Haperende Centrale vergrendeling Hyundai Getz

Pjotr

Asfaltkampioen
Beste mensen,

Sinds jaar en dag rij ik in een Hyundai Getz, en op wat roest na is het een betrouwbare makker. Geen gekke dingen, geen streken. Nou na een Lancia een verademing.

Na mijn vakantie van 3 weken stilstand heeft de auto ineens kuren, misschien heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn.

Mijn Centrale vergrendeling doet raar....

Openen doet ie goed, dan gaan de deuren open. Op slot werkt alleen 's morgens. Ga ik naar kantoor om 7.15, aankomsttijd 7.45 of ietsje later nu met het drama op het Juliaplein en ik sluit de auto, dan gaan alle deuren op slot.

Na mijn werkdag, dus rond 16.30 loop ik naar de auto, ik open de bestuurdersdeur, alles is open. Ik rij weer een half uur, op mijn parking thuis en zet mijn auto op slot, dan werkt de vergrendeling niet. Ook als ik een kort ritje doe (winkel) dan opent de auto wel , maar op slot wil niet.

Het is een sleutel, ik heb geen afstandsbediening. Ik heb het ook met de 2e sleutel geprobeerd, bij de sleutel is precies dezelfde situatie.

Doe ik met mijn sleutel de boel op slot, maakt ie wel lawaai dat ie het op slot zet, maar niet dus. (allen de ene deur)

Als aanvulling, er was ook een tijdje dat ie wat moeilijker startte, ik dacht dat het misschien de startonderbreker was. Uit eindelijk maar eens de accu vervangen als eerste, en dat bleek toch de boosdoener te zijn. (na 1x stil gevallen te zijn en na startkabels was de accu genoeg vol, vertrouwde ik die niet meer, 7 jaar oud). Maar dat kan geen invloed zijn toch?

Omdat ie wel van het slot gaat, vind ik het een beetje vreemd.
 
@ Durashit oei, ehm geen idee. Ik ben even wezen zoeken, maar dit is het slot van de kofferbak:
motor van de kofferklep

Plaatwerk en dingen vervangen is geen probleem, wat zelfs een uitlaat kan ik zelf vervangen, maar dit soort grappen, dan ben ik net zo onhandig als ehm... Martien, dan weet ik echt neit waar ik moet zoeken.
 
@Dura: ik geloof dat alleen MB ooit pneumatische CV had... die schoten dan allemaal na elkaar op slot. Deze zijn electrisch..
 
Ik had ook een getz die op een gegeven moment last kreeg van een centrale deurvergrendeling die het niet altijd deed. Open ging altijd, dicht ging soms alleen de bestuurdersdeur. Dan moet je weer een rondje om de auto maken om alles dicht te doen. Waarschijnlijk het elektrische deel bij de bestuurdersdeur, maar altijd lastig te diagnosticeren als die het wel doet als je ze meet. Persoonlijk vond ik het niet meer waard om geld/tijd in te steken om te fixen, dus had ik de zekering er uitgetrokken. Dan weet je tenminste wat je altijd kan verwachten.
 
Pietzoveel zei:
@Dura: ik geloof dat alleen MB ooit pneumatische CV had... die schoten dan allemaal na elkaar op slot. Deze zijn electrisch..

VAG groep maakte er ook gebruik van.. heb S. Velthuis hier er weleens over zien schrijven met zijn Seat, d8 ik.
Audi A3 kom ik op het internet mee tegen.

Uitleg van de verschillende aanstuur technieken:

https://www.mvwautotechniek.nl/portiervergrendeling/
 
Terug
Bovenaan