Grote Beurt. Hoe belangrijk is het nu echt??

omniradius

Startmotor
Ik stel deze vraag omdat mijn Paseo inmiddels enkele duizenden kilometers voorbij zijn aangegeven jaarlijkse beurt zit. Tellerstand is nu bijna 168K en bij 162K had er weer een beurt moeten plaatsvinden volgens het onderhoudsboekje.
Echter is ie enkele weken terug apk gekeurd en behalve een band die op termijn vervangen moet worden heb ik niks gehoord...
Oliefilter heb ik tevens zelf vervangen een half jaartje terug.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt niet zo'n gierige pruim dat ik die beurt niet wil doen. Ik ben alleen erg nieuwsgierig hoe "strak" men zich hier aan die intervallen houdt?? Doen jullie echt op de kilometer strak beurten geven? Of slaan jullie ook wel eens wat over?

We vertrekken namelijk overmorgen voor een lang weekend naar Frankrijk, dus voor die tijd gaat het me sowieso niet meer lukken om een beurt in te plannen bij de garage. Ik zal het bij thuiskomst wel doen...
Ben in ieder geval wel benieuwd hoe men hierover denkt.

Grote beurt, kleine beurt, A beurt, B beurt, C beurt. Allemaal kreten die gebruikt worden. in de regel is een kleine beurt olie en filterwissel en kleine controles en een grote beurt een kleine beurt + een of meerdere extra werkzaamheden (bougies, remvloeistof, multiriem, distributieriem etc etc.)

Wanneer is er voor het laatst iets (en wat?) gedaan aan de auto. Vanwaar heb je een filter vervangen? Heb je toen ook de olie vervangen?

Voor het laatst iets gedaan is dus apk. Remleidingen zijn vervangen, that's it. En dus advies van die band....

Oliefilter heb ik half jaar geleden gedaan omdat ik dat nog nooit gedaan had en het eens wilde proberen :p en de olie is toen ook ververst ja.... Echter, de auto verbruikt sowieso een half litertje olie per 2500 km ongeveer dus ik moet sowieso om de paar maanden bijvullen.

Tegenvraag: waarom heb je niet die APK en de onderhoudsbeurt gecombineerd? Zelf hanteer ik gewoon de regel dat mijn auto 1x per jaar op de brug staat. Nu rijd (reed...) ik zo'n 15.000 km/jaar, dus dat ging perfect. Kilometers zijn nu een stukje minder, maar het idee van het jaarlijkse bezoekje houd ik er gewoon in. Door het een beetje handig te plannen heb je dan binnen een dag weer een verse APK, een onderhoudsbeurt en de juiste banden voor het betreffende seizoen er onder.

Je moet het in statistieken en gebruik zien:

Postbode Pietje rijdt 7000km per jaar maar de auto staat wel 10 uur per dag stationair te draaien: dus minimaal elk jaar onderhoud.
Tuinman Tinus rijdt 20.000km per jaar met 3 ton lading erop en erachter, meestal 150km/u, hij woont ook nog eens boven op een berg waar het altijd plus of min 50 graden is. Dus elke 20.000km de boel maar eens een beetje nazien.
Burgerman Bert rijdt alleen op zondag 200km naar z'n moeder, maar alleen bij 8 graden of warmer en 20 graden of koeler, anders is het te gevaarlijk, met harde tegenwind rijdt hij ook niet en hij heeft nooit passagiers of bagage. Hij rijdt heel rustig en max 90km/u. De auto staat in een verwarmde garage.

In bovenstaande 3 gevallen zal Bert misschien wel 3 ton kunnen rijden zonder enkel onderhoud, misschien een keertje olie wisselen. Tinus zal echter al snel gezeur krijgen, veel koude starts, zware belasting, etcetera.

Voor een auto die je ook niet meer allrisk verzekerd en waarvan je geen weken zal huilen als de boel in de soep draait zou je bij normaal/licht gebruik dus best wat kunnen bezuinigen op onderhoud. De distributieriem is de spannendste want als die knapt dan draait je motor in de soep. Bougies, olie en vloeistoffen is allemaal wat minder spannend, zeker als het peil gewoon goed is en je enigzins met verstand handelt als er lampjes gaan branden (zoals temperatuur te hoog, olie te laag etc.).

ik zelf hou me altijd aan de beurten. (2kl 1 gr elke 10.000km)
zelfs als ik die maand een beetje krap zit doe ik me onderhoud.

iets kapot dan wil ik het zo snel mogelijk vervangen of gemaakt hebben.

me werk bus (311cdi sprinter) word alleen gerepareerd als het niet meer werkt of niet goed is voor de keuring.

ik vind het een schande dat mensen hun onderhoud uitstelt gewoon op tijd doen bespaart geld en tijd.

Die van mij moet om de 20dkm, maar ik rij per jaar 24dkm dus doe 'm gewoon elk jaar. Dan zit je er iets overheen, maar zolang er olie in het blok zit blijft ie het heus wel doen.
Soms eens verse olie of filters is wel fijn, maar komt niet op de kilometer precies.

Het onderhoud hangt inderdaad af van de manier waarop je de auto gebruikt.
Rijd je veel korte stukjes, dan moet je de olie vaker verversen doordat er dan water in je olie komt. (sludge)
Ik vervang de olie iedere 25.000 km, omdat ik uitsluitend lange afstanden rijd.
Bij veel korte stukjes zou ik 10.000km aanhouden.
Uiteraard wordt dan ook het oliefilter vervangen.
De remolie moet iedere 2 jaar worden vervangen, want remolie trekt vocht aan.
Bij een grote beurt wordt alles gecontroleerd, zoals je remblokken, uitgedroogde rubbers, etc.
Ook je luchtfilter en je bougies, etc. worden vervangen.
Als jij zelf de remvoeringen en de speling op je wielen en dergelijke controleert, dan is dat natuurlijk ook prima.

Als je bespaart op het onderhoud, dan loop je uiteindelijk tegen duurdere reparaties aan en de kans op pech wordt groter.
Bij mijn auto worden volgende week de rubbers van de remklauwen vervangen, d.m.v. een revisiesetje.
Als ik dat niet laat doen, dan kan ik over 2 jaar nieuwe remklauwen aanschaffen.

Elk jaar ga ik niet redden, maar om en nabij de 15.000 km ververs ik de olie. Soms 500 km eerder, soms 100 km later. Elk jaar voor de APK wordt echt alles goed nagekeken en gecontroleerd. Onderwijl als ik iets merk dat niet normaal is controleer ik dat deel van de auto ook even extra.

Is grote beurt belangrijk? Mwoh, wat belangrijker is dat je gewoon regulier om de 3 jaar je remvloeistof ververst, elk jaar of elke 15.000 km je olie, eens in de zoveel tijd een nieuw luchtfilter en dan ook weer eens een nieuwe set bougies. Voor je eigen gezondheid is een vers interieurfilter ook wel eens fijn.

Veel dingen zijn niet gebonden aan onderhoudstermijnen maar aan slijtage en ouderdom, olie is belangrijk en remvloeistof is belangrijk, luchtfilter is wel zo handig en bougies zijn fijn, maar van die laatste.....als de auto begint te bokken is het tijd om ze te vervangen. :p
Ik vind dat persoonlijk geen fijn idee, maar dat is voor iedereen verschillend uiteraard. Als het je niet deert om voorbij onderhoud te rijden.....dan vooral niet te veel geld eraan uitgeven. Sommige auto's komen daar ook heel ver mee.

Ja het is en blijft een Toyota, dus de kans dat ie het blijft doen is groot :p
Neemt niet weg dat ik heus wel onderhoud wil gaan laten doen, maar dat ik vooral benieuwd was hoe 'streng' men is met die interval kilometers aanhouden.
We rijden overigens korte en lange stukken door elkaar heen. Overmorgen in een klap 700 km dus dat is een mooi lang stuk haha.
En reden dat ik het niet met de apk deed is omdat die sowieso al wat duurder uitviel door die remleidingen en met beurt en band vervangen erbij werd het een pittig bedrag wat ik op dat moment niet had (en nee ik had geen zin om de spaarrekening ervoor aan te spreken). Dus daarom dat ik dacht van, die beurt kan ik ook wel een maand of twee later doen.

Mijn Lexus uit 1998 ging elk jaar voor de APK , een beurtje heeft die in die 3 jaar nooit gehad.
Bleef rijden dat malle ding, met recht japanse perfectie.

Grote beurt bestaat niet meer: tegenwoordig dien je gewoon iedere 15k a 20k oliewissel laten uitvoeren, en daarnaast zijn er vervangtermijnen aangegeven voor bijvoorbeeld filters en remolie. Dus je kunt bijvoorbeeld makkelijk zelf de luchtfilter en pollenfilter zelf vervangen: dat is iets wat normaal bij een grote beurt gedaan word.

Zo dient bij mijn auto om de 30k de remvloeistof vervangen te worden: als dat zover is, laat ik bij de beurt gewoon ook nog de remvloeistof vervangen. Echter de luchtfilter hoeft dan niet, dus ik heb niks aan een grote beurt.

Ik heb sowieso niet zo'n goede ervaring met de eerste beurt die ik aan mijn auto heb laten uitvoeren bij de Bosch garage om de hoek: hadden ze potverdorie enkel de olie ververst, en niet de oliefilter :( Terwijl ik daar wel voor betaald had! Vertrouwen is dus helemaal weg bij de betreffende garage.

Dus ik volg echt het boekje van de auto: als daar niet in staat, dat iets vervangen moet worden. Dan geef ik er ook geen opdracht toe. Maar ik denk dat je het beste gewoon om de 15k a 20k op zijn minst de olie laat verversen, een beurt ansicht is niet nodig: dat is vooral voor de stempels in het onderhoudsboekje :p

Mja, het hangt er een beetje vanaf hoe je auto wilt rijden. Je kan prima doorrijden totdat dingen echt stuk gaan. Een goede garage zal tijdens een beurt dingen tijdig repareren of vervangen zodat je minder kans hebt op pech. Dat is natuurlijk wel fijn. Maar als je de auto APK-waardig houdt, de essentials weet en de hoognodige dingen laat doet, kan je je beurten skippen.

Ik ververs de olie om de 10.000 km terwijl het indicatorlampje eens per 30.000 aangeeft.

Zeker als je het zelf doet, is olie verversen geen rocketsience. Het moeilijkste van het hele verhaal is nog wel het voorkomen van oliespetters op de straat maar olielekkage is een kunstje wat sommige auto's ook kunnen zonder Handige Harry die de vulplug losdraait.

Olie smeert, maakt schoon en koelt. Water (condenswater van korte ritten), brandstofresten (die vooral met koude motor langs de zuigers gaan) en vervuiling door slijpsel en roet maakt de olie vies en dik. Als je op youtube naar filmpjes zoekt van olie uit motoren die ver voorbij de verversdatum zitten, valt op dat er een soort stroop uit het blok stroomt terwijl moderne olie eerder zo dik is als water.

Wat zijn nu factoren die meespelen? Veel korte ritjes maken olie vies. Bij lange ritten verdampt het water en de vloeibare brandstofresten (de kooldeeltjes die olie zwart maken verdampen uiteraard niet).
Een andere factor is tijd. Olie beschermt tegen roest maar als de motor een aantal maanden stil staat zullen de zure verbrandingsgassen met het vocht van condensatie lichte roest geven op motordelen. Vervolgens start je de motor weer en de roest wordt er af geschraapt. Veel fabrikanten houden daarom een of twee jaar aan als maximale termijn dat je de olie in het blok mag laten zitten.
Een derde factor is volgas koud wegrijden. Dat geeft slijpsel in het blok van olie die door de lage temperatuur niet optimaal smeert. Maar ook ernstig vervuilde olie smeert niet optimaal waardoor ook verouderde olie extra slijpsel geeft.

Soms zijn de slijtagedeeltjes zo grof dat ze met het blote oog zichtbaar zijn en dat is het moment dat de monteur zijn slechtnieuwsgesprek-skills kan gaan oefenen.

Kan je de ververstermijn ongestraft oprekken?
Die vraag zou ik met een wedervraag willen beantwoorden. Als je naar de hierboven beschreven factoren kijkt in verhouding met jouw eigen gebruik en je weet dat fabrikanten de bovengrens aanhouden (zo veel mogelijk kilometers) voor de gemiddelde automobilist, waar pas jij dan in dat plaatje?

Ben je de iedere dag twee keer vijf kilometer automobilist of ben je de eens per week twee keer tweehonderd kilometer chauffeur? Rij je het blok netjes warm of moet hij met piepende banden weg van de parkeerplaats?

Overigens geeft vervuilde olie ook hoger verbruik. Ik ken alleen (de schrikbarende) cijfers dankzij ernstige vervuiling van de olie. Of je het meerverbruik ook kan meten bij olie die nauwelijks over de datum is, weet ik niet.

V0RQ zei:
Postbode Pietje rijdt 7000km per jaar maar de auto staat wel 10 uur per dag stationair te draaien: dus minimaal elk jaar onderhoud.
Tuinman Tinus rijdt 20.000km per jaar met 3 ton lading erop en erachter, meestal 150km/u, hij woont ook nog eens boven op een berg waar het altijd plus of min 50 graden is. Dus elke 20.000km de boel maar eens een beetje nazien.
Burgerman Bert rijdt alleen op zondag 200km naar z'n moeder, maar alleen bij 8 graden of warmer en 20 graden of koeler, anders is het te gevaarlijk, met harde tegenwind rijdt hij ook niet en hij heeft nooit passagiers of bagage. Hij rijdt heel rustig en max 90km/u. De auto staat in een verwarmde garage.

In bovenstaande 3 gevallen zal Bert misschien wel 3 ton kunnen rijden zonder enkel onderhoud, .

Nou nee. Juist hij moet ook elk jaar de olie laten verversen, omdat de motor te weinig belast wordt, waardoor er meer vervuiling optreed en dus oliewissels jaarlijks noodzakelijk zijn.
Hij rijdt in het gunstigste geval ook gewoon 10.000km per jaar.
Sterker nog. Als die auto daarna verkocht wordt (goed onderhouden of niet) en er wordt ineens dagelijks 200km mee gereden. Komen er ineens allemaal problemen naar boven die door het weinige gebruik nooit direct merkbaar waren. Dat kan simpel een hoog verbruik zijn. Maar ook ernstiger.
Bij slecht of weinig onderhoud komen er veel meer gebreken naar boven dan bij goed onderhoud.
Maar deze auto zal, omdat er hoofdzakelijk lange afstanden mee worden gereden, ook minder problemen hebben dan een auto die veel voor stadsverkeer is gebruikt met dezelfde kilometerstand. Voor beide gebruiken is regelmatig onderhoud gewoon belangrijk.

Voor de rest is het idd gebruiksafhankelijk. Maar de jaarlijkse beurt is vooral bedoeld voor weinig gebruik en de hoeveelheid vervuiling die in een motor optreed. Eigenlijk is die jaarlijkse beurt gewoon een must. Vandaar dat men vaak bij garages de onderhoudsbeurt in combinatie met apk aanbied.
1. omdat dit minder werk kost dan beide los (dus efficienter/meer marge)
2. omdat klanten vaan apk als enige moment van onderhoud zien en door het combineren er in elk geval iets aan onderhoud aan de auto wordt gedaan.

Een grote beurt (naar aanleiding van de topicstarter) is meer dan een kleine beurt. Het is vooral een aantal extra onderdelen die vervangen zullen worden zoals bougies, Remvloeistof en filters. Veelal wordt er ook op meer punten gecontroleerd dan bij een kleine beurt.
Je kunt als je een beurt zelf doet. Deze ook nog uitbreiden met een poetsbeurt van in- en exterieur. Zodat de auto er ook weer mooi en schoon uit ziet en je ramen van de binnenkant ook eens goed schoongemaakt worden.
Er zijn trouwens checklists voor te vinden voor beurten. Ook voor APK kun je daarmee een hoop afkeurpunten al voor de keuring hebben opgespoord en gezien.
Winter/zomer wissel is trouwens ook een goed moment om dit soort checklists zelf af te werken.

Een apk controleert veel minder punten.
Dan boeit het niet of het luchtfilter bijna verstopt zit. Tenzij er daardoor een te hoge co waarde uit de uitlaat komt.
Of dat de remvloeistof stokoud is en het pedaal wegzakt. Tenzij er daardoor een remverschil is of zelfs te weinig remkracht.
Externe lekkage of ernstige zichtbare gebreke zijn echter wel controlepunten voor apk. Daarom zijn je remleidingen ook vervangen.

Grote beurt is in mijn ogen zeer belangrijk. Elke beurt trouwens.
Als je het niet regelmatig doet, merk je het de eerstvolgende keer dat je een beurt doet wel. Je auto zal een stuk soepeler rijden.
De voorschriften van de fabrikant zijn gebaseerd op het gemiddelde gebruik. Dus wordt er eigenlijk altijd een tijd en een kilometrage gesteld. Naar gelang wat het eerst komt, dien je onderhoud te doen. Daarom is het van belang om die intervallen te hanteren. Ja er zit enige marge op. Maar hoe groot die marge is, hangt geheel af van jou gebruik.

Theoretisch kun je lang rond blijven rijden met een auto die totaal niet onderhouden wordt, anders dan de apk punten.
Maar hoe langer je doorrijdt, hoe groter de kans is dat als je een probleem krijgt, dat het ook ernstig is.

Ik verbaas mij in de reacties hoe vaak men de olie ververst. Ik lees 10.000 km, 15.000 km, 20.000 km en nog geen enkele keer langer.
De laatste drie auto's die ik de laatste acht jaar heb gehad schreven steeds voor bij 30.000 km of ten hoogste na twee jaar.
En een fabrikant weet nooit onder welke omstandigheden je rijdt, dus die houdt zekerheidshalve ongunstige omstandigheden aan.
Iedereen let terecht goed op de centen en toch wordt er in mijn ogen veel te vaak olie ververst.
Ik rijdt 30.000 km per jaar, dus voor mij kwam het neer op jaarlijks verversen.
En voor dat er commentaar op komt: het waren alle drie VAG-producten (Vokwagen en Skoda) en bij geen van de drie auto's hoefde ik tussen de beurten olie bij te vullen.

ScaniaV8 zei:
Ik verbaas mij in de reacties hoe vaak men de olie ververst. Ik lees 10.000 km, 15.000 km, 20.000 km en nog geen enkele keer langer.
De laatste drie auto's die ik de laatste acht jaar heb gehad schreven steeds voor bij 30.000 km of ten hoogste na twee jaar.

Huidige nieuwe motoren werken met speciaal ontwikkelde long-life oliën (eigenlijk al een jaar of 10 inmiddels). Deze oliën breken minder snel af en nemen minder vuil op.

Daar zijn de motoren waar het in gaat ook op ontwikkeld en daardoor kunnen zulke termijnen gehaald worden. Zolang er maar steeds die olie gebruikt wordt en alle beurten netjes volgens voorschrift gedaan worden.
Vaak is een kleine beurt dan ook niet meer dan alleen een controleronde en wat vloeistoffen bijvullen indien nodig (Bij peugeot betaal je voor die controlebeurt trouwens ook gewoon 100 euro)

Vaak wordt er aangeraden om bij diezelfde auto's als ze meer dan pakweg 5 jaar oud zijn, toch vaker te verversen.
Je hebt namelijk meer vervuiling in de motor door de leeftijd. Ook omdat de auto dan veelal bij universele garages in onderhoud gaat En dat zij andere oliën kunnen gebruiken dan voorgeschreven (Bijvoorbeeld een normale 5w30 is niet hetzelfde als een longlife 5w30, maar voldoen beiden qua basis wel aan dezelfde specificaties)

ScaniaV8 zei:

Nog los van het feit dat er voor mijn auto 15.000 km staat als interval en ik dat dus 3 keer per jaar zelf doe is het niet echt een dure aangelegenheid. krap 40 euro voor 5 liter, een filtertje en een nieuwe afdichtring voor de carterplug.

Daarnaast is het de vraag wat de fabrikant wil, die zijn er niet bij gebaat als een product 500.000 km mee gaat tot men een nieuwe auto koopt. Dat hebben ze in het publiek ook goed voor elkaar als je na gaat dat de waarde van een auto boven de 200.000 km compleet verdampt, een auto met 150.000 km als "oud" wordt gezien.

Die onderhoudsinterval is iets die sommige merken al hebben teruggeschroefd terug naar 20.000 km. En dan kun je allemaal zeggen dat een langere onderhoudsinterval prima kan....ben ik het mee eens in sommige gevallen.
In het kader van mijn moeders auto, die rijdt tussen de 25.000 en 30.000 km per jaar, onderhoudsinterval ook 2 jaarlijks of elke 30.000 km. Maar blijft een auto die rustig wordt bereden, veelal lange stukken en nooit vaker dan enkele dagen achtereen stil staat. Mijn auto rijd weliswaar dagelijks maar wordt geregeld tot het randje toe open getrokken en rijd dus ook vaak op het randje van zijn kunnen. Moet allemaal kunnen maar ik vind het voor mezelf dus ook een fijne gedachte dat de olie zo vers mogelijk blijft.

Zoals BMW en sommige andere merken het doen is ook mooi, een sensor meet de hoeveelheid cycle's die de olie doormaakt en maakt dus een op maat gesteld onderhoudsinterval. Waar dan grappig genoeg ook niet iedereen naar luistert.
Olie is iets waar we moeilijk over kunnen doen, maar "longlife" is onzin, dure olie ook nog eens, het is echter wel het bloed van je motor, koelt, maakt schoon en smeert. Iets vaker verversen is een heel mooie simpele fix voor een gezonde motor. En das iets waar ik die paar tientjes en dat halfuurtje graag voor over heb. ;)

Is niet meer zo belangrijk. Vroeger wel, toen auto´s nog lang mee moesten gaan. Toen ververste je ook iedere 15k (of zelfs vaker) de olie. In de wegwerpmaatschappij een stuk minder relevant geworden, langere termijnen is makkelijker voor de consument en het hoeft alleen de leasetermijn te overleven.

Zelf hou ik me wel strak aan de beurten, vooral vwb de vloeistoffen.

Begin 2017 heb ik een gloednieuwe auto gekocht, die zal begin 2019 zijn eerste beurt krijgen bij 30.000km en (mede) vanwege de garantie zal ik dit stipt doen en bij de dealer want garantievoorwaarden, fijn bedrijf en op loopafstand van huis.

Voorheen reed ik oudere auto's (5-9 jaar oud bij aanschaf), die kocht ik altijd volgens vast recept: van particulier (liefst type brave huisvader of 50-er), die de auto al minimaal 4 jaar of langer in bezit had en aantoonbaar keurig onderhoud had laten uitvoeren, dus met de facturen erbij en niet enkel een boekje. Vervolgens bleef ik deze auto's stipt onderhouden; dat was zeker niet de goedkoopste optie maar zo kon ik met de meeste auto's een jaar of 4 vooruit zonder betrouwbaarheidsissues en kon ik ze nadien ook nog relatief goed verkopen doordat ik 8 jaar of meer aan complete historie beschikbaar had.

Tijdig en royaal onderhoud is m.i. dus de slimme keuze want je rijdt met een gerust hart rond en het is bij mij toch echt goed voor de restwaardes gebleken (of ik ben een goede autoverkoper en heb mijn roeping gemist :) )

Mijn twingo moet volgens het boekje en de teller op het dashboard elke 30.000 km een beurt. Meestal ga ik daar met een paar duizend km's overheen tot er een moment komt dat het goed uitkomt. Ik rijd vrijwel alleen maar stukken van 50 km dus nauwelijks korte stukken en ik heb een rustige rijstijl. Naar mijn idee heeft mijn auto nauwelijks te lijden en ik open de motorkap tussen de beurten door alleen om blaadjes te verwijden of soms een lampje te vervangen. Als ie onderhoud nodig is, dan krijgt ie wel gewoon een onderhoudsbeurt bij de dealer en dan ga ik ervan uit dat er gedaan wordt wat er gedaan moet worden om de volgende 30.000 km te overbruggen.

Totaal onbelangrijk, ik heb in 40 jaar auto rijden nog nooit een onderhoudsbeurt aan de wagen laten uitvoeren.

Je ziet het ook bij leasemaatschappijen. Duwen hem rustig door op het einde, zeker in de buurt van het einde leasetermijn. Zelfs riemen die er allang af zouden moeten, mogen best door. Meestal gaat het goed, soms een keer verlies pakken.

Je kan natuurlijk de extra motorslijtage door het niet verversen gewoon doorgeven naar de volgende eigenaar. De koper die een vies gezicht laat zien als je meer dan een minimaal prijsje durft te vragen voor jouw afgetrapte tweedehandsje.

AMT (het vakblad voor de autohandel) heeft ooit een keer onderzocht hoeveel het inwendig schoonmaken van het blok scheelde op het verbruik.
Situatie een: een auto met ongeveer 100.000 km op de teller die altijd nauwgezet volgens schema de beurtjes kreeg. Deze auto liet een verbetering zien van 5% dankzij het inwendig schoonmaken van de motor.
Situatie twee: een auto waarbij wel eens een beurtje overgeslagen was, ook met ongeveer 100.000 op de teller. Deze auto liet een verbetering zien van 25%.

Dit was echter geen wetenschappelijk experiment, de AMT journalisten gaven zelf ook aan dat er een behoorlijke meetfout in deze vergelijking kan zitten. Maar de cijfers zijn overduidelijk en het risico afkopen is zo duur niet. Even langs de garage voor een verse plons olie (de monteurs hebben het liefst een goed warme motor) kost je misschien 100 euro en een half uurtje. Dat is geld wat je vrijwel zeker terug verdient met een lager verbruik.

Een klein dingetje: Er zijn stealers die botweg weigeren de olie te verversen als het servicelampje nog niet aan staat. Ik zou in dat geval een concurrerende vakman willen adviseren.
Nut of geen nut kan een punt van discussie zijn maar als de klant er specifiek om vraagt is dat geen discussiepunt.
Als jij de banden wil vervangen als er nog 5 mm profiel op zit, moet dat toch ook kunnen?

leuk filmpje

Je kunt je ook afvragen hoe serieus je die service intervals moet nemen en dan bedoel ik dat ze "onterecht" opgerekt worden naar bv. 30.000km. of juist veel te kort.
Neem bv. de automatische versnellingsbakken van tegenwoordig. Vele nieuwe bakken zijn niet eens meer te servicen en de olie kan volgens zeggen levenslang mee. Als je dan experts vraagt, dan denken die daar toch vaak anders over.

De service termijn van m'n cx5 is 20.000km en persoonlijk vind ik dat al echt op het randje als ik dan bv. naar de kleur van de motorolie kijk.
De olie van m'n 626 ververs ik zo elke 10.000km, soms nog wel eerder.
Bougies, die vervang ik wanneer ik denk dat het nodig is, laatste set (voor de ombouw naar V6) heeft er meer dan 100.000km ingezeten en heb ze vervangen vanwege de looks, niet vanwege de prestaties. De vervangingstermijn was 15 of 20.000km.

rke zei:
Even langs de garage voor een verse plons olie (de monteurs hebben het liefst een goed warme motor) kost je misschien 100 euro en een half uurtje.
Goed punt. Hoe vaak zou dat nu voorkomen?

Klant rijdt voor het werk een paar km naar de dichtsbijzijnde garage, voor dat de auto aan de beurt is motor al weer afgekoeld?

Dat laatste vind ik juist goed: als de olie nog niet ververst hoeft te worden, dan is het goed wanneer een vakman dat ook zegt! Dus wie is dan de stealer? Aan het milieu denken is juist goed :LOL:

Zunigrijje zei:
Dat laatste vind ik juist goed: als de olie nog niet ververst hoeft te worden, dan is het goed wanneer een vakman dat ook zegt! Dus wie is dan de stealer? Aan het milieu denken is juist goed :LOL:

Tsja, wat is beter voor het milieu: een paar keer vaker olieverversen of een (gedeeltelijke) motorrevisie door net iets te laat olie verversen?
Ik weet wel wat beter is voor de omzet van de garage ... ;)

Als je het echt goed wil doen zou je eerst een olie-analyse moeten doen voordat je (eventueel) de olie ververst.

Analyseren van isolatie en smeerolie

Voor de kleine hoeveelheden motorolie gebruikt in auto's is dit veelal te duur.
De variabele service-interval zoals die door autofabrikanten wordt toegepast
(tellen aantal koude start t.o.v. de km's) is dan een goedkoper alternatief.

s velthuis zei:
Je ziet het ook bij leasemaatschappijen. Duwen hem rustig door op het einde, zeker in de buurt van het einde leasetermijn. Zelfs riemen die er allang af zouden moeten, mogen best door. Meestal gaat het goed, soms een keer verlies pakken.

Ik heb dat ook gehoord. Maar van de laatste 3 leasewagens van pa die over de termijn gingen werd al het onderhoud volgens boekje uitgevoerd.

Vind het wel frappant dat iedereen nu alleen maar over olie blijft doorzagen. Een grote beurt omvat meer dan alleen simpelweg de olie verversen...

Olie verversen kan ik ook zelf, en nogmaals dat is een half jaartje terug nog gedaan. Daarbij verbruikt mijn auto ook wat olie waardoor ik sowieso om de paar maanden er een half litertje bij moet gooien. Als ik het zo lees vindt het merendeel hier dus dat je wel heel secuur moet zijn met olie verversen elke 10/15K kilometers... maar de rest is niet zo belangrijk dus?

Blackadder the 5th zei:
Zunigrijje zei:

Tsja, wat is beter voor het milieu: een paar keer vaker olieverversen of een (gedeeltelijke) motorrevisie door net iets te laat olie verversen?
Ik weet wel wat beter is voor de omzet van de garage ... ;)

Als je het echt goed wil doen zou je eerst een olie-analyse moeten doen voordat je (eventueel) de olie ververst.

Analyseren van isolatie en smeerolie

Voor de kleine hoeveelheden motorolie gebruikt in auto's is dit veelal te duur.
De variabele service-interval zoals die door autofabrikanten wordt toegepast
(tellen aantal koude start t.o.v. de km's) is dan een goedkoper alternatief.
Gewoon de interval volgen die de fabrikant aangeeft: dus als die 15k aangeeft, dan is het 15k en geen 10k. Maar bij mijn auto is de eerste beurt pas bij 29k uitgevoerd, dat is schijnbaar normaal om de eerste beurt over te slaan.

omniradius zei:
Vind het wel frappant dat iedereen nu alleen maar over olie blijft doorzagen. Een grote beurt omvat meer dan alleen simpelweg de olie verversen...

Olie verversen kan ik ook zelf, en nogmaals dat is een half jaartje terug nog gedaan. Daarbij verbruikt mijn auto ook wat olie waardoor ik sowieso om de paar maanden er een half litertje bij moet gooien. Als ik het zo lees vindt het merendeel hier dus dat je wel heel secuur moet zijn met olie verversen elke 10/15K kilometers... maar de rest is niet zo belangrijk dus?

Daar heb je een punt. Bij de APK worden de remmen wel getest, maar verdere controle/onderhoud blijft achterwege.
Je kunt remblokken/schijven hebben die net aan de norm voldoen, maar waarmee je over een half jaar (al dan niet) stil komt te staan.
Hetzelfde geldt voor de banden en de carrosserie.
De APK is en blijft wat dat betreft een momentopname. De auto voldoet op dat moment aan de (minimale) veiligheidseisen, maar
meer ook niet. Dit kan 3 maanden later al heel anders zijn.

Bij goed onderhoud wordt er gekeken naar de slijtage van de diverse onderdelen. Indien nodig worden delen gesmeerd/gangbaar gemaakt.
Onderdelen die de volgende beurt niet meer gaan halen worden dan vervangen.

Enige wat er hier gebeurd is regelmatig olie peilen, banden controleren, bij aanschaf word de riem vervangen en verder merk ik zelf wel aan de auto wanneer er iets niet helemaal meer klopt cq als er bijgeluiden komen en dan word er naar gekeken en eventueel wat vervangen.

Ten tijden van de keuring krijgt de auto verse olie en een filter maar dat is het wel, merk altijd bij de keuring wel wat er écht vervangen moet worden.

Blackadder the 5th zei:
Bij goed onderhoud wordt er gekeken naar de slijtage van de diverse onderdelen. Indien nodig worden delen gesmeerd/gangbaar gemaakt.

Nou, denk dat je je daar ook niet op moet blindstaren. Ik heb een aantal weken geleden de achterremklauwen van mijn 626 volledig uit elkaar gehad, om ze schoon te maken. Het handrem mechanisme wil nog wel eens vast gaan zitten door vervuiling. Een veel voorkomende kwaal wat simpel te voorkomen is.
Er zijn verrekte weinig garages die die moeite nemen kan ik je verzekeren en het s nog geen uurtje werk.

marcel21674 zei:
Blackadder the 5th zei:

Nou, denk dat je je daar ook niet op moet blindstaren. Ik heb een aantal weken geleden de achterremklauwen van mijn 626 volledig uit elkaar gehad, om ze schoon te maken. Het handrem mechanisme wil nog wel eens vast gaan zitten door vervuiling. Een veel voorkomende kwaal wat simpel te voorkomen is.
Er zijn verrekte weinig garages die die moeite nemen kan ik je verzekeren en het s nog geen uurtje werk.

Ik zeg niet voor niets goed onderhoud ... ;)

Het schoonmaken/gangbaar maken van de remmen bij groot onderhoud is bij mijn auto (Audi A2) wegbezuinigd.
Alleen als de auto of als de klant piept, wordt er naar de remmen gekeken en het vervolgens als reparatie opgeschreven.
Heb dit zelf van mijn garage en van een monteur die bij een VAG-garage werkt vernomen.

Ik geef dit nu zelf op bij de onderhoudsbeurt van de auto.

Een Paseo is natuurlijk in de basis een bijzonder betrouwbare auto met de starlet als basis, degelijker ga je ze bijna niet vinden.
Maar goed het is inmiddels natuurlijk ook een oude auto al, heb je een onderhoudshistorie bij de wagen???
Zaken zoals banden/multiriem/bougies/vloeistoffen/remmerij etc etc. zijn wel aan slijtage onderhevig.
Ik zou zeer zeker eens groot uitgebreid onderhoud laten uitvoeren.

Ook kun je daardoor ellende voorkomen, bijvoorbeeld een stofhoes van 15 euro van je homokineet die lek is maar nog prima vervangen worden, maar als je te lang doorrijdt moet je dure homokineet ook vervangen. En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Ik heb inderdaad sterk de nadruk gelegd op olie. Koelvloeistof, remmen, roest, banden, ruitenwissers en dergelijke hebben natuurlijk ook aandacht nodig. Meestal hoort bij een auto een afstreeplijstje wat bij welke kilometerstand gecontroleerd moet worden.

Eigenlijk geldt dat je beter de gehele onderhoudsinterval kan inkorten dan verlengen. Tegenwoordig ligt het accent van fabrikanten al zwaar op minder onderhoud.

Of die extra vijf liter vieze motorolie per 30.000 km meer milieuvervuilend is dan de tien ton CO2 van het eerder vervangen van het voertuig en het hogere brandstofverbruik weet ik niet. Dat lijkt mij ook een erg lastig onderzoek om uit te voeren, al is het maar omdat het over appels en peren gaat.

Het schema bij mijn auto (Focus 1.6 TDCI 2007) staat op 20K; maar voer ik zelf om de 15K uit vanwege de kleine hoeveelheid olie (3,4L) in het carter. Als die niet tijdig ververst wordt loopt de vervuilde olie door de turbo en gaat die aan stront. Berucht probleem van dit blok.

Bij de ene auto zal het dus strikter komen dan de ander.

Gezond verstand gebruiken. Mijn hobby auto doet 1500 - 2000 km per jaar, er wordt dus niet veel met gereden maar nooit korte ritten, dus enkel als ik tijd / zin heb en het mooi weer is. Het onderhoudsschema volgen is dus zinloos...

Elk jaar gaat ie 2x op de brug voor inspectie op anomalieën qua lekkage / banden / ophanging / onderstel / remmen / roest . 1x per jaar gaan daarvoor ook de 4 wielen eraf. Oliewissel 1x per 2 jaar. Het luchtfilter was een K&N, vervangen door een origineel exemplaar vorig jaar. Bougies waren na 10 jaar nog de originele, dit jaar vervangen door OEM Mazda. Remvloeistof zag er nog perfect uit maar dit jaar ook vervangen. Volgend seizoen de bak en diff olie verversen (wellicht ook nog nooit gebeurd).

Dus een grote beurt krijgt die nooit, maar wordt wel goed opgevolgd en dat is voor mij ook een deel van de lol bij een hobby auto. Eerder dan het poetsen ;)

Terug
Bovenaan