Grote auto met trekkracht

Wim v Erp

Startmotor
Goedemiddag forummers,

onze auto is onlangs niet door de APK gekomen en dus gaan we zoetjes aan op zoek naar vervangend vervoer.
We zoeken een ruime auto (liefst een 7-zitter) met trekhaak en genoeg trekkracht voor een caravan of dubbelasser aanhangwagen.
Er wordt niet veel mee gereden, zo'n 15.000 per jaar maar we willen er wel mee op vakantie kunnen naar Italië. Het budget is maximaal €10.000,- maar het liefst zitten we rond de €7.500. Hij moet nog een jaar of 5 zonder al te veel problemen meegaan (langer mag altijd) dus hij mag best wat op de teller hebben.

Ik kan iedere tip of advies gebruiken, alvast ontzettend bedankt voor de hulp.

gr Wim

gooi je eisen eens in autotrack.nl en dan uitgebreid zoeken, dan kun je oa het trekgewicht toevoegen.

gooi je eisen eens in autotrack.nl en dan uitgebreid zoeken, dan kun je oa het trekgewicht toevoegen.
Bedankt, dit heb ik uiteraard al gedaan, maar omdat mijn kennis van auto's erg beperkt is weet ik niet wat een goede of slechte auto is.
Welk merk en type is betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk? Waar zijn nogal eens problemen mee? Ik hoef niet perse alle details te weten maar ik kan hulp op dat gebied goed gebruiken.
Ik kan namelijk alleen op uiterlijk vergelijken en dat lijkt me niet verstandig.

Hoeveel moet de auto kunnen trekken? Heb je echt 7 zitplaatsen nodig of is dat om extra mensen mee te nemen.

Nog niet zo lang terug, kon je een keurige 7 zits mpv kopen voor 7500e. Maar de 2de hands autoprijzen zijn over de kop geslagen.. Met jouw budget is het type auto haast minder belangrijk dan de speciefieke auto en daaraan gepleegd onderhoud!

Mazda 5? Auto's als een Volkswagen Touran 1.4tsi, of Renault Megane Scenic met die 1.6 turbo motortjes uit die tijd, zou ikzelf met een grote boog omheen lopen.

Mazda 5 is geen echte 7 zitter. De middelste zitplaats is niet echt prettig om op te zitten.

7 persoons en fors trekgewicht dan kom je automatisch bij de dikke SUV's terecht:
Land Rover defender (3500kg) https://www.autotrack.nl/a/land-rover-discovery-benzine-2005-54281267
Audi Q7 (3200kg) https://www.autowereld.nl/audi/q7/4-2-fsi-quattro-pro-line-5-2-38309017/details.html
Volvo XC90 (slechts 2250kg) https://www.autowereld.nl/volvo/xc9...i-dak-7-pers-youngtimer-38349919/details.html
Zijn alledrie wel schreeuwend duur in de maandelijkse lasten.

Als 7 persoons geen harde eis is dan zou ik dat zeker laten en een dikke station kopen. Zoals bijvoorbeeld deze Opel Insignia.

De Dacia Logan MCV 1.6, Dacia Lodgy, Renault Grand Scenic 1.6 of 2.0. (Neem van de Lodgy het bouwjaar 2016 of nieuwer.)

Goede en betrouwbare techniek, lage lasten, goedkope onderdelen, en relatief goedkoop en eenvoudig te repareren.
Ik heb gezocht op een trekgewicht van minimaal 1200 kg.

Hoeveel moet de auto kunnen trekken? Heb je echt 7 zitplaatsen nodig of is dat om extra mensen mee te nemen.
Nee, het is niet nodig, mijn kinderteller zit gelukkig ruim onder de 6.
Het was voornamelijk voor het gemak mensen mee te kunnen nemen. Ik zag nu in het bericht van 406c een Opel Insignia die er erg goed uitziet. Iets in de trant van een ruime station is ook prima. Als ik maar ruimte heb en trekkracht.

• Wow
Waarderingen: Sjon
Mazda 5? Auto's als een Volkswagen Touran 1.4tsi, of Renault Megane Scenic met die 1.6 turbo motortjes uit die tijd, zou ikzelf met een grote boog omheen lopen.
Waarde,

Een 1.6 Turbo van Renault is gewoon een prima motor. Deze vind zijn origine uit de Nissan stallen, te herkennen aan de motorcode die begint met M. Deze M5M is te vinden in vermogensvarianten van 150 tot 220 pk.
Ook de eerdere Renault 1.6 16V zonder turbo die TS in de prijsklasse kan vinden zijn betrouwbare en zeer goede motoren. Ik heb er zelf een in bezit met 303.000 km en mijn moeder heeft ook deze motor met richting de 400.000 km. Motorisch nog niks mee gebeurd.

Een 1.2 TCe is in de prijsklasse een auto waar iets beter naar moet worden gekeken. Maar gelijk aan de 1.4 TSi is het onderhoud hier van zeer vitaal belang.
Een 1.2 TCe kent geen echt mindere jaren maar het is belangrijk dat de auto minstens elk jaar en het liefste elk jaar of elke 15.000 km is voorzien van verse olie. De distributieketting kan stuk gaan maar deze kans neemt exponentieel af met betrekking tot onderhoud.
Voor de 1.4 TSI is het beste om een motor uit 2011 te vermijden. Liefste vermijd je ook de 140 pk variant. Maar een 122 pk variant is ansich geen verkeerd blok.

Uiteraard zijn deze motoren vanwege hun gevoeligheid in onderhoud en behandeling een grotere gok dan een van de eind jaren 90 ingezette families. De aloude Toyota 1.8, de VW 1.6 of 2.0 tot aan de Golf 4, Renault's 1600. Ford's 2.0, etc...

Als je af kan met een ruime station met genoeg trekgewicht zou ik daar eerder voor kiezen dan voor een 7persoons auto.

Als ik via gaspedaal zoek op benzine, trekgewicht groter dan 1.750 kg en prijs tot 10.000 euro dan lijkt het dat het aanbod vooral bestaat uit
- citroen C5 (sedan, station)
- peugeot 508 (sedan, station)

Verder kom je ook nog wel wat andere merken en types tegen, bijvoorbeeld:
- toyota avensis (stationwagon)
- toyota rav4 (SUV)
- volkswagen tiguan (SUV)
- volkswagen sharan (MPV -> 7-zitter)

https://www.autowereld.nl/volkswagen/sharan/1-4-tsi-150pk-bluemotion-technology-6-dsg-comfortline-38548683/details.html?_ga=2.209081941.691003293.1694093674-1660757775.1682862741
Maar ik weet niet hoe betrouwbaar dit type motoren is.

Hoeveel trekgewicht zoek je i.v.m. caravan of aanhanger? Want als je met minder trekgewicht ook uit de voeten kan, dan wordt de keuze ook weer groter.

Nee, het is niet nodig, mijn kinderteller zit gelukkig ruim onder de 6.
Het was voornamelijk voor het gemak mensen mee te kunnen nemen. Ik zag nu in het bericht van 406c een Opel Insignia die er erg goed uitziet. Iets in de trant van een ruime station is ook prima. Als ik maar ruimte heb en trekkracht.
Succes!

Wat bedoel je met trekgewicht? 3500kg op een dubbelasser met een graafmachine erop over een bouwterrein te slepen? Dan heb je een pick-up nodig.

2 ton? Dan kom je aan de hogere klasse C & D-segment breaks/SUV's (vag groep heeft 4x4's die 2 ton mogen slepen, neem je een Skoda zijn ze heel ruim binnenin. Een Vito is ook handig maar gaat snel buiten je budget vallen.

1500kg? Dan is een Tipo, Mégane,... je vriend

1200kg? keuze genoeg.

Wat bedoel je met trekgewicht? 3500kg op een dubbelasser met een graafmachine erop over een bouwterrein te slepen? Dan heb je een pick-up nodig.

2 ton? Dan kom je aan de hogere klasse C & D-segment breaks/SUV's (vag groep heeft 4x4's die 2 ton mogen slepen, neem je een Skoda zijn ze heel ruim binnenin. Een Vito is ook handig maar gaat snel buiten je budget vallen.

1200kg? keuze genoeg.
Ik verwacht dat 1200 voldoende is. Keuze genoeg inderdaad.
De keuze is nog tussen de volgende 3:
Bedankt tot zover in ieder geval

Wel een heel rare keuzes. Een ruimte wagen en een station, wat normale auto's zijn en dan een dikke SUV met V8 met bijna 3 ton op de teller. Die zou ik persoonlijk laten staan.

1200kg? keuze genoeg.
Tussen mogen en het comfortabel kunnen zit een verschil.

De Ford Focus die mijn moeder ooit had mocht 1200kg trekken. Maar met 3 volwassenen en wat bagage aan boord liep de snelheidsmeter al terug bij uitrijden van een tunnel. No way dat ik daarmee door frankrijk met een sleurhut zou rijden.
Zo ken ik ook nog een persoon wie voor de vakantie met sleurhut de Volvo XC90 van zijn vader leende omdat zijn Megane Station er te veel moeite mee had, ook al was zijn caravan onder het maximale van wat mocht.

Laat de Q7 maar uit de selectie. Het onderhoud kan veel geld gaan kosten in vergelijking met de andere twee.

We even in de gaten houden dat je bij bijvoorbeeld een Insignia wel snel over het maximale toegestane totaal gewicht van alleen een B rijbewijs heen gaat en E achter B nodig is.
Mijn Insignia mocht 1600kg trekken maar door het hoge gewicht van de auto mocht ik maar met een aanhanger van iets van 1100kg toegestaan gewicht rijden.

Wel een heel rare keuzes. Een ruimte wagen en een station, wat normale auto's zijn en dan een dikke SUV met V8 met bijna 3 ton op de teller. Die zou ik persoonlijk laten staan.
Laat de Q7 maar uit de selectie. Het onderhoud kan veel geld gaan kosten in vergelijking met de andere twee.
Dank jullie wel, deze zat erbij omdat het een dikke bak is. Slechte reden en hij valt af.
Het wordt de Opel Zafira, dank voor alle hulp.
Ik ga eens kijken of ik onderstaande kan bemachtigen, nog tips voor aan de onderhandelingstafel?

Tussen mogen en het comfortabel kunnen zit een verschil.

De Ford Focus die mijn moeder ooit had mocht 1200kg trekken. Maar met 3 volwassenen en wat bagage aan boord liep de snelheidsmeter al terug bij uitrijden van een tunnel. No way dat ik daarmee door frankrijk met een sleurhut zou rijden.
Zo ken ik ook nog een persoon wie voor de vakantie met sleurhut de Volvo XC90 van zijn vader leende omdat zijn Megane Station er te veel moeite mee had, ook al was zijn caravan onder het maximale van wat mocht.
Hangt er vanaf wat je verwacht. Mijn Mégane met de 1,5DCI kan prima zijn 1500kg slepen, hangt vaak genoeg een zware aanhanger aan. Een XC90, Mercedes GLC, VW Transporter,... kan dat allemaal beter, maar je spreekt over een andere prijsklasse.

Ik kan zelf ook niet mee met de Tour de France, maar ik geraak wel de Mont Ventoux op...

Weet je dat zeker? De 2.2 is niet echt Opels beste motor…
Oké, bedankt voor de heads-up. Deze werd aanbevolen in deze thread, maar nu ben ik wel een beetje verloren. Wat moet ik dan voor auto kiezen? Of is de Zafira een prima keuze maar niet de 2.2, is de 1.8 een betere motor?
bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/a/opel-zaf...784.747522587.1694501588-657941388.1694501588

Een rondje op gaspedaal levert het volgende op:
Zouden jullie op basis van dit rijtje kunnen zeggen wat de beste koop is, of in ieder geval wat ik zeker niet moet doen.

Laatst bewerkt:
De beste koop is de Toyota, die is simpel weg het betrouwbaarste van allemaal. De 5008 met THP zou ik niet doen, de THP staat niet goed bekent. De Grandis en Outlander zijn goede auto's maar in combinatie met de 2.4 mag je blij zijn met gemiddeld 1:10.
De 807 is niet verkeerd, maar is in basis alweer een oude auto, de Zafira zou ik niet weten.

Terug
Bovenaan