Grote auto/bus?

A

Anoniem

Guest
Vanwege gezinsuitbreiding op zoek naar een nieuwe auto. Ik heb zelf alleen geen idee wat voor één aan mijn eisen voldoet, hebben jullie een idee?

6 volwaardige zitplaatsen.
Bestuurder van 1,95m dus voldoende ruimte.
Bagageruimte waar een hondenbench van 82x60x57 cm (lxbxh) in past en dan niet direct vol is.
Max ca 6000 euro.

Op dit moment rij ik een 2004 Opel Vectra station, die prima bevalt en aan bovenstaande eisen voldoet, behalve de 6 zitplaatsen. Ik denk dat ik al snel op een soort busje of spacewagon uit kom, maar die ken ik niet om hun grote kofferbak. Sta open voor alle suggesties!

Renault Espace, Alhambra/Sharan/Galaxy.

Of een Multipla. Honda FRV. Beide auto's hebben voorin een extra zitplaats.

Mercedes R klasse lang? Haalbaar voor 6ooo euro maar qua vaste lasten aan de hoge kant zeker omdat je voor dat bedrag enkel een 320cdi hebt met de nodige kilometers.

Chevrolet Orlando? Net zo betrouwbaar als een Zafira maar veel minder bekend. Mocht het die worden hebben wij nog een setje winterbanden liggen.

Een Orlando

https://www.autowereld.nl/chevrolet/orlando/1-8-ltz-airco-7-persoons-trekhaak-33124553/details.html

En anders een grandis

Toyota previa

Pogo2 zei:
Vanwege gezinsuitbreiding op zoek naar een nieuwe auto. Ik heb zelf alleen geen idee wat voor één aan mijn eisen voldoet, hebben jullie een idee?

Bagageruimte waar een hondenbench van 82x60x57 cm (lxbxh) in past en dan niet direct vol is.
Max ca 6000 euro.

Op dit moment rij ik een 2004 Opel Vectra station, die prima bevalt en aan bovenstaande eisen voldoet, behalve de 6 zitplaatsen. Ik denk dat ik al snel op een soort busje of spacewagon uit kom, maar die ken ik niet om hun grote kofferbak. Sta open voor alle suggesties!

Moeten de 6 personen gelijktijdig in de auto met de hondenbench?

beretta zei:
Pogo2 zei:

Max ca 6000 euro.

Vrees dat we er niet achter gaan komen

Ts is weggepogoot

pogo-stick-blauw-geel.jpg

Auto encyclopedie zei:
beretta zei:
Pogo2 zei:

Max ca 6000 euro.

Vrees dat we er niet achter gaan komen
Wauw het komt niet meer terug omdat hij al 3 dagen niet gereageerd heeft, sommige mensen hebben een leven en niet altijd tijd om hier te reageren, maar dat wil niet helemaal bij jou door dringen.

beretta zei:
Ja dat is de bedoeling, het liefst nog met bagage. Met de auto's die tot nu toe genoemd zijn zie ik dat nog niet gebeuren volgens mij, maar heb nog geen echte auto's bekeken, behalve op het scherm. Van een aantal die genoemd zijn kan er 1 stoel van de achterste 2 verwijderd worden, waar misschien een bench kan staan. Anders misschien een 9 persoons bus met een bank eruit?

Ja of een 6 persoons bus dubbele kabine, betaal je ook nog iets minder wegenbelasting, met nadruk op iets, zie je reactie wel over 2 a 3 dagen

Hoe vaak moet de hond mee? Aanhanger een optie?

Met z'n 3 voorin bij een dubbele cabine is niet alles qua ruimte. Hoe oud zijn de gezinsleden?

Deze zit tussen grote auto en bus in

https://www.autowereld.nl/nissan/evalia/1-6-acenta-7p-bj-2012-keyless-go-navi-7-persoons-achteruit-camera-full-33152235/foto.html

Vin cent zei:
Hoe vaak moet de hond mee? Aanhanger een optie?

Met z'n 3 voorin bij een dubbele cabine is niet alles qua ruimte. Hoe oud zijn de gezinsleden?
De hond gaat regelmatig mee, een aanhanger is geen optie daarvoor. Ik heb geen ruimte rondom het huis om een extra aanhanger(tje) neer te zetten. Met 3 mensen voorin leek mij ook niet erg comfortabel.
De gezinsleden zijn 2 volwassenen, 1 kind van 12, 1 van 4, 1 van 1 (in autostoel) en straks een baby in maxi cosi.

Auto encyclopedie zei:

https://www.autowereld.nl/nissan/evalia/1-6-acenta-7p-bj-2012-keyless-go-navi-7-persoons-achteruit-camera-full-33152235/foto.html
Zoiets zou kunnen ja, alleen jammer dat er maar 1 beschikbaar is in de prijsklasse die ik zoek. Ik heb er liever een aantal die ik met elkaar kan vergelijken. Ik zal dit type in de gaten houden!

Epica zei:
Is een Renault Grand Espace een optie?
Die niet, wat ik daar tot nu toe van heb gelezen is dat je er (zeker met hogere km standen) flinke onkosten aan kan hebben. Geldt voor iedere auto, maar voor deze schijnbaar in het bijzonder.

Epica zei:
Dit zijn allen 7 persoons auto's met 2 losse stoelen achterin waarvan je er dan 1 uit kan halen, geen idee of het groot genoeg is voor de bench. Dit zijn VOORBEELDEN.
Bedankt voor de voorbeelden! Ik ga zaterdag een Ford Galaxy bekijken, wat dezelfde basis is als de Seat Alhambra en de Volkswagen Sharan. De Peugeot 807 lijkt ook een flinke kofferruimte te hebben, maar ik leg ze allemaal even naast elkaar en ga komende dagen/weken wat auto's bekijken. Ik zal dit forum ondertussen in de gaten houden en eventuele updates doorgeven.

Pogo2 zei:
Auto encyclopedie zei:

Zoiets zou kunnen ja, alleen jammer dat er maar 1 beschikbaar is in de prijsklasse die ik zoek. Ik heb er liever een aantal die ik met elkaar kan vergelijken. Ik zal dit type in de gaten houden!

Succes met in de gaten houden, ze zijn namelijk niet in grote aantallen verkocht. Als je voor een 1.5 dci gaat heb je meer kans op een koopje.
De Renault fans hier weten wel vanaf welk bouwjaar een grand escape een veilige keuze is.

De Mitsubishi grandis is ook al voorgesteld, maar daar heb je nog geen terugkoppeling op gegeven.

Succes met de zoektocht.

De Renault Grand Espace 4 had een slechte start, in de eerste bouwjaren waren ze onbetrouwbaar.
In 2006 kwam de Phase 2, die was heel veel beter, en doet zeker niet onder voor de concurrentie.
Op het gebied van comfort en ruimte is het zelfs een topper.

Grote MPV's zijn niet goedkoop om te rijden, maar dat was al bekend.

Auto encyclopedie zei:
De Mitsubishi grandis is ook al voorgesteld, maar daar heb je nog geen terugkoppeling op gegeven.
De Grandis heb ik in eerste instantie niet op mijn lijstje gezet omdat daar aan de foto's te zien geen mogelijkheid is om 1 stoel van de achterste rij te verwijderen waardoor de bench er niet in zou passen. Inmiddels gaan er hier in huis stemmen op om de hond in de gordel op een stoel te parkeren, waardoor de mogelijkheden wat ruimer worden en de Grandis hier wel weer in het rijtje zou passen.

Vraagje: Ik heb een opzetje gemaakt voor auto's die zouden passen (nog niet compleet) maar het valt mij op dat er grote verschillen in minimale bagageruimte zitten tussen de Alhambra/Sharan/Galaxy/Zafira en de Trajet/807/C8. Deze gegevens komen van de Autoweek specificaties. Op de foto's lijken de verschillen niet zo groot. Is dit een foutje in de gegevens (meten met 5 stoelen ipv 7) of zit er werkelijk zoveel verschil in met 7 stoelen? Zaterdag bekijk in een Galaxy, ik hoop voor die tijd een C8/807 te zien, maar misschien dat iemand het zo al kan beantwoorden.

Merk/Type Bagageruimte
Seat Alhambra 256-2610
Volkswagen Sharan 256-2610
Ford Galaxy 256-2610
Ford Galaxy 256-2610

Hyundai Trajet 523-1801

Peugeot 807 480-2948
Citroen C8 480-2948

Mitsubishi Grandis 320-1545

Opel Zafira 140-1820
Opel Zafira 140-1820

Renault Grand Scenic 200-1920

De Opel Zafira is sowieso een segment kleiner. Die valt in het segment van de renaul grand senic

De auto vergelijker zit er wel eens naast.

De c8 en 807 zijn er ook in een Fiat en een lancia, alleen ben ik daar de naam even van kwijt.

Pogo2 zei:
Vraagje: Ik heb een opzetje gemaakt voor auto's die zouden passen (nog niet compleet) maar het valt mij op dat er grote verschillen in minimale bagageruimte zitten tussen de Alhambra/Sharan/Galaxy/Zafira en de Trajet/807/C8. Deze gegevens komen van de Autoweek specificaties. Op de foto's lijken de verschillen niet zo groot. Is dit een foutje in de gegevens (meten met 5 stoelen ipv 7) of zit er werkelijk zoveel verschil in met 7 stoelen? Zaterdag bekijk in een Galaxy, ik hoop voor die tijd een C8/807 te zien, maar misschien dat iemand het zo al kan beantwoorden.

Merk/Type Bagageruimte
Seat Alhambra 256-2610
Volkswagen Sharan 256-2610
Ford Galaxy 256-2610
Ford Galaxy 256-2610

Hyundai Trajet 523-1801

Peugeot 807 480-2948
Citroen C8 480-2948

Mitsubishi Grandis 320-1545

Opel Zafira 140-1820
Opel Zafira 140-1820

Renault Grand Scenic 200-1920

Ik zou maar eens gauw zo'n Grandis proefrijden als ik jou was, vermoed dat je zomaar de helft van de onderhoudskosten hebt tov. de alternatieven hier.
En het is absoluut een ruimtewonder. De Galaxy sowieso alleen met de juiste motor een optie, maar die zijn al bijna allemaal naar de 4ton gereden.

Pogo2 zei:
De gezinsleden zijn 2 volwassenen, 1 kind van 12, 1 van 4, 1 van 1 (in autostoel) en straks een baby in maxi cosi.
Dit is wel heel ideaal voor een Multipla: de oudste mag namelijk al legaal voorin.

Nou, flink wat auto's bekeken afgelopen weekend. Korte samenvatting:

Opel Zafira: Te weinig beenruimte op 2e en 3e rij, alles net een slag te klein
Ford Galaxy (2006): Zit prima, genoeg ruimte
Peugeot 807: Hoewel een grote auto kwamen we qua beenruimte op de 2e en 3e rij niet goed uit. Ook waren de stoelen van de 3e rij relatief laag.
Renault grand Espace: Zit prima, genoeg ruimte
Mitsubishi Grandis: Te weinig beenruimte op 2e en 3e rij, zitting 2e rij erg smal. Had er goede dingen over gelezen qua betrouwbaarheid etc, maar was er al bang voor door de kleinere afmetingen.

Ik ben nog op zoek naar een Chevrolet Orlando en een Chrysler grand voyager in de buurt om te proefzitten. Daarnaast wil ik de oudere en nieuwere Galaxy (tot 2006 en 2007 en later) eens goed met elkaar vergelijken om te zien of daar grote verschillen in binnenruimte/opbergmogelijkheden zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? Dit omdat vanaf 2007 Ford de Galaxy zelf heeft uitgebracht en voor die tijd meeliftte met de Alhambra/Sharan.

2x 3 zitplaatsen zoals in de Multipla zien we niet zitten. Mijn vrouw wil bij de jongste kinderen zitten waardoor er 2 kinderen naast mij zitten, wat vaak goed gaat maar die elkaar ook weleens flink irriteren, en dat wil je als bestuurder liever niet naast je hebben. De 7e stoel waar de hond op komt ontbreekt dus die moet naar de kofferbak, wat het voordeel van meer kofferbakruimte weer teniet doet.

Als laatste samenvatting: Ook de Chrysler Voyager en grand Voyager bekeken. De gewone voyager biedt net zoveel zitruimte en bagageruimte als een Galaxy. De Grand Galaxy is echt een klasse apart. Massa's beenruimte en dan nog een bagageruimte waar je u tegen zegt. Weegt bijna 2 ton en zuipt als een bezetene, maar is tot nu toe de enige die onze wensen vervult. Helaas vooral automaten, maar je kan niet alles hebben... Nu de afweging voor een 2.4 of een 3.3 en op zoek naar een goede deal.

Als je dan toch voor ern Grand Voyager gaat dan zou ik de 3.3 nemen wat meer vermogen en trekkracht iets wat wel fijn is bij zo'n grote auto.

Beetje late reactie, maar zie dat de Toyota previa nog helemaal niet voorbij is gekomen

https://www.autotrack.nl/a/toyota-previa-49498822

Ik zie veel leuke tips, maar die bench past bij geen van die auto's achterin. Ik denk dat je dan toch bij een Transporter, Tourneo of V-Klasse uitkomt.

Terug
Bovenaan