Gordel vervangen

rke

Wegverkenner
Forummers,

Van mijn VW Polo (6N) zijn de gordels wat gaar. Het functioneert allemaal nog binnen de eisen die de apk stelt maar het ding is wat lui met oprollen. Ik weet dat ik de veer strakker kan spannen, maar die vergissing heb ik al een keer gemaakt. Je bent uren bezig met veel "achteruit bidden" en dan is het resultaat nog steeds een zeer geringe verbetering.

Nu kan ik een set goede, ongebruikte gordels krijgen. Het is echter onbekend hoe oud de gordels zijn en of de gordels passen. Ook zit er geen enkel keurmerk aan de gordel, zelfs het merk is niet te vinden.
Misschien zijn ze zelfs nog uit de tijd dat gordels niet verplicht waren.   
Maar het zijn "nieuwe" gordels, ze zaten nog in de fabrieksverpakking.
   

1) Moeten gordels een keurmerk hebben? Mag ik gordels monteren zonder het bekende oranje keurmerk? Wat zegt de wetgever (apk) en de verzekering hier over?

2) Het alternatief is het ruilen van gordels. Kan ik bij deze Pollo de achterste gordels voor monteren - Er zit toch bijna nooit iemand achterin en dan hangt het restje gordel niet buiten de deur. Als ik zo tussen al het plastic door gluur zien ze er wel hetzelfde uit.

Gordel geheel uitrollen, rolmechanisme schoon blazen met perslucht en een paar druppels kruipolie erin al geprobeerd?
Is in m'n Rocky ongeveer jaarlijks onderhoud, elke keer sta ik weer verbaasd te kijken naar de stofwolk die daar uit komt.

Koop gewoon een setje gordels van de sloperij. Zijn makkelijk ter plekke te testen.
Links en rechts zijn verschillend, de gordelspanner (extra veiligheid op voorste gordels) zitten andersom, dus iets anders qua bevestiging.

Omwisselen voor/achter gaat ook dus ook niet lukken. Deze zijn verschillend in zowel lengte als bevestging (je hebt naast je stoel een rails lopen voor de gordel) en het feit dat er voor een gordelspanner op zit.
Let op: gordelspanner is wat anders dan de gordelblokkeerder die op elke gordel zit. Deze dien je ook met beleid te behandelen, kleeft redelijk gevaar aan die dingen. Ook een van de redenen waarom je niet zomaar aan de veer moet gaan prutsen.

Officieel moet je net zoveel gordels als zitplaatsen hebben, dus je alternatief is zeker geen optie (of je moet je achterbank eruit willen halen)

Zou idd eens beginnen met het schoonmaken zoals hierboven word gemeld.

De oude gordels functioneren nog prima. Alleen het terug oprollen gaat wat traag. Daar hoeven ze niet minder om te werken. De gordels om die reden willen repareren of vervangen, is niet meer dan een luxeprobleem.

Voor de apk moeten de gordels deugdelijk bevestigd zijn, goed blokkeren en niet te zwaar beschadigd zijn. Wat dat laatste betreft: pluizig mag, maar ingescheurd is meestal afkeur.
Bij de apk kijkt men niet naar goedkeuringstekens van de gordel.

Het repareren van het oprolmechanisme is vaak niet mogelijk of heel lastig. Als je toch een nieuwe gordel wilt, bestel die dan via de dealer. Financieel kost een nieuwe gordel je de kop niet en via de dealer weet je ook dat die precies op maat voor je auto is ontworpen en gemaakt.
Eventueel via de sloperij, mits die uit eenzelfde auto komt en van dezelfde zitplaats, en mits die nog goed functioneert.

Het traag terug oprollen kan óók worden veroorzaakt door een slechte montage, waardoor de gordel ietsjes "scheef" in het mechanisme rolt en daardoor extra wrijvingskracht (aan het oprolmechanisme en/of aan carrosseriedelen) moet overwinnen (dat leidt op den duur ook tot extra slijtage -pluizig/rafelig worden - van de randen).

De schoonmaaktip van Muddy Bandit, als het oprolmechanisme tenminste goed bereikbaar is, is ook te proberen voordat je verder gaat zoeken naar een oplossing.

De blokkering werkt nog prima, daar zijn geen klachten over.

Ik ben ooit begonnen met schoonmaken, de eerste keer dat de gordel met regelmaat buitenboord bleef hangen.
Ik kan mezelf geen gordelspanners herinneren, maar het is alweer een tijdje terug geweest dat ik ze los heb gehad. Ik wil ze wel vervangen; vandaag of morgen blijft de lus buiten de deur hangen, ga je rijden en dan haakt er iets in de gordel .... brrrrrr.....

Na het schoonmaken werkte de gordel weer wat beter. De blokkering werkt onafhankelijk van het oprollen, dus ik ben er niet bang voor dat het geklooi van mij met de oprolveer de werking van de blokkering heeft veranderd.
De gordels zijn niet rafelig of ingescheurd, de gordels zien er nog als nieuw uit. Maar ik had iets gelezen over het verplicht zijn van een e-keur op gordels waarbij de een beweert dat het sinds 1990 verplicht is en de ander beweert sinds 2000. En mijn auto is natuurlijk van 1999.....

Ik kan een setje ongebruikte, nieuwe gordels krijgen. Ik weet niet van welk merk auto ze zijn, ik weet niet eens of ze gaan passen; het enige wat ik weet is dat ze geen E-keur hebben, in het plastic verpakt in een doosje zitten en dat ze uit een garage-magazijn komen. Daarom denk ik dat ze in een fabrieksverpakking kunnen zitten. Als deze gordels voldoen, is het onzin om naar dhr VAG te gaan voor originele VAG-gordels.     

De optie van een setje sloopgordels zou ook kunnen, maar ik heb de ervaring met de Polo dat juist de zaken die relatief snel slijten niet op de sloop te vinden of duur zijn. Zoek maar eens naar een gave linkerstoel...

Toch, eerlijk gezegd heb ik niet eens bij de dealer geïnformeerd wat OEM gordels kosten, dat zou een mooi startpunt voor andere gordels kunnen zijn.

Bekend Fabia-probleem in elk geval. Zullen vergelijkbare gordels zijn. Ik ben er mee naar de airbagbank in Cuijk geweest om ze wat strakker te laten zetten. Die dingen hebben mechanische gordelspanners, daar durfde ik zelf niet al te veel aan te doen. Schoonmaken en inspuiten met teflonspray wordt ook veel gedaan, waren vroeger diverse draadjes over op het skoda-forum.

s velthuis zei:
Bekend Fabia-probleem in elk geval. Zullen vergelijkbare gordels zijn. Ik ben er mee naar de airbagbank in Cuijk geweest om ze wat strakker te laten zetten. Die dingen hebben mechanische gordelspanners, daar durfde ik zelf niet al te veel aan te doen. Schoonmaken en inspuiten met teflonspray wordt ook veel gedaan, waren vroeger diverse draadjes over op het skoda-forum.

Ja, dat heb ik ook gedaan. Ik heb wel de veer losgehad (wat een drama om die weer in elkaar te knutselen) en met wat teflonspray heb ik hem weer in elkaar gezet. Maar nu begint de gordel weer steeds slechter op te rollen.

Die andere gordels zijn van een compleet andere auto. De hele constructie is anders, maar daarom hoop ik dat het een beter systeem is. Dit systeem is erg stofgevoelig en misschien is dat een gevolg van de teflonspray in het mechanisme. Maar zonder teflonspray wil het mechanisme niet lekker werken, dus veel keus heb je niet.

Dat is ook een puntje van aandacht met een tweedehands gordeltje van de sloop: ook die jongens kennen de truc met teflonspray.

Daarom naar een sloperij waar je zelf nog kan demonteren ;) Dan is er meestal niks gebeurt met die gordels.
Maar ik zou die 2e hands gordels waarvan je niet eens weet voor welke auto ze zijn, lekker laten liggen.
Goed kans dat je ze moet aanpassen om ze goed in je auto te krijgen, of dat ze te kort zijn. Dat heb je liever niet.

Bij 6N zitten wel degelijk gordelspanners er op. Zowel bij de eerste uit 1994/95 als bij latere modellen. Er zit een lang stuk metaal onder, daar zit die spanner in. Althans, ik ga er van uit dat de onderdelendatabase klopt qua nummers.

Btw, goeie stoelen voor de linkerkant zijn op een engelse sloop goed te vinden.
Of je pakt een rechter stoel, gebruikt daarvan de zitting (die is er meestal het ergste aan toe) en kunt weer comfortabel zitten. Zittingskussen is namelijk gelijk links en rechts. Rugleuning verschilt wel iets, qua onderdeelnummer niet, maar het kan zijn dat er aanpassingen zijn voor het kantelmechanisme te herbergen.
Enige verschil in onderdeelnummers daarvan is de kuipjes of de normale zitting.

Terug
Bovenaan