Groene kaart met Nederlandse auto in België?

Nicolas 9536075

Net ingestapt
Hoi,

Ik werk in België met een 2 jaar oude auto, maar die is ingeschreven in Nederland. Ik heb in plaats van het Belgische inschrijvingsbewijs dus gewoon het kentekenbewijs-kaartje. Als ik het goed begrijp is er voor Nederlandse auto's geen gelijkvormigheidsattest? Maar dan was ik nog in de war over het verzekeringsbewijs (groene kaart), dat heb ik niet in mijn auto. Opnieuw, als ik het goed begrijp is het in Nederland niet verplicht, wel aangeraden voor bv. een ongeval. Voor België vind ik vrij tegenstrijdige informatie. Sommige websites zeggen niet verplicht in de auto, andere zeggen dan weer dat je een fikse boete krijgt als je hem niet bijhebt. Val ik met een Nederlandse auto in België nog steeds onder Nederlandse wetgeving, of moet ik de groene kaart echt wel bij me hebben?

Volgens mij is de richtlijn vanuit de Europese Unie dat ervan uit gegaan wordt dat iedere auto verzekerd is en derhalve een groene kaart niet verplicht is. Maar weet een lokale koddebeier dat? Je kan bij veel verzekeraars je eigen 'groene' kaart downloaden voor de polisgegevens van je auto.

Zoals ik het begrijp hoef je de groene kaart inderdaad niet meer fysiek in je auto aanwezig te hebben, verzekeraars sturen deze ook al jaren niet meer op. Desgewenst kan je 'm dus printen (en dat mag gewoon in zwart-wit ;))

Klopt, we krijgen die doorgemaild van de leasingmaatschappij, & moeten dat bij controle kunnen voorleggen, vroeger werd dat document opgestuurd - en het is al enkele jaren een 'witte' kaart ipv een 'groene' :)

Niseko zei:
Klopt, we krijgen die doorgemaild van de leasingmaatschappij, & moeten dat bij controle kunnen voorleggen, vroeger werd dat document opgestuurd - en het is al enkele jaren een 'witte' kaart ipv een 'groene' :)

Komt idd via mail.
Uit gewoonte print ik die nog steeds uit op groen papier, dan is ze gemakkelijk te vinden tussen de boordpapieren.

Je hoeft hem niet bij je te hebben, maar waarom zou je dat niet willen?
Als je bijvoorbeeld een aanrijding zou hebben is het toch gemakkelijk om je verzekeringsgegevens bij de hand te hebben, de tegenpartij zal daar ongetwijfeld om vragen.
Als je hem dan niet op papier bij je wil hebben, dan toch minstens op je telefoon.

ScaniaV8 zei:
Als je hem dan niet op papier bij je wil hebben, dan toch minstens op je telefoon.
Volgens mij is dat ook de reden dat een papieren exemplaar niet meer verplicht is, je ziet toch met steeds meer zaken dat je de documenten digitaal krijgt. In tijden van DigiD en de berichtenbox van de overheid vind ik dat ook niet meer dan logisch.

Terug
Bovenaan