Golf VI (ketting wissel)

Jansgolf zei:
Net telefonisch contact gelegd met VW. Het uitlezen kost 55 euro en de eerst volgende mogelijke afspraak over 3 weken. Wat een wachttijden allemaal!

Ik zou naar een specialist gaan met vaak schappelijkere prijzen, ook voor diagnose. Ik weet niet hoeveel km je in 3 weken rijdt maar ik zou met dit serieuze motorprobleem niet lang wachten/doorrijden... Zoals eerder genoemd kun je het beste Hartog even benaderen of een andere specialist die verder weg is/ eerder tijd heeft.
 
Jansgolf zei:
Damianw26 zei:
Heel interessant topic, hoeveel km staat er op de klok en van welk bouwjaar is de golf? Succes met de oplossing en het proberen te verkopen van deze ellende
Hij is van 2010 en staat op 116000.

Wat is nu precies het verloop geweest van aankoop tot nu?
Je hebt die Golf gekocht met ratel en daar die korting van €500,-voor gekregen? Wanneer was dat en hoe en wat is er overeengekomen destijds? Meteen daarna heb je de ketting (ergens anders?) laten vervangen waarbij iets misgegaan is of heb je eerst nog flink gereden? Die kettingvervanging heeft de klacht nog niet naar tevredenheid opgelost want geluid is er nog steeds? Of is er nu iets anders? Heb jij aangegeven dat de ketting vervangen moest worden of heb je aangegeven dat er een raar geluid in de motor zat en heeft de garage bedacht dat dat dan de ketting was? Enz.
 
Jansgolf zei:
Ik ben nu van plan de auto bij de vw dealer uit te laten lezen. De garage ziet helaas alleen dat er cilinderoverslag is maar weet niet de oorzaak. Ze gokken op lucht ontsnapping ergens of de gasklep maar kunnen het niet met zekerheid zeggen.

Weet iemand wat het uitlezen kost? Dit kan ik toch het beste bij Volkswagen doen?

Een compressie test lijkt me minstens zo zinvol.
 
Jansgolf zei:
Net telefonisch contact gelegd met VW. Het uitlezen kost 55 euro en de eerst volgende mogelijke afspraak over 3 weken. Wat een wachttijden allemaal!

Maar je rijdt wel mooi en degelijke premium volkswagen. Ook al meer dan een ton op de klok, dus hard richting versleten...
 
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Net telefonisch contact gelegd met VW. Het uitlezen kost 55 euro en de eerst volgende mogelijke afspraak over 3 weken. Wat een wachttijden allemaal!

Maar je rijdt wel mooi en degelijke premium volkswagen. Ook al meer dan een ton op de klok, dus hard richting versleten...

Die kosten zijn altijd wel zoiets, paar tientjes ben je wel kwijt bij een dealer. Beetje afhankelijk van wat er nu precies gebeurd en gaande is, moet TS alleen even goed opletten welke stappen hij gaat nemen. Als die auto recent verkocht is als zijnde goed, zou hier garantie/non-conformiteit wel eens van toepassing kunnen zijn maar dan moet hij niet (teveel) zelf gaan lopen klooien. Datzelfde geldt ook voor die reparatie.
 
3 weken wachttijd voor even uitlezen?:eek:o_O
Koop via Bol.com een dongle en lees hem lekker zelf uit. Goedkoper en sneller en je kunt te allen tijde de foutmeldingen wissen met de app "Torque".
 
R-W zei:
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Net telefonisch contact gelegd met VW. Het uitlezen kost 55 euro en de eerst volgende mogelijke afspraak over 3 weken. Wat een wachttijden allemaal!

Maar je rijdt wel mooi en degelijke premium volkswagen. Ook al meer dan een ton op de klok, dus hard richting versleten...

Die kosten zijn altijd wel zoiets, paar tientjes ben je wel kwijt bij een dealer. Beetje afhankelijk van wat er nu precies gebeurd en gaande is, moet TS alleen even goed opletten welke stappen hij gaat nemen. Als die auto recent verkocht is als zijnde goed, zou hier garantie/non-conformiteit wel eens van toepassing kunnen zijn maar dan moet hij niet (teveel) zelf gaan lopen klooien. Datzelfde geldt ook voor die reparatie.

Maar ik hoop wel dat ze voor die 55 euro ook een compressietest doen. Als er echt nog een zuiger of klep defect is, is dat er met uitlezen niet uit te halen. Misschien wel de gevolgen (misfire detected in bank...), maar zo'n gevolg kan ook andere oorzaken hebben. En aangezien het probleem niet continu is, zou dat zowel koud als warm moeten gebeuren. Voor alleen het inpluggen van een obd2 stekker vind ik het wel veel geld.
 
Ik zou er weinig vertrouwen meer in hebben. In een TSI van 2010 met dergelijke problemen moet je toch ook niet heel veel meer in willen investeren. Inruilen, uithuilen en opnieuw beginnen. Wees dan wel zo verstandig om voor een merk te kiezen waarbij de aandrijflijn premium is i.p.v. het interieur en de badge.
 
Drie weken wachten op doodsimpel uitlezen....lekker servicegericht allemaal.

En met de symptomen die jij noemt en de verdere info die hier al gegeven is...mijn dochter van drie kan indien ze kon lezen al begrijpen dat er mogelijk wat ergs aan de hand is. Een goede receptionist haalt de wagen op hem/haar aan, zo snel mogelijk.
 
R-W zei:
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Net telefonisch contact gelegd met VW. Het uitlezen kost 55 euro en de eerst volgende mogelijke afspraak over 3 weken. Wat een wachttijden allemaal!

Maar je rijdt wel mooi en degelijke premium volkswagen. Ook al meer dan een ton op de klok, dus hard richting versleten...

Die kosten zijn altijd wel zoiets, paar tientjes ben je wel kwijt bij een dealer. Beetje afhankelijk van wat er nu precies gebeurd en gaande is, moet TS alleen even goed opletten welke stappen hij gaat nemen. Als die auto recent verkocht is als zijnde goed, zou hier garantie/non-conformiteit wel eens van toepassing kunnen zijn maar dan moet hij niet (teveel) zelf gaan lopen klooien. Datzelfde geldt ook voor die reparatie.

+1

En sla verder de dealer ook gewoon over en ga naar een specialist.
 
Boppie zei:
Drie weken wachten op doodsimpel uitlezen....lekker servicegericht allemaal.

En met de symptomen die jij noemt en de verdere info die hier al gegeven is...mijn dochter van drie kan indien ze kon lezen al begrijpen dat er mogelijk wat ergs aan de hand is. Een goede receptionist haalt de wagen op hem/haar aan, zo snel mogelijk.
inderdaad is de service bij Vw ook niet goed te noemen. Moest de vorige keer voor een standaard controle (welkomscheck van 10 minuten 2,5 uur wachten.


Ik ga nu ondernemen:

Uitlezen, maar geeft deze echt duidelijke informatie?
Compressie laten meten
Als het niet goed zit dan maar een revisie van de gehele cilinderkop (uiteraard door een gespecialiseerd bedrijf). En dan hopen dat da zuigers nog in orde zijn. Als de compressie wel goed zit? Misschien toch ergens een hele kleine beschading waardoor de motor niet goed meer loopt?

Volgens internet bronnen (verglijkbare verhalen daar waar de ketting verspringt etc) is het gevolg meestal kromme kleppen. Bij mij zijn er 8 vervangen maar ik denk dat de rest niet goed of helemaal niet gecontroleerd is. Het is niet professioneel aangepakt. De cilinderkop zou volgens mij geheel gereviseerd moeten worden om weer goed te kunnen werken. De motor heeft een klap gehad en volgens mij komt het vaak voor (ervaringen die ik lees) dat mensen zelfs een nieuwe of andere gebruikte motor moeten aanschaffen om het probleem van de timing.
 
adinsx zei:
R-W zei:
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Net telefonisch contact gelegd met VW. Het uitlezen kost 55 euro en de eerst volgende mogelijke afspraak over 3 weken. Wat een wachttijden allemaal!

Maar je rijdt wel mooi en degelijke premium volkswagen. Ook al meer dan een ton op de klok, dus hard richting versleten...

Die kosten zijn altijd wel zoiets, paar tientjes ben je wel kwijt bij een dealer. Beetje afhankelijk van wat er nu precies gebeurd en gaande is, moet TS alleen even goed opletten welke stappen hij gaat nemen. Als die auto recent verkocht is als zijnde goed, zou hier garantie/non-conformiteit wel eens van toepassing kunnen zijn maar dan moet hij niet (teveel) zelf gaan lopen klooien. Datzelfde geldt ook voor die reparatie.

+1

En sla verder de dealer ook gewoon over en ga naar een specialist.
Ga ik doen!

Helaas geen garantie... (particulier)
 
s velthuis zei:
R-W zei:
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Net telefonisch contact gelegd met VW. Het uitlezen kost 55 euro en de eerst volgende mogelijke afspraak over 3 weken. Wat een wachttijden allemaal!

Maar je rijdt wel mooi en degelijke premium volkswagen. Ook al meer dan een ton op de klok, dus hard richting versleten...

Die kosten zijn altijd wel zoiets, paar tientjes ben je wel kwijt bij een dealer. Beetje afhankelijk van wat er nu precies gebeurd en gaande is, moet TS alleen even goed opletten welke stappen hij gaat nemen. Als die auto recent verkocht is als zijnde goed, zou hier garantie/non-conformiteit wel eens van toepassing kunnen zijn maar dan moet hij niet (teveel) zelf gaan lopen klooien. Datzelfde geldt ook voor die reparatie.

Maar ik hoop wel dat ze voor die 55 euro ook een compressietest doen. Als er echt nog een zuiger of klep defect is, is dat er met uitlezen niet uit te halen. Misschien wel de gevolgen (misfire detected in bank...), maar zo'n gevolg kan ook andere oorzaken hebben. En aangezien het probleem niet continu is, zou dat zowel koud als warm moeten gebeuren. Voor alleen het inpluggen van een obd2 stekker vind ik het wel veel geld.
Daar was ik dus al bang voor en ga dan ook zsm een compressietest laten uitvoeren. Volgens mij kom ik dan aardig dichtbij het probleem.
 
@ts, ga nou gewoon eens naar een bedrijf dat verstand van deze problemen heeft en laat hen doen wat er gedaan moet worden. Bedenk wel dat het dan lastig wordt om nog wat te halen bij de garage van de kettingreparatie.
Particuliere koop, iemand is net op tijd wel verstandig geweest...
@velthuis, vergeet dat maar rustig, €55,- is hooguit een half uurtarief. Daarbij komt dat voor uitlezen vaak ook verbinding met de fabrieksserver moet worden opgezet, alleen daarvoor wordt al zo'n €25,- gerekend... In dit geval zal er iets van een kwartier werk en een post software berekend worden oid.
 
Ik ben er ook bang voor. Maar de meerwaarde van die 55 euro lijkt me beperkt, ik denk dat dit probleem niet zo maar uit te lezen is, tenzij het echt een vacuumslangetje oid betreft. De suggestie om eens bij een bedrijf als hartog langs te gaan lijkt me geen slechte.
Vorige week nog met een lpg storingkje bij verdampere geweest. Ook zo'n onafhankelijke, echte specialist. Voor 45 euro gediagnosticeerd, een oude slang vervangen en gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd. Dat zijn andere prijzen en de kwaliteit acht ik minstens zo hoog, zo niet hoger.
 
Ik zou ook niet alleen laten uitlezen, dat wordt bij een specialist ook wel gedaan om mee te beginnen. Eerst maar eens naar een bedrijf dat hier iets mee kan, dan afhankelijk van wat er ontdekt wordt weer verder kijken. Mocht de motor echt stuk zijn en er redelijk probleemloos een andere motor geplaatst kan worden, een die niet bekend staat om zijn problemen, zou dat best een goede optie kunnen zijn. Doorrijden hiermee en forumdiagnoses heb je iig bijzonder weinig aan. Het kan een slangetje zijn, al zou dat wel ontdekt zijn waarschijnlijk, het kan veel erger zijn.
 
Ik ga vanmiddag langsrijden bij hartog, dat is denk ik de beste oplossing. Ik wil graag weten hoe de staat van de motor is (er is natuurlijk iets aan de hand, maar wat?).

Kijken hoe dit gaat lopen...
 
Jansgolf zei:
Ik ga vanmiddag langsrijden bij hartog, dat is denk ik de beste oplossing. Ik wil graag weten hoe de staat van de motor is (er is natuurlijk iets aan de hand, maar wat?).

Kijken hoe dit gaat lopen...

Wel even een afspraak gemaakt? Als ik hun site zo lees, kom je zonder afspraak niet aan de beurt.
 
R-W zei:
Jansgolf zei:
Ik ga vanmiddag langsrijden bij hartog, dat is denk ik de beste oplossing. Ik wil graag weten hoe de staat van de motor is (er is natuurlijk iets aan de hand, maar wat?).

Kijken hoe dit gaat lopen...

Wel even een afspraak gemaakt? Als ik hun site zo lees, kom je zonder afspraak niet aan de beurt.
Ik heb een mail gestuurd met het verhaal en ik kreeg 1 linkje terug met het artikel (zuiger problemen). Begint goed.....
Je mag niet bellen, hoe moet je dan in godsnaam een afspraak maken? Een antwoord op de mail duurt al 24 uur.
 
Jansgolf zei:
R-W zei:
Jansgolf zei:
Ik ga vanmiddag langsrijden bij hartog, dat is denk ik de beste oplossing. Ik wil graag weten hoe de staat van de motor is (er is natuurlijk iets aan de hand, maar wat?).

Kijken hoe dit gaat lopen...

Wel even een afspraak gemaakt? Als ik hun site zo lees, kom je zonder afspraak niet aan de beurt.
Ik heb een mail gestuurd met het verhaal en ik kreeg 1 linkje terug met het artikel (zuiger problemen). Begint goed.....
Je mag niet bellen, hoe moet je dan in godsnaam een afspraak maken? Een antwoord op de mail duurt al 24 uur.

Tja, zo las het ook wel. Niet meteen de meest klantvriendelijke benadering maar ik denk dat VW voor voldoende werk zorgt ;) Er is anders toch wel een VW Golf forum waar men adresjes heeft waar men bekend is met deze kwalitatief uitermate teleurstellende automobielen?
 
R-W zei:
Jansgolf zei:
R-W zei:
Jansgolf zei:
Ik ga vanmiddag langsrijden bij hartog, dat is denk ik de beste oplossing. Ik wil graag weten hoe de staat van de motor is (er is natuurlijk iets aan de hand, maar wat?).

Kijken hoe dit gaat lopen...

Wel even een afspraak gemaakt? Als ik hun site zo lees, kom je zonder afspraak niet aan de beurt.
Ik heb een mail gestuurd met het verhaal en ik kreeg 1 linkje terug met het artikel (zuiger problemen). Begint goed.....
Je mag niet bellen, hoe moet je dan in godsnaam een afspraak maken? Een antwoord op de mail duurt al 24 uur.

Tja, zo las het ook wel. Niet meteen de meest klantvriendelijke benadering maar ik denk dat VW voor voldoende werk zorgt ;) Er is anders toch wel een VW Golf forum waar men adresjes heeft waar men bekend is met deze kwalitatief uitermate teleurstellende automobielen?
ga wel even daar zoeken, hartog lijkt mij echt ontzettend duur en dan nog eens slechte klantvriendelijkheid.
 
Voor mijn beeld: dit is toch ontstaan na de kettingwissel?

Waarom zou je dan zelf zoveel tijd in de oplossing steken terwijl het vermoeden van schuld bij de reparerende garage ligt? Als zij er niet uitkomen, dan mag je verwachten dat zij een specialist in de arm nemen om het door hun veroorzaakte probleem op te lossen. Heb je ze al officeel (liefst schriftelijk) ervan op de hoogte gebracht dat zij een oplossing moeten bieden?

Met uitlezen bereik je niet hetzelfde als een diagnose. Ik kan je nu al garanderen dat er een foutcode van overslag in zal zitten. Staan deze motoren helaas bekend om (CAXA/CAXB/CAVD). Veel verschillende oorzaken zijn mogelijk, dus wanhoop nog maar niet direct.
 
TomTom zei:
Voor mijn beeld: dit is toch ontstaan na de kettingwissel?

Waarom zou je dan zelf zoveel tijd in de oplossing steken terwijl het vermoeden van schuld bij de reparerende garage ligt? Als zij er niet uitkomen, dan mag je verwachten dat zij een specialist in de arm nemen om het door hun veroorzaakte probleem op te lossen. Heb je ze al officeel (liefst schriftelijk) ervan op de hoogte gebracht dat zij een oplossing moeten bieden?

Met uitlezen bereik je niet hetzelfde als een diagnose. Ik kan je nu al garanderen dat er een foutcode van overslag in zal zitten. Staan deze motoren helaas bekend om (CAXA/CAXB/CAVD). Veel verschillende oorzaken zijn mogelijk, dus wanhoop nog maar niet direct.
Ja, na de wissel maar is dit toeval of echt door de verkeerde timing veroorzaakt...? Ik heb de garage verzocht om het probleem op te lossen (schriftelijk). Een compressietest is gedaan dus nu na de kettingwissel, en deze blijkt goed te zijn. Ik ben een beetje opgelucht maar vertrouw de zaak toch niet 100%. Volgende week gaan ze de auto compleet uitlezen met geavanceerde apparatuur en daarna volgt hopelijk uitslag. Omdat de compressie goed is zou je toch denken dat er niks mis zit in de motor?

Ja, wat blijft er nu over eigenlijk? Uitlezen met basis apparatuur geeft de code's P0300, P0303 en P0304 deze blijven komen. Ik ben benieuwd of de geavance erde apparatuur meer laat zien. Ik ben nu totaal verward, misschien maar eens een sterke injectiereiniger erin gooien en bp ultimate tanken (euro 98, volgens hartog tuning is dit zeer verstandig)?
 
Is ook al naar de fueltrims gekeken? Of waren de injectoren al vernieuwd? Ik lees i.c.m. de foutcodes en het koud slecht lopen veel problemen met vervuilde injectoren. Daar kan een reiniger en RON98 tanken wel wat aan doen. De fueltrims (een soort zelfcorrectie van het motormanagement op verwachtte inspuiting en daadwerkelijk gemeten) kunnen ook veel zeggen over de staat van de injectoren.
Al neem ik aan dat daar al wel naar gekeken is.
 
R-W zei:
Ik mag toch hopen dat er even uitgelezen en nagegaan is voordat met de hele motor open trekt?
Het probleem is dat het uitlezen niet alle informatie verschaft. Volgens mij is het VCDS ofzo wat ze gebruiken in de garage en die laat niet veel zien. Stationair draaide de motor goed zei de monteur. Ik zag dat hij aangaf 680rpm en schommelde naar 690rpm.
 
adinsx zei:
Is ook al naar de fueltrims gekeken? Of waren de injectoren al vernieuwd? Ik lees i.c.m. de foutcodes en het koud slecht lopen veel problemen met vervuilde injectoren. Daar kan een reiniger en RON98 tanken wel wat aan doen. De fueltrims (een soort zelfcorrectie van het motormanagement op verwachtte inspuiting en daadwerkelijk gemeten) kunnen ook veel zeggen over de staat van de injectoren.
Al neem ik aan dat daar al wel naar gekeken is.
Toen auto nog goed werkte dus voor de kettingwissel had ik er een tank bp ultimate in gegooid en een injectie reiniger (Wynns extreme injector cleaner) de duurste, geloof 26 euro. Na een dag kettingwissel en de problemen waren begonnen. Mag toch niet hopen dat er vuil is los gekomen en dingen verstopt heeft ipv reinigen. Misschien moet ik maar vandaag nog een keer bp ultimate tanken en weer een goede injectiereiniger. Forte kan ik helaas nergens vinden en moet het bestellen via internet. De vw dealer had xenum of xenom waarvan ze zeiden dat het heel goed werkt en zelfs beter als alle andere.
 
Nee en dat geldt ook voor die andere brandstoffen bij eenmalig gebruik. 98 (of 102 tegenwoordig) tanken wordt sowieso vaak aangeraden bij turbomotoren voor de beste prestaties, staat zelfs al in het boekje van mijn v70 die bijna door mag voor youngtimer, dus da's niets nieuws. Dat gaat alleen in dit geval niet jouw problemen oplossen.
Mijn advies, nogmaals, pleur dat ding ergens binnen waar ze er verstand hebben of zet hem neer bij de garage die die ketting heeft gedaan en probeer hen het onder garantie op de eerste reparatie te laten oplossen (al denk ik dat je daar inmiddels niet meer mee wegkomt). Wat je ook kiest, vraag van tevoren om duidelijke uitleg en prijsopgaven en bedenk goed wat je er mee wil. Als dit is wat er op Hartogs' site staat, gaat het je veel heel geld kosten, dan moet je niet meteen daarna afscheid nemen natuurlijk, wil je dat?
 
Voor deze motor is 98 octaan toch wel het minimum. Als ik me niet heel sterk vergis, is er zelfs een servicemaatregel op deze motorenfamilie geweest ivm klopgedrag (ontstekingscurve aangepast). Zonder 98 bestaat inderdaad het risico op kapitale motorschade. Maar dan had je het wel over de caravantrekkende Nederlander met een Tabbert op de Brennerpas en het nieuwe rijden ;) 102 Octaan kan je er ook in doen, maar dat gaat je probleem niet oplossen.

Compressie moet je bij deze motor zowel warm als koud meten. Om de eenvoudige reden dat de zuigerschade pas meetbaar wordt als het allemaal wat is gaan uitzetten.

Vervuilde FSI injectoren komt geregeld voor nadat de kop eraf is geweest, ook zijn deze motoren verschrikkelijk gevoelig voor bougies.
Ik heb aan een Touran met deze motor iedere 10.000 km de bougies staan te vervangen. Alleen op originele NGK's wou hij enigszins redelijk lopen. Bosch bougies maakt een duidelijk verschil.

Dus ik wanhoop niet voor je motor. Misschien dat er een injector vuil is. Zou best kunnen na de koprevisie. Of de hogedrukpomp defect. Die zit bovenop en kan je vrij eenvoudig kapot drukken zodra je aan de kop gaat sleutelen. Alhoewel je dat zou ruiken, dan lekt hij namelijk. Misschien is die pomp of de stuurnok ervan versleten, kan ook. Maar dat kan ik niet rijmen met het feit dat het probleem na de kettingreparatie is ontstaan.
 
Tomtom, hartelijk dank voor het meedenken, en alle andere mensen super bedankt. 1 van de 2 problemen heb ik uiteindelijk zelf weten op te lossen.

Cilinderoverslag 3,4 is nu verholpen. Het probleem was een niet goed meewerkende bobine. Auto trekt nu echt goed en geen enkele hapering sinds ik 3 bobines heb vervangen (ze waren uit 2008). Eentje komt nog uit 2015 maar na de wissel heeft de vorige eigenaar nog 40k gereden, misschien is deze ook niet goed? Ik ga voor de zekerheid deze ook vervangen denk ik. Geen storingen te zien bij het uitlezen. Wel gaat het stationair overslag nog steeds door wat zeer irritant is. Zowel bij koude als warme motor komt het voor, hoe warmer hoe meer en het schokken is dan nog erger. Het rare is dat als ik de airco aan heb gezet lijkt het schudden iets minder. Ik hoor de motor dan ook iets sneller draaien. Zodra ik deze uitzet is het schudden van de motor en ploffen in de uitlaat weer ernstig toegenomen.

Vandaag ook bij de dealer geweest en zij adviseerden de bougies te vervangen en als dit niet werkt verder zoeken naar de oorzaak. Ik heb de bougies NGK platinum laser pas 2.000km geleden geplaatst. Nou advies van dealer om origineel te nemen (die platinum wat ik heb is precies dezelfde, vw gebruikt ook NGK platinum) wel opgevolgd maar weer 90 euro armer en nog steeds stationair schokken. Dus laatste optie is de 1e bobine van links vervangen en kijken wat het doet. Anders moet hij toch weer naar de inspectie.

Monteur van de dealer heeft met auto gereden en heeft gezegd dat er geen problemen (voorlopig) zijn met de zuigers. Hij zou dit anders wel merken.

VW dealer waar ik ben geweest is echt met superservice bezig! De auto is uitgelezen maar ik heb daar geen kosten voor moeten betalen. Alleen het advies met de bougies is helaas niet juist. Zal ik maar vragen of ze de bougies willen terugnemen?
 
Vandaag laatste bobine ook vervangen met een nieuwe, helaas geen verbetering met staionair lopen. Wat ik wel zag bij de oude bobine is een paar spetters olie (heel weinig). Ook heb ik nu gezien dat de monteur in de garage de connector van bobine gemold heeft (klipje afgebroken). Omdat de behuizing stevig is met inwendige vaste plekken maakt de bobine wel goed contact.

Bobines, bougies vervangen. Wat blijft er nog over eigenlijk bij stationair overslaan? Ik denk nu toch dat het de kleppen zijn die of teveel speling hebben of ergens lekken omdat ze slecht gereviseerd zijn. Kunnen problemen met de kleppen dit veroorzaken? Hoe kom je hier eigenlijk het beste achter? Met een hele warme motor (na 45 minuten ononderbroken snelweg rijden) hoor ik nu wel dat er iets in de motor begint te tikken, vooral merkbaar wanneer de motordeksel er af is.
 
Jansgolf zei:
Wat ik wel zag bij de oude bobine is een paar spetters olie (heel weinig).

Dat komt bij penbobines meestal door de kleppendekselpakking. Is niet heel ernstig. De ernstigere onderdelen zitten lager in de motor dan de penbobines.
 
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Wat ik wel zag bij de oude bobine is een paar spetters olie (heel weinig).

Dat komt bij penbobines meestal door de kleppendekselpakking. Is niet heel ernstig. De ernstigere onderdelen zitten lager in de motor dan de penbobines.
Dat hoopte ik stiekem ook eigenlijk. Raar want de pakking hebben ze nog net vervangen, is hij dan niet 100% lekdicht?

Ik maak me echt zorgen, wat een puinhoop auto is deze tsi toch zeg. Helaas, te laat in het besef maar ik wil de auto toch een tijdje (zeker langer dan 2 jaar) gebruiken en wil dan ook dat alles wat niet goed is of preventief onderhoud nodig heeft vervangen/reviseren.
 
Ik moet nu wel terug naar de dealer. Ik heb voor niets bougies vervangen de andere set was ook goed en nieuw! Dat bedrag van 90 euro wil ik echt niet kwijt zijn. Ja, over 20k km kan ik ze wel weer inzetten maar zo ver is het nog lang niet en ik rij max 10k per jaar.
 
Jansgolf zei:
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Wat ik wel zag bij de oude bobine is een paar spetters olie (heel weinig).

Dat komt bij penbobines meestal door de kleppendekselpakking. Is niet heel ernstig. De ernstigere onderdelen zitten lager in de motor dan de penbobines.
Dat hoopte ik stiekem ook eigenlijk. Raar want de pakking hebben ze nog net vervangen, is hij dan niet 100% lekdicht?

Zou wel moeten, maar ik zie dat ze voor de TSI's geen vaste pakking meer gebruiken, maar vloeibare, uithardende. Misschien dat het spoor ergens niet helemaal goed is getrokken. Maar ook vaste klepdekselpakkingen zijn een crime om goed dicht te krijgen. Vaak worden ze te strak gedraaid. En dan had VW vroeger nog wel een mooie constructie met 8 boutjes en losse ijzertjes om de druk goed langs de rand te verdelen. Hoe dat nu is, weet ik niet.
 
Jansgolf zei:
Ik moet nu wel terug naar de dealer. Ik heb voor niets bougies vervangen de andere set was ook goed en nieuw! Dat bedrag van 90 euro wil ik echt niet kwijt zijn. Ja, over 20k km kan ik ze wel weer inzetten maar zo ver is het nog lang niet en ik rij max 10k per jaar.

Heb je de 'oude' onderdelen toen meegekregen?
 
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Ik moet nu wel terug naar de dealer. Ik heb voor niets bougies vervangen de andere set was ook goed en nieuw! Dat bedrag van 90 euro wil ik echt niet kwijt zijn. Ja, over 20k km kan ik ze wel weer inzetten maar zo ver is het nog lang niet en ik rij max 10k per jaar.

Heb je de 'oude' onderdelen toen meegekregen?
Ja, ik moest er wel expliciet om vragen voordat ik ze terug kreeg.
 
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
s velthuis zei:
Jansgolf zei:
Wat ik wel zag bij de oude bobine is een paar spetters olie (heel weinig).

Dat komt bij penbobines meestal door de kleppendekselpakking. Is niet heel ernstig. De ernstigere onderdelen zitten lager in de motor dan de penbobines.
Dat hoopte ik stiekem ook eigenlijk. Raar want de pakking hebben ze nog net vervangen, is hij dan niet 100% lekdicht?

Zou wel moeten, maar ik zie dat ze voor de TSI's geen vaste pakking meer gebruiken, maar vloeibare, uithardende. Misschien dat het spoor ergens niet helemaal goed is getrokken. Maar ook vaste klepdekselpakkingen zijn een crime om goed dicht te krijgen. Vaak worden ze te strak gedraaid. En dan had VW vroeger nog wel een mooie constructie met 8 boutjes en losse ijzertjes om de druk goed langs de rand te verdelen. Hoe dat nu is, weet ik niet.
ik zag net inderdaad dat er een soort rood plakspul zit omdat er sliertjes over zijn gebleven op het blok, niet veel gelukkig.
 
Terug
Bovenaan