Golf 5 GT 170 PK rookt, turbo defect?

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Een maand geleden kreeg ik een melding op mijn boordcomputer om de olie bij te vullen.
Dit gedaan met de juiste olie. 5w30 van Castrol.
Ik kreeg al commentaar van bekenden dat mijn uitlaat af en toe wel veel rookte.
Maar iedere keer als ik hetzelfde wilde constateren was er niets aan de hand.
Tot een week of 2 geleden ik opeens dikke rookpluimen(wit,grijs) achter me zag.
Vaak als ik in z'n 2,3 of 4 rijd.

Qua turbo merk ik vrij weinig, geen rare geluiden of vermogensverlies.
Wel is het olieverbruik gigantisch gestegen.
Van de week bij de garage geweest en die denken dat de turbo defect is.

Golf 5 GT 1.4 TSI 170 PK
Graag jullie mening!
Alvast bedankt.

Groet,
Teun

Lekkende turbo of slechte zuigerveren. Indien het de zuigerveren (TSI motoren staan hier om bekend) zijn dan is het raadzaam hier niet te lang mee door te rijden want uiteindelijk loopt het motorblok dan in de soep.

Ik zou er goed naar laten kijken en niet alleen naar de turbo. Volgens mij is dit die eerste serie 1.4 blokjes met turbo en heeft VW daarna nooit meer zoveel vermogen uit een 1.4 gehaald, drie maal raden waarom.

Nissan GT-R zei:
Het zou ook nog de koppakking kunnen zijn.

Het kan van alles zijn, vooralsnog heeft er een garage naar gekeken kennelijk en zij denken aan de turbo. Moeten wij dan op afstand daar zomaar iets anders van vinden op basis van bovenstaande omschrijving 'hij rookt!'? Maar goed, als het geen turbo is, denk ik een scheur ergens in je blok. Witte rook is meestal koelvloeistof, gigantisch olieverbruik zonder lekplekken onder de auto lijkt op het verbranden ervan.

R-W zei:
Nissan GT-R zei:
Het zou ook nog de koppakking kunnen zijn.

Het kan van alles zijn, vooralsnog heeft er een garage naar gekeken kennelijk en zij denken aan de turbo. Moeten wij dan op afstand daar zomaar iets anders van vinden op basis van bovenstaande omschrijving 'hij rookt!'? Maar goed, als het geen turbo is, denk ik een scheur ergens in je blok. Witte rook is meestal koelvloeistof, gigantisch olieverbruik zonder lekplekken onder de auto lijkt op het verbranden ervan.

Ja, wie zal het zeggen, zonder testen en goed kijken kun je meestal toch niet altijd iets zinnigs zeggen tenzij het heel duidelijk is.

Maar de turbo geeft meestal zwarte rook, wit is dan koelvloeistof, blauw is olie. En dan heb je een idee waar je moet kijken.

R-W zei:

Ga er bij deze TSI maar vanuit dat het het hele rijtje tegelijkertijd is en dat het één het andere echt niet heeft uitgesloten...

Bedankt voor de reacties heren. De auto staat op dit moment bij de garage, de turbo gaat vervangen worden.
Het motorblok is gecontroleerd(oa compressietest). Na een aantal testen lijkt het inderdaad toch de turbo te zijn.
Ik ben zeer benieuwd.

Terug
Bovenaan