Golf 2003 1.6 105pk hoge toeren help!

Guest
Goedendag mensen,

Ik lees vaak deze forum vanwege interesse alleen heb ik laatst een auto aangeschaft een golf 2003 1.6 105 pk alles netjes onderhouden etc. Alleen bij 80km per uur is hij al in de 4 bij 3000 toeren is dat normaal? Ik ging uit van niet vanwege het aantal pk dat hij heeft en de 1.6. Misschien dat jullie hier meer over weten? De koppeling grijpt ook pas laat aan misschien dat helpt om te weten?

Mvg,

Leon

Toeren bij bepaalde snelheid heeft niets met vermogen te maken, maar met versnellingsbakverhoudingen. Waarom zou je trouwens 80 in de 4 rijden? Dat doe je lekker in de 5, of de 6de versnelling als die dat heeft.

Hij heeft 5 versnellingen alleen is dat normaal dan dat hij al zo hoog in de toeren zit alleen nog maar op 80km p uur?

Hoeveel toeren maakt de auto bij 120 in 5, en loopt het toerental sneller op dan de snelheid als je in 5 vol gas geeft?

Waarom zou je 80 km/uur in zijn 4 rijden als je 5 versnellingen hebt.
Behalve als je misschien plotseling accelereren wilt.

80 in de 4 rijden is niet normaal ;)
3000 toeren in de 4 met 80 is relatief hoog.

Enige wat het misschien zou kunnen indiceren is een koppeling die ver versleten is. Vooral omdat je meld dat die pas laat aangrijpt.

Als je gas geeft bij constante snelheid in een hoge versnelling (liefst de 5), loopt dan het toerental sneller op dan dat de auto sneller oppakt?
Oftwel, merk je een soort vertraging voor de snelheid toeneemt terwijl de toeren wel enorm toenemen?

En als je de koppeling bij hoge snelheid intrapt, (alsof je zou gaan schakelen) en dan weer loslaat. merk je dan dat het ook even duurt voordat de koppeling weer aangrijpt?

Auto's van die leeftijd staan vaak te koop vanwege een koppeling die ver op is. Omdat het een behoorlijke kostenpost is als je het niet zelf kan doen.
Verkoper had het moeten melden. Maar dit had je ook bij een proefrit kunnen merken (je hebt als koper ook een onderzoeksplicht).

btw: eerst koppelingskabel nakijken. Die wordt soms vervangen voor een manueel verstelbare. Zowel manueel verstelbaar als de zelfstellende kunnen dit soort problemen ook veroorzaken omdat ze niet goed afgesteld zijn of defect.

Probesh zei:
80 in de 4 rijden is niet normaal

Mijn WRX draait bij 80 in 5 1900 toeren, dus ik moet gewoon in 4 blijven met die snelheid.
Turbo geeft dan ook niet thuis.
Niet iedere auto is hetzelfde, maar bij de meeste kan je uiteraard prima 80 in 5 rijden.

Wil net zeggen, ook ik rij zo vaak 80 in zijn 4, helemaal niks mis mee.
Maar dan moet je niet gaan mopperen over teveel toeren maken.

Beetje jammer dat er wel reacties komen op een reactie met een knipoog (ja zo was die ook bedoeld) maar de TS in die posts verder niet geholpen wordt.

In mijn Trabant rij ik nog 140 in zn 4... :)

Mijn toyota corolla draait op 120km/h 3.200toeren.
En het is een diesel.

Bij 80 is het al 2.200 toeren.

Allebei in 5.

Toen was dat normaal. Nu rijd een 1.0l 3 cilinder 1.800 toeren bij 120km/h. Maar geeft je gas gebeurt er niets.

Pobresh zei:
Beetje jammer dat er wel reacties komen op een reactie met een knipoog (ja zo was die ook bedoeld) maar de TS in die posts verder niet geholpen wordt.

In mijn Trabant rij ik nog 140 in zn 4... :)

In mijn post boven jou help ik de TS al Probesh.
Maar goed, ik vind het ook jammer dat jij het jammer vind, zat namelijk ook niks kwaads achter.(y)

T is wel een beetje normaal voor dit bouwjaar. Daar zaten gewoon erg korte bakken onder. bijna 5000 toeren bij 160 in zijn 5.
Het hield de motor in ieder geval mooi levendig.

Even een rectificatie ten opzichte van mijn eerdere post: Ik rij zelf eigenlijk nooit 80 in de 4 (tenzij ik met de trabant rij, maar die heeft een super korte bak en geen 5) En ik vind 3000 toeren nog steeds aan de hoge kant maar:

Heb het vandaag even met mn eigen vwtje geprobeerd (iets ouder). Die zit rond de 2750 toeren bij 80 in de 4.
Oftewel 3000 toeren zou afwijkend zijn, maar niet verschrikkelijk hoog.

Echter, gezien het hoge aangrijppunt van de koppeling, zou ik daar toch even naar kijken voor de zekerheid.
Er hoeft geen probleem te zijn.

ik heb voor woon -werk verkeer een peugeot 106 1.1- 60 pk van bj 2000 gekocht. de peugeot maakt bij ongeveer 125 km/uur zo,n 4000 rpm. met mijn golf V6-4motion[bj 2002] rij ik ongeveer 160 km/uur bij 4000 rpm. de golf heeft wel een 6 bak, de peugeot een 5 bak.

Terug
Bovenaan