Goede bandenspannings meter

MrMarcie

Net ingestapt
Voor mijn motor en auto heb ik wat goede, dacht ik, bandenspanningsmeters aangeschaft. Bij de 1K beurt van mijn motor vertelde de dealer dat er 0.3 bar teveel in zat.
Nu vandaag maar eens mijn auto bekeken met beide meters. Geeft de digitale 1.92 bar aan. En die analoge 2.4 bar. Welke moet ik nu geloven en hebben jullie nog een tip voor een betrouwbare bandenspanningsmeter.
 
Toppeak is in mijn ervaring toch geen slecht spul. Zou ik eerder vertrouwen als een goedkoop analoog ding. Op de fiets zal je 0.2 bar ook al heel snel merken, op de auto veel minder snel.

Die meters vind ik hoe dan ook lastig om te vertrouwen. Om iets goed te meten, heb je gewoon goede apparatuur nodig. Dat goedkopere spul geloof ik hoe dan ook weinig van.
Het blijft Chinees spul. (analoog, of digitaal, maakt niet zo veel uit, komt allemaal zo goedkoop mogelijk uit China)

Wat gaf de spanningsmeter van de garage aan? Die zou ik toch als eerste geloven. Als die fatsoenlijk spul gebruiken, is dat echt wel redelijk gekalibreerd.

Als ik het zo zie, zit de anologe meter toch behoorlijk in de buurt. 2.4, en normaal is waarschijnlijk 2.1. Dan klopt het dus wel dat je er .3 boven zou zitten.

Garages gebruiken vaak ook een standaard instelling, meestal dus 2.1. Bij ons was het 2.2. Kan ook best goed zijn dat jou auto net een andere bandenspanning wil.
 
Toppeak is in mijn ervaring toch geen slecht spul. Zou ik eerder vertrouwen als een goedkoop analoog ding. Op de fiets zal je 0.2 bar ook al heel snel merken, op de auto veel minder snel.

Die meters vind ik hoe dan ook lastig om te vertrouwen. Om iets goed te meten, heb je gewoon goede apparatuur nodig. Dat goedkopere spul geloof ik hoe dan ook weinig van.
Het blijft Chinees spul. (analoog, of digitaal, maakt niet zo veel uit, komt allemaal zo goedkoop mogelijk uit China)

Wat gaf de spanningsmeter van de garage aan? Die zou ik toch als eerste geloven. Als die fatsoenlijk spul gebruiken, is dat echt wel redelijk gekalibreerd.

Als ik het zo zie, zit de anologe meter toch behoorlijk in de buurt. 2.4, en normaal is waarschijnlijk 2.1. Dan klopt het dus wel dat je er .3 boven zou zitten.

Garages gebruiken vaak ook een standaard instelling, meestal dus 2.1. Bij ons was het 2.2. Kan ook best goed zijn dat jou auto net een andere bandenspanning wil.

Dank je,
Die 0.3 bar was met de motordealer. Die meeting die ik vandaag deed was met de auto.
Ik ga wel eens op zoek naar een gekalibreerd apparaat dan kan ik eens goed vergelijken. Die motordealer weet ik niet of dat gekalibreerd is maar mag toch aannemen, zo'n meter aanperslucht, dat die redelijk o.k. is. Maar dan heb ik dus al jaren met verkeerde bandenspanning gereden, veel te hoog.
 
Heb je wel een compressor? Ik begrijp dat de twee meetapparaatjes iets van € 10-€ 12 kosten? Wat verwacht je?
 
Toppeak is in mijn ervaring toch geen slecht spul. Zou ik eerder vertrouwen als een goedkoop analoog ding. Op de fiets zal je 0.2 bar ook al heel snel merken, op de auto veel minder snel.

CUT

Toppeak is brutale iemietaatsie, want het merk heet Topeak.
Analoog of digitaal heeft alleen betrekking op de weergave en niet op de gebruikte techniek, liever goedkoop analoog dan iets duurder digitaal, want je betaalt voor de illusie van nauwkeurigheid...
Op de fiets merk je letterlijk geen reet van 0.2 bar.

Was getekend: iemand die 1000 km per maand aflegt per racefiets.
 
Er zijn geijkte bandenpompen in de handel, met een certificaat.
Met deze bandenpompen weet wat je aan het doen bent.
Een andere tip is ga met je bandenpomp naar een banden specialist, laat jou bandenpomp vertgelijken met hun bandenpompen.
Als je bandnpomp dan afwijkt, kun je met controleren het verschil, te weinig, teveel druk erbij of eraf tellen.
 
Toppeak is brutale iemietaatsie, want het merk heet Topeak.
Analoog of digitaal heeft alleen betrekking op de weergave en niet op de gebruikte techniek, liever goedkoop analoog dan iets duurder digitaal, want je betaalt voor de illusie van nauwkeurigheid...
Op de fiets merk je letterlijk geen reet van 0.2 bar.

Was getekend: iemand die 1000 km per maand aflegt per racefiets.
Lekker belangrijk, heb je aandelen? Echt, wie interesseert dat nou. Ja, tenzij je natuurlijk naar dingen aan het zoeken bent.

Ik merk 0.2 bar verschil zeker weten op mijn mountainbike.
 
Er zijn geijkte bandenpompen in de handel, met een certificaat.
Met deze bandenpompen weet wat je aan het doen bent.
Een andere tip is ga met je bandenpomp naar een banden specialist, laat jou bandenpomp vertgelijken met hun bandenpompen.
Als je bandnpomp dan afwijkt, kun je met controleren het verschil, te weinig, teveel druk erbij of eraf tellen.
Precies, je kunt er een drama van maken of een goedkope meter waarvan je de afwijking weet gebruiken. Die afwijking is constant waarmee in feite elke meter voldoet.
 
Toppeak is in mijn ervaring toch geen slecht spul. Zou ik eerder vertrouwen als een goedkoop analoog ding. Op de fiets zal je 0.2 bar ook al heel snel merken, op de auto veel minder snel.

Die meters vind ik hoe dan ook lastig om te vertrouwen. Om iets goed te meten, heb je gewoon goede apparatuur nodig. Dat goedkopere spul geloof ik hoe dan ook weinig van.
Het blijft Chinees spul. (analoog, of digitaal, maakt niet zo veel uit, komt allemaal zo goedkoop mogelijk uit China)

Wat gaf de spanningsmeter van de garage aan? Die zou ik toch als eerste geloven. Als die fatsoenlijk spul gebruiken, is dat echt wel redelijk gekalibreerd.

Als ik het zo zie, zit de anologe meter toch behoorlijk in de buurt. 2.4, en normaal is waarschijnlijk 2.1. Dan klopt het dus wel dat je er .3 boven zou zitten.

Garages gebruiken vaak ook een standaard instelling, meestal dus 2.1. Bij ons was het 2.2. Kan ook best goed zijn dat jou auto net een andere bandenspanning wil.

Dat het Chinees is wil niet zeggen dat het rommel is. Het is alleen rommel als de (Europese) leverancier rommel bestelt. China onderschatten als het om technische kennis en kunde gaat is de grootste fout die we hier maken.
 
Dat het Chinees is wil niet zeggen dat het rommel is. Het is alleen rommel als de (Europese) leverancier rommel bestelt. China onderschatten als het om technische kennis en kunde gaat is de grootste fout die we hier maken.
Die fout maak ik ook zeker niet. Maar dit soort dingen worden niet naar zulke hoge standaarden gemaakt, zoals je ook wel aan de resultaten kan zien. Maar ze kunnen daar inderdaad heel veel, en ook met veel precisie. Maar dan moet je daar natuurlijk ook gewoon voor betalen.

En van wat ik hoor, moet je ze dan ook best wel in de gaten houden. Er worden daar heel vaak de kantjes vanaf gelopen, schijnt met de cultuur te maken te hebben.
 
Terug
Bovenaan