevallig ook verkocht was. :p Maar hoe gaaf de 147 GTA ook is om te zien, de BMW past me toch beter.

En de velgen komen tzt, waarschijnlijk wanneer de Pilot Sports die er nu onder liggen niet meer door de APK komen.

Laatst bewerkt:
Dus toch! Hartsikke fijne auto, heb je geen miskoop aan.

Ik ben vorig jaar nog met een M140i naar Roemenië gereden. Dat was zeker geen vervelend vervoer kan ik je vertellen!

Heel mooi weer, zo zonder spoiler en andere poespas, in die zin is het net zijn voorganger. De wielen vind ik aan de ene kant verschrikkelijk, maar zo van schuin achter gezien zijn ze ook wel weer heel erg dik.

Heel gaaf zo'n M140i, klassieker in wording. zeker met deze km stand houd het ook nog aardig zijn waarde. heeft wel heel erg lang te koop gestaan zie ik.

na de A45 had ik wel echt wat anders verwacht, maar dat maakt dit natuurlijk niet minder leuk. Motor is misschien wel een van de meest fijne motoren van de laatste jaren op de markt (en betrouwbaar ook nog)

wel is het een relatief kaal exemplaar, had ze bv nog nooit gezien zonder navi-professional, en persoonlijk vind ik het wit op deze auto echt helemaal niks, maar dat had ik met de A net zo. De grijze spiegelkappen, grijze bumper trim vallen nu helemaal weg en de rode achterlichten steken wat rood af. maar is natuurlijk kwestie van smaak. qua rijden is het helemaal top en iets wat je tegenwoordig niet meer gaat vinden in een C segment auto. Vast enorm genieten!

Welke mods zijn er, behalve de wielen, nog meer uitgevoerd? Collega kijkt ook al een hele poos naar een M140i (deze kwam ook voorbij) maar daar lijkt elk exemplaar wel MHD, XHP, X-drive delete en wat andere hardware te zijn aangepast. Heb je er zelf nog plannen mee?

Heel gaaf zo'n M140i, klassieker in wording. zeker met deze km stand houd het ook nog aardig zijn waarde. heeft wel heel erg lang te koop gestaan zie ik.

na de A45 had ik wel echt wat anders verwacht, maar dat maakt dit natuurlijk niet minder leuk. Motor is misschien wel een van de meest fijne motoren van de laatste jaren op de markt (en betrouwbaar ook nog)

wel is het een relatief kaal exemplaar, had ze bv nog nooit gezien zonder navi-professional, en persoonlijk vind ik het wit op deze auto echt helemaal niks, maar dat had ik met de A net zo. De grijze spiegelkappen, grijze bumper trim vallen nu helemaal weg en de rode achterlichten steken wat rood af. maar is natuurlijk kwestie van smaak. qua rijden is het helemaal top en iets wat je tegenwoordig niet meer gaat vinden in een C segment auto. Vast enorm genieten!

Welke mods zijn er, behalve de wielen, nog meer uitgevoerd? Collega kijkt ook al een hele poos naar een M140i (deze kwam ook voorbij) maar daar lijkt elk exemplaar wel MHD, XHP, X-drive delete en wat andere hardware te zijn aangepast. Heb je er zelf nog plannen mee?
Ik denk dat het lang(er) te koop staan dan vooral komt door de kale uitvoering en smaak gevoelige velgen en misschien nog doordat Emmen niet voor iedereen om de hoek ligt. Voor mij was het alcantara interieur juist een pré, helemaal in combinatie met het stuur.

Maar dat "kale" spreekt me dus juist aan, dan blijft namelijk over wat het belangrijkste is, de auto en de uitvoering zelf. Zodra ik de auto start boeit mij een panoramadak, groot navigatie of keyless entry niet meer. Alleen de pianolak interieurlijsten wil ik op termijn vervangen, samen met de velgen en de carbon M Performance eindstukken vind ik ook mooi staan.
1(73)-responsive.jpg

Voor zover ik weet is die dan verder helemaal origineel. :)

Nee, origineel dan moet je de chromen niertjes even weer monteren. De standaard velgen vind ik persoonlijk ook wel mooi. Vooral omdat het merendeel tegenwoordig allemaal gepimpt is kan ik een originele auto wel waarderen.

Een kale Frits vind ik geen enkel probleem bij een auto als deze, het gaat om het rijden. Alcantara is veel fijner dan het gladde Dakota-leder met sportief rijden.

Heb je de lakdiktemeter nog gebruikt? Lijkt alsof de linkerflank wat kleurverschil heeft tussen portieren en achterscherm.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Of de chromen sierstukken beter dan? ;)

Nee, origineel dan moet je de chromen niertjes even weer monteren. De standaard velgen vind ik persoonlijk ook wel mooi. Vooral omdat het merendeel tegenwoordig allemaal gepimpt is kan ik een originele auto wel waarderen.

Een kale Frits vind ik geen enkel probleem bij een auto als deze, het gaat om het rijden. Alcantara is veel fijner dan het gladde Dakota-leder met sportief rijden.

Heb je de lakdiktemeter nog gebruikt? Lijkt alsof de linkerflank wat kleurverschil heeft tussen portieren en achterscherm.
Oké, de chromen nieren gaan niet terug, dat vind ik mooier zo in het zwart en de velgen ga ik rustig over nadenken. Ik vind die originele vrij braaf namelijk en vind dat de F20 wel een afwijkend setje kan gebruiken. Die foto had ik zelf ook gevonden van Bergwerff, wel leuk ja de overstap van een Mini GP naar de M140i. Het leder viel me in de M2 nogal tegen, dus alcantara was voor mij een vereiste.

Nee, de lakdiktemeter was ik in alle enthousiasme helemaal vergeten mee te nemen.. Ik ga het binnenkort alsnog wel meten, maar maakt verder niet veel meer uit dus. :)

Terug
Bovenaan