Gloeibougies vervangen Citroen Nemo (1.3 Fiat Mjet JTD)

Victory

Startmotor
Beste Forumgebruikers,

Ik had even een vraag over de gloeibougies vervangen van een citroen Nemo met een 1.3 Fiat JTD Multijet diesel.

Ik was langs mijn vaste garage (universeel onderhoudsbedrijf) gegaan en deze zeiden dat het bij deze motor best wat werk is omdat onder andere de Turbo gedemonteerd moet worden voor de tweede cilinder. Als prijsindicatie kreeg ik circa 35 euro per bougie en 2 uur arbeid. Wat mij op zich al een beetje tegenviel maargoed.

Nu was ik echter deze week toevallig bij een merkdealer omdat ik deze auto binnenkort wil inruilen op een andere. Maar die beweerde nu dat bij de vervanging van de bougies ook verplicht een controller vervangen moet worden en dat dit een reparatie zou zijn van minstens 500 euro in totaal. Nu kon ik hierover weinig vinden op Google en ik vroeg me af of er hier mensen weten of die merkdealer probeert de waarde van mijn inruil wat naar benden te praten of dat die controller echt vervangen moet worden.

Bedankt voor de reacties,

Met dit type motor heb ik geen ervaring maar wel moet gloeispiralen vernieuwen. Wat ik wel weet dat als de gloeispiralen storing geven en/of defect zijn het in de aansturing of in de spiralen zelf kan zitten. Daarom meet ik altijd of de spiralen aangestuurd worden, zo niet is vaak vernieuwen van het gloeirelais voldoende. Een 'controller' heb ik verder nog niet eerder van gehoord, alleen een relais (die kost geen €500,-). Ik ben dan ook geen monteur maar hobbyist.

Hoe ben je erachter gekomen dat ze niet werken? Start de auto niet met koud weer of is er alleen een storing zichtbaar/brandt het gloeilampje? Op zich moet de auto met deze temperaturen prima starten zonder te gloeien, al kan het 's ochtends wel koud zijn.

Terug
Bovenaan