GOLF 6 6 tot 8 maanden schorsen en stilstaan geeft dat problemen?

Guest
Hallo,

De volkswagen golf 6 die ik heb wil ik voor 6 tot 8 maanden schorsen en in een geïsoleerde garage zetten. Nu werd mij een advies gegeven dat dit slecht voor de auto zou zijn i.v.m. de roetfilter die zichzelf reinigt na een x aantal km's. Mijn vraag is dus of dat ook daadwerkelijk zo is, en zo ja, hoe zorg je ervoor dat je auto toch in goede staat blijft terwijl je hem voor zo'n periode stil laat staan.

Zijn er nog meer handelingen die verstandig zijn om te doen?

Alvast bedankt!

Volgens mij hoef je je geen zorgen maken. Auto's staan vaak ook wel langer bij garage's voor ze verkocht worden. En het roetfilter wordt niet gebruikt (vervuild) als de auto stil staat dus dan hoeft hij ook niet geregenereerd worden.

vergeet de accu niet los te maken. anders heb je straks een lege accu.

misschien eens in de 4 maanden even starten.

als je weer gaat rijden, misschien even een grote beurt geven. doet altijd goed:)

Accu loskoppelen

Auto op 4 bokken i.v.m. platte kanten op de banden
Wanneer je geen bokken hebt dan de banden erg hard oppompen ( 3 bar )

Auto tot de nok toe aftanken i.v.m. vervuiling van de benzinetank

Ramen op een kiertje

6 tot 8 maand hoeft verder geen probleem te zijn

Dat is niet zo'n groot punt, zolang staan auto's (Golfjes meestal niet) ook wel in de verkoop.

Accu aan de druppellader of eruithalen en thuis / ergens elke maand even bijladen.
Zeer goed schoonmaken, binnen en buiten, vogelpoep bijt met name in door de zon, maar 5 maanden lang een stuk teer of of andere rommel is geen goed idee. Binnen wil je geen kruimels voor de muizen.
(Rem)olie en vloeistoffen verversen zodat er geen sediment onderin een nauw kanaaltje gaat vastkoeken.
Tank volgooien.
Schone doeken tussen ruitenwissers en glas.
Een paar vochtvreters in de auto leggen.
Banden goed oppompen, mag best iets boven de max volgens de autosticker maar niet boven de max op de band.
Tegels plus plankje onder de assen om de banden iets te ontlasten.

Het allerbeste is nog vragen of iemand elke maand even een half uurtje rijdt, liefst met airco en temperatuur flink hoog (vooral in de wintermaanden) zodat het vocht goed uit het interieur kan. Ramen even open & dicht doen, ruitensproei en wissers gebruiken.
Dan is bovenstaande eigenlijk overbodig. Tien minuten kan ook en als de persoon eigenlijk alleen langskomt om bijvoorbeeld even je post te legen kan even starten en 5 minuten laten draaien met airco en temp hoog ook al een hoop goed doen. Garagedeur openzetten natuurlijk!

Alles naar inzicht, je banden sparen is fijn, maar vocht en schimmel in je interieur is erger. De accu kan je ook laten voor wat hij is en een nieuwe incalculeren. (Ik zou hem er dan wel uithalen).

Ik weet niet wat voor motor erin zit, maar het kan prima.

Auto opkrikken op asstandaard is beter voor de wiellagers en je banden, die blijven dan rond.
Motorolie eruit laten lekken.
Auto op druppellader voor de accu.

En voordat je dan weer gaat rijden nieuwe olie erin, aangezien alle olie na die 8 maanden helemaal terugvalt in het blok heb je dan direct nieuwe olie en zijn alle kleppen en de nokkenas weer goed gesmeerd.
Banden even langslopen.

Starten en rijden.

Wat misschien wel handig is om te zorgen dat je hem in ieder geval droog (en met goed warme motor) in de stalling zet. Niet dat de auto er vochtig in staat.

Alex81 zei:
Volgens mij hoef je je geen zorgen maken. Auto's staan vaak ook wel langer bij garage's voor ze verkocht worden. En het roetfilter wordt niet gebruikt (vervuild) als de auto stil staat dus dan hoeft hij ook niet geregenereerd worden.

Van dat roetfilter dat klopt.
In showrooms wordt wel de accu bijgehouden, soms zelfs proefgereden en vaak zat moet er wat verzet worden zodat een andere auto erin of eruit kan, in ieder geval rollen de banden dan iets. En en showroom waar het altijd 16 graden of warmer is inclusief airco is weer iets anders dan een 'toch wel vochtige' garage.

Een moderne auto zou ik voor die periode gewoon goed warm gereden de garage in rollen en er na die maanden gewoon weer uit halen. Hooguit de banden even wat harder oppompen, maar dat zal ook wel goed gaan.
Starten zal met de accu na die periode ook wel lukken, je kunt voor de zekerheid nog even een druppellader overwegen.

Na die tijd de auto weer starten, bandjes weer oppompen naar het gewenste niveau en even een flink rondje rijden om de auto weer goed warm te krijgen.

Verder niet te panisch over doen :)

snelle willy zei:
vergeet de accu niet los te maken. anders heb je straks een lege accu.

misschien eens in de 4 maanden even starten.

als je weer gaat rijden, misschien even een grote beurt geven. doet altijd goed:)

Even starten in de zoveel tijdo_O:cry:
Is het slechtste advies wat je krijgen!!!
Duidelijk geen enkel gevoel voor techniek die slome Willy :T

Starten en enkel eventjes stationair draaien geeft een gigantische condensopbouw in het blok/olie.
Het beste in dit geval is voordat je hem wegzet goed warmrijden, brandstof tank goed vol afvullen.
Je hebt speciale blokken voor onder je banden zodat ze niet vierkant worden, druppellader is ook geen overbodige luxe.
Een Goede Ctek kost je niet de kop https://www.accu-unie.nl/ctek-mxs-5.0.html

Zodra je weer gebruik gaat maken van de auto, schone olie en filter.

Terug
Bovenaan