Graag advies over mijn Volks Wwagen Polo 44 KW

Guest
Hallo allemaal,

Ruim 2,5 maand terug heb ik een Volkswagen Polo 44KW aangeschaft, maar nu lekt hij ontzettend veel olie ineens (eerder niets gezien) Nu wil ik graag advies, en waar mogelijk een indicatie wat t kan zijn en de evt kosten gaan worden..

Het liefst sleutel ik er zelf aan, maar ik heb niet heel veel technische kennis op gebied van auto's

De kleur van de olie is bruine-kopere drek, zegt dat iemand iets? Foto kan ik helaas niet uploaden

De auto maakt ook een raar geluid, het begin 'tikt' het nog harder:

Hier een aantal filmpjes waar de olie zich bevindt, de rest ernaast en bovenop is mooi schoon (zie ook deels video):

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

De link van je filmpje is niet helemaal lekker: https://youtu.be/qAcnsDFyi5Y

Ik zou heel goed je oliepeil in de gaten gaan houden en zo snel mogelijk even bij een garage langsrijden. Het lijkt me niet iets dat je zelf zomaar even oplost.

VORQ bedankt voor je reactie. Garage ben ik wel van plan, maar wellicht dat ik vooraf wat kan doen. Mede door t tikkend geluid durf ik eigenlijk niet eens naar de garage te rijden. ..

Het kwam ook ineens zo extreem, en dat begrijp ik al helemaal niet

De video staat wel goed in de tekst, ik kijk even of de link zo wilt:
Geluid van de auto https://m.youtube.com/watch?v=qAcnsDFyi5Y

Film lekkage vanaf onderkant:
https://m.youtube.com/watch?v=0Cq8SXm1r3s

Je bent geen wegenwacht lid?

Het probleem is eigenlijk dat als er met een auto niet meer naar de garage gereden kan worden dan wordt de reparatie vaak al zo prijzig dat je waarschijnlijk toch een andere motor laat plaatsen of heel andere auto koopt.

Bel een paar garages in de buurt en vraag wat ze rekenen voor het ophalen en nakijken.

Moeilijk om er vanaf film wat van te zeggen.

Zelf heb ik een Seat Cordoba met dezelfde motor gehad. Het geluid klinkt me bekend in de oren, dat geluid ging hij bij mij maken als het oliepeil te laag was. Volgens mij zijn het hoorbare kleppen omdat er te weinig olie in zit.

Wat ik eerst zou checken is of je oliefilter er nog goed op zit. Er zijn veel ernstigere oorzaken denkbaar (en helaas ook waarschijnlijker), maar deze kun je vrij makkelijk uitsluiten.

Ik kan het filmpje niet zien (werk), betreft het hier de "oude" motor? Zo ja, dan kan je carterventilatie verstopt zitten. Dat was een bekende kwaal van de oude 1.4 16V motoren. Hier kan je dan geen meter mee rijden, als het al niet te laat is!

8v heeft daar ook last van
Er is officieel een terugroepactie op geweest waarbij er een verwarmingselement op de carterontluchting is geplaatst, omdat het in de winter wel eens wil bevriezen. Maar het kan ook schelen in de hoeveelheid sludge.

Afijn: oliepeil zou ik maar snel nazien en olie bijvullen.
Gezien de hoeveelheid olie rondom het blok, aan de achterzijde lijkt het me dat er iets is met de carterontluchting.
Wat je even kunt doen is de schroeven waar een pijltje bij staat op je luchtfilterbak los draaien (deze zijn lang, je merkt vanzelf wanneer ze omhoog kunnen, dan zijn ze los) dan kun je de luchtfilterbak er zo af pakken. Er zit wel nog een slang aan. Die slang moet je volgen naar beneden.
In elk geval kun je dan ook wat meer zien. Zoals of er olie onder het klepdeksel uit komt.
Op je filmpje zie ik vooral veel olie rondom de carterontluchting zitten (dat is die slang) dus een verstopping kan hiervan zeer zeker de oorzaak zijn. Maar ook kan er een gat zitten in de carterontluchting. 1 van de 2 pakkingen kan ook stuk zijn. Normaal levert dat alleen zweten op trouwens.

Die ontluchter zit trouwens met 3 boutjes vast. Is wel schoon te maken, maar de pakkingen zijn volgens mij alleen bij de dealer te krijgen (1 ervan althans)
Nieuw kosten ze ook niet de wereld, mits je in duitsland besteld.

Er kan meer aan de hand zijn. Maar dit is het meest voordehand liggende.

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga er vanmiddag mee aan de gang. Ik houd jullie op de hoogte. Fijn om te horen dat jullie niet meteen over enge dingen als een lekke koppakking beginnen. Dat geeft mij hoop :D

Terug
Bovenaan