ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift opgehaald.

Taunusdriver zei:
Dat zijn de leuke brieven.

Maar blijkbaar nog geen serieuze interesse gehad voor de Escort?

Blijft leuk spul:cool:

Inderdaad. Weinig reactie. Enkel van knakenrijders met biedingen van 800 euro… dat moet toch minimaal 3,5x zoveel zijn.
 
Ah juustem.. die tijd is geweest..

Haalde ze eerder ook op voor €100,- en eens een 5drs Ghia opgehaald voor €500,- o_O dat is inmiddels ook 10-15 jaar terug...

Momenteel zijn het rare tijden wat verkopen betreft...

Blijft veel spul lang te koop, ook Granada's en Taunussen verkopen ook bijna niet....
 
Zo’n Escort 40 jaar…
Dat is weer een reality check…ik weet nog dat m’n broer er 2 nieuw heeft gehad!
 
Zag net toevallig bij de Auto's van het Jaar (vanwege de bekendmaking van editie 2023) dat hij nog AvhJ 1981 is geworden, vóór de Fiat Panda en Austin Metro. De Panda en Escort zie je nog wel eens, maar de Metro...?
 
Geeft hoop dat er soms toch nog een positieve brief van de belastingdienst komt:p

Mooie verzameling die ook de minder spectaculaire auto's in roulatie houdt.... Ik was vandaag op de Interclassics in Maastricht....het gros van de fantastisch mooie auto's die daar binnen staan, komen (bijna) nooit meer op de openbare weg. Staan ergens in de garage/mancave/verzameling van iemand die er alleen nog maar naar kijkt, of "puur voor de heb"...of zelfs alleen maar om indruk te maken op zijn maten.
Dat maakt eigenlijk dat ik van jouw verzameling een minstens zo grote glimlach krijg....Top!!
 
Nu we toch in de richting de 40e verjaardag van mijn Ford Escort gaan zijn plaatjes natuurlijk altijd leuk.
Bij deze een klein plaatjesboek van 35 jaar Ford Escort in mijn geval.

Mijn opa en oma kochten ergens rond 1984, na sinds 1969 Daf (44) en Volvo (66) te hebben gereden een andere auto. Mijn oma vertrouwde de Volvo na een aanrijding niet meer en zag bij de Ford garage (Renes) in de showroom een 83-er Escort 1.6L bravo automaat staan. Zowel mijn opa als oma waren om, en zo deed de Escort, hun laatste auto, zijn intrede. Van deze periode heb ik helaas geen foto's. In 1990 overleed mijn opa, en mijn oma durfde niet graag alleen te rijden. Ze nam nog eens lessen, maar daar was niets op aan te merken. Veel rijden deed ze niet meer, en zo kwam de auto in 1991 bij mijn ouders te staan. Verkopen was niet aan de orde, het was immers ook de auto van mijn opa geweest!

1.jpg

op het station van Den Bosch: auto van de trein halen

Toen de auto van mijn ouders op nieuwjaarsdag 1992 T.L. gereden werd door een snelheidsmaniak werd de Escort bij ons ingezet. Op 14-1-1993 werd de auto definitief van mijn ouders (om 10.45 werd hij overgeschreven, aldus het vrijwaringsbewijs!) Hij is toen goed gebruikt, maar helaas ging tijdens een vakantie de versnellingsbak kapot en waren er nog slechts twee van de drie over. Gevolg is dat in overleg met mijn oma de auto voor 900 gulden is verkocht aan iemand die er nog tot 2000 mee heeft gereden. Waarom de auto niet is gerepareerd weet ik niet, misschien dat de leeftijd van de auto een rol speelde. Op 21-7-1994 namen we afscheid van de auto.


Duitsland 1992

Zeeland 1992


winter 1993-1994: trekhaak gemonteerd en tent aangeschaft

En toen was het 13 jaar stil als het ging om Ford Escorts. Niet dat ik niet rondkeek, maar in 2005 haalde ik mijn rijbewijs (en mijn ouders vonden een auto -de Dyane- voor mij wel voldoende. Helaas voor hun (of niet ;) ) ) hield dat niet lang stand en in 2007 kocht ik een Escort 1.6L Bravo automaat. Het argument: die auto's worden schaars en het wordt moeilijk er een te vinden.

Op 26-10-2007 heb ik proefgereden in WijheNijverdal, kort daarna mijn Panda verkocht en de Escort opgehaald.


na de proefrit


interieur

Niet lang na aanschaf bleek er een plaat gekit op de kokerbalk... Daaronder zat... niets...


luchtgat?

Ofwel, investeren -en dat was kostbaar als student!- maar het was prachtig gerepareerd.


zo hoort het

Maar ook hier sloeg de pech toe... de versnellingbak ging kapot. Alleen had ik nog maar één versnelling over. Geld op, wat nu? Het besluit was daar... Escort te koop.
Op 14 april 2008 verhuisde de auto naar iemand die er een handbak ingezet heeft en er nog tot 2016 mee heeft gereden... Toen is de auto gesloopt.


Op 20-3-2008, vlak voordat de versnellingbak ging hemelen.

Toen al heb ik mij voorgenomen ooit nog eens een Escort te kopen. En zo geschiedde (nu sla ik de Orion even over). In februari 2021 zag ik een advertentie staan van een beige Escort Ghia. Helaas geen automaat, maar goed, zie maar eens een originele 83'er Escort te vinden... Dus: naar Leiderdorp!



advertentiefoto's

zogezegd, zo gedaan.
Nu zijn we bijna 2 jaar verder en is de Escort én in heel wat betere staat dan in 2021 én bijna 40 jaar oud. Dat is wel een extra ritje waard!




En die mattenset... Die had ik sinds 2008 op zolder liggen om nog eens dienst te kunnen doen.
 
Leuke story dit GvM!
Wat opvalt is dat het kenteken van opa en oma hun escort maar weinig scheelt met die van jou.

Mijn ouders hadden de 5 deurs escort 1.3 van 1981, was nog het modelletje voor de facelift, dat vond ik als kind veel gaver dan de meegespoten grille van later bouwjaren.
Dat leek zo modern:), toen was ik al gecharmeerd van de oudere wagens.
 
Haha, en zo hebben de 40ers hier allemaal hun verhaal wat aansluit bij het jouwe. Mijn moeder had een fiesta in die tijd, JS op het kenteken. Twee ooms van mij beide dit type escort.

Leuke geschiedschrijving, zeg! Ik ben blij voor jou dat die verkoop niet doorging, laatst.
 
Leuk verhaal! Het kenteken van je Escort doet me het meest denken aan mijn vaders eerste Citroën Visa (JP-60-VS), maar de Escort lijkt weer op die van mijn oom, al was dat een 86'er 1.3 CL uit mijn hoofd.
 
Stif zei:
Leuke story dit GvM!
Wat opvalt is dat het kenteken van opa en oma hun escort maar weinig scheelt met die van jou.

Ja, toeval! Er staat nu een 5 deurs te koop met JH- kenteken…

De Escort die ik in 2007 had was ook een J, JZ-99-YX. De pre-gail kentekenplaat ligt nog bij mijn ouders. Maar eens ophangen hier.
 
uwbuurman zei:
Haha, en zo hebben de 40ers hier allemaal hun verhaal wat aansluit bij het jouwe. Mijn moeder had een fiesta in die tijd, JS op het kenteken. Twee ooms van mij beide dit type escort.

Leuke geschiedschrijving, zeg! Ik ben blij voor jou dat die verkoop niet doorging, laatst.

ik ben zelf nog even opweg naar de 40, (4,5 jaar) maar ik was er wat autoliefhebberij betreft vroeg bij. Ik schijn als kleuter voorop de fiets alle automerken en modellen uit mijn hoofd gekend te hebben, en helemaal enthousiast te worden als ik oerpanda's en Dyane's zag. Zo was er een leerkracht op de basisschool die maarliefst twee Dyanes had, en de juf van de peuterspeelzaal een beige Renault 5 GTL haha. Dat is me gewoon bijgebleven.
 
Ik was al een tijdje op zoek naar een ander stuur. Oorspronkelijk hoort er natuurlijk dit stuur in de Escort:


maar daarvan is het foam losgekomen van het metaal. Daarnaast vind ik het niet zo'n prettig stuur. Ik had voor de APK al een ander stuur, van een latere Mk3 gemonteerd, maar dat was nogal sleets, en eigenlijk wilde ik een stuur uit een L- Bravo, zoals zowel in de auto van m'n opa en oma als de mijne in 2007 zat.
Bij toeval kwam ik een N.O.S. exemplaar tegen in Duitsland. Die kon ik niet laten liggen! Hij was erg vuil, maar werkelijk nieuw! Alleen ontbrak de afdekkap... Maar dié had ik nog uit 2007! Embleempje meteen voorzien van een beetje blanke lak, en voila!

IMG-6819.jpg

IMG-6821.jpg
 
Als ik mijn huidige niet had gehad had ik die gekocht. Een met JH-kenteken, net als van mijn opa en oma, ga je niet meer vinden... Maar goed, nu heb ik er een dus ga ik ook niet meer wisselen haha.
 
Vandaag heb ik voor het eerst voor mijn gevoel in eeuwen weer eens wat sleutelwerkzaamheden gedaan. Na corona te hebben gehad had ik vandaag ineens een kleine opleving met energie. Scheelt weer.

De Escort zweette wat olie langs de pakking van de brandstofpomp en langs de verdeler. Bij de eerste doordat de pakking gebroken was en bij de tweede door een totaal uitgeharde o-ring. Dat probleem is dus nu weer verholpen. Distributie even afgesteld en hij loopt weer keurig zoals het hoort :)






en een filmpje:
 
Nuttige reparaties. En goed om te lezen dat het weer beter gaat na de corona. Met het lengen van de dagen komt er ook meer energie. Althans ik merk dat persoonlijk wel.
 
Dat zijn de finere klusjes! Goed te horen dat je energie weer terugkomt. Ik heb het ook ervaren (waarschijnlijk 2x zelfs) maar gelukkig (en zeker met de langere dagen) komt dat wel weer goed.

Heb jij nu kunstgras onder je carport of lijkt dat zo?
 
Engineer2 zei:
Dat zijn de finere klusjes! Goed te horen dat je energie weer terugkomt. Ik heb het ook ervaren (waarschijnlijk 2x zelfs) maar gelukkig (en zeker met de langere dagen) komt dat wel weer goed.

Heb jij nu kunstgras onder je carport of lijkt dat zo?

haha, ja, inderdaad. Beter dan stenen. Plus dat het een pergola is met zonnepanelen, die dus niet helemaal waterdicht is. Zo loopt het water mooi de bodem in en ziet het er nog een beetje groen uit. Liever had ik echt gras gehad, maar dat groeit hier niet. (er staat een enorme Beuk naast mijn huis die het oppervlaktewater verslindt)
 
De Escort is er dus nog steeds. Hij staat nog altijd her en der te koop, maar veel interesse is er niet. Afwachten hoe dat loopt. Ik heb hem vandaag maar even gewassen, dan kan hij schoon weer onder de pergola staan aangezien men voor komende week weer sneeuw en vorst verwacht...

IMG-7123.jpg

IMG-7124.jpg
 
Blijft een leuk ding die Escort.

Maar ik ben bang dat, door de gebruikerssporen uit het verleden, je niet in de buurt van jouw vraagprijs gaat komen.
Mensen (puristen) willen dat geld wel betalen, maar moet zo'n auto écht klokgaaf zijn en 100% schadevrij.

Gewoon geduld hebben, en het mooie weer komt er weer aan, dus wie weet. Hopelijk komt ie bij een liefhebber terecht.


Zag laatst in Zwolle ook een 3drs Ghia rondrijden, kenteken begon met GY- dus ook een vroege.
 
Het klopt dat er puristen bij zijn die verwachten dat er aan een auto van 40 jaar oud nog nooit iets is gedaan. In dit geval is dat wel zo, maar daar ben ik dan liever eerlijk over. Hij is 40 jaar oud, en goed gebruik,t maar heeft wel pas 104.000 km gelopen. Ach, ik zie het wel. Aan de ene kant is het jammer als hij gaat, maar aan de andere kant is het ook gewoon nodig. Te veel auto's, te weinig tijd, een lichaam dat niet wil. Ruimte maken dus. (voor iets waarmee ik wel kan rijden...)
 
Vrij onverwacht kreeg ik vorige week een bod op de Escort. Een liefhebber, dus dat zit goed.
De auto is zojuist opgehaald. Ik heb er twee jaar plezier van gehad maar soms zijn keuzes maken noodzakelijk.
:cry:

Maar het is goed zo.
 
Jammer dat de Escort nu toch gaat, of verkocht is. Gelukkig aan een liefhebber inderdaad. Dat lijkt me een fijne gedachte!
 
Ik ontving vandaag het bericht dat de reis prima verlopen was, de nieuwe eigenaar eventuele pekel had weggewassen en de auto droog had geparkeerd. Dat doet me goed. Hier stond hij immers niet geheel droog. Het is beter zo. Ik moet gewoon wat keuzes maken en ik denk dat dit er één van was.
 
Jammer dat de Escort weg is, maar 't klinkt voor jou wel als de beste keuze. En vooral ook fijn dat hij bij een echte liefhebber is terechtgekomen die de auto verder zal koesteren.
 
Nu er wat ruimte gemaakt is ben ik gaan inventariseren wat er zoal moet gebeuren aan mijn wagenpark.

Om klein te beginnen:
Dwergauto:
Voorwielophanging/stuurinrichting moet worden gereviceerd, want er zit extreem veel speling in de stuurinrichting. Daar zijn natuurlijk geen onderdelen voor te vinden, dus ik hoop gebruik te kunnen maken van een vooras van een Canta of Amica. Die hebben dezelfde spoorbreedte.

Marbella:
lekt olie. Mogelijk klepdekselpakking, anders de koppakking. Niet zo veel werk, maar moet wel worden opgelost. APK in augustus.

Trans: mogelijkheden voor cruisecontrol onderzoeken en APK (mei).

Dyane: trilt bij 100 km/h: één van de nieuwe banden heeft mogelijk een hoogteslag. (of een van de nieuwe velgen...)

Ampera-e: niets. (of, indien iets minder duur, misschien trekhaakje plaatsen voor fietsendrager).


genoeg te doen dus. En ik sluit niet uit als er zich iets voordoet dat ik iets zou aanschaffen waar ik zo in wegrijd (met cc en automaat.) Dan kan ik ook eindelijk weer eens op vakantie (voor het eerst sinds 2018...)
 
Je kan met de Ampera makkelijk de grens over :)
Wat voor iets zou je anders erbij willen hebben? Wel iets ouds denk ik?
 
Je kan met de Ampera makkelijk de grens over :)
Wat voor iets zou je anders erbij willen hebben? Wel iets ouds denk ik?
de grens over gaat wel, maar ik heb wat onderzoek gedaan en als je wilt gaan kamperen is het (nog) niet te doen. Geen laadplekken in de buurt, op zoek moeten naar laadplekken (en ik heb nog steeds geen mobiel internet, dus dan zou ik vooraf de nodige locaties moeten opschrijven). Qua voorkeur heb ik niets eigenlijk. Het zou net zo goed een Panda kunnen zijn van het laatst of voorlaatste type.
 
Vandaag was ik op tijd thuis, en droog! Dus meteen maar één van de zaken op het lijstje afgestreept: de lekkage van de Marbella. Nieuwe klepdekselpakking geplaatst en daarna meteen ook de kleppen nog een keer gecontroleerd. Een klep stond te ruim, nu niet meer. Hopelijk is het olielek nu gedicht.

Misschien morgen maar eens meenemen naar mijn werk.


 
Laatst bewerkt:
de grens over gaat wel, maar ik heb wat onderzoek gedaan en als je wilt gaan kamperen is het (nog) niet te doen. Geen laadplekken in de buurt, op zoek moeten naar laadplekken (en ik heb nog steeds geen mobiel internet, dus dan zou ik vooraf de nodige locaties moeten opschrijven). Qua voorkeur heb ik niets eigenlijk. Het zou net zo goed een Panda kunnen zijn van het laatst of voorlaatste type.
Eigenlijk kun je niet meer zonder mobiel internet als je met een EV rijdt. Maar goed, binnen een bepaalde straal rond je woonplaats zal het wel meevallen, daar ken je de opties van thuisonderzoek.

Voor een buitenlandse reis zou je een databundel kunnen kopen (bijv. van € 10,-) zodat je voor die gelegenheid wel onderweg kunt zoeken wat de beste opties voor laden in de buurt van camping en op de route zijn.
 
Ik heb daar bij de aanschaf inderdaad nooit over nagedacht. Ik kocht hem natuurlijk ook puur voor woon-werkverkeer. Maar nu het buitenland ook steeds meer elektrificeert is het natuurlijk handig te weten waar (snel)laadpalen staan. Daarnaast zal dat sinds 2018, het laatste jaar dat ik in Frankrijk was, ook wel zijn veranderd.

Ik zou eens moeten uitzoeken of mijn (prepaid) aanbieder ook databundels heeft voor de korte termijn. Een abonnement komt er in ieder geval niet ;)
 
^^ als je een simlock vrije telefoon hebt, kan er van iedere aanbieder een databundel / SIM kaart in, volgens mij.

Je kan ook voor mobiele WIfi kiezen zodat je ook je laptop met het internet verbinden (als is je telefoon als hotspot gebruiken feitelijk hetzelfde).

Voorbeeld:

 
De 1e 70 kilometer met de Marbella zit erop. Ik ben benieuwd of er straks olie onder ligt... Ik heb voor de zekerheid een opvangbakje meegenomen... ;)
 
Gefeliciteerd. Dat is er een om af te strepen van het lijstje.

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een sim only-abonnement. Voor 5 euro per maand heb ik genoeg minuten en data voor mijn zeer bescheiden verbruik onderweg (voornamelijk de 9292-app).
 
Vanmiddag was ik voor de verandering eens op tijd thuis. Goed weer om de Ampera-e te wassen en in de wax te zetten. Kan die er weer even tegenaan. Op wat steenslagpitjes op de voorbumper ziet hij er nog perfect uit na bijna 5 jaar en 175.000 (?) km.


 
He, zo hee wat een berg kilometers. ( ja ik hou er van) Idd auto’s met dikke kilometers)
Heb je allemaal gereden?
…… even denken 175 gedeeld door 5 jaar= 35k/jaar.
 
Potverdikkie wat een lekkere kleur! Kan me geen ampera herinneren in dit mooie blauw, en blijkbaar dit topic ook nooit veel open gehad...

Qua kilometrage ga ik ook 35-40k/jaar EV'en, hopelijk staat ie er over vijf jaar dus net zo lekker bij ;)
 
He, zo hee wat een berg kilometers. ( ja ik hou er van) Idd auto’s met dikke kilometers)
Heb je allemaal gereden?
…… even denken 175 gedeeld door 5 jaar= 35k/jaar.
ik heb er nu ca. 30.000 km mee gereden. De 1e eigenaar heeft er bijna 50.000 km per jaar mee gereden. Dat is niet te merken!
 
Terug
Bovenaan