ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift opgehaald.

Barri zei:
Je hebt toch wel een mooie verzameling hoor! Heb jij 'm zelf in Frankrijk gekocht, of niet?
En ik weet uit dit topic dat er iets met het dak was; was eerst een roldak en nu een hardtop ofzo?

Wat gaaf ook, die lichtblauwe plaat voor de fietsendrager! :D

Hij komt bij een handelaar/liefhebber in Beesd vandaan. Ik had op dat moment een witte '71- er Dyane, en vooral mijn vader vond deze blauwe geweldig. Aan de witte zat e.e.a. aan werk, dus toen heft hij eigenlijk gezegd, ruil 'm in! Dus dat is ook gebeurd.

Hij heeft inderdaad een hardtop, dat was een Spaans-iets. En aangezien hij gebouwd is in Vigo vond ik dat wel een leuke accessoire (plus dat die daken nogal snel verouderen en daardoor kostbaar zijn)

Tsja, ik ben lichtblauwe platenfreak... Ik moest en zou in 2004 lichtblauwe platen op de auto hebben, maar eigenlijk mochten die toen al niet meer. Het werd toen een beetje een rare mengelmoes; lichtblauwe plaat met oud lettertype. De plaat vooraan begint echter behoorlijk te slijten, de folie laat los. Dus ik hoop dat die nog APK-waardig is. (en anders lossen we dat ook wel weer op)
 
Vandaag de Panda maar eens gewassen. Dat was hoog nodig!
IMG-5940.jpg

IMG-5941.jpg

IMG-5942.jpg

Daarna ook nog even een ritje gemaakt.
 
De Seat Panda (de blauwe) is te koop. Zag een advertentie op Autoscout24 meende ik. Vanwege einde project? Nette advertentie tekst. Complimenten!

Wat wordt het volgende project?
 
Oke, niet helemaal bijpassend aan het bouwjaar, maar de Panda heeft nu een radio die de accu niet leegtrekt 😉 Het nummer was overigens bij de productie al 15 jaar oud 😛

 
Vanmiddag de Marbella eens even gewassen en toen naar een prachtig gerestaureerd station gereden en daar een paar plaatjes gemaakt.
IMG-6160.jpg

IMG-6161.jpg


Echter geen trein gezien :)
 
Vandaag heb ik m'n dwergauto weer eens opgehaald.
Iets wat me al langer dwars zat was dat de stoel eigenlijk net te hoog zat, waardoor ik met mn hoofd het dak raakte. Gelukkig was dat eenvoudig op te lossen. Ook viel het me op dat de hoekprofielen waarmee het frame aan de bodem vastzaten doorgeroest waren, dus ook die vervangen. Het scheelt een hoop.

Vervolgens ook nog nieuwe bumperhoeken gefabriekt voor aan de achterzijde.
IMG-6208.jpg


IMG-6210.jpg

IMG-6211.jpg


nu nog eens op zoek naar een klein metalen 45-km bordje. Ik wil echt niet zo'n sticker monteren. Maar het plastic hoesje wat ik nu steeds met een elastiek achterop hang is natuurlijk ook geen gezicht.
 
neehoor, z'n op gps gemeten top is 50 km/h. En dat is maar goed ook ivm. het bromfietskenteken!
En harder zou ik ook niet willen. Het is alsof je 150 rijdt xD.
 
Die dwergauto stond oorspronkelijk toch op een normaal kenteken?
Dus nu is het eigenlijk gewoon een brommobiel?
Heb me altijd afgevraagd hoe eenvoudig/lastig het is om zoiets te kentekenen op bromfietskenteken :)

(blijft wel een geinig dingetje (y) ;)
 
Omkeuren gaat niet zomaar. In dit geval vond men het vermogen te laag (2pk) om weer als auto door het leven te kunnen blijven gaan, omdat je er dan ook de snelweg/autoweg mee op zou mogen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Vandaar dat hij toen gereanimeerd is als brommobiel.
 
ginkelvanmichiel zei:
Omkeuren gaat niet zomaar. In dit geval vond men het vermogen te laag (2pk) om weer als auto door het leven te kunnen blijven gaan, omdat je er dan ook de snelweg/autoweg mee op zou mogen. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk. Vandaar dat hij toen gereanimeerd is als brommobiel.

De andere kant op kan ook hoor. RDW is een vreemde instantie wat dat betreft.
Er is een Simson Duo (2zitter brommer met 50cc) gekeurd als auto omdat het betreffende keurstation niet wist wat het was.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190801_00116893/duitse-limbo-scheurt-in-een-ddr-karretje-door-posterholt (betaald artikel)
 
Misschien dat jullie het je nog herinneren, maar in augustus vorig jaar vond een onverlaat het nodig de Dyane te beschadigen in een onhandige manoeuvre. Natuurlijk geen kaartje achtergelaten.
Vervolgens een lang traject in gegaan tbv. het waarborgfonds, maar helaas, die claim is uiteindelijk afgewezen.

Omdat goede achterspatborden echt schaars beginnen te worden heb ik besloten het scherm op te knappen.
Omdat het plaatwerk maar 0,6mm dik is, was het lassen van de scheuren als gevolg van de botsing geen optie. Allereerst heb ik het scherm heel voorzichtig uitgedeukt en gehermodelleerd, vervolgens een verstevingsstrip in de onderste rand aangebracht aan de binnenzijde van het spatbord. Deze is met carrosseriekit vastgezet aan het spatbord, waardoor de scheurtjes als het ware op z'n plek gehouden worden. Vervolgens de schuurmachine er opgezet en daarmee ook wat brokken plamuur (het scherm had in 2004 schade en dat is toen ook al eens hersteld) verwijderd, en vervolgens alles opnieuw strak gemaakt en gespoten.

Het nadeel is dat de auto in Frankrijk zo'n 25 jaar geleden met een onbekende kleur gespoten is, en die lak eigenlijk héél erg slecht is, waardoor het matchen van de kleur heel moeilijk is. Uiteindelijk dus maar een kleur gekozen die er zo dicht mogelijk bij kwam en daarmee het spatbord weer in één kleur weten te krijgen. Ik ben er best tevreden mee zo!

de schade in 2003:
Diane-du-puy-achter.jpg


een hersteld spatbord in 2009:
DSC-0300.jpg


Een gedeukt en gekrast spatbord in 2019: (lastig te zien, maar het scherm zit tegen de velg aan)
IMG-2362.jpg


en de gedane arbeid:
IMG-6275.jpg

IMG-6288.jpg

IMG-6290.jpg

IMG-6300.jpg

IMG-6301.jpg


Nu nog eens kijken of ik iemand kan vinden die voor niet al te veel geld de rest van de lak nog eens kan reanimeren...
 
Ziet er weer keurig uit! Kon je de lak niet laten uitlezen? of hoe heb je het kunnen matchen?

0,6mm is overigens (met redelijke ervaring) ook prima te lassen (y)
 
BartM94 zei:
Ziet er weer keurig uit! Kon je de lak niet laten uitlezen? of hoe heb je het kunnen matchen?

0,6mm is overigens (met redelijke ervaring) ook prima te lassen (y)

De kleur is inderdaad gematched, maar zelfs dan was het heel moeilijk omdat de nog aanwezige lak nogal vergaan is. Nuja, het komt heel redelijk in de richting.

Het zou inderdaad te lassen zijn, maar ik was heel erg bang dat omdat het precies in een knik zit, er een deuk zou ontstaan, of dat ik er een gat in zou branden. Zoals het nu zit blijft het voorlopig wel weer heel!
 
ginkelvanmichiel zei:
Nu nog eens kijken of ik iemand kan vinden die voor niet al te veel geld de rest van de lak nog eens kan reanimeren...
Zelf een polijstmachine aanschaffen; met een excentrische kan er weinig fout gaan, als je in 't begin rustig aan doet (niet direct 't grofste polijstmiddel gebruiken). Ik heb gewoon zo'n simpele Dap machine van Carclean vandaan, in de loop der jaren uitgebreid verschillende pads en polijstmiddel van grof, middel naar fijn.
 
Nog wat dwergautoplaatjes bij het (voormalig) station Huis ter Heide. Ik kon het niet laten hier en daar wat 'extra' spoor te fotoshoppen, want met de 10 meter die er nu weer neergelegd is is dat qua foto's wat weinig.




 
Barri zei:
Het kenteken achterop!

Ah! Maar daar zit normaliter het 45-km bordje overheen. En de bromfietskentekenplaat zit met twee vleugelmoertjes vast op de bumper. Voor bepaalde gelegenheden is die er zo af :p

Als je goed kijkt zie je links op de bumper de twee boutjes uitsteken :)
 
Erg leuk ding die dwergmobiel. Wat zijn er toch een hoop gemaakt vroeger. Alleen in Nederland stikte het al van de fabriekjes; al deed het vaak meer denken aan serie productie van zeepkist racers. En veel waren hergebruik van bestaande ontwerpen of licenties.
 
Gisteren de Panda nog maar eens gewassen. Helaas weer een geïnteresseerde minder. Ik had niet verwacht dat er zo weinig vraag zou zijn. Dus ja, dan blijft hij nog maar even. :rolleyes:
 
Weten jullie nog de Panda 30 die vorig jaar gered werd in Noord-Holland? In het afgelopen jaar is daar veel aan gedaan.
Zo bleek de reden dat hij was achtergebleven in Nederland dat er een kopbout was dolgedraaid, waardoor de koppakking voor een deel was weggeblazen. Nu is dat voor een luchtgekoelde motor niet zo'n issue, maar wel voor het toch al weinige vermogen! Het afgelopen jaar is de motor er dus uit geweest en is deze opnieuw opgebouwd. Ook is de versnellingsbak schoongemaakt, de remmen vernieuwd en dus eigenlijk alle techniek geheel klaargemaakt. Ondertussen hebben we via de oude Italiaanse eigenaar documentatie verkregen en werd de RDW ingeseind. Die hebben e.e.a. nagekeken, o.a. voor de typegoedkeuring, en dat bleek allemaal correct!
Dus, vandaag is de auto naar de RDW geweest alwaar hij is goedgekeurd! Met als bouwjaar 17-11-1981 is het een van de oudste Panda's van Nederland/België (hij vertoeft net over de grens). Volgende stappen zijn de werkzaamheden aan de carrosserie. Ook daar moet nog flink wat aan gebeuren.

Een testrit vóór de motorombouw:

23675196768995693398.jpg

11536737558501627651.jpg

98875474405952070112.jpg

28014932570491983496.jpg


Vandaag bij de RDW:
RDW-1.jpg
 
Gaaf dat het allemaal gelukt is! Dat zo'n auto alweer bijna 40 jaar oud is o_O

Naar aanleiding van de Wikipagina eens gelezen, leuk! Zo leer je nog eens wat :)
carrying the name Panda, after Empanda, Roman goddess and patroness of travelers
 
Gisteren is de Panda-Marbella verkocht. Dat schept wat ruimte. 5,5 auto's was echt te gek. Nu nog maar eens nadenken over de rest van het wagenpark.
 
De Dyane moet 10 september gekeurd worden. Omdat ik wilde dat hij eens grondig werd nagekeken heb ik besloten niet naar mijn vaste keuringsstation te gaan maar naar een 2cv- en Dyane-specialist.
UItkomst: prima auto, maar de fuseepennen zijn aan hun einde.

Ofwel: de auto staat bij de garage alwaar de fuseepennen vernieuwd worden en alwaar hij maandag goedgekeurd gaat worden. Mogen we weer twee jaar :)

Voor de gene die er meer over wil weten:
https://www.leenapk.nl/faq/apk-over-fuseepennen-en-kogelspeling/
 
[google fuseepen 2cv] Ah, zo werkt dat. Wordt de fuseepen zelf ook vervangen of alleen de lagerbussen?
2cv109.jpg
 
Terug
Bovenaan