Glimmende autoruiten

Mr Bart

Startmotor
Is er een verschil qua autoruiten en mate van glinstering/reflectie (door coating) bij redelijk 'doorzichtige' ramen?
Ikzelf heb het volgende. Wegens veel zon op een warm parkeerterrein in de zomer heb ik bij een bedrijf mijn zijruiten achter en de achterruit boven de kofferbak laten tinten een aantal jaren geleden (zeer donker). Maar het lijkt alsof je daar meer doorheen kan kijken als er licht door de voorruit schijnt, dan wanneer bij sommige andere auto's de ruiten gewoon goed gewassen zijn en de ruiten zo alles als een spiegel weerkaatsen (omgeving, wolken e.d.).
Bij mijn vorige Renault had ik dat ook en daar kon je vanuit bijna geen enkele hoek doorheen kijken, ongeacht het weer.
Dit lijkt mij ook het geval bij Volvo's (die ik nog nooit heb gehad/gereden); maar dat de zijruiten voor vaak helder zijn, maar de grote voor- en achterruit veel reflecteren. Klopt het dat sommige merken de autoruiten anders/meer laten terugkaatsen dan andere?

Bepaalde merken hebben een metaalcoating op ruiten gebruikt, je ziet dan een blauwachtige of groenachtige glans op de ruiten zitten.
Dit is echter voor zover ik het weet alleen op het voorraam gedaan. Door de vlakke ligging komt daar natuurlijk ook wel de meeste warmte door binnen.
Bij zij- en achterruiten kan er wel wat verschil zijn in hoe donker de ramen zijn maar dat zal onderling niet extreem verschillen qua warmte. Het glas oppervlak en de hoek waar onder het raam in de auto zit is van veel grotere invloed (naast natuurlijk ook de kleur van de auto).

Bij mijn vorige auto (was een metallic kleurige Renault sedan uit 2005) zag je helemaal niets erdoor, want het zag uit als een beeldscherm dat uitstaat. Als ik recht achter mijn auto loop (zwarte sedan) op bijvoorbeeld een parkeerplaats en de zon schijnt een beetje door de voorruit, schijnt hij helemaal door, alsof de coating donkerbruin is i.p.v. zwart. Maar wanneer het 'grijs' weer is, dan weerspiegelt hij juist weer de wolken/omgeving aan alle kanten...

Dat verschil kan heel veel oorzaken hebben. Sommige merken gebruiken voor 'privacy glass' echt getinte ramen maar sommige worden ook door de importeur van folie voorzien.
Wat jij aangeeft over het er doorheen kijken, een klein verschil in de hoek van het raam kan al een gigantisch verschil uitmaken.

Ja er zijn echt duizenden types glas. Gecoat, gehard, warmtewerend, getint, geluiddempend, kogelwerend, inslagwerend, spiegelend, ontspiegeld.

Zon door de voorruit en zelf aan de noordkant van een auto staan geeft natuurlijk erg veel inkijk. Net als een verlichte woonkamer als je buiten in het donker staat.

Thank goodness i have found someone else experiencing the same problem (sorry!)

Terug
Bovenaan