Haakjes, netjes, vakjes..

MCW 41

Petrolhead
Vooral bij Carwow worden altijd alle handige haakjes, netjes, vakjes, bekerhouders, rails, opbergruimtes e.d. benadrukt bij hun tests. Kan me ook nog wel stations herinneren met 'dividers' in de bagageruimte bv.

OCTAVIA_016.jpg

Ik ben zelf niet erg representatief; geen kinderen, geen hond, meestal op de fiets. Ik vind het wel handig dat ik bekerhouders heb waar bij eentje een dun blikje in past en gebruik het om huissleutels in te leggen. Iets meer naar achter zit nog een bekerhouder en daar past mooi een kauwgompot in. Voor de rest de autospullen in dashboardkastje en heb ik echt nooit iets in de deurvakken. De haakjes in bagageruimte nooit gebruikt. Op vakantie zit alles toch vol en als ik wel met de auto boodschappen doe leg ik het voor de passagiersstoel op de grond of achter de stoelen op de grond zodat het niet alle kanten op gaat.

Wat gebruik jij in je auto of heb je zelf handige dingen geplaatst? En kan het een dealbreaker zijn?

De Tesla heeft de frunk, niet al te groot, en een bak onder de bagagebodem, ook niet al te groot, ideaal om kleinere spullen niet door de auto te laten slingeren tijdens het rijden. Daarnaast heb ik achterin nog een 3 vaks organizer staan die precies tussen de wielkasten past. Allemaal erg handig. In de middenconsole zitten ook allemaal praktische ruimtes voor losse spullen. Zo'n netje had ik in al m'n Hyundai's en was ook wel handig om kleinere spullen "vast" onder te leggen en niet door de kofferbak te laten slingeren. Bij de Chryslers was het hopeloos, grote vlakke kofferbak, zonder vakken....

Laatst bewerkt:
De Focus had geen ruimte onder de vloer van de bagageruimte. De Golf wel. Ik heb daar veel zooi liggen, erg makkelijk!
Ook in de middenarmsteun en middenconsole liggen spullen.
Achterin wat minder, maar de ijskrabber en paraplu zitten in de deurvakken achterin. Best fijn dus, die vakjes!

Mijn Sierra's Ghia en XR hebben nog een uitklapbaar vakje voor parkeergeld. En ja daar zitten dus een paar guldens en kwartjes in :)

De Sonata heeft handige vakjes genoeg, maar de zonnebrilhouder zie je gauw over het hoofd. Daar had de vorige eigenaar ook niet aan gedacht want ik vond er nog een leesbril. De bagageruimte is minder praktisch. Aan de zijkant zit de 12V-accu, onder de vloer een subwoofer en de hybride-accu.

De Avenger heeft niet overdreven veel vakjes maar het grote vak in de middenconsole is heel okay (de draadloze oplader voor de smartphone die daar zit gebruiken we nauwelijks, die houdt bij navigatie de batterij op spanning maar dat is het dan wel). De bekerhouders tussen de stoelen hebben een goede maat maar gebruik je een grotere bidon, dan zit je er steeds met je elleboog tegenaan. Dashboardkastje en portiervakken zijn heel okay. Haakje in de kofferbak heeft een wat nauwe opening, lastig voor een tas die we er regelmatig in willen klemmen (heeft en wat dikker maar plat stoffen handvat). Lukt meestal wel na wat gefröbel. Het vak onder de kofferruimte is lekker groot en het reservewiel met wat gereedschappen zorgt voor bruikbare ruimtes voor bijvoorbeeld forse wandelschoenen of zelfs kleinere tassen.
Ik mis nog altijd de brede plank boven de voorruit van de Fiat Dobló. Alles wat je onder handbereik wilde hebben maar niet in een zijvak vond daar z'n plek, bijvoorbeeld cd-hoesje (die had je in die tijd nog nodig) en andere wisselende zaken.

Wat heb ik bij? Paraplu achter in de voorstoel, krabber in vak linkerportier. Microvezeldoekje in vak rechterportier. Parkeerschijf in groot vak middenconsole. Adapter voor lpg, spaarkaart freebees en een paar losse euro's in kleiner vak middenconsole. Pasje van de auto en een pet in het dashboardkastje.

Achter in de koffer los reservewiel (vanwege gastank) en hondemand. En nog wat dingen als trekhaak adapter, kentekenplaat aanhanger, verbandtrommel en nog wat spul onder de afdekplaat in de koffer.

Bij de Focus heb ik achterin zo'n thuiskomer brommerwiel. Verder een aantal delen van de geluidsinstallatie. Versterker en subwoofer denk ik?
Verder ruimte onder de vloer, die je in delen omhoog kan zetten. Vind ik erg handig met boodschappen, vallen de tassen niet om. Alleen heb ik nu een rubberen mat, dan kan je de vloer niet opklappen natuurlijk. Wel heel handig met kinderen en vieze laarzen oid.
De afdekkap van de kofferbakruimte kan je ook onder de vloer leggen, opzich mooi bedacht maar dat doe ik alleen tijdens vakanties en dan wil ik alle ruimte benutten, dus ligt die hoes in de garage.
In de kofferbak heb je nog wel wat haken en ogen, letterlijk gelukkig. Gebruik ik amper. Voorin hebben we kabels voor de telefoon, parkeerschijf en kauwgum onder de armsteun.
Verder standaard hesjes en een krabber in de deur liggen.
Bij de Capri hebben we straks enorm veel ruimte bij armsteun. Helaas heeft die geen frunk, dat vind ik wel mooi aan de Mach-E. Die heeft een flinke frunk, mooi extra opbergen!

Ik heb nooit veel bij me in de auto. Alleen een pen vind ik wel essentieel, dus die ligt in elke auto. Verder in de dagelijkse auto's een ijskrabber (links in het portiervak).
In de ZOE een (reserve)laadpas in de middenarmsteun, in de Megane E-tech idem.
In de klassiekers heb ik in het dashboardkastje wel zekeringen en lampjes liggen, en wat reserve (ontstekings-)onderdelen achterin, meestal in een oude schoenendoos o.i.d. We hebben ook een EHBO set (of misschien 2) en die moet dan telkens mee verhuisd worden naar de auto die we meenemen. Maar dat gebeurd dan in de praktijk alleen op vakanties en langere trips. Deze belandt dan meestal gewoon tussen de bagage in de achterbak.

Telefoonhouders heb ik niet, gebruik nooit mijn telefoon in de auto. Een zonnenbril heb ik ook niet.

De A110 vormt nog de grootste uitdaging want geen portiervakken en ook geen dahsboardkastje. De pen ligt in een vakje achter de middenconsole, een fles water kan daar ook staan. Of in het hangende opbergvak tussen de voorstoelen maar dat is tijdens het rijden erg moeilijk bereikbaar dus wordt alleen gebruikt als ik een bijrijder heb.

Dus voor mij zijn opbervakjes, haakjes en netjes zeker geen "dealbreaker" als dat de vraag was. :D

Mijn vijf serie (F11) vind ik de extra laadruimte onder de achterbak en links en rechts boven de wielkasten erg fijn. Hier liggen EHBO, vestjes, zaklamp , luiers dat soort dingen.

Verder zit er links bij m’n knie voorin een vrij diepe opbergruimte voor m’n zonnebril of pen, portemonnee.

Wel prettig want daardoor heb ik nooit iets van spullen in het zicht liggen.

Verder heeft mijn auto ook het opbergpakket dus wat handige haakjes en een elastische band. Die eerste is handig voor boodschappen, die tweede voor breekbare spullen op z’n plek laten liggen zoals bijv een wijnfles. Er zitten ook van die sleuven in de laadvloer maar nog nooit gebruikt.

Oh en in het asbakje wat muntjes en oordoppen, kom soms nog wel eens waar veel machinaal lawaai is.

Ik heb een versnellingsbak onder de achterbak :oops:

Verder geen netjes of echte opbergvakjes. Een netje voorin was wel handig geweest, nu zit in geen enkele plaats in om een flesje water kwijt te kunnen. Achterin is nog wel ruimte voor een reservewiel uit het jaar kruik, een krik en een origineel gereedschapssetje.

Mijn vrouw heeft geen rijbewijs dus in allebei liggen er boodschappentassen achterin. Onder de afdekplaat want geen rommel in de achterbak aub.

In de alfa heb ik een plastic roomdivider om lossen spullen/koffers of tassen mee vast te zetten met klittenband. Wordt het niet gebruikt dan houd deze de paraplu in bedwang.

Ook voorin alles clean voor het oog. Portemenee en snoertjes; alles opgeruimd. Heb juist nog gezocht naar een afdekklep voor het vrij grote voorvak bij de alfa.

Terug
Bovenaan