Goedkope trek auto?

A

Anoniem

Guest
Ik heb een vraag, want ik zit met een dilemma. Nu ben ik op zoek naar een auto die toch wat gewicht kan trekken (max 1200 kg), maar in de prijsklasse tot 2.500,00 valt. Hij hoeft niet luxe te zijn hoor, maar wel een auto die betrouwbaar is in kwaliteit. Zo ben ik er al een aantal tegen gekomen zoals de: Peugeot 607- Renault Laguna vanaf BJ 2005 - Ford C Max en een Opel Omega automaat. Ook ben ik op zoek naar een benzine motor i.v.m. de wegenbelasting in dit land. Alvast bedankt voor het mee denken.

Klopt ja en vooral de Justy is een werkpaard. Maar ik begreep dat het onderhoud nogal duur is van die auto, omdat de onderdelen uit Japan moeten komen.

Wat wil je ermee trekken?
Een hoge caravan vraagt toch wel wat meer vermogen om lekker te rijden dan een lage kar vol puin.
De auto's die je noemt zijn wel groot. Heb je dat ook nodig? Er zijn ook wel C en B segment auto's die 1200Kg mogen trekken

Het gaat puur om een aanhanger mee te trekken, waar bijvoorbeeld meubels in staan.

Dan kun je ook met een Clio als deze af:

Renault Clio 1.2 Special Line /Airco/2e Eig/NAP/Garantie
€ 2.949,00
https://link.marktplaats.nl/m1762753210?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Mag ook een schakelbak zijn hoor, dat maakt mij niets uit.

HC Verheij zei:
Bedankt, maar het budget rijkt maar tot 2.500,00

Die staan er vast ook genoeg te koop. Had er nu 1 met vrij lage kilometerstand gekozen.
Voor een Clio of Astra e.d. zullen de lasten qua verbruik en onderhoud ook wel gunstiger zijn.. Lijkt me ook niet onbelangrijk als het goedkoop moet zijn

HC Verheij zei:
Bedankt, maar het budget rijkt maar tot 2.500,00

oh dat scheelt dat het ook een schakelauto mag zijn. Ik zoek tot 3.000 euro zodat auto's die net boven de 2500 euro te koop staan ook tevoorschijn komen. Aangezien ik op gaspedaal niet tot 2750 euro kan zoeken zoek ik tot 3.000 euro. Maar auto's tot 2750 euro kun je proberen of je ze voor 2500 euro mee kan krijgen.

Als je zo nieuw mogelijk wil rijden voor je budget , kun je het beste gaan voor de vergeten modellen zoals de Kia carens , voordeel is dat je er ook nog meubels in kan vervoeren.

https://www.gaspedaal.nl/kia/carens/benzine?pmax=3000&srt=bj-d

liever een sedan , dan is er de Kia magnetis deze is er niet als station

https://www.autowereld.nl/kia/magentis/2-0-cvvt-x-ecutive-2008-35750911/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

of de Hyundai Sonata wederom alleen als sedan
https://www.gaspedaal.nl/hyundai/sonata/benzine?bmin=2005&pmax=3000&srt=bj-d

Bedankt voor het mee denken, ik ga zoeken op mijn gemak ;-)

HC Verheij zei:
Bedankt voor het mee denken, ik ga zoeken op mijn gemak ;-)

Succes met zoeken dit vind de ANWB van de Kia Carens https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=kia/model=/occasiontest/c53d53c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Wordt nogal eens aangeprezen als goede caravantrekker.

Verder zegt de ANWB dit over trekkende voertuigen. De ANWB adviseert om veiligheidsredenen dat het gewicht van de aanhangwagen nooit meer mag zijn dan driekwart van het gewicht van het trekkende voertuig.

Mazda 6?
Goede auto voor weinig, dikke motor en maar 1250 kg.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m1762837208-mazda-6-2-0i-executive-airco-cruise-trekhaak-koopje?previousPage=lr

Pepe41 zei:
Mazda 6?

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m1762837208-mazda-6-2-0i-executive-airco-cruise-trekhaak-koopje?previousPage=lr

Heb je die advertentie wel bekeken? Hoelang wil je er mee doen TS?

Piet Precies zei:
Pepe41 zei:
Mazda 6?

Heb je die advertentie wel bekeken? Hoelang wil je er mee doen TS?

Betrouwbaar in kwaliteit? Voor 2500e budget ligt dit echt aan de specifieke auto.

Auto encyclopedie zei:
CUT

Verder zegt de ANWB dit over trekkende voertuigen. De ANWB adviseert om veiligheidsredenen dat het gewicht van de aanhangwagen nooit meer mag zijn dan driekwart van het gewicht van het trekkende voertuig.

Aan de doorsnee combinatie is te zien dat de ANWB die strijd allang heeft verloren.
Ongelooflijk wat je aan lomp grote en dus zware sleurhutten ziet rijden, de grote meerderheid is zwaarder dan de trekkers.

Kees 9379262 zei:
Aan de doorsnee combinatie is te zien dat de ANWB die strijd allang heeft verloren.
Ongelooflijk wat je aan lomp grote en dus zware sleurhutten ziet rijden, de grote meerderheid is zwaarder dan de trekkers.

Totale onzin! Groot is niet altijd per definitie zwaar. Er rijden bijna geen combinaties rond waarvan de beladen auto net zo zwaar is als de beladen caravan, laat staan dat de caravan zwaarder is. Er zullen wel degelijk combinaties op 85-90% zitten. Zou mijn keus niet zijn. Mijn combinatie zit op 80% gewichtsverdeling met een treingewicht van 3750 kilo. Best een zwaar setje dus.

Ja dat zeggen ze allemaal, en de aanbieders van remrevisiebedrijven en berg-oploopremsystemen maar lachen.

MBdoubleyou zei:
Kees 9379262 zei:

Totale onzin! Groot is niet altijd per definitie zwaar. Er rijden bijna geen combinaties rond waarvan de beladen auto net zo zwaar is als de beladen caravan, laat staan dat de caravan zwaarder is. Er zullen wel degelijk combinaties op 85-90% zitten. Zou mijn keus niet zijn. Mijn combinatie zit op 80% gewichtsverdeling met een treingewicht van 3750 kilo. Best een zwaar setje dus.

Ik heb zelf een Dacia Duster waar 750 kg caravan achteraan stuitert. Dit is van alle auto's die ik ooit gereden heb de beste combinatie.

Succesfactoren zijn: de gewichtsverhouding trekauto/aanhanger, stevige achterwiel ophanging (mijn Corolla diesel had een "meesturende achteras". ), mag relatief veel trekken en heeft 4x4 aandrijving.

De stevige achterwielophanging zie je vaker bij sportievere auto's, busjes en terreinauto's. Met een meesturende achteras (comfortabele sedans e.d.) gaat de aanhanger de auto besturen en dat wil je niet. Het vermogen is in Nederland nauwelijks belangrijk, tenzij je meerdere ton in de aanhanger gooit. Mijn Dacia kon met zijn 100 paardjes prima meekomen, maar natuurlijk zijn er dan wel snellere voertuigen.
Anyway, je mag toch maar 90 km/uur.
Het brandstofverbruik is ook iets om over na te denken. Een auto is meestal veel beter gestroomlijnd dan een aanhanger dus zal je met iedere auto een vergelijkbaar verbruik hebben.
Daarom zal een diesel door zijn hoge rendement van de moderne diesel goedkoop uitkomen qua km-kosten maar ook een gasbak kan het goed doen.

Er is nog een soort auto die ook heel goed kan trekken: de bouwvakkersbusjes. Deze zijn met name zeer geschikt omdat je daarmee ook boven de achteras kan laden en op die manier de gewichtsverhouding aanhanger/trekauto positief kan beïnvloeden.

En vergeet de Combo's, de Caddy's, de Dokkers en dergelijke niet.

rke zei:
Er is nog een soort auto die ook heel goed kan trekken: de bouwvakkersbusjes. Deze zijn met name zeer geschikt omdat je daarmee ook boven de achteras kan laden en op die manier de gewichtsverhouding aanhanger/trekauto positief kan beïnvloeden.

Het meest krasse op dit gebied dat ik ooit zag was een VW Transporter met een ongeveer 8 meter caravan erachter van zeker meer dan 2 ton.
Ik reed ergens in Limburg op de snelweg met pakweg 110 en genoemde combinatie moest mij zonodig nog inhalen.
Onder caravanrijders vind je een relatief hoog percentage zombies.
Overigens ben ik zelf ook wel eens op pad met een caravannetje van leeg 600 en max, 850 kg achter een auto van plm. 1200 kg

Kees 9379262 zei:
rke zei:

Het meest krasse op dit gebied dat ik ooit zag was een VW Transporter met een ongeveer 8 meter caravan erachter van zeker meer dan 2 ton.
Ik reed ergens in Limburg op de snelweg met pakweg 110 en genoemde combinatie moest mij zonodig nog inhalen.
Onder caravanrijders vind je een relatief hoog percentage zombies.
Overigens ben ik zelf ook wel eens op pad met een caravannetje van leeg 600 en max, 850 kg achter een auto van plm. 1200 kg

Of bergop racen met een 500E met tandemasser Tabbert. Mooi dat de Camry V6 (en daar zat echt ergens een paardje in verstopt) dat niet de baas kon. De 500E schudde de kont en sleurde de Tabbert met een noodgang naar boven terwijl ik in de Camry het nakijken had.

Maar ook de Camry was gebouwd met comfort in het achterhoofd. Je voelde de caravan achter de Camry (max 1500 kg aanhanger) eerder dan achter bijvoorbeeld de Baleno GTX (max 1200 kg). Zelfs achter de Polo (max 900 kg) lag de caravan heel stabiel maar ik had van de Polo alle wielophangrubbers door polyurethaan vervangen.

Oversteek achter is nogal bepalend voor de stabiliteit...daarom doen kleine autootjes het op dat vlak meestal niet slecht.

Terug
Bovenaan