Golf 6 1.4 tsi stottert en houd in

Gerrit 7609717

Net ingestapt
Ik heb nu sinds gisteren last van een stotterend auto de auto houdt in bij het wegrijden en hapert ook telkens. Het gaat om een volkswagen golf 6 1.4 tsi 160pk uit 2009. 146.000 gelopen van NAP en vol onderhouden!
Als de auto gaat haperen bij het optrekken dan gaat er ook een motorstoringslampje knipperen en dat duurt zo 5a10 seconden. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Gerrit

Google maar eens op vw tsi 1.4 of kijk eens rond op het forum, daar zijn inmiddels vele vele topics over. Goede infobron in Hartogtuning bijv., wel bijzonder dat je hier nog niets over gevonden of gehoord hebt. Tip, zorg dat je zit en geen leuke dingen meer in de planning hebt vandaag (y).

Dit klinkt lullig voor je, maar je had beter moeten weten inmiddels. Dit is niks nieuws. Had je maar een betrouwbare auto moeten zoeken.

Hallo zeg, het is zijn eerste post hier. Wie weet heeft hij die auto nieuw gekocht. Maar wellicht dat TS wat meer info kan geven. Bv of het een automaat betreft, ketting al eens in vervangen et cetera.

Casanova zei:
Hallo zeg, het is zijn eerste post hier. Wie weet heeft hij die auto nieuw gekocht. Maar wellicht dat TS wat meer info kan geven. Bv of het een automaat betreft, ketting al eens in vervangen et cetera.

Okee, je hebt een beetje gelijk, mijn toon was wat bot, maar die problemen zijn al zólang bekend, het is elke week inmiddels raak met dezelfde gare Audi of Golf met dezelfde problemen. Een beetje googelen en voorkennis opzoeken mag je toch wel verwachten inmiddels?

Goedemiddag, bedankt voor de reactie.
Inderdaad is dit mijn auto al een tijd nooit problemen mee gehad. Vorige maand de ketting vervangen en de koppeling vervangen het gaat hierbij om een dsg 7 bak wat altijd goed onderhouden is! Heb even contact opgenomen en moet vandaag de auto laten uitlezen. Dit komt vaker voor inderdaad maar bij mij zou het aan de bobine moeten liggen en niets groots!
Met vriendelijke groet,
Gerrit

Oei, een 1.4tfsi met DSG. Dat is zowat de meest onbetrouwbare combinatie die er te krijgen is.

Ik hoop voor je dat het bij de bobine blijft. Deze motoren staan inderdaad bekend om de kettingproblemen, die heb jij al gehad zo te lezen.
Daarnaast zijn er veel problemen met olieverbruik die veroorzaakt worden door verkeerde olieschraapveren. Wellicht heeft het daar wat mee te maken en dan wordt het een dure grap.

Goedemiddag, bij elke 150.000 km zou je zeker je ketting moeten vervangen, had er geen last van maar heb het vervangen omdat ik zuinig ben op mijn auto!
Het gaat niet om een 1.4 TFSI maar om een 1.4TSI de auto rijdt verder gewoon goed en ook geen problemen mee gehad. Grootste kans is de bougies of de bobine daarom hoop ik dat vanavond het probleem gevonden kan worden
Met vriendelijke groet,

Gerrit 7609717 zei:
Het gaat niet om een 1.4 TFSI maar om een 1.4TSI

Let op: 1.4TSI/TFSI motoren zijn identiek. Volkswagen noemt hem TSI, bij Audi plakken ze er een F tussen: https://nl.quora.com/Wat-is-het-verschil-tussen-een-TSI-en-een-TFSI-motor
TSI staat voor Turbo Stratified Injection Oftewel directe injectie in een benzine motor door middel van inductie met een turbolader.
TFSI staat voor Turbo Fuel Stratified Injection oftewel directe injectie in een bezine motor met een turbolader.
Eigenlijk zijn TSI en TFSI hetzelfde alleen gebruikt Volkswagen TSI en Audi (waar VW eigenaar van is) TFSI.

"Het gebruik van directe injectie (bij VAG: FSI/TFSI/TSI) zorgt er tevens voor dat het inlaattraject, met name de inlaatpoorten rondom de inlaatkleppen sterk vervuilen. Hier is naast periodiek reinigen niets aan te doen, het is inherent aan de gebruikte techniek."

Zie: https://hartogtuning.nl/?p=1179

Gerrit 7609717 zei:
Goedemiddag, bij elke 150.000 km zou je zeker je ketting moeten vervangen, had er geen last van maar heb het vervangen omdat ik zuinig ben op mijn auto!

Ah nouja in principe is een ketting geschikt om een autoleven lang mee te gaan.

Bobslee zei:
Gerrit 7609717 zei:

Ah nouja in principe is een ketting geschikt om een autoleven lang mee te gaan.

In principe wel, maar:
Ben je eigenaar van een Volkswagen, Seat of Skoda met een 1.4 TSI motor en ondervind je problemen? Lees dan dit artikel over twee bekende kwalen van deze motor: olieproblemen en problemen met de distributieketting.

Distributieketting onderhoudsvrij?
In theorie zou een distributieketting onderhoudsvrij moeten zijn. In de praktijk blijkt dit bij de 1.4 TSI motor absoluut niet het geval te zijn. De standaard distributieketting bij deze motoren is kwalitatief ver onder de maat, waardoor de ketting veel te snel uitrekt
.

Bron: https://www.multimerk.nl/problemen-volkswagen-skoda-en-seat-bij-de-1-4-tsi-motor#distributieketting-onderhoudsvrij
Aan het eind van het artikel staan alle probleem-motorcodes.

Ach, collega van me kon bij 35k de ketting van haar Yaris laten vervangen.... te veel opgerekt. Was nog garantie, dat dan weer wel. Komt dus bij meerdere merken voor.

Pietzoveel zei:
Ach, collega van me kon bij 35k de ketting van haar Yaris laten vervangen.... te veel opgerekt. Was nog garantie, dat dan weer wel. Komt dus bij meerdere merken voor.

Gut, had zij even pech! Of reed ze minder dan 3500 km. per jaar? Als ik google op "problemen distributieketting toyota Yaris" vind ik..... niets! (y)

"Alle Toyota Yaris modellen zijn voorzien van een distributieketting. Deze ketting dient elke tien jaar gecontroleerd en eventueel vervangen te worden."
https://autobaak.nl/toyota-yaris/

Hallo,
Dit is even voor alle volkswagen haters!
Ben net bij de garage geweest en hij heeft de
Auto uitgelezen. Wat bleek overslag cilinder 1/4
Nieuwe bobines eronder en ja hoor probleem opgelost.
Dus zo blijkt maar weer dat er niet altijd iets groots mis
Is met een volkswagen!
Groetjes,
Gerrit

Mooi werk Gerrit! Ik geloof er trouwens echt in dat als je gewoon goed voor je auto zorgt (preventief olie verversen, ketting goed in de gaten houden etc.) Dat zo'n Golf gewoon een prima auto kan zijn. We lezen hier elke week een horror verhaal over de TSI en/of DSG maar de mensen die ik ken met zo'n auto gaan er netjes mee om en hebben geen uitzonderlijke problemen er mee gehad. Een Toyota zal het nooit worden en het blijft jammer dat ze wat extra onderhoud vragen maar het is niet altijd alleen maar miserie zoals het internet je doet geloven. Blijf goed voor je Golf zorgen (y)

Gerrit 7609717 zei:
Hallo,
.../...
Is met een volkswagen!
Groetjes,
Gerrit

Gerrit, Volkswagen (ja, met hoofdletter!) hater ben ik beslist niet, alleen moet ik er ook beslist geen meer. Dat is héél wat anders.

Maar gefeliciteerd dat het dus reuze meevalt!

Gerrit 7609717 zei:
Hallo,
Is met een volkswagen!
Groetjes,
Gerrit

Heb jij even mazzel!

Succes met je volkswagen, je zult het nodig hebben. :)

Gerrit 7609717 zei:
Hallo,
Is met een volkswagen!
Groetjes,
Gerrit

Oei, monteert jouw garage bobines onder je auto?
Dan zou 'k toch maar effe terug gaan.

ben ik hier nou bij een forum voor de leukste thuis
maar erlijk is erlijk met deze info kan je wel wat mee geeft de burger moed

Terug
Bovenaan