V0RQ zei:
Postbode Pietje rijdt 7000km per jaar maar de auto staat wel 10 uur per dag stationair te draaien: dus minimaal elk jaar onderhoud.
Tuinman Tinus rijdt 20.000km per jaar met 3 ton lading erop en erachter, meestal 150km/u, hij woont ook nog eens boven op een berg waar het altijd plus of min 50 graden is. Dus elke 20.000km de boel maar eens een beetje nazien.
Burgerman Bert rijdt alleen op zondag 200km naar z'n moeder, maar alleen bij 8 graden of warmer en 20 graden of koeler, anders is het te gevaarlijk, met harde tegenwind rijdt hij ook niet en hij heeft nooit passagiers of bagage. Hij rijdt heel rustig en max 90km/u. De auto staat in een verwarmde garage.
In bovenstaande 3 gevallen zal Bert misschien wel 3 ton kunnen rijden zonder enkel onderhoud, .
Nou nee. Juist hij moet ook elk jaar de olie laten verversen, omdat de motor te weinig belast wordt, waardoor er meer vervuiling optreed en dus oliewissels jaarlijks noodzakelijk zijn.
Hij rijdt in het gunstigste geval ook gewoon 10.000km per jaar.
Sterker nog. Als die auto daarna verkocht wordt (goed onderhouden of niet) en er wordt ineens dagelijks 200km mee gereden. Komen er ineens allemaal problemen naar boven die door het weinige gebruik nooit direct merkbaar waren. Dat kan simpel een hoog verbruik zijn. Maar ook ernstiger.
Bij slecht of weinig onderhoud komen er veel meer gebreken naar boven dan bij goed onderhoud.
Maar deze auto zal, omdat er hoofdzakelijk lange afstanden mee worden gereden, ook minder problemen hebben dan een auto die veel voor stadsverkeer is gebruikt met dezelfde kilometerstand. Voor beide gebruiken is regelmatig onderhoud gewoon belangrijk.
Voor de rest is het idd gebruiksafhankelijk. Maar de jaarlijkse beurt is vooral bedoeld voor weinig gebruik en de hoeveelheid vervuiling die in een motor optreed. Eigenlijk is die jaarlijkse beurt gewoon een must. Vandaar dat men vaak bij garages de onderhoudsbeurt in combinatie met apk aanbied.
1. omdat dit minder werk kost dan beide los (dus efficienter/meer marge)
2. omdat klanten vaan apk als enige moment van onderhoud zien en door het combineren er in elk geval iets aan onderhoud aan de auto wordt gedaan.
Een grote beurt (naar aanleiding van de topicstarter) is meer dan een kleine beurt. Het is vooral een aantal extra onderdelen die vervangen zullen worden zoals bougies, Remvloeistof en filters. Veelal wordt er ook op meer punten gecontroleerd dan bij een kleine beurt.
Je kunt als je een beurt zelf doet. Deze ook nog uitbreiden met een poetsbeurt van in- en exterieur. Zodat de auto er ook weer mooi en schoon uit ziet en je ramen van de binnenkant ook eens goed schoongemaakt worden.
Er zijn trouwens checklists voor te vinden voor beurten. Ook voor APK kun je daarmee een hoop afkeurpunten al voor de keuring hebben opgespoord en gezien.
Winter/zomer wissel is trouwens ook een goed moment om dit soort checklists zelf af te werken.
Een apk controleert veel minder punten.
Dan boeit het niet of het luchtfilter bijna verstopt zit. Tenzij er daardoor een te hoge co waarde uit de uitlaat komt.
Of dat de remvloeistof stokoud is en het pedaal wegzakt. Tenzij er daardoor een remverschil is of zelfs te weinig remkracht.
Externe lekkage of ernstige zichtbare gebreke zijn echter wel controlepunten voor apk. Daarom zijn je remleidingen ook vervangen.
Grote beurt is in mijn ogen zeer belangrijk. Elke beurt trouwens.
Als je het niet regelmatig doet, merk je het de eerstvolgende keer dat je een beurt doet wel. Je auto zal een stuk soepeler rijden.
De voorschriften van de fabrikant zijn gebaseerd op het gemiddelde gebruik. Dus wordt er eigenlijk altijd een tijd en een kilometrage gesteld. Naar gelang wat het eerst komt, dien je onderhoud te doen. Daarom is het van belang om die intervallen te hanteren. Ja er zit enige marge op. Maar hoe groot die marge is, hangt geheel af van jou gebruik.
Theoretisch kun je lang rond blijven rijden met een auto die totaal niet onderhouden wordt, anders dan de apk punten.
Maar hoe langer je doorrijdt, hoe groter de kans is dat als je een probleem krijgt, dat het ook ernstig is.