golf 3 cabrio 2.0 2e hoog stationair

Nick440

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb al een paar maanden een golf 3 cabrio 2.0 2e (gti motor van de golf 3)
maar hij loopt eenmaal 1100 stationair bij koud en bij warm wilt hij vaak naar de 1400/1500 gaan. (Hij stottert af en toe ook heel licht)
Daarbij heb ik wel gemerkt dat de stationair regeleenheid is uitgeplugt.
Als ik die er terug in plug loopt hij 2000/3000 stationair. Na het uitlezen kwam alleen de pingel sensor uit maar de auto is uit 94 dus zal er waarschijnlijk ook niet heel veel sensoren op zitten. Ik heb ook veel op google gezocht naar dit probleem en daar kwam meestal uit dat de lmm defect was maar dan vraag ik me af waarom hij dan pingelsenor aangeeft ?) Misschien weet iemand raad met dit probleem

En nog een vraagje is het normaal dat de koelvoeistof pas na 12km op 90 Graden staat ?
de olie is namelijk dan meestal rond de 70 a 80 graden?

Mvg Nick
 
Die pingelsensor kan er best opzitten, die zit ook op mijn oldtimer Golf GTI 16V uit 1986.

Valse lucht geeft soms ook rare storingen, bij mijn Golf cabrio (weliswaar 1.8) bleek er een klein scheurtje in de vacuumslang
naar de rembekrachtiger te zitten. Was genoeg om het stationair toerental te ontregelen.

Traag opwarmen kan een eerste indicatie zijn van een slecht werkende thermostaat. Merk je ook dat de verwarming kouder/warmer
wordt bij snelweg/stilstand?
 
Denk dan toch eerder de sensor immers zit deze aan de kant die het eerste heet wordt,
Heel soms kan het ook dat bij vervangen van de accu iets is mis gegaan, je kan dan even de accu opnieuw afkoppelen, en na een uur er weer op contact aan, 50 sec wachten en dan pas starten, wel hier bij alles weer aansluiten, Heb dit wel meer aan de hand gehad, en goede resultaat mee gehad, dit komt door de electroniese regel eenheid. , of wel ecu , geloof ik
 
Hoi ik ga met remmenreinig op de luchtslangetjes spuiten misschien ligt het daar wel aan. En anders begin ik met de pingelsensor te vervangen.


En ik heb een digifant die hoef je niet in te leren door de accu eraf te halen ?
 
Digifant, ecu, bsi, van-bus, allemaal het zelfde alleen andere naam, het streven is het zelfde, de motor aan sturen,
Maar het oude systeem wat je nog hebt, ???? Kan met vervangen van accu of stroomstoring de nul stand kwijt zijn van de gasklep, of wel stappenmotor, daarom geeft de motor nu zelf zoveel gas,
Waarschijnlijk is dan nulstand ingeschakeld terwijl het systeem op koudstart stond, dus een beetje gas en extra brandstof,
Maar zie maar wat je wil met deze info,
Natuurlijk kan het ook iets anders zijn, maar je moet simpel beginen, met geld smijten kan altijd nog,
 
Ja ik ga proberen wat @beremans zei.
Als dat werkt is het probleem opgelost en kan hij ingeplugt blijven en anders moet ik verder zoeken
 
Auto in de stalling gezet en niet meer naar gekeken probleem is nog niet opgelost. Pingelsensor is wel vervangen probleem is daar door niet opgelost,
 
ik zie dat ik hier indertijd niet op gereageerd heb:
Pingelsensor zal ws meldingen geven simpelweg omdat het mengsel niet goed is en de motor dus makkelijker pingelt. (tenzij de sensor echt defect is, maar dat ding stelt geen reet voor eigenlijk.


Goed even opnieuw. Ik wil weten wat je tot nu toe precies gedaan hebt. Dan kan ik vanuit daar met je mee kijken :)

Dat het statonair regelsysteem aangekoppeld ineens een heel hoog toerental geeft zegt eigenlijk 1 ding: Die was losgekoppeld om een probleem te verdoezelen (zoals zo vaak het geval is)

Hoewel dit type motoren vrij weinig sensoren hebben. Zijn ze wel redelijk gecompliceerd en is het handig om een oude versie van vagcom erbij te hebben waar je hem mee kan uitlezen. Ook het opnieuw instellen van een aantal zaken heb je een computer bij nodig (vrij gecompliceerd voor die tijd dus)
 
Klopt de garage had het verdoezeld

Ik heb op me werk een wow uitlees systeem ik weet niet of ik daar hetzelfde als een vagcom mee kan?

Wat ik ondertussen gedaan heb, koelvloeistoftempratuur sensor vervangen, stationairregellaar vervangen, gezocht voor een vacumlek alles zag er netjes uit behalve de kleppendekselpakking die zweet een beetje,
Uitgelezen, accu eraf gehad gasklepschoon gemaakt
Het huis niet gedemonteerd,

Misschien dat ik wat vergeten ben maar volgens mij heb ik dit tot nu toe gedaan,
 
ik ben niet zo bekend met wat moderne universele uitleessystemen kunnen, zeker niet met betrekking tot oude stuureenheden.
Dit is een vrij oud soort motorsturing en daar kunnen de meeste moderne systemen vaak niet of nauwelijks wat uit halen.
Zelfs de VW dealer komt er waarschijnlijk niet meer in, omdat de huidige vagcom de oude systemen niet meer ondersteund.

Het is in elk geval wel een aanrader om een specialist of liefhebber te zoeken met een oude laptop met oude versie van vagcom, liefst van rond die tijd dat de auto is gebouwd.
Wellicht is het met een shareware versie van vagcom trouwens ook te doen. Maar ik heb van een kennis begrepen dat het ook daarmee niet altijd lukt.
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_alternatieven.html


Luchtmassameter. heb je die al eens losgekoppeld en gekeken wat ie dan doet?
Normaliter moet de motor dan in een soort noodloop gaan.
Als die er niet op reageert, is de kans groot dat daar een probleem in zit.

Luchtmassameter hoeft geen foutmeldingen te geven. Daar zijn deze systemen te primitief voor.
Ze gaan makkelijk in noodloop zonder foutmelding of pruttelen vrolijk door met een hoog verbruik zonder foutmelding.
Je hebt zelfs kans dat er geen foutmelding van komt als je hem loskoppelt.

Wat betreft vacuumlek: neem aan dat je tussen LMM en inlaat en vanuit de inlaat hebt gekeken en met remmenreiniger een beetje hebt geprobeerd?
Ook de rembekrachtigingsslang gechekt? die willen graag scheuren onder het rubber omhulsel aan het uiteinde zonder dat je het ziet.
Carterontluchting is ook in orde? (zit in dit geval na de LMM, dus kan van invloed zijn)
 
Als ik de stationairregeleenheid inplug en de luchtmassa meter eruit loopt ie heel erg onregelmatig dan schommeld is van 650rpm tot 1200,

Ik heb al met remmenreiniger lopen spuiten en geen veranderingen in toerental,

Ik ga wel opzoek naar een vagcom obd 1 kijken of ik iemand kan vinden. Morgen loop ik de slangetjes nog wel een keertje na

Bedankt voor de tips
 
Fijne is, oude obd systeem, dus als je deze codes zou opzoeken vind je foutcodes voor 2 oliedruksensoren (motor en stuurbekrachtiging)

Gelukkig hebben we daarvoor de site van Gerrit Speek, specifiek gericht op de codes uit VAGCOM
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst-b.html

Foutcode 00552 is logisch, deze het betrekking op de luchtmnassameter (al is het in deze motoren een lucht-hoeveelheid-meter maarja dat is een minder bekende term)
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00552.html

De andere code, ik vermoed met een typefout (extra 2)? 00523 ben ik van uit gegaan:
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00523.html
Daar komt idd de luchttemperatuursensor uit.
En die code is ook logisch. Want die zit in dezelfde unit...

Foutcodes wissen en ze zouden weg moeten blijven zolang de luchtmassameter aangesloten is.
Komen ze wel terug, Zou ik een goede 2e handse ergens op de kop tikken. Let wel op het onderdeelnummer.

Mochten ze niet terug komen moeten we weer verder zoeken (gezien ze er voorheen niet waren, ga ik daar van uit):

Controleer eerst aan de hand van deze pagina wat alle waardes van de temperatuursensoren zijn na minimaal 24 uur stilstaan (mogelijk kan dat alleen met vagcom)
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_check-temperatuursensoren.html

Is dat ok. Dan moeten we terug naar de basis:

Inlaattraject controleren op valse lucht (persoonlijk zou ik alles eraf halen, controleren en voorzien van nieuwe pakkingen, maar dat is gelijk heel radicaal)
De inlaat zelf kan ook scheuren hebben op een plek waar je niet komt met remmen reiniger.
Ik heb ook wel eens gehoord van valse lucht via de benzinetank... Dan staat het ventiel bij het actief koolstoffilter open en trekt die vanuit daar constant valse lucht, met nog extra benzinedamp in de motor. Terwijl dat slechts sporadisch moet gebeuren op de momenten dat dat kan (computer regelt dat) Dit hoeft geen foutcode te genereren. Slang tussen inlaat en klepje even dichtklemmen.

Uitlaattraject controleren op lekkage (vooral voor de lambdasensor)
Lambdawaarde controleren *al heeft die koud niet zoveel effect*
Ontstekingstijdstip controleren en zonodig afstellen

de luchtmasameter is in te stellen (schroef aan de onderkant) Maar dan moet je basis goed zitten.
Geen idee of de gasklep in te stellen is. Moet je even zelf even nakijken.

Het is een beetje een lastige...
 
Heb ik wat te doen bedankt voor de tips, ik laat weten hoe en wat volgende week word de distributie vervang plus de thermostaat.

Ik heb trouwens ook nog een complete kop met gasklephuis en sensors behalve de lmm.

En misschien een stomme vraag meet je die sensor met de multimerer in ohms?
 
Sensoren kun je met de juiste uitleesapparatuur gewoon uitlezen.

Meten in ohms zou theoretisch kunnen, maar dan moet je de exacte waardes van die sensor in een grafiek hebben staan om te kunnen vergelijken.

Als je de distributieriem vervangt: best een goed idee. Kun je gelijk de timing controleren.
Komt ook wel eens voor dat die 1 tand afwijkt, dan krijg je nooit een 100% goed lopende motor.

Thermostaat ivm het langzaam warm worden neem ik aan?
 
Kleine update distributie is vervangen de onsteking stond compleet verkeerd ook de bougie kabels zaten verkeerd hij loopt stuk beter maar nog steeds 1800 stationair. En zoals je al zei stond de distributie waarschijnlijk ook een tand verkeerd
 
Nick440 zei:
Kleine update distributie is vervangen de onsteking stond compleet verkeerd ook de bougie kabels zaten verkeerd hij loopt stuk beter maar nog steeds 1800 stationair. En zoals je al zei stond de distributie waarschijnlijk ook een tand verkeerd

Zijn de symptomen met de stationairregelaar en luchtmassameter los of vast hetzelfde als voorheen?

Ontsteking van deze motoren kun je trouwens alleen afstellen met aangesloten VAGCOM .
De ECU moet in een bepaalde modus staan om die instelling te veranderen.

Draaien aan de ontsteking is daardoor redelijk zinloos. Want hij probeert het dan terug te regelen naar de basis instelling. Op een gegeven moment lukt hem dat niet meer waardoor de boel niet goed loopt.

Als je rondom de basiswaarde zit, zal die het altijd terugstellen naar de basiswaarde (zo geavanceerd is het systeem nog net wel).
Maar die basiswaarde kun je dus alleen instellen met aangesloten VAGCOM in de juiste modus.
Is de basiswaarde verkeerd. Zal de ontsteking nooit precies goed staan, ondanks dat de stroboscoop juist lijkt te zitten. (kan zelfs dat de markering alle kanten opgaat als je het zonder aansluiten probeert in te stellen.)

Deze motoren lijken qua techniek alsof het een uittest-projectje was van de Ingenieurs bij VW indertijd. Je hebt bijna overal de VAGCOM bij nodig voor dat blok...
 
Terug
Bovenaan