Goede motorolie? Opel Insignia 2.0 CDTI diesel

Richard123

Net ingestapt
Hi allen,

Wat is een goede motorolie? Gaat om een Opel Insignia 2.0 CDTi 160 PK standaard.

Ik heb garage gebeld en die zei Dexos 2 van GM (ik heb met roetfilter zal dus de C3 nodig moeten hebben), echter is mijn vraag nu het volgende. 5 Liter GM olie kost € 22. Ik weet niet hoe de kwaliteit hiervan is.. ook i.v.m. buitenland binnenkort, er moet 5W30 in.

Ik zit sterk te denken om een A-merk olie te kiezen, voorkeur gaat naar Castrol Edge, hoe denken jullie hier over? Ik wil geen problemen in het buitenland, (had vorig jaar in mijn Turbo benzine Passat een 'stop lage oliedruk melding') door deze longlife type olie..

Dank jullie wel.

Voor de garantie op de motor is het ook vereist dat er uitsluitend Dexos 2 (of hoger) goedgekeurde motorolie wordt gebruikt. En voor motorolie in het algemeen geldt dat verschillende eigenschappen/specificaties mengen altijd wordt afgeraden. Opel gebruikt zelf Opel GM longlife 5w30 dexos 2, deze is overal in de wereld verkrijgbaar. Ik raad dus af om Opel GM longlife 5w30 dexos 2 olie te gaan bijvullen onderweg met Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 ipv GM's. Dit heeft vooral te maken met de additieven in de motorolie. (daarmee wil ik niet zeggen dat je niet moet bijvullen als het peil te laag is, zorg ervoor dat je altijd de juiste motorolie aanboord hebt om bij te vullen)

Je kunt ook Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 of CASTROL EDGE 5W30 C3 TITANIUM FST aanschaffen, deze zijn dexos 2 goedgekeurd.

De problemen die je had met de Passat zal meer met de oliepomp, interne motorvervuiling of leeftijd van de motorolie van doen hebben gehad dan de kwaliteit motorolie zelf. Op de boordcomputer van je Insignia kun je zien wat de resterende levensduur is van de motorolie. De motorolie tijdig vervangen is belangrijker dan merk X of Y Dexos 2. Dus ik zou zeggen de motorolie sowieso vervangen als deze onder de 20% komt. (En uiteraard eerder indien het onderhoudsschema dat aangeeft)

Mc1 - zei:
Voor de garantie op de motor is het ook vereist dat er uitsluitend Dexos 2 (of hoger) goedgekeurde motorolie wordt gebruikt. En voor motorolie in het algemeen geldt dat verschillende eigenschappen/specificaties mengen altijd wordt afgeraden. Opel gebruikt zelf Opel GM longlife 5w30 dexos 2, deze is overal in de wereld verkrijgbaar. Ik raad dus af om Opel GM longlife 5w30 dexos 2 olie te gaan bijvullen onderweg met Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 ipv GM's. Dit heeft vooral te maken met de additieven in de motorolie. (daarmee wil ik niet zeggen dat je niet moet bijvullen als het peil te laag is, zorg ervoor dat je altijd de juiste motorolie aanboord hebt om bij te vullen)

Je kunt ook Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 of CASTROL EDGE 5W30 C3 TITANIUM FST aanschaffen, deze zijn dexos 2 goedgekeurd.

De problemen die je had met de Passat zal meer met de oliepomp, interne motorvervuiling of leeftijd van de motorolie van doen hebben gehad dan de kwaliteit motorolie zelf. Op de boordcomputer van je Insignia kun je zien wat de resterende levensduur is van de motorolie. De motorolie tijdig vervangen is belangrijker dan merk X of Y Dexos 2. Dus ik zou zeggen de motorolie sowieso vervangen als deze onder de 20% komt. (En uiteraard eerder indien het onderhoudsschema dat aangeeft)

Hey, dank je wel voor uw terugkoppeling. Waardeer is zeer, weer wat bijgeleerd. Ik was sowieso van plan nadat ik x motorolie had gekocht, dat ik dan altijd 1 liter fles meeneem van zelfde merk/type olie fabrikant.

Heeft u goede ervaring met motorlie van GM? Mijn zorgen is gewoon omdat ik hem zo goedkoop vind, dat ik denk dat hij dan 'minder' goed zal presteren dan die van de dure Castrol.

Als u in mijn situatie zat.. wat zou u kiezen? Doorgaan met zelfde motorolie wissel? Of toch voor een Castrol o.i.d. gaan en dit altijd blijven gebruiken.

Ik rij zelf een Astra J 1.4 Turbo. De auto heeft nog veel te weinig gelopen om überhaupt iets te kunnen zeggen over de motorolie. Eigenlijk moet je dan ook een laborant zijn om echt iets zinnigs te kunnen zeggen over een motorolie. Als een olie 'goed genoeg is' (zeg een 7) dan ga je dat als consument waarschijnlijk het verschil toch niet merken tenzij je opjacht gaat naar een extreem hoge kilometerstand of een zeer zwakke probleemmotor hebt (2.0CDTI staat juist te boek als een zeer goede motor).

Een dexos goedgekeurde motorolie is sowieso geen rommel, de normen waaraan de motorolie moet voldoen maakt dat een conventionele olie nooit door de test komt. Als je GM's dexos vergelijkt met andere merken dan zijn de normen waaraan de motorolie moet voldoen behoorlijk hoog. Alleen zeer geavanceerde half-synthetische motorolie en vol synthetische motorolie met de juiste samenstelling van additieven. Een dexos motorolie moet tevens voldoen aan het hoogste service interval (longlife).

De Castrol Edge is overigens geen vol synthetische motorolie.

Hier kun je een lijst teruggvinden van goedgekeurde Dexos 2 motorolien.

De Shell Helix Ultra Professional AG 5W30 is wel een motorolie die daadwerkelijk vol synthetisch is.

Mc1 - zei:

Hey,

Ik citeer even het volgende: Je kunt ook Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 of CASTROL EDGE 5W30 C3 TITANIUM FST aanschaffen, deze zijn dexos 2 goedgekeurd.

De Castrol EDGE 5W C3 geeft op NL site aan als "Volsynetisch".
Echter op een Duitse site HC-Synetisch of te wel... "Hydro-crack". Klopt dit een beetje wat ik zeg als ik meerdere website's en forums lees?

En dat dus de Castrol EDGE 5W C3 dus geen "VOLSynetisch" is?

R-W zei:
Klopt en dat geldt voor de meer Nederlandse 'volsyntheten'.

Wat zijn de nadelen van een Hydro olie?
Is de "Shell Helix Ultra Professional AG 5W30" wel echt volsynetisch?

Anders denk ik dat ik beste gewoon die van GM Kan gebruiken..

Richard, misschien veel te laat, maar kwam nog wat tegen over synthetische olie en semi-synthetische olie,

Daar zeggen ze overigens dat Mobil 1 serie altijd Vol synthetisch is, dus die kun je dan gewoon pakken.
Daarnaast denk ik dat je best vertrouwen kunt hebben in Castrol, Shell of Mobil olie. Dat zijn toch de A-merken, die laten de olie vaak wel testen door de autofabrikant.

Terug
Bovenaan