Graag advies autobanden

A

Anoniem

Guest
Hallo beste forumleden,

Ik ben toe aan nieuwe autobanden (voornamelijk achter)
Ik rij een BMW E46 316 ti (2003) op LPG en het verbruik ligt nu rond de 9.50l/100km (zomer/wintermaanden gemiddeld)
Ik rij gemiddeld 35.000 km per jaar (veel snelweg) snelheden gemiddeld 100-130

Wat voor maat er nu onder ligt zijn 225/45/R17 (zomerbanden)
-2 voorbanden van Dunlop
-1 achterband van Continental
-1 achterband van Ovation (is op en die lijkt sneller te slijten dan die Continental)

Ja sorry voor zoveel verschillende banden. Zo had ik hem gekocht :)
Ik heb een mooie aanbieding gezien voor € 200 (4 banden+velgen)

4 seizoen banden
Merk: Hankook
Maat: 195/65/R15/91H
Brandstofverbruik: E
Grip op de weg bij regen: C

Banden en velgen zijn zo goed als nieuw.

Mijn vragen zijn...
Zijn jullie bekend met Hankook banden?
Is het mogelijk dat ik nu meer brandstof ga verbruiken of juist minder met die Hankook banden?
Kan ik beter 2 nieuwe zomerbanden kopen (A-merk)
Stel dat ik die Hankook banden neem. Moet ik dan me auto uitlijnen?

Alvast bedankt!
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!

jordyscott87 zei:
Mijn vragen zijn...
Zijn jullie bekend met Hankook banden?
Is het mogelijk dat ik nu meer brandstof ga verbruiken of juist minder met die Hankook banden?
Kan ik beter 2 nieuwe zomerbanden kopen (A-merk)
Stel dat ik die Hankook banden neem. Moet ik dan me auto uitlijnen?

1 op 10.5 is best fors voor een 1.6 op LPG met lange afstanden.
- Hankook is prima over 't algemeen.
- Het gaat over smallere velgen en banden met veel hogere wang. In theorie zou je verbruik dan een heel klein tikje omlaag kunnen gaan, maar je grip gaat er dan niet op vooruit.

Wat is mis met 2 nieuwe banden kopen in je huidige maat 225/45/R17? Ik heb dezelfde maat bedenk ik me net. Toyo Proxes T1-R ben ik wel fan van. Kost je 60 euro per band op internet. Kleeft erg goed in de zomer bij bochten op droog, en ik vind ze veilig op nat. Ook goede tractie in de winter voor zomerbanden vind ik, wellicht vanwege het V profiel. Slijt wat harder dan de duurste A merk banden, maar bijna 2 keer zo goedkoop.

Het is een geknepen 1.8 eigenlijk... 1796 cc
AutoWeek geeft zelf een praktijkverbruik verbruiksmonitor op van 1 op 13,2 op benzine.
Dus 1 op 10,5 op LPG met hoge snelheden is best acceptabel denk ik. Heb een keer 1 op 11,2 gehaald.
1 op 12 is ook zeker haalbaar, maar dan is rijden niet meer leuk.

Bedankt voor u mening over de Hankook banden.

jordyscott87 zei:
Wat is mis met 2 nieuwe banden kopen in je huidige maat 225/45/R17? Ik heb dezelfde maat bedenk ik me net. Toyo Proxes T1-R ben ik wel fan van. Kost je 60 euro per band op internet. Kleeft erg goed in de zomer bij bochten op droog, en ik vind ze veilig op nat. Ook goede tractie in de winter voor zomerbanden vind ik, wellicht vanwege het V profiel. Slijt wat harder dan de duurste A merk banden, maar bijna 2 keer zo goedkoop.

Natuurlijk is daar niks mee. Maar het lijk me een goede optie om voor die Hankook te gaan 4 stuks (4 seizoenen) 200 euro met velg.
In verhouding wel goedkoper en 4 dezelfde banden is ook weer z'n voordeel.

Ja, het is goedkoper idd. Niks mis mee. Ben je rustige rijder zul je er niet zoveel van merken. Anders dus wat minder grip en wat meer 'rolneiging'.
Even na gaan of de maat idd past of dat je km teller teveel gaat afwijken enzvoort.

Het verschil is nagenoeg niets.
Je gaat dan wel van 17" naar 15" velgen. Dat komt de looks niet te goede.

haarr zei:
Het verschil is nagenoeg niets.
Je gaat dan wel van 17" naar 15" velgen. Dat komt de looks niet te goede.

Daar geef ik dus gelukkig niets om. Puur woon-werk auto.

Je gooit de oude velgen toch niet weg? Kan altijd weer terug.

Verder zolang de omtrek overeen komt is t een prima optie. (even geen zin het te berekenen)

Rolomtrek is nagenoeg hetzelfde dus op dat vlak zit je in elk geval goed.

Zelf heb ik Toyo Nanoenergy banden in dezelfde 17" maat en dat merk je echt in het verbruik.

Overigens is de door TS genoemde maat gewoon de standaardmaat voor dit type. Moet dus geen probleem opleveren.

Gewoon even wat bandentestjes er op naslaan (ANWB bijvoorbeeld, het internet biedt genoeg leesvoer). Als ik iets heb mogen concluderen uit die testen van de laatste jaren dan is dat wel dat de duurste niet altijd de beste hoeft te zijn. Wel kun je voorzichtig stellen dat de hele goedkope prijsstunters in kwaliteit niet meekomen met de A en B-merken. Puur focussen op het merk alleen heeft geen zin, ook de grote bekende fabrikanten komen wel eens met series banden die tegen kunnen vallen. Hankook is overigens wel een fabrikant die goede banden kan maken, dus wat dat betreft zeker de moeite waard om je daar wat verder in te verdiepen. Ik zou zelf overigens nooit voor all-seasons kiezen als je van sportief rijden houdt, zeker niet in een achterwiel aangedreven auto, maar dat is weer een ander verhaal.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
et-waarde is ook goed?
Is deze velg überhaupt geschikt voor de auto? Steekmaat moet ook kloppen van die velgen, maar het is me niet duidelijk of het om bestaande velgen gaat of dat die er voor dat bedrag bijgeleverd worden. Lijkt om bestaande velgen te gaan ('zo goed als nieuw'). Kan zelfs zo zijn dat de remschijf te groot is om in de velg te plaatsen, dat schijnt ook wel eens voor te komen.

Ik sluit me aan bij Lada. Ik heb zelf ook Vredestein en rijd dagelijks zo'n 200 km. Ideaal!

Ik kijk zelf vooral naar grip op nat wegdek, Falken doet het met bepaalde type`s goed tegen een nette prijs.

Verder is het inderdaad zaak om uit te vogelen of de velgen wel passen en kijk goed naar de DOT code.

Staat er 3802 dan is het week 38 van 2002. Banden kunnen doorgaans tot een 7 jaar goed meekomen, daarna gaat de conditie van het rubber dusdanig achteruit dat de banden op het loopvlak hun grip wel verliezen en er kunnen forse droogtescheuren ontstaan. 7 Jaar is geen exact getal, wel een leidraad.

Als je zoveel rijdt zou ik überhaupt niet besparen op banden. 225/45/17 is een ‘betaalbare’ maat (itt 215/50/17 die vaak op d-segment auto’s werd geleverd) en voor het C segment de juiste ‘upgrade’ maat.

Omdat het de aangedreven wielen betreft is slijtvastheid en grip bij acceleratie belangrijk (zijwaartse grip en remweg iets minder omdat het niet de voorste (remmende) en sturende wielen zijn.

Zoek dus zelf de juiste banden uit met deze gedachte. Er is genoeg over te vinden.

https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/zomerbandentest/225-45-r17-y

De Sava Intensa UHP zou mijn eerste keuze zijn dan.

ESA-Tecar Spirit doet het wel beter en 5 euro per band goedkoper. Met 2 stuks weer een kratje pils in de aanbieding en een paar banden die het in de test beter doen.

Boppie zei:
ESA-Tecar Spirit doet het wel beter en 5 euro per band goedkoper. Met 2 stuks weer een kratje pils in de aanbieding en een paar banden die het in de test beter doen.

Ken het merk niet, daarom zou ik het niet aanbevelen. Wat de boer niet kent... ;)

Die Hankook banden gaan het toch niet worden.
Ga voor 2 nieuwe zomerbanden (achter).
Omdat ik op LPG rij wat is verstandiger draagvermogen 91 of 94 XL?

Terug
Bovenaan