Grijs kenteken weer grijs kenteken na bezit particulier

Guest
Klopt het dat een bedrijfswagen welke ooit op naam van een particulier geregistreerd (geel kenteken) is geweest dat deze niet meer terug kan naar een grijs kenteken?

Er zijn namelijk plannen om voor mij zelf te beginnen maar ik wil natuurlijk wel gebruik kunnen maken van het lagere belasting tarief. Het zou onverstandig zijn om dan een marge bus te kopen welke, naar mijn idee, van een particulier is, of ooit geweest is.

Natuurlijk heb ik al eens rond gekeken op het internet over deze kwestie maar echt een duidelijk antwoord kan ik hier niet op vinden vandaar dat ik het hier eens wil proberen.

Je haalt hier meerdere zaken door elkaar.
Het kopen van een marge bus heeft niets te maken met het vervallen van het lagere tarief voor de motorrijtuigenbelasting.
Dat verlaagde tarief kun je namelijk krijgen als je ondernemer (voor de BTW is al voldoende) bent en je de auto tenminste 10% en maximaal 90% zakelijk gebruikt, dan is het keuzevermogen.
Het kopen van een marge-bus heeft slecht tot gevolg dat je een factuur zonder BTW krijgt en je derhalve geen BTW aftrek hebt. Maar dat hoeft niet zo erg te zijn. Mocht je hem privé gebruiken dan bedraagt de forfaitaire BTW- correctie voor privégebruik 1,5% van de cataloguswaarde (dus niet bij 2e hands aanschafwaarde, maar de nieuwwaarde) ipv 2,7%.

Laat je eerst degelijk voorlichten voordat je stappen onderneemt. Optie zou ook nog kunnen zijn om alleen voor de BTW zakelijk te etiketteren en voor de inkomstenbelasting niet. Er van uitgaande dat je als eenmanszaak gaat starten (niet vanuit een BV, dan kan voorgaande niet).
Veel is namelijk van je totale privé situatie afhankelijk, wat uiteindelijk het meest gunstigst is om te doen.

Dennis-Mash zei:
Klopt het dat een bedrijfswagen welke ooit op naam van een particulier geregistreerd (geel kenteken) is geweest dat deze niet meer terug kan naar een grijs kenteken?
Het gaat erom of het voertuig als bestelauto op kenteken staat. Als ondernemer kom je dan in aanmerking voor het lagere tarief voor ondernemers en als particulier betaal je geen provinciale opcenten. Een bestelauto krijgt dus niet opeens een 'geel kenteken' op naam van een particulier.

MB84 zei:
Dat verlaagde tarief kun je namelijk krijgen als je ondernemer (voor de BTW is al voldoende) bent en je de auto tenminste 10% en maximaal 90% zakelijk gebruikt
Ik gebruik mijn grijs kenteken voertuig meer dan 90% zakelijk, nog nooit commentaar op gehad. ;)

Dennis-Mash zei:

Er zijn namelijk plannen om voor mij zelf te beginnen maar ik wil natuurlijk wel gebruik kunnen maken van het lagere belasting tarief. Het zou onverstandig zijn om dan een marge bus te kopen welke, naar mijn idee, van een particulier is, of ooit geweest is.

Om in aanmerking te komen voor het lage bestelautotarief moet:
- je een inschrijving KvK hebben
- je de auto minimaal 10% zakekijk gebruiken
- de auto een bestelauto zijn volgens RDW (grijs kenteken dus)
- de bestelauto voldoen aan de laatst gestelde eisen van de BELASTINGDIENST (lang niet alle bestelauto's voldoen hier aan: RDW en belastingdienst hanteren totaal verschillende normen), zie de volgende link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting

Verder maakt het niet uit of de bestelauto eerder al eens particulier gereden heeft, dit is trouwens meestal niet eens te achterhalen.
Het aantal eigenaren privé/zakelijk vermeld op de kentekencheck zegt verder niets: een eenmansbedrijf of zzp'er kan het kenteken van een bedrijfsauto namelijk alleen maar op privénaam zetten en niet op bedrijfsnaam... de vermelde eigenaar privé kan dus ook een KvK ingeschreven ondernemer zijn.

Excuses voor het door elkaar halen van twee dingen. Er staat immers zoveel geschreven op sites zoals de Belastingdienst en dergelijke ZZP info sites dat het mij soms nog niet allemaal duidelijk is.

Er is mij nu in ieder geval het een en ander wel al duidelijker. Waarvoor mijn dank.

Dan is er nog een vraag welke mij bezighoud. Bestaat er een mogelijkheid waarbij je geen bijtelling hoeft te betalen maar toch privé en zakelijk mag rijden zonder een bepaald maximum kilometers? Een agrarische ondernemer hier in de regio beweerd namelijk zonder bijtelling en een maximum aantal privé kilometers toch zijn Toyota Hilux van 2004 zakelijk en privé te kunnen rijden. Hij moet hier voor de bedrijfsauto niet in de balans op nemen en doormiddel van een sluitende kilometer registratie kunnen aantonen dat hij minimaal 10% van zijn gereden kilometers zakelijk gereden heeft.

Nu lijkt mij dit een fabeltje aangezien je er dan waarschijnlijk ook wel iets over zou moeten lezen op het internet of dat er dan natuurlijk wel meer ondernemers gebruik van zouden maken.

Reden waarom ik hier naar vraag. De opstart fase van de eigen onderneming zal in de vrije uurtjes zijn waardoor een, naar mijn mening, fatsoenlijke uitgevoerde bedrijfswagen al snel erg duur wordt in de bijtelling. En een bedrijfs wagen ouder als 15 jaar heeft totaal niet mijn voorkeur.

Kan prima, gewoon een kwestie van de bedrijfsauto privé boeken i.p.v. in je bedrijfsadministratie opnemen.
Je kunt dan belastingvrij € 0,19 per zakelijk gereden kilometer declareren voor je zakelijke boekhouding. (meer mag ook maar dan niet belastingvrij)
Voordeel:
- geen bijtelling
- geen btw-verrekening over het privégebruik
Nadeel:
- je kunt alleen die kilometervergoeding per zakelijk gereden kilometer in je bedrijfsadministratie boeken: de aankoop, het onderhoud, de verzekering, de brandstof en de afschrijving zijn dan gewoon privékosten waarvan de btw dus ook niet meer aftrekbaar is.

Om voor het ondernemerstarief grijskenteken in aanmerking te kunnen komen maakt het verder niet uit of je de auto privé of zakelijk boekt mits je maar aan de in m'n vorige bericht vermelde eisen voldoet.

Je moet dus gewoon een paar rekensommetjes maken over wat voor jou het meest interessant is, het hangt van veel factoren (autokosten, aantal kilometers op jaarbasis, verhouding privé/zakelijk) af.
Ik heb 1 bedrijfsauto ook privé geboekt en geef mezelf voor de zakelijk gereden kilometers een vergoeding van € 0,35 per kilometer. (gebaseerd op de werkelijke kilometerkosten bij uitbesteed onderhoud + de belasting over die kilometervergoeding)
Ik rijd echter het merendeel (ca. 65%/16000km) wel zakelijk, het onderhoud is in eigen beheer en de afschrijving/verzekering van deze auto is zeer laag door de leeftijd van de auto en het hoogste tarief no-claim korting.... netto komt het er voor mij op neer dat ik met die € 0,35 zakelijke kilometervergoeding gewoon de volledige autokosten (dus zakelijk + privé) gedekt krijg.

Een hogere zakelijke kilometervergoeding dan de vrijgestelde 0,19 cent per kilometer, heeft m.i. twee effecten:
1. het meerdere boven de 0,19 ( natuurlijk maal aantal zakelijke km) leidt tot bijtelling voor de inkomstenbelasting
2. de hogere kilometerprijs van bijvoorbeeld 0,35, leidt tot hogere bedrijfskosten en dus daarmee tot lagere winst.

Ingeval van een 1-manszaak (ZZP) is het effect van hetzij het een, hetzij het ander niet heel groot, omdat ook de (fiscale) winst ( of deze nu hoger of lager uitvalt ) van de ZZPer bij het inkomen geteld wordt.
Indien een BV, is er wel een verschil : de hogere kosten tegen 24% vennnootschapbelasting voordeel en nadeel bijtelling tegen schijftarief inkomstenbelasting ( maximaal 52%)

Om terug te gaan naar de beginvraag : een auto staat op geel kenteken of op grijs kenteken.
Dat is meer het gevolg van de fiscale inrichtingseisen.

Vervolgens de vraag of deze door een particulier gereden wordt of door een ondernemer.
Die kunnen elkaar gewoon opvolgen in willekeurige volgorde , want de auto blijft op grijs kenteken ( tenzij de auto weer wilt terugbouwen naar geel kenteken), maar wie er mee rijdt ( particulier of ondernemer) heeft vooral gevolgen voor de MRB.
Dat gevolg wordt door Dakloos al uitgelegd.

Fryfrysk zei:
Een hogere zakelijke kilometervergoeding dan de vrijgestelde 0,19 cent per kilometer, heeft m.i. twee effecten:
1. het meerdere boven de 0,19 ( natuurlijk maal aantal zakelijke km) leidt tot bijtelling voor de inkomstenbelasting
2. de hogere kilometerprijs van bijvoorbeeld 0,35, leidt tot hogere bedrijfskosten en dus daarmee tot lagere winst.

Ingeval van een 1-manszaak (ZZP) is het effect van hetzij het een, hetzij het ander niet heel groot, omdat ook de (fiscale) winst ( of deze nu hoger of lager uitvalt ) van de ZZPer bij het inkomen geteld wordt.

Klopt aardig, maar ook in het geval 1-manszaak kan het totale rekensommetje over het verschil in netto kosten tussen zakelijk boeken en gemengd rijden / privé boeken en zakelijk declareren soms nog heel verassend uitkomen... in mijn geval betaal ik toch veel liever die kilometervergoeding bijtelling op de inkomstenbelasting als de cataloguswaarde bijtelling die deze auto zou geven op de inkomstenbelasting dankzij het gemengde gebruik bij zakelijk boeken.
Velen staren zich hierin alleen maar blind op die btw-aftrek bij het zakelijk boeken maar vergeten daarbij de bijtelling en btw-verrekening privégebruik in het rekensommetje mee te nemen.

Onze bedrijf bus wordt ook veel privé gebruikt, echter is dit voor het werk relatief gemakkelijk zakelijk weg te schrijven . In de 15 jaar nog nooit boekhoudkundig hier problemen mee gehad. De aannemers uitvoering met achterbank rijdt erg comfortabel, en beter dan de meeste luxe auto's. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we fiscaal zo privé erg goedkoop rijden (40.000 km/jaar)

Terug
Bovenaan