Grote gezinsauto voor prive en werk.

A

Anoniem

Guest
Wij zijn opzoek naar een jongere gezinsauto voor ons gezinnetje. Ons gezin bestaat uit 4 kinderen waarvan 9 jaar de oudste is. Op dit moment hebben we een Mitsubishi Grandis uit 2006. We kijken nu naar een jongere auto omdat ik deze “nieuwe” auto ook voor mijn werk wil gebruiken. Ik ben ondernemer (ZZP) en wil de auto op de zaak zetten.

We willen graag voor en Renault Espace uit 2016 gaan. Het maakt mij niet uit of het een diesel of benzine wordt. Volgens mij berekening op basis van 35000km per jaar en 5 jaar is een benzine goedkoper (een verschil van 700 euro per jaar)

Ik heb uiteraard naar de Espace V gegoogled en op diverse fora en andere websites gelezen over de betrouwbaarheid van de auto. Helaas lees ik te diverse verhalen, die tegenstrijdig zijn. Bij de ene is het een maandagochtendproduct en bij de andere een super auto.
Tot nu toe weet ik dat de eerste productie Espace V auto’s niet goed waren. Veel kinderziektes en andere motorische mankementen. Het gaat hier om de productie van mid/eind 2015. Betere productie was dan vanaf 2016. Die zijn betrouwbaarder, wat ik gelezen heb.

Het is mij alleen niet duidelijk welke motor betrouwbaarder is. Is de diesel of benzine? Ik heb in het verleden 3 Megane gereden, allemaal diesels (14% wagen destijds, de DCi 110). Nooit problemen gehad. Ik ging daarom ook eigenlijk vanuit dat bij de Espace dat niet meer voorkwam. Renault heeft zich in de laatste jaren (10 jaar) behoorlijk verbeterd.

Wat mis ik nu? Is het een ‘gok’ met deze auto of is de diesel in de Espace de betrouwbaarste?

Ik heb vanmiddag proefgereden in deze auto. Reed super. Geen rare geluiden, alleen dat de bestuurdersstoel wat kraakte bij drempels. Renault Espace Dci uit 2016

De Espace was de eerste met een aantal recente vernieuwingen op het gebied van infotainment en voor Renault was dat wel een omschakeling. Wat je zag was dat er wel een paar dingen (allemaal gewoon externe leveranciers die wat dingen leverden het lieten liggen....)
Ja dat heeft tot wat terugroepdingen geleid...en veel mensen die dan zo'n ding in de lease rijden gaan roepen dat het allemaal troep is en niet werkt want ja het is frans en een espace dus het heeft een naam..

Maar...terugkomend, idd dat lost zich op waarna je inderdaad ziet dat de latere bouwgeneratie die "nieuwere" versies al heeft en dan komt het allemaal wel weer goed...

De diesel is misschien wat fijner in de auto, denk dat als je de 1.6 TCe met 200 pk rijd je het nog lastig gaat krijgen, maar die 1.6 DCi is wel een juweel van een blok en denk dat die op langere termijn ietsje beter is dan de benzine.
En nu dit jaar is het 35.000...over een paar jaar is het 50.000 lekker die 1.6 DCi nog ff pakken is mijn mening.

Verder initiale paris, alles erop en eraan! Top keuze. Ziet er ook uit als een heel mooie auto.

de 1.5 dci is van Renault en de 1.6 dci is in samenwerking met Nissan, en is volgens mij weten een prima blok. Deze generatie is wel kleiner qua interieur dan zijn voorganger, en is er maar in 1 formaat , de voorganger was er ook nog in grand. Komt er op neer dat die waarschijnlijk minder Ruim is dan je huidige Mitsubishi Grandis uit 2006.

Weet je heel zeker dat je de auto op de zaak wil zetten? De door jou als voorbeeld genoemde auto heeft een nieuwwaarde van bijna €60.000. Dat betekent sowieso al een bijtelling van meer dan €13.000.

SamG zei:
Weet je heel zeker dat je de auto op de zaak wil zetten? De door jou als voorbeeld genoemde auto heeft een nieuwwaarde van bijna €60.000. Dat betekent sowieso al een bijtelling van meer dan €13.000.

Inderdaad een goede vraag. Heb je dit al door laten rekenen door je boekhouder? Je betaalt bijtelling over de cataloguswaarde maar ivm met de lagere aanschafprijs heb je minder afschrijving. Daarnaast hangt het er dan ook nog eens van af hoeveel je zakelijk en privé rijdt of het überhaupt zinvol is de auto op de zaak te zetten. Zelfs met een nieuwe kan het voordeliger zijn hem niet op de zaak te zetten.

Je zou hem misschien wel voor de btw 100% zakelijk kunnen etiketteren of alleen de btw naar rato van zakelijke km claimen als de auto als privévermogen is aangemerkt. Ook dit is weer een kwestie van goed door laten rekenen.

De eerste Espace 5 hadden wat kinderziektes met name op infotainment gebied. De techniek was over het algemeen verder wel goed. De latere modellen zijn goed en betrouwbaar.

Met 35.000 km per jaar zou ik gewoon een 1.6 DCI nemen waar al flink op af is geschreven. Laat de boekhouder uitrekenen of je de auto beter particulier of zakelijk kunt rijden. De benzine modellen zijn denk ik wel goedkoper in onderhoud.

Heb je twee auto's? Want als je zakelijk alleen rijdt dan zou ik een kleinere auto voor de zakelijke km gebruiken en de grote auto "thuis" laten voor ritten met het gezin.

Bedankt voor de antwoorden! Ik moet dit idd nog bespreken met de boekhouder. Het is dus niet zeker of ik hem wel op de zaak zet.
Het is wel de bedoeling dat wij die auto ook zowel privé als zakelijk gebruiken. Moet groot genoeg zijn en moet lekker zitten/rijden. We willen er ook mee op vakantie, dus een caravan moet ‘ie ook met een gemak kunnen trekken. Wij hebben ook geen haast. De Grandis rijdt nog steeds goed en nooit geen problemen gehad. Afgelopen week is ‘ie met het gemak door de APK gekomen en heeft hij ook een kleine onderhoudsbeurt gehad. Onderhoudskosten zijn wat hoger vanwege 2.4l motor, maar blijft een japanner, betrouwbaar dus.

Als de Grandis altijd z'n beurten gehad heeft en jullie zijn er tevreden over, zou ik die privé blijven rijden. En inderdaad, dan zou je voor een kleine nieuwe ((private-)lease) auto kunnen kiezen. Ik weet niet wat je beroep is, dus of je met die kleine auto je werk kunt uitvoeren (208 of Polo of zo), is voor mij een vraag. De belastingtechnische gevolgen daarvan kun je ongetwijfeld op internet vinden of via je boekhouder.

Ik denk dat je boekhouder gaat zeggen dat je beter 19 ct per km kan declareren. Btw kun je ook nog deels terug vorderen.

Terug
Bovenaan