Grote prijsverschillen tussen verzekeraars, waarom?

Guest
Hoi iedereen!

Kan iemand mij uitleggen waarom er grote prijsverschillen in (dezelfde) autoverzekeringen zijn tussen verschillende verzekeraars?

Bijvoorbeeld, allrisk met inzittendenverzekering (incl. assurantiebelasting) voor 0 schadevrije jaren, eigen risico variërend van € 0 tor 135, geen eigen keuze schadeherstelbedrijf en geen pechhulp, dan zijn dit de prijzen:
- ANWB (regulier): € 130,43
- Univé: € 122,54
- Inshared: € 87,54
- Verzekeruzelf: € 120,91
- FBTO: € 123,98
- AllSecur: € 86,78
- Interpolis: € 109,59
- Ditzo: € 92,46
- Centraal Beheer: € 133,71

Voor mij is het aantrekkelijk om voor InShared of AllSecur te kiezen voor volledig casco. Maar is dat wel zo slim? Zijn er addertjes onder het gras? Volgens Consumentenbond is InShared goed, maar als ik de Google recensies moet geloven, zijn ze verschrikkelijk. Ook AllSecur is niet zo goed beoordeeld. Dan ben ik toch wat terughoudend, maar de premie is wel aantrekkelijk.

Kan iemand me wijsheid geven?

eigen risico variërend van € 0 tor 135 ?

daarnaast is elk bedrijf anders. Bij sommige verzekeraars krig je direct schade uitgekeert, en bij sommige kan het weken duren.

Gullwing zei:
eigen risico variërend van € 0 tor 135 ?

daarnaast is elk bedrijf anders. Bij sommige verzekeraars krig je direct schade uitgekeert, en bij sommige kan het weken duren.

Ja in bovenstaande gevallen varieerde het van 0 tot 135. Bij sommige kan je niet kiezen voor 0. Maar het lijkt me sterk als dat een verschil van een paar tientjes per maand maakt.

Klantvriendelijkheid dus?

Maar heb je alles door gelezen wat wel en niet verzekerd is en hoe snel je iets uitbetaald krijgt?

Een eigen risico van €135 heeft wel degelijk invloed, maar dat verklaart niet alle verschil.

Neem in de vergelijking ook het servicepakket mee. Bij mijn verzekering Ohra (niet op de lijst) krijg je bij de reparatie van schade aan eigen auto gratis een leenauto mee, mits je bij een door hun aangewezen schadebedrijf de schade laat repareren. Verder hoef je alleen het eigen risico bij het bedrijf af te rekenen. De rest wordt tussen Ohra en bedrijf afgehandeld.
Ik weet niet van welke verzekeringswaarde je bent uitgegaan, maar ik schat in dat de premie bij Ohra in de buurt zit van FBTO.

Ook kan er verschil zitten in de no-claim korting en de terugval daarvan na een schade. Of je wordt gewipt na b.v. twee schades per jaar.

Sommige richten zich op vaste klanten, anderen zijn prijsvechters. Andere strategieën, andere doelgroepen.

Het verschil van €135 eigen risico kan natuurlijk nooit tot €45/maand (€540 per jaar!) lagere kosten leiden, je zou dan eerder een korting van zo'n €5 per maand verwachten ofzo.

Omdat er nou eenmaal prijsverschillen tussen verzekeraars zijn? Is met je zorgverzekering ja ook. Heb zelf de auto bij Inshared Allrisk verzekerd omdat die een stuk goedkoper waren, dan mijn vorige verzekering FBTO.

Interpolis all the way! Ik vind het belangrijk dat wanneer er iets aan de hand is een verzekeraar begripvol is en niet werkt vanuit wantrouwen. Bij Interpolis altijd correct geholpen en zeer prettige ondersteuning.
Betaal voor de 4C met 8 schadevrijejaren, slechts 50 euro per maand all risk. Inzittendenverzekering vind ik overigens totaal overbodig. Slechts in zeer specifieke situaties heb je dat nodig.

Hier geldt ook een prijs- en marketingstrategie. Net zoals bij de ene Jumbo de jam 30 cent duurder is als bij de andere Jumbo.

ANWB : heeft een betrouwbaar en solide imago, vele (oudere) leden die niet internet afspeuren naar de goedkoopste.

Centraal Beheer, FBTO, Interpolis : Zelfde als bovenstaande, werken vaak met tussenpersonen en hebben klanten die al 30 jaar bij hen verzekerd zijn en niet teveel shoppen. Soms zitten klanten er ook vast door noclaim beschermers (wel schadejaren maar nog steeds veel korting bij die partij)

Inshared (Achmea) ,Ditzo (Fortis/ASR), Allsecure(Allianz) : zijn online varianten met een hoog 'doe-het-zelf' niveau, ze werken goedkoper maar moeten ook goedkoper zijn want vergelijken op internet is bij deze doelgroep een automatisme.

Bij Inshared moet je bijvoorbeeld ten alle tijden de schade laten zien bij een ABS Autoherstelbedrijf, conventionele verzekeraars sturen een schade expert naar welk adres je ook maar opgeeft of je kan bij het grotere Focwa of Schadegarant terecht.

Mijn ervaring met Inshared en Allsecure is eigenlijk prima. Ze helpen ook wanneer tegenpartij moeilijk doet (liegt) en je kan zonder zelf te betalen laten herstellen of het schadebedrag cash vragen.

Verder kan het natuurlijk in kleine dingen zitten zoals een leenauto uit hetzelfde segment of betere deals als je de hele familie verzekert.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Interpolis all the way! Ik vind het belangrijk dat wanneer er iets aan de hand is een verzekeraar begripvol is en niet werkt vanuit wantrouwen. Bij Interpolis altijd correct geholpen en zeer prettige ondersteuning.
Betaal voor de 4C met 8 schadevrijejaren, slechts 50 euro per maand all risk. Inzittendenverzekering vind ik overigens totaal overbodig. Slechts in zeer specifieke situaties heb je dat nodig.
Dat laatste is niet helemaal waar. Een ongevallen inzittenden wel. Die keert een vast bedrag uit en dat is het. Een schadeverzekering inzittende keert de daadwerkelijk geleden schade uit.
Passagiers kunnen schade altijd claimen op de WA-verzekering van de bestuurder of op die van de tegenpartij. Medische kosten zijn, zowel voor de bestuurder als de passagiers, gedekt via de zorgverzekering.

Een inzittendenverzekering is dus niet direct noodzakelijk voor passagiers, maar vooral belangrijk voor de bestuurder die zelf een ongeluk veroorzaakt. Via de inzittendenverzekering kun je dan een groot deel van jouw schade verhalen.

Voordeel van een inzittendenverzekering voor bestuurder en passagiers is een snellere schadeafhandeling en -uitkering. De inzittendenverzekeraar kijkt namelijk niet naar wie de schuldige is: via een overeenkomst is vastgelegd dat de inzittendenverzekeraar de schade eerst behandelt. De autoverzekeraar van de tegenpartij volgt daarna.

Dan moet je denken aan inkomstenderving of aanpassingen aan de woning. Dus een SVI is voor die paar euro wel degelijk de moeite waard als bestuurder zijnde. Het is de enige verzekering waar jij als bestuurder ook wat aan hebt als je een ongeval hebt waar je zelf de oorzaak van bent.

V0RQ zei:
Hier geldt ook een prijs- en marketingstrategie. Net zoals bij de ene Jumbo de jam 30 cent duurder is als bij de andere Jumbo.

ANWB : heeft een betrouwbaar en solide imago, vele (oudere) leden die niet internet afspeuren naar de goedkoopste.

Centraal Beheer, FBTO, Interpolis : Zelfde als bovenstaande, werken vaak met tussenpersonen en hebben klanten die al 30 jaar bij hen verzekerd zijn en niet teveel shoppen. Soms zitten klanten er ook vast door noclaim beschermers (wel schadejaren maar nog steeds veel korting bij die partij)

Inshared (Achmea) ,Ditzo (Fortis/ASR), Allsecure(Allianz) : zijn online varianten met een hoog 'doe-het-zelf' niveau, ze werken goedkoper maar moeten ook goedkoper zijn want vergelijken op internet is bij deze doelgroep een automatisme.

Bij Inshared moet je bijvoorbeeld ten alle tijden de schade laten zien bij een ABS Autoherstelbedrijf, conventionele verzekeraars sturen een schade expert naar welk adres je ook maar opgeeft of je kan bij het grotere Focwa of Schadegarant terecht.

Mijn ervaring met Inshared en Allsecure is eigenlijk prima. Ze helpen ook wanneer tegenpartij moeilijk doet (liegt) en je kan zonder zelf te betalen laten herstellen of het schadebedrag cash vragen.

Verder kan het natuurlijk in kleine dingen zitten zoals een leenauto uit hetzelfde segment of betere deals als je de hele familie verzekert.
Ik heb gewoon via Independer afgesloten, maar eigenlijk stond Inshared bij het lijstje van Verzekeraars die Automaatje van ANWB niet accepteren. Want dat is vrijwilligerswerk, waar ik binnenkort mee begin.

Gelukkig was een bericht via Facebook naar Inshared versturen genoeg: 2x in de week mag, maar als je dagelijks doet dan zien ze het als zakelijk.

Oke. Bedankt voor alle reacties. Ik heb bij elke verzekering geprobeerd om de dekkingen zo gelijk mogelijk te krijgen voor een goede vergelijking. Verschil mag er zijn, maar ik vind sommigen wel absurd, vandaar mijn nieuwsgierigheid. Ik heb mijn verzekering bij Interpolis afgesloten (mooie tussenweg).

Is het trouwens ook zo dat de premie per stad verschilt? Mag dat officieel wel?

Saar Plant zei:
Oke. Bedankt voor alle reacties. Ik heb bij elke verzekering geprobeerd om de dekkingen zo gelijk mogelijk te krijgen voor een goede vergelijking. Verschil mag er zijn, maar ik vind sommigen wel absurd, vandaar mijn nieuwsgierigheid. Ik heb mijn verzekering bij Interpolis afgesloten (mooie tussenweg).

De kans op diefstal is in bepaalde postcode gebieden groter. Dus ja dit is selecteren op risico en is toegestaan.

michel1975 zei:
Saar Plant zei:

De kans op diefstal is in bepaalde postcode gebieden groter. Dus ja dit is selecteren op risico en is toegestaan.
Als je een niet zo'n oude BMW of Mercedes, of VW ofzo rijdt dan is de kans op diefstal ook groter: met name de sturen en entertainment systemen worden graag uit die auto's gestolen. Zo zijn snelle auto's ook gevoeliger voor diefstal, omdat die graag als ontsnap auto genomen worden.

De kans op schade is natuurlijk ook veel hoger in een binnenstad dan iemand die aan een landweg woont.

Het kan zelfs per straat in dezelfde wijk verschillen. Neem maar eens de straat met vrijstaande huizen en 3 straten verderop één met een school, wat winkels en gezondheidscentrum. Bij die lastste parkeren er misschien wel 20 auto's per dag naast de jouwe bij de eerste alleen je partner.

V0RQ zei:
De kans op schade is natuurlijk ook veel hoger in een binnenstad dan iemand die aan een landweg woont.

Het kan zelfs per straat in dezelfde wijk verschillen. Neem maar eens de straat met vrijstaande huizen en 3 straten verderop één met een school, wat winkels en gezondheidscentrum. Bij die lastste parkeren er misschien wel 20 auto's per dag naast de jouwe bij de eerste alleen je partner.
Selectie vindt plaats op postcode.

Saar Plant zei:

Grote premieverschillen tussen regio's , platteland en steden komen niet alleen voor bij autoverzekeringen, maar ook bij andere veel voorkomende verzekeringen, zoals de opstal en de inboedelverzekering.
Net als bij autoverzekeringen spelen grote verschillen in schadedruk per regio voor verzekeraars een grote rol .
Verzekeraars hebben geen acceptatieplicht, dus er is geen enkele belemmering voor prijsverschillen m.u.v. van basispakket zorgverzekering, waar wel premieverschillen voorkomen, maar ook acceptatieplicht is voor de zorgverzekeraars voor dit basispakket.
Bij bijvoorbeeld reisverzekeringen spelen de regio's nu net weer geen enkele rol, omdat de schades juist buiten de eigen regio ( meestal buitenland) optreden : vandaar landelijk gelijke premiestelling bij dezelfde verzekeraar, maar wel weer opnieuw premieverschillen tussen verzekeraars.

Shoppen loont dus en verschillende portals maken dat een stuk gemakkelijker !

michel1975 zei:
Klopt in de zogeheten Vogelaarwijken zijn de premies voor inboedel en opstal significant hoger.

Yep, tot inderdaad op postcode niveau zijn er soms flinke prijsverschillen te zien in de verschillende verzekeringen !

Terug
Bovenaan