Grote beurt zinvol bij relatief weinig kilometers?

Probenator zei:
ik heb laatst mijn olie en filters in iets meer als 45 minuten gedaan en vind het ook leuk en fijn voor de geruststelling. Zie het niet als een last.

Als je het zelf doet kost het ook amper wat. Vorige maand vervangen voor iets van 40 euro in totaal voor nieuwe olie + filter. Nou, wat een fantastische besparing om dat te skippen...

D Elzinga zei:
Probenator zei:
ik heb laatst mijn olie en filters in iets meer als 45 minuten gedaan en vind het ook leuk en fijn voor de geruststelling. Zie het niet als een last.

Als je het zelf doet kost het ook amper wat. Vorige maand vervangen voor iets van 40 euro in totaal voor nieuwe olie + filter. Nou, wat een fantastische besparing om dat te skippen...

De toyota dealer vraagt 220 euro voor een oliewissel met een luchtfilter en interieufilter!

Fokking 220 euro! Nou, mooi niet!
Ik heb al 4000 euro bespaard aan kleine en grote beurten bij de dealer!

En hij rijdt nog prima. En hij remt excellent!

D Elzinga zei:
Probenator zei:

Eens, dat maakt het helemaal leuk. Prima te doen in de zomer met mooi weer en een koude Radler :)

Dave 8960851 zei:
De toyota dealer vraagt 220 euro voor een oliewissel met een luchtfilter en interieufilter!

Tijd om zelf handig te worden en anders moet je dat lekker zelf weten, je bent hier tenslotte om een zinloze discussie te voeren.

Probenator zei:
D Elzinga zei:
Probenator zei:

Eens, dat maakt het helemaal leuk. Prima te doen in de zomer met mooi weer en een koude Radler :)

Dave 8960851 zei:

Tijd om zelf handig te worden en anders moet je dat lekker zelf weten, je bent hier tenslotte om een zinloze discussie te voeren.
Ik voer helemaal geen discussie, ik meld alleen dat het onzin is om olie te verwisselen.
Toyota zegt om de 15.000 , ik rij al 220.000. Motor tikt niet, rijdt prima!
Bougies: touota zegt om de 90.000 of 5 jaar, ik rij al 10 jaar met 220.000 km. Op alle cilinders, motor slaat geen een keer over!
Je kunt veel gel besparen door al die onzin onderhoud weg te laten.
Gewoon banden, remmen, accu en ruitwisserwater.
Niks olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, uitlaat, remschijven, koelvloeistof, remolie!

Dave 8960851 zei:
Probenator zei:
D Elzinga zei:
Probenator zei:

Dave 8960851 zei:

Ik voer helemaal geen discussie, ik meld alleen dat het onzin is om olie te verwisselen.
Toyota zegt om de 15.000 , ik rij al 220.000. Motor tikt niet, rijdt prima!
Bougies: touota zegt om de 90.000 of 5 jaar, ik rij al 10 jaar met 220.000 km. Op alle cilinders, motor slaat geen een keer over!
Je kunt veel gel besparen door al die onzin onderhoud weg te laten.
Gewoon banden, remmen, accu en ruitwisserwater.
Niks olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, uitlaat, remschijven, koelvloeistof, remolie!

Meld je aan voor klokje rond zou ik zeggen. Ik ben zeer benieuwd naar het oordeel van Joep!

Ieder z'n eigen manier.
De één doet pas wat als er een keer iets kapot draait (en heeft dan hopelijk de uitgespaarde onderhoudskosten wel netjes opgespaard), de ander doet preventief onderhoud om te voorkomen dat er wat kapot gaat.
Zolang de verkeersveiligheid er maar niet mee in gevaar wordt gebracht kan ik me er totaal niet druk om maken wat men doet aan onderhoud.
Wat ik echter wel zorgelijk vind is dom doorrijden met 10 jaar oude remvloeistof.... dat gebakkie zal waarschijnlijk niet in bergachtige gebieden gereden worden.

Ik vermoed trouwens dat een oliewissel na 10 jaar en 220.000 km ook wel de doodsteek gaat worden voor dat motortje.... en dat is gewoon even gebaseerd op eigen ervaringen.

Muddy Bandit zei:
Wat ik echter wel zorgelijk vind is dom doorrijden met 10 jaar oude remvloeistof.... dat gebakkie zal waarschijnlijk niet in bergachtige gebieden gereden worden.

Als je inderdaad met remvloeistof die zo oud is de Stelvio denkt af te kunnen scheuren, kom je er vanzelf achter waarom het vervangen moet worden. Voor Nederland voldoet dat piswater misschien nog wel, behalve dat de remklauwen vandaag of morgen vast gaan zitten door alle prut in de remvloeistof.
Maar remklauwen kunnen vervangen worden.

De achterbandjes zijn dus ook 10 jaar oud. Op de band van mijn foto stond een dot code die aangaf dat deze (caravan-)band 10 jaar oud was. 10 jaar, nauwelijks gebruikt en een visuele controle liet geen afwijkingen (scheurtjes, bobbeltjes) zien op grond waarvan ik dit had kunnen verwachten.
Aan de andere kant, de reserveband waarmee ik thuis gekomen ben was 28 jaar oud. Die zag er veel slechter uit maar met enkele schietgebedjes lukte het prima - je moet iets ondernemen als je gestrand bent.

Muddy Bandit zei:
Ik vermoed trouwens dat een oliewissel na 10 jaar en 220.000 km ook wel de doodsteek gaat worden voor dat motortje.... en dat is gewoon even gebaseerd op eigen ervaringen.
Dat denk ik ook. Dave kan het motortje wel een genadeschot geven door even een stukje vol gas over de Autobahn te knallen. Ik gok dat het met een 20 ~ 100 kilometertjes wel gedaan is met deze Jap.

Toch is het tegelijkertijd een mooi bewijs van de kwaliteit van Toyota.

Ik zou deze auto ook wel eens in klokje rond willen zien, maar wel met de opmerking er duidelijk bij wat er allemaal aan onderhoud (niet) uitgevoerd is. Dan wordt hij grondig onderzocht en kan de balans opgemaakt worden. Daarna kan hij naar een sjacheraar die hem als supergoedkope okkasie aan een schrapend slachtoffer kan slijten.

slachtoffer zei:
Wat raar! Koop ik een Toyota, gaat ie stuk. :( :(

Muddy Bandit zei:
En dan ook nog remschijven die 220.000 km erop hebben zitten, daar zijn ook wel de nodige mm's vanaf. Voor de APK kan dit nog prima remmen, maar moet niet al te warm worden, dat raken ze niet meer kwijt.

EVV zei:
Muddy Bandit zei:
En dan ook nog remschijven die 220.000 km erop hebben zitten, daar zijn ook wel de nodige mm's vanaf. Voor de APK kan dit nog prima remmen, maar moet niet al te warm worden, dat raken ze niet meer kwijt.

Ik vind het onbegrijpelijk dat men bij de APK alleen kijkt naar de werking van de remmen maar blijkbaar niet naar de dikte van de remschijven en remblokken en conditie van de remvloeistof , terwijl een kapot lampje van de kentekenverlichting meteen afkeur is.

Overigens geloof ik wel dat olie over het algemeen langer mee kan dan de door de fabrikant voorgeschreven termijn. Zelf ververs ik gemiddeld om de 2 jaar, wat in mijn geval neerkomt op plm 35.000 km. Maar het hangt uiteraard af van de rijstijl en het gebruik van de auto en kwaliteit van de olie. Ik heb wel eens gehoord van een monteur dat sommige fabrikanten bewust een middel toevoegen waardoor de olie sneller verouderd.

En dan praten we nog niet eens over wielbouten of moeren die met zo`n luchtdruk slag hamer vast gerateld wordt.....of na tien jaar de moeren er helemaal niet meer vanaf kunnen zonder alles aan gort te draaien. Hoe komt het reserve wiel er dan op :confused: langs de A4, vrooeeeemmmm!

SVF zei:
Ik vind het onbegrijpelijk dat men bij de APK alleen kijkt naar de werking van de remmen maar blijkbaar niet naar de dikte van de remschijven en remblokken en conditie van de remvloeistof , terwijl een kapot lampje van de kentekenverlichting meteen afkeur is.

Ik heb die vraag ook wel eens gesteld en ik kreeg als antwoord dat een APK uitgevoerd moet kunnen worden zonder onderdelen te demonteren. Daarom is water als remvloeistof (en dat werkt echt) geen afkeurpunt terwijl een kapot stadslichtje of een rafeltje aan de gordel wel een afkeurpunt is.

Als jij dunne blokken/remschijven of roestende remschijven hebt. Word dit wel degelijk als een adviespunt op je keuringspapier vermeld als er goed gekeurd wordt.
"Mechanische delen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage"

Dat "niet demonteren van onderdelen" gaat tegenwoordig lastig met al die bodemplaten die eronder geschroefd worden en 9 van de 10x juist meer slijtage veroorzaken (vuil en vocht kan niet meer weg). Menig remleiding die erachter verstopt zit, blijkt al enige tijd te roesten voor ze dat ontdekken.

Ijzer op ijzer kan nog voldoende remwerking hebben maar dat is wel afkeur.
Hou er rekening mee dat de remvertraging waaraan je moet voldoen heel erg klein is. Zolang links en rechts dan ook nog gelijk is. Ben je er al door.

En al 220k geen onderhoud aan de motor? Ik denk dat je niet wilt weten hoe die er van binnen uit ziet.... Daar zijn namelijk genoeg voorbeelden van te vinden. Ook met nog meer kilometers.
Onderhoud doe je om problemen te voorkomen. Zoals verhoogd brandstofverbruik, dichtslibbende motor (met alle gevolgen van dien) en onnodig olieverbruik.

Bij de remmen doe je dit onderhoud trouwens niet voor jezelf.
Dat je jezelf tegen een boom dood rijdt omdat je remmen het door gebrek aan onderhoud niet meer deden, boeit mij echt geen reet. Eigen schuld...

Dat je anderen ermee in gevaar brengt wel. + er moet iemand jou rotzooi op gaan ruimen.
Jammer dat je daarmee zo egoïstisch bent...

Hetzelfde geld in ook voor ander onderhoud wat door het gebrek er aan een ongeval kan veroorzaken...

EVV zei:
Muddy Bandit zei:
(y) Helemaal eens, remschijven slijten nu eenmaal.

Remschijven is een ding. Remblokken een ander ding. Gelukkig is een van de doelen van de APK de veiligheid voor andere weggebruikers, daarom worden remmen ook nagekeken.
De remmentest bij de APK is geen echte factor om versleten remmen er uit te vissen. Het verschil in remwerking tussen links en rechts wordt gemeten en als je aan beide kanten staal op staal remt is de kans aanwezig dat je geen verschil meet.
Daarmee wordt het een adviespunt (mits geconstateerd door de keurmeester) maar de half afgeknabbelde remschijf hoeft daarna niet vervangen te worden.

Maar wat denk je van brandstofconsumptie? AMT heeft een keer onderzocht wat de vermogenstoename was bij een tweetal Aygo's waarvan een drie jaar geen onderhoud had gehad. Het doel van deze test was te vergelijken hoe veel een auto die regelmatig onderhoud kreeg verbeterde ten opzichte van een "verwaarloosde auto" bij het grondig reinigen van de motor.
Bij aanvang van de test was er duidelijk verschil in vermogen, na het schoonmaken van de motor was dat verschil veel kleiner. Het vermogen van de verwaarloosde auto was met maar liefst 25% toegenomen en het brandstofverbruik was merkbaar gedaald (er was helaas geen verbruiksmeting gedaan voordat de schoonmaak uitgevoerd werd).

Waarbij de verwaarloosde auto slechts drie jaar had moeten rijden met dezelfde olie - ik meen maar 50.000 km.

Bij mijn hobby auto die 1 a 2000 km per jaar rijdt (maar nooit korte stukjes) ververs ik de olie ook maar 1x per 2 jaar. Weliswaar met de originele oliefilter van Mazda en de geadviseerde Dexelia 5W30. Remvloeistof om de 4 jaar. Overig onderhoud wanneer ik het nodig acht. Bougies heb ik vervangen wegens sterk vermoeden dat het nog de originele waren (zeker die onder de veerpootbrug die minder makkelijk bereikbaar is). Luchtfilter is een K&N. Interieurfilter heeft ie niet ondanks dat er een electronica climate control in zit.

Iedereen die de motorkap regelmatig open trekt en de olie niveau`s controleert is al goed bezig, dan deze op gezette tijden vervangt helemaal goed. De rest zoals @Niseko al zegt is zeker een toegevoegde waarde en zoals hij/zij het doet zal een auto zeker waarderen maar ook de veiligheid aspecten. Regelmatig controleren en indien nodig vervangen, dan ga je fluitend naar de APK...zoek de goedkoopste maar uit.

Terug
Bovenaan