Golf IV Abgas Werkstatt?

A

Anoniem

Guest
Autoweek leden,

Momenteel rijdt ik rond in een golf IV 1.6 16v, en deed zojuist het volgende probleem zich voor.

Ik had zojuist een kleine 20km gereden, en de auto stationair laten draaien om iemand op te halen (max 1 minuut stationair). Toen ik weer instapte klonk er een luide piep, en ging het motormanagement lampje branden met de bijkomende melding abgas Werkstatt.
De auto rijdt verder prima, en geen abnormaal verbruik. Heeft iemand enig idee?

De auto heb ik net gister gekocht bij de vakgarage. Uiteraard zonder garantie. Neem aan dat zonder garantie niet inhoudt dat je bij de eerste 50 kilometer, en binnen 24 uur al eerste storingen mag verwachten toch? Heb ze hier ook al over gemaild, maar nog geen reactie.

Alle info is welkom! :)

Die van ons heeft dat 6 of 7jr gedaan. Het zou de katalysator zijn. Soms gaf hij een tijdje die melding, en dan een lange tijd weer niet.
De auto hebben we een maand of 2 geleden verkocht
Je hebt toch niet de 64-LL-.. gekocht?

Zonder garantie kan in theorie betekenen dat als hij niet start bij het wegrijden je dus pech hebt. Maar dit hangt van het bedrijf af, en hoeveel je ervoor hebt gegeven.
Die Abgas Werkstatt melding zou ik mij niet al te druk om maken.

Goedendag zei:
Die van ons heeft dat 6 of 7jr gedaan. Het zou de katalysator zijn. Soms gaf hij een tijdje die melding, en dan een lange tijd weer niet.
De auto hebben we een maand of 2 geleden verkocht
Je hebt toch niet de 64-LL-.. gekocht?

Zonder garantie kan in theorie betekenen dat als hij niet start bij het wegrijden je dus pech hebt. Maar dit hangt van het bedrijf af, en hoeveel je ervoor hebt gegeven.
Die Abgas Werkstatt melding zou ik mij niet al te druk om maken.

Hahaha, nee. Toevallig niet gekocht! Ja, volgensmij heeft het enkel met emissiewaarden te maken etc. Geen idee of zometeen bij opnieuw starten het lampje weer uit is. Dit zie ik aan het eind van de werkdag wel weer. :)

Goedendag zei:

Zo werkt dat tegenwoordig niet meer, je hebt nog steeds de wettelijke garantie, ook wel (non)conformiteit genoemd, art 7:17 BW. Je kan je in ieder geval de eerste zes maanden wenden tot de verkoper voor kosteloos herstel, tenzij de verkoper kan aantonen dat het door jouw handelen komt.

Terence zei:
Goedendag zei:

Zo werkt dat tegenwoordig niet meer, je hebt nog steeds de wettelijke garantie, ook wel (non)conformiteit genoemd, art 7:17 BW. Je kan je in ieder geval de eerste zes maanden wenden tot de verkoper voor kosteloos herstel, tenzij de verkoper kan aantonen dat het door jouw handelen komt.

Als jij een goedkope auto koopt, waarbij in het koopcontract uitdrukkelijk staat dat je hem koopt zoals gezien zonder garantie. En de verkoper licht dat ook toe. Dan ben je toch wel een enorme klootzak als je toch garantie wilt...

Mijn volvo had ik bij een volvo dealer gekocht, en daar was nooit gesproken over garantie. Na een week liep de bak kapot.
Dat is uiteindelijk opgelost voor €450 (nieuwe bak, koppeling en vliegwiel, totaal ca 3k kosten).

Goedendag zei:
Terence zei:
Goedendag zei:

Als jij een goedkope auto koopt, waarbij in het koopcontract uitdrukkelijk staat dat je hem koopt zoals gezien zonder garantie. En de verkoper licht dat ook toe. Dan ben je toch wel een enorme klootzak als je toch garantie wilt...

Mijn volvo had ik bij een volvo dealer gekocht, en daar was nooit gesproken over garantie. Na een week liep de bak kapot.
Dat is uiteindelijk opgelost voor €450 (nieuwe bak, koppeling en vliegwiel, totaal ca 3k kosten).

Tsja....veel handelaren zijn er sterren in om hun kop in het zand te steken. Als deze wagen in een oogwenk een storing weet te fabriceren...genoeg handelaren die er nooit wat over zeggen. Het werkt twee kanten op. De gemiddelde occasion is ook op leeftijd niet echt goedkoop te noemen. De inflatie is fors te noemen op dat vlak.

Goedendag zei:
Terence zei:
Goedendag zei:

Als dit euvel na een week was begonnen, had ik me enigsinds kunnen voorstellen dat het misschien door mijn toedoen geweest is. Ik vind de eerste storing binnen 50 kilometer echter wel heel snel, en dus ook aannemelijk dat er al iets mankeerde aan het voertuig terwijl dit niet vermeld is. Ik ga zo eens met de betreffende Bovag-handelaar bellen. :)

Dus, contact gehad met de garage. Had te maken met emissie, maar kon geen kwaad. Kan m langs brengen wanneer ik tijd heb, en wordt even uitgelezen en eventueel de storing verwijderd. :)

Terug
Bovenaan