Goede prijs ? Of naait de dealer ons nu ?

Tolgahan 4518742

Net ingestapt
Gisteren langsgeweest bij een autodealer. Een auto uitgekozen, testritje gedaan, rondje om de auto gelopen en uiteindelijk een deal gemaakt. Het gaat om een Renault Talisman Estate uit 2016.

Originele vraagprijs was: 17940
inruilwaarde van onze Renault Laguna uit 2003 (300K km op de teller, veel blikschade, erg intensief gebruikt): 440 euro.
Toen nog wat verder onderhandeld...: 17250

Daarna een deal gemaakt van 17600 euro inclusief vervanging van distributieriem (die na 10000km vervangen moest worden).

Voor dit bedrag krijg je het volgende:
1. een volle tank
2. de auto wordt bij je thuis afgeleverd (180km verderop in dit geval)
3. 6 maanden garantie

Auto specificaties:
Renault Talisman Estate 1.5 DCI
Transmissie: Automaat
Brandstof: Diesel
APK: Tot eind dit jaar
Bouwjaar: 2016
km teller: 140.305 km
Auto heeft hier en daar zeer minimale lakschade en de versnellingspook is gekrast.

Dus mijn vraag aan jullie: Is deze prijs, rekening houdend met alle hierboven gegeven gegevens, normaal of niet ? Of denk je nu van: Man man man, wat heeft die dealer jou genaaid zeg ! Als je dat laatste denkt, zou ik ook graag willen weten hoeveel te veel de prijs is volgens jou. (Deal is nog niet volledig rond, dus we kunnen het nog cancelen).

Vind jij het een netjes bedrag? En voelt het fijn die auto te kopen voor dat geld, is het jouw dat waard?

Dan is het een goede deal. Vind je het zelf niet oke. Dan moet je of door onderhandelen of toch iets anders zoeken.

Hi Nico, hartelijk bedankt voor je snelle reactie ! Ik zit dus echt met dubbele gevoelens, toen ik uit de dealer liep voelde het goed, maar nu begint het twijfelgevoel toch wel aan me te knagen...

Nieuwprijs van de Talisman diesel varieert van 36k tot bijna 54k, dus het is ook erg afhankelijk van de uitrusting, uitvoering en vermogen.

De goedkoopste Talisman Estate diesel op marktplaats heeft net zoveel gelopen als de jouwe, zelfde bouwjaar maar het is wel een vrij luxe intense met 4 controle en mag € 18.445,00 kosten.

2016 Renault Talisman Estate 1.5 dCi Intens, 4 Control, Led Koplampen
€ 18.445,00
https://link.marktplaats.nl/m1402242408

Dus op het eerste gezicht lijkt het me een prima deal (y)

Het gevoel herken ik wel. En dat is best wel gezond, je vermogen tot zelfreflectie werkt in ieder geval!

Had het een tijd terug met de aanschaf van een keuken: zat al op een mooie deal, had echt hele goede onderhandeling gedaan en de details waren precies zoals we wilden, maar toch vond ik dat de verkoper op mijn allerlaatste bod toch iets te makkelijk akkoord ging. En toen begon het te knagen, want mijn allerlaatste bod had dus ook 250 lager kunnen liggen, was hij waarschijnlijk ook akkoord gegaan..

Anderzijds: je gevoel gaat over de deal, dat is maar een heel klein onderdeel van jouw verdere toekomst met de Talisman. Misschien is het wel jouw meest probleemvrije auto ooit en rij je ‘m zonder ellende naar de 4 ton..

Tja ik neem aan dat je vooraf ongeveer wist waar je uit zou moeten komen, je gaat niet met een blanco chequeboekje op pad. In dit geval dus rond de 17.500 (vraagprijs minus een stukje restwaarde van je oude auto). Dan heb je er voor 100 euro dus een nieuwe distributieriem er bij in gekletst en ze komen 'm naar de andere kant van het land brengen (wat jou dus ook weer een middag scheelt qua tijd). Lijkt mij keurig. Grootste variabele is dan nog de originele vraagprijs, maar ik neem aan dat je daar zelf al wat vooronderzoek naar hebt gedaan op internet. Je rijdt neem ik aan geen 180 km om te gaan kijken naar een auto die te duur aangeboden wordt. (En dat blijkt ook uit bovenstaande reacties). Dan is het toch prima? De dealer maakt er vast geen verlies op (dat lijkt voor sommigen een sport te zijn), maar is dat dan wat je wil? Als je voor je eigen werk een klant hebt die alles voor niks wil hebben vind je dat ook niet tof, althans zo sta ik er altijd in. Je moet bij een nette deal allebei tevreden kunnen zijn en elkaar nog recht in de ogen aan kunnen kijken. Volgens mij is dat hier gewoon het geval dus gewoon genieten van je 'nieuwe' auto binnenkort.

Je zit 300 onder de vraagprijs, met oa garantie, je bent lekker van dat oude barrel af: prima deal..

De verkoper kan niet zomaar 10% boven de norm adverteren, dan staat voorraad te verstoffen en komt er geen hond kijken.

Bekijk het ook zo: je had het juiste compliment kunnen geven over de schoenen van de verkoper en nog 8 dagen hard-to-get spelen, dan had je misschien nog €200 kunnen winnen, maar de auto had ook ineens weg kunnen zijn.

Hier bij CarNext by Leaseplan (dus ex-leasewagens) staat een vergelijkbare wagen https://www.carnext.com/nl-nl/autos/renault/talisman/7s7nn-8kmd-qkzc/ en die kost ook € 17.900. Dan zou je denken dat de dealerprijs wel marktconform moet zijn (meestal zijn de ex-leasewagens rechtstreeks van de leasemij voordeliger dan die bij de dealer). Ik zie dat bij CarNext de auto wordt thuisbezorgd voor € 199 dus dat is kennelijk ongeveer de waarde daarvan. De deal is misschien een beetje mager, maar ook weer niet zo ontzettend mager.

De garantie hoort gewoon bij een auto van dit bedrag, daar heb je hopelijk toch niet voor hoeven onderhandelen? Wat je wel moet beseffen, is dat je bij een garantiegeval weer die 180 km moet rijden om hen het te laten regelen (en weer 180 km terug). En als het niet in één keer lukt, dan ben je nog meer km's kwijt aan 'garantieritten'.

Je kan toch zelf een vergelijk maken tussen de auto’s die op internet aangeboden worden? Mijn verwachting bij een auto in deze prijsklasse is niet dat er nog veel geld af gaat tegenwoordig. De auto’s staan al scherp op internet, anders komt er niemand voor.

De afstand zou wel dingetje zijn voor mij met garantie.

En ik vind het bijzonder dat er bezuinigd is op onderhoud op zo’n jonge auto. Waarom is de distributieriem nooit vervangen?

16.810 voor een Talisman, incl garantie, volle tank en bezorging aan huis
440 voor een gare Laguna
350 voor een distributiewissel

Lijkt mij een goede deal. :D Helemaal omdat ik zo gauw geen vergelijkbare Talisman kan vinden voor dit geld, dus het is niet dat je veel andere keus hebt.

Leon in zn Fiesta zei:
Tja ik neem aan dat je vooraf ongeveer wist waar je uit zou moeten komen, je gaat niet met een blanco chequeboekje op pad. In dit geval dus rond de 17.500 (vraagprijs minus een stukje restwaarde van je oude auto). Dan heb je er voor 100 euro dus een nieuwe distributieriem er bij in gekletst. (..).

€ 350,00. (er was tot €17.250 euro onderhandeld).
Wat mij een prima bedrag lijkt voor een distributieriemwissel (compleet mag ik aannemen, dus ook eventueel de waterpomp meenemen, dát zou ik wel ff op schrift laten zetten) voor een interne garageklus. Het klantentarief in de werkplaats zal iets meer zijn, denk ik.

Het lijkt mij ook een goede deal. Inruilwaarde voor de Laguna zal niet veel meer worden.. en als het dat wél wordt, is er vast een addertje onder het gras bij de te kopen auto (want daar moet dan het extra bedrag voor de inruil vandaan komen..). ;)

Springbok zei:
Je kan toch zelf een vergelijk maken tussen de auto’s die op internet aangeboden worden? Mijn verwachting bij een auto in deze prijsklasse is niet dat er nog veel geld af gaat tegenwoordig. De auto’s staan al scherp op internet, anders komt er niemand voor.

De afstand zou wel dingetje zijn voor mij met garantie.

En ik vind het bijzonder dat er bezuinigd is op onderhoud op zo’n jonge auto. Waarom is de distributieriem nooit vervangen?
Ik denk dat TS bedoelt dat deze over 10.000 km vervangen moet worden (dus bij 150dkm) en dat ze dat alvast preventief meenemen. Dat lijkt mij althans de meest logische verklaring. En de afstand in geval van garantie, tja... Als je er gebruik van moet maken is het sowieso vervelend. Ik zou het zelf ook niet snel doen, een auto zo ver van huis kopen. Maar als je een vrij specifiek exemplaar zoekt voor een goede prijs dan moet je keuzes maken.

Durashift zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Tja ik neem aan dat je vooraf ongeveer wist waar je uit zou moeten komen, je gaat niet met een blanco chequeboekje op pad. In dit geval dus rond de 17.500 (vraagprijs minus een stukje restwaarde van je oude auto). Dan heb je er voor 100 euro dus een nieuwe distributieriem er bij in gekletst. (..).

€ 350,00. (er was tot €17.250 euro onderhandeld).
Wat mij een prima bedrag lijkt voor een distributieriemwissel (compleet mag ik aannemen, dus ook eventueel de waterpomp meenemen, dát zou ik wel ff op schrift laten zetten) voor een interne garageklus. Het klantentarief in de werkplaats zal iets meer zijn, denk ik.

Het lijkt mij ook een goede deal. Inruilwaarde voor de Laguna zal niet veel meer worden.. en als het dat wél wordt, is er vast een addertje onder het gras bij de te kopen auto (want daar moet dan het extra bedrag voor de inruil vandaan komen..). ;)
Je hebt gelijk met je rekensom, ik rekende even vanuit mijn eigen stelregel dat die auto ongeveer 17.500 zou moeten kosten na inruil (vraagprijs is 18k, inruil ca. 500 euro), het eerste bod blijkt precies dat bedrag te zijn. :) Hoe dan ook, linksom of rechts gaat het om wat er onder aan de streep overblijft. En dat met die inruil lijkt ook een lastig verhaal te zijn. Toen ik mijn Ibiza inruilde kon hij er absoluut geen euro meer voor geven, de prijs was de prijs. Korting op de aanschafprijs was echter geen probleem. Zal wel met de administratie te maken hebben, maar daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan. Als de korting op de Fiësta hoog genoeg was had hij die Ibiza bij wijzen van spreken gratis mogen hebben :p

Tja, onze belastingdienst schijnt blij te worden van een strikte, heldere, administratie en dus zal inkoop en verkoop stromen gescheiden worden.. en is het niet zo makkelijk meer om achteraf met euro's te gaan schuiven tussen 2 auto's in één transactie. :T

Gemiddeld halveert een auto na zo'n 3,5 jaar in waarde ten opzichte van de nieuwprijs. Als de betreffende auto nieuw € 38.000 heeft gekost (kan je nakijken aan de hand van het kenteken), dan is voor een 2016-Renault € 19.000 een goede prijs, hoewel 140.000 een stevige km-stand is. Anderzijds mag bij een officiële merkdealer de prijs weer iets hoger liggen.

In principe betaal je altijd teveel, leven en laten leven......
Het gaat erom wat je ervoor over hebt om een bepaalde auto te kunnen krijgen aan hoeveelheid muntjes met of zonder inruil, zodra je daarvan vooraf een indicatie en of orientatie van hebt gemaakt probeer je zo dicht mogelijk bij dat bedrag te komen en hangt het van jezelf af welke beslissing je neemt.........

De ene keer gaat het makkelijk en snel de andere keer moeizaam en of helemaal niet........

Ik calculeer vooraf altijd de markt altijd af zoals anderen hierboven voor jou ook al gedaan hebben zodat je enige vergelijkingsmateriaal hebt.....
Bij twijfel niet doen en of garanties verlangen.

Veilige kilometers ermee,

TYN zei:
16.810 voor een Talisman, incl garantie, volle tank en bezorging aan huis
440 voor een gare Laguna
350 voor een distributiewissel

Lijkt mij een goede deal. :D Helemaal omdat ik zo gauw geen vergelijkbare Talisman kan vinden voor dit geld, dus het is niet dat je veel andere keus hebt.

Het kost geld om van de gare Laguna af te komen? :)

Wat de rest al aangeeft, je gevoel is belangrijk maar ook goed om te benchmarken met andere vergelijkbare modellen.
Natuurlijk kan er altijd wat vanaf. Wellicht had je nog beter de Laguna zelf kunnen verkopen en zo zonder inruil nog wat kunnen winnen maar dat is echt marge werk.

Komend weekend ga ik naar een Talisman Estate TCe200 intens kijken. Scherp geprijsd maar zonder inruil kan er wel wat vanaf. En zonder garantie, dus zo meenemen (beurten doen we zelf wel) wellicht nog wat meer. Zo niet, tja dan met garantie en iets meer betalen. Het kan alle kanten op, maar bovenal moet je een boven en ondergrens hebben vooraf, en is win-win voor beide partijen ook altijd fijn.
Jij een mooie auto, de verkoper een leuk gesprek, deal en een auto minder op voorraad.

Veel plezier van je Talisman (y)

Rare gang van zaken, een auto kopen en vervolgens op een forum vragen of de dealer je genaaid heeft. Ik begrijp de gedachtegang van TS niet helemaal.

Carfanatic zei:
Rare gang van zaken, een auto kopen en vervolgens op een forum vragen of de dealer je genaaid heeft. Ik begrijp de gedachtegang van TS niet helemaal.

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar reactie ! Jullie hebben mij enorm geholpen.

Om terug te komen op jouw reactie, Carfanatic, ik snap je reactie. Maar laat ik eerst voorop stellen dat je dat woord niet al te letterlijk moet nemen. Ik wilde gewoon voordat de deal volledig rond is, even de autokenners op dit forum vragen wat zij van de prijs vinden. Ik hoop dat ik zo mijn gedachtegang iets heb verhelderd voor je. Ik wens iedereen nog een fijne avond toe ! En nogmaals, hartelijk bedankt allemaal !

@Foie Gras
Als je niets inruilt (ok, geen oude Laguna die meteen door naar de handel gaat) hoeft de dealer ook geen garantie-marge te nemen op de inruil. Er is iets minder risico.
Eens, aan de andere kant komt het uit de lengte of de breedte. Je kan ook wat meer korting op de nieuwe geven en wat minder voor de inruil.

Dus tja, nu ik er zo over nadenk is het vrij situatie-afhankelijk. Zo'n oude Laguna gaat natuurlijk meteen door naar de handel, en dan zal wel of geen inruil niet veel uitmaken. Ik denk wel dat TS met particuliere verkoop er wat meer voor had kunnen krijgen / vragen. Maar dan zit je ook weer met 'gedoe' van kijkers.

Ik heb mijn auto's eigenlijk altijd snel (vaak binnen een week) particulier weten te verkopen voor net wat meer als de inruilprijs, en bij de dealer dan nog wat korting bedongen.

adinsx zei:
@Foie Gras
Als je niets inruilt (ok, geen oude Laguna die meteen door naar de handel gaat) hoeft de dealer ook geen garantie-marge te nemen op de inruil. Er is iets minder risico.
Eens, aan de andere kant komt het uit de lengte of de breedte. Je kan ook wat meer korting op de nieuwe geven en wat minder voor de inruil.

Dus tja, nu ik er zo over nadenk is het vrij situatie-afhankelijk. Zo'n oude Laguna gaat natuurlijk meteen door naar de handel, en dan zal wel of geen inruil niet veel uitmaken. Ik denk wel dat TS met particuliere verkoop er wat meer voor had kunnen krijgen / vragen. Maar dan zit je ook weer met 'gedoe' van kijkers.

Ik heb mijn auto's eigenlijk altijd snel (vaak binnen een week) particulier weten te verkopen voor net wat meer als de inruilprijs, en bij de dealer dan nog wat korting bedongen.

Of een verhoging in de inruilprijs, of een korting. Dat is om het even;) Meer korting zonder inruil is vaker niet dan wel het geval.

^^^waarom zou jij meer korting geven als er nog een auto ingekocht moet worden op één transactie?

'meer' korting (of één groter kortingsbedrag) bij niet inruilen kan ook een instrument zijn om incourante auto's buiten het pand te houden.. OF als je enkele soortgelijke auto's hebt staan.. wil je er niet altijd direct eentje bij hebben.. maar wel graag verkopen.. dus dan zou je ook wat kunnen doen met de 'kortingsdraaiknop'.

De inkoopprijs zijn kosten, belastingtechnisch wil je liever meer kosten hebben.

Carfanatic zei:

Inderdaad, dan was je er tijdens de transactie niet helemaal bij met je ratio, als je achteraf vragen stelt. Wellicht te snel beslist?

V0RQ zei:
De inkoopprijs zijn kosten, belastingtechnisch wil je liever meer kosten hebben.
Dat staat dan haaks op mijn ervaring waarbij de inruilprijs absoluut niet hoger kon maar korting op de aanschaf geen probleem was. Nu ging het in mijn geval wel om een voorraadmodel (dat ze volgens mij vanuit de importeur in de maag gesplitst hebben gekregen), wellicht dat ze die extra korting dan weer deels kunnen declareren bij Ford Nederland.

^^^^ Tja, aftrekbare kosten voor de belasting moeten toch eerst betaald worden. ;)

Als het echt zo zou werken.. dan kan die Laguna ook wel het tienvoudige opbrengen.. 4400 euro staat dan vermoedelijk wel een jaar of wat te versloffen.. want niet verkoopbaar. Dus, in het volgende belastingjaar worden er weer flink kosten aan die Laguna gemaakt: afschrijvingskosten. :p
Ik geloof alleen niet dat het op deze manier financieel lang vol te houden is als autobedrijf.

Wat misschien wel lonend kan zijn is herstellingskosten maken aan die Laguna voor een betere verkoopprijs waar dan een pluisje winst op zit.

speedtouch zei:
Carfanatic zei:

Inderdaad, dan was je er tijdens de transactie niet helemaal bij met je ratio, als je achteraf vragen stelt. Wellicht te snel beslist?

Direct na de post van Carfanatic wordt het antwoord door TS'er gegeven. ;)

Gezonde twijfel over een beslissing lijkt mij niet verkeerd. Het is een hoop geld. De woordkeuze is wel ietwat populair, sentimenteel geschreven naar mijn mening.

Terug
Bovenaan