Goedkoop rijden, 50K km per jaar

Max 3226652

Net ingestapt
Een kennis van mij heeft een baan in Utrecht gevonden, wat ongeveer 100Km snelweg per rit is voor ons, en met een beetje normale file zo'n 2 uur per rit zal duren. Ook zal ze af en toe naar klanten moeten, die door het hele land verspreid zitten. OV is geen optie, dit is wonderbaarlijk genoeg trager en duurder vanuit ons dorpje. Aangezien ze alleenstaand is, jong en geen vast contract heeft zal verhuizen voorlopig geen optie zijn, maar zoekt ze een auto. Zelf heeft ze 0 kennis van auto's, ze had bijvoorbeeld nog nooit van Skoda Octavia gehoord.

Ik probeer haar te overtuigen voor een diesel te gaan, maar ze kent diesels alleen maar als slecht vanwege dieselgate etc. Ga uit van zo'n 1000km per week werk, nog een beetje prive erbij zal ze gauw 60,000 per jaar gaan rijden. Deze moet dan wel klasse 6 zijn, want ze moet het centrum van Utrecht in. Een benzine mag ook, een hybride lijkt mij geen doen omdat die niet zuiniger lijken te zijn op de snelweg maar wel zwaarder, en moeilijker qua onderhoud zodra er echt iets mis gaat.

Eisen, wensen en budget:
Comfortabele stoelen, moeten 4 uur per dag of meer gebruikt worden.
Hoeft niet groot te zijn, zal vooral 1 persoon zijn. Lichter is natuurlijk goedkoper qua wegenbelasting.
Cruise Control en een automaat.
Betrouwbaar, en het liefst met lage vaste onderhoudskosten.
Moet enig sinds te verzekeren zijn voor een 23 jarige.
Veiligheid is voor haar een absolute must, een Aygo uit 2007 met optionele airbags voor de passagier valt dus af.
Android carplay of bluetooth muziek zou fijn zijn maar is niet verplicht, zelfde geldt voor verwarmde stoelen en dat soort leuke dingen.
Het liefst rond de 10,000 euro, alhoewel dit iets opgerekt kan worden naar 15,000.
Ook is restwaarde nog een factor mocht ze daar in een redelijke termijn een woning vinden, dan word de benzine weer interessant omdat je daar makkelijker vanaf komt.

Ik kom veelal de volvo v40 tegen als goede optie, zelf fijne ervaringen met deze auto maar de km standen liggen allemaal rond de 200,000. Mij schrikt het niet af, zij is er toch wat zorgzaam over. Een bmw 1/3 serie of Mercedes A klasse, alhoewel je ze wel ziet in het budget met redelijke km standen, lijken mij qua onderhoud gewoon veel duurder, en onmogelijk om te verzekeren.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en welke suggesties jullie hebben!

Eens met Volt. Ook mijn eerste gedachte om te kijken naar een Toyota Hybride.

Wel even rekening houden dat ze met deze km stand 3 tot 4 keer per jaar een beurtje moet plannen. Onderhoudsinterval van 15K km.

Eerlijk, je bent in mijn ogen goed gek als je 4h woon / werk-verkeer voor lief neemt, om nog te zwijgen van de kosten die ermee gepaard gaan.
Als het dan toch moet; een Mazda 2 of een Toyota equivalent? Honda zal iets lastiger zijn.

Met zo'n kilometrage nog liever een auto op gas dan een diesel. Een Dacia bijvoorbeeld. Bij gebrek aan aanbod van lpg auto's met een lage km stand zou ik een niet al te oude gebruikte auto met weinig kilometers kopen, waarvan bekend is dat ze goed op lpg rijden en daar een gasinstallatie in laten bouwen. Van een nieuwe installatie mag je verwachten dat-ie de komende jaren probleemloos is, en met het geschatte kilometrage heb je de installatie binnen 2 jaar terugverdiend.

Ik zou een andere baan zoeken, 100 km enkele reis voor alleen WW-verkeer slaat nergens op. Anders uiteraard gewoon een diesel bij dit soort kilometrages.

Toen ik een paar jaar geleden in dezelfde situatie zat, had in een Ford Fiesta gekocht.
Op de snelweg net zo zuinig als een Hybride, stuk goedkoper in aanschaf dan een Toyota.
Daarnaast rijdt-ie 10x zo fijn, veel stiller aan boord en heb je standaard al een goede geluidsinstallatie dan een hybride.
Waarom geen diesel? Tja, freelancer, dus de volgende opdracht kan om de hoek zijn.
In die tijd overwoog ik ook een Alfa Mito diesel of een Fiat Punto diesel, maar die beginnen toch wel op leeftijd te raken.
4 uur per dag in de auto is overigens gekkenwerk: als je niet deels thuis kan werken, dan heb je letterlijk geen leven meer. Het is in ieder geval niet iets dat je lang volhoudt.
Nog een extra tip voor haar: neem een abonnement in de sportschool in de buurt van het werk.
Wat ik vaak deed, is even een uurtje sporten, daarna de auto in springen, na de files.

In een opdracht daarna moest ik nog verder, toen ben ik 4x9 gaan werken met 2x een overnachting (ma-di, do-vrij). Anders wordt je gesloopt, wordt je niet vrolijker van richting je collega's.

Het vervelende met dit soort banen is: ze krijgt vast goed betaald en dan komt ze in een situatie terecht waar ze niet meer uitkomt: afhankelijk van een goed salaris, geen alternatief en bekaf. Dus die burn-out gaat er wel komen...

Een kennis van mij heeft een baan in Utrecht gevonden, wat ongeveer 100Km snelweg per rit is voor ons, en met een beetje normale file zo'n 2 uur per rit zal duren.
Zeker in de file is een Toyota/Lexus hybride veel zuiniger, bovendien maken ze gebruik van een extra zuinige benzinemotor met Atkinson cyclus! Een Prius is nog zuiniger bij max. snelheid op de snelweg vanwege de betere stroomlijn!

Een automaat zorgt vaak voor een hogere prijs. Bij dit budget koop je een meer recente auto met handbak.

Ik zou gewoon naar een B segment diesel kijken of een B segment auto op lpg.
Mijn vriendin heeft grote afstanden tegen zeer lage kosten afgelegd met een Citroën C3 1.6 E HDI uit 2011, en dat ging prima, en we hebben de auto nog steeds, deze motor zit ook in de Peugeot 208, en zit ook in de Ford Fiesta.

Of kijk naar een Dacia Sandero of Renault Clio op lpg of diesel ( 1.5 DCI).
De Clio is er ook met 1,3 benzine met automaat en 1.6 hybride.
Nog niet genoemd is de Toyota Yaris, is erg zuinig.

Een goed alternatief voor de Volvo V40 is de Renault Megane 1.5 DCI, die is goedkoper om te rijden, betrouwbaar, en heel comfortabel, is er ook als automaat.

Een automaat is wel fijn in de file.

Laatst bewerkt:
In de spits naar Utrecht, dan ben je echt blij met een automaat. Ik moest eens op een rustige werkdag (woensdag) voor m’n werk van net boven Utrecht naar Sittard. Best goed te doen, maar de andere kant op is alleen maar file.

Simpel: kies de beste Prius of CT 200h die je binnen het budget kan vinden. De eerste is de geijkte keuze als het zuinig en betrouwbaar moet zijn, de tweede ziet er iets voornamer uit en voelt ook zo. Beide zijn ze veilig en met automaat, wat mij gezien het beoogde gebruik wel zo prettig lijkt.

Een moderne diesel zou ik laten staan. Je betaalt je niet alleen scheel aan motorrijtuigenbelasting, de onderhouds- en reparatiekosten (emissiesysteem, injectoren) wegen waarschijnlijk niet op tegen het iets lagere verbruik en dito brandstofkosten. Daarover gesproken: in de file blijft een goede hybride relatief zuinig, terwijl een diesel gewoon volle bak blijft verbruiken. Voor LPG geldt ongeveer hetzelfde. Ja, je tankt goedkoop, maar je staat waarschijnlijk ook om de dag aan de pomp. Ook heb je daar te maken met een extra installatie die regelmatig (extra) onderhoud nodig heeft.

Met zo'n kilometrage nog liever een auto op gas dan een diesel. Een Dacia bijvoorbeeld. Bij gebrek aan aanbod van lpg auto's met een lage km stand zou ik een niet al te oude gebruikte auto met weinig kilometers kopen, waarvan bekend is dat ze goed op lpg rijden en daar een gasinstallatie in laten bouwen. Van een nieuwe installatie mag je verwachten dat-ie de komende jaren probleemloos is, en met het geschatte kilometrage heb je de installatie binnen 2 jaar terugverdiend.
Ik heb in het verleden 100km enkele reis gedaan in een Corsa op LPG. Het is zeker de goedkoopste manier van rijden, maar om de dag tanken wordt op den duur wel vervelend. En dan had ik het tankstation nog wel op de route.
De overstap op diesel betekende nog maar één keer per week tanken.

Ik heb zojuist een Prius gekocht voor 6.5k, volledig onderhoud met 150k op de teller. Rijdt super soepel en zeker met oog op de aanschaf waarde, ga je denk ik niks goedkopers vinden. Ik zou echt voor iets soortgelijks zoeken. Je kan voor een klein meer bedrag een iets nieuwere halen voor meer opties.

Terug
Bovenaan