• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Twingo. In de spotlights op EMWalhalla!

We hebben meegenomen: linker deur, achterklep, trekhaak, speakers, radiobakje en de zijbeplating. Helaas was de auto met kettingen door de deuren heen opgetild, waardoor de deuren wat beschadigd waren.

Vandaag de Marbella maar eens onder handen genomen. Dat ding was zo mat dat het écht tijd werd.

De situatie vóór:
IMG-0453.jpg

IMG-1297.jpg

IMG-1298.jpg

IMG-1299.jpg

en na:
IMG-1302.jpg

IMG-1309.jpg

IMG-1312.jpg

DSC-6594.jpg

DSC-6595.jpg

DSC-6597.jpg

Interieur schoongemaakt:
DSC-6598.jpg

DSC-6599.jpg

Wieldoppen gespoten, want die waren niet heel netjes meer:
IMG-1303.jpg

randje waar aan gelast was afgelakt zodat ook dat weer netjes in orde is:
IMG-1306.jpg

Wat nog rest zijn nieuwe kunststof platen op de deuren en boven de achterwielen en wat tectylleerwerk aan de bodem. Dan moet de auto er weer even tegen kunnen!
Zometeen maar meteen een hoes om de auto doen, gezien alle rommel in de lucht is hij anders weer zo vuil...

Hij is weer mooi rood! Ik heb ooit eens een roze Golf weer mooi rood gekregen met Mer, maar dat spul is nergens neer te vinden volgrns mij. Wat heb jij gebruikt?

Het dak met commandant 4... (daar was geen doorkomen aan) en de andere plaatdelen met Collinite Pre-wax Cleaner No.840. Dat is een redelijk sterk middel, maar lang niet zo grof als commandant.

Vervolgens de rest eerst in de kleurwax gezet en toen in een meguiars wax. Ik moet 'm gewoon vaker poetsen zodat ik geen grof geschut meer nodig heb...

Die kan er weer ff tegen. Netjes!

Ik zou de rest van de zwarte dorpels ook gelijk ff meepakken om weer fris zwart te maken. Is het uniformer qua aanzicht. (y)

Goed gelukt het poetsen van de Bella.
Ik zou de dorpels zo laten en niet verder zwart maken. Even een plaatje uit de Carbase gehaald. Zo was het origineel.
m1fyhiqbmpb0_480.jpg

Met meer zwart is het naar mijn mening net of je iets te maskeren hebt....

Zoals jullie weten heb ik begin dit jaar met een mede-Pandist een Panda 30 opgehaald. Nu is hij zich daarover aan het ontfermen, en de Panda heeft ondertussen over de grens de eerste meters gemaakt. Geniet mee van het rijden in een Panda 30!

ginkelvanmichiel zei:
Het dak met commandant 4... (daar was geen doorkomen aan) en de andere plaatdelen met Collinite Pre-wax Cleaner No.840. Dat is een redelijk sterk middel, maar lang niet zo grof als commandant.

Vervolgens de rest eerst in de kleurwax gezet en toen in een meguiars wax. Ik moet 'm gewoon vaker poetsen zodat ik geen grof geschut meer nodig heb...

Tip voor je:
Eerst met Commandant (als het echt moet.. want dat spul is echt heel grof) en daarna eventueel kleurwax... en dan in de Collinite #845 (of #815) is echt genoeg.
Tegen laagje Collinite #845 kan een kleurwax of Meguiars wax echt niet op. en daarna wassen met goede Meguiars of andere detail-shampoo.
1x wassen met ouderwetse wash&shine shampoo of wasbox shampoo en je aangebrachte waxlaag is alweer weg.

De Trans is wat reclame rijker!
Gezien de historie wilde ik graag de belettering voor een deel terugbrengen. Nu bleek het oorspronkelijk op de Trans omgedraaid gestaan te hebben, wat daar de reden voor is geweest weet ik niet, maar nu zit het er in ieder geval goed op :)

IMG-1713.jpg

IMG-1715.jpg

IMG-1721.jpg

IMG-1717.jpg

vervolgens net als bij de Panda 30 nog even een filmpje gemaakt zodat je kunt meerijden.

Wat vreselijk gaaf, die reclame er bij op. Altijd goed, als je de historie aan een ouder voertuig kan zien. En leuke filmpjes!

Leuk filmpje(y) Hij trekt lekker door zeg of hoort dat zo?

Bedrijfswagens uit weleer zijn altijd leuk.
Mooi dat je dit doet, de raam stickers later ook nog?

Stif zei:
Leuk filmpje(y) Hij trekt lekker door zeg of hoort dat zo?

Bedrijfswagens uit weleer zijn altijd leuk.
Mooi dat je dit doet, de raam stickers later ook nog?

Ik heb de cilinderkop een paar jaar terug gereviseerd en hem wat geflowd, waardoor de auto van 39 naar 45 pk gegaan is. Met name qua koppel merk je dat goed, en dat kon geen kwaad. Daardoor trekt hij inderdaad best lekker :p

En wat betreft die zijstickers, heel misschien als semi-transparant (met van die gaatjes). Ik wil wel de 'service' letters er weer opzetten, maar dan ietsje kleiner.

Mijn ergste vrees werd vorige week bewaarheid: de Marbella begon vreselijk te bokken en hield er midden op een kruispunt mee op. Het welbekende probleem van een computergestuurde carburateur die niet meer in staat is te meten hoeveel lucht of benzine er gemengd moet worden.
Ofwel: O.P.D.

Dat wil niet zeggen dat de auto naar de schroothoop gaat, nee, net als ik eerder bij mijn Panda deed en later ook bij de Trans (en daar is het veel meer werk omdat je het distributiedeksel+poelie moet vervangen ivm. een BDP-sensor) zal ook de Marbella voorzien gaan worden van een injectiesysteem. In eerste instantie was mijn idee simpelweg de mechanische ontsteking van een niet computer-geregelde Marbella te monteren, maar helaas, de auto is niet voorzien van het aandrijfasje hiervoor en dus gaat dat plan niet door.

Voor injectie is ook best wel wat werk noodzakelijk, want de complete motorkabelboom, injector, computer, sensoren etc. etc. moeten worden overgezet. Daarnaast moet de lagedruk brandstofpomp worden vervangen voor een 3-bar opvoerpomp om hem überhaupt te kunnen laten lopen. Ofwel: we kunnen weer aan de klus.

Het enige waar ik nog over twijfel is het volgende: de auto is momenteel voorzien van een katalysator, en de uitlaat is erg slecht aan het worden. Nu zou ik de katalysator kunnen verwijderen en een 'rechte pijp' van een Oerpanda/Oermarbella kunnen monteren, máár: volgens mij is één van de regels dat een auto voorzien van een lambdasonde altijd een uitstoot van ≤0,5% CO moet hebben, en ik weet niet of dat lukt zonder kat. Heeft iemand een idee of dat mogelijk is? Of wat daadwerkelijk de regels zijn? Want anders blijft de kat gewoon lekker zitten (maar hoop ik dat ik de 32 jaar oude lambdasonde er nog uit krijg...)

Emissiebestrijding = katalysator + lambdasonde. Kat lekker weghalen en de emissiebestrijding is niet compleet en dus niet meer van toepassing.
Ik heb 2 auto van vóór 1993 (ivm viergastest) zonder kat, maar met lambdasonde, die gebruik ik welleswaar alleen voor de mengselmeter en niet voor een ecu: bij visuele controle van onderaf is de lambdasonde aangesloten, waarvoor je h'm gebruikt doet niet ter zake.

Geen U9 op het kenteken? Of ergens geregistreerd? Dan wordt er een katalysator met lambda sonde verwacht (bij APK of bij technische controle)

U9 op kenteken zegt alleen maar dat ie af-fabriek is geleverd met een geregelde kat, niks meer en niks minder. Bouwjaar is leidend voor de apk.
De Marbella is van 1987, zonder emissiebestrijding mag de Co max 3,5% zijn.

het is een K6. bij de RDW stond vermeld dat hij een geregelde katalysator heeft (en dat is ook correct). Onlangs bleek dat ineens verdwenen toen ik een nieuwe milieusticker wilde aanvragen ivm vervanging van de voorruit.

APK is geen probleem. Gewoon die 3,5% halen (En als je dat al niet kan halen dan is het echt mis). Maar er is meer dan alleen APK.

Als het op kenteken staat dat er een geregelde katalysator op hoort te zitten dan moet je die formeel ook hebben. Of laat ik het wat vrij geïnterpreteerd (technische controle in gedachte) zeggen dat je iets moet hebben dat lijkt op een katalysator en iets dat lijkt op een lambda.

U9 kent men wel. Alles daarvoor is inmiddels niet meer parate kennis... vrijwel iedereen die dat nog goed wist is inmiddels met pensioen. En het zou me ook niet helemaal verbazen als dat in de databases goed verstopt is geraakt.

Ik geloof dat ik gewoon de aanpassing zou doorvoeren. Je kan nog overwegen om het er origineel uit te laten zien. Da's zowel voor het oldtimer als voor een overijverige agent wel een goed idee.

...tja, mijn Corvette hoort 3 katalysatoren te hebben... daar was zowel RDW als APK allemaal niet op voorbereid. Ik mis er dus 2...

ginkelvanmichiel zei:
Mijn ergste vrees werd vorige week bewaarheid: de Marbella begon vreselijk te bokken en hield er midden op een kruispunt mee op. Het welbekende probleem van een computergestuurde carburateur die niet meer in staat is te meten hoeveel lucht of benzine er gemengd moet worden.
Ofwel: O.P.D.

Dat wil niet zeggen dat de auto naar de schroothoop gaat, nee, net als ik eerder bij mijn Panda deed en later ook bij de Trans (en daar is het veel meer werk omdat je het distributiedeksel+poelie moet vervangen ivm. een BDP-sensor) zal ook de Marbella voorzien gaan worden van een injectiesysteem. In eerste instantie was mijn idee simpelweg de mechanische ontsteking van een niet computer-geregelde Marbella te monteren, maar helaas, de auto is niet voorzien van het aandrijfasje hiervoor en dus gaat dat plan niet door.

Voor injectie is ook best wel wat werk noodzakelijk, want de complete motorkabelboom, injector, computer, sensoren etc. etc. moeten worden overgezet. Daarnaast moet de lagedruk brandstofpomp worden vervangen voor een 3-bar opvoerpomp om hem überhaupt te kunnen laten lopen. Ofwel: we kunnen weer aan de klus.

Mooi project! (y)

ginkelvanmichiel zei:
Jet enige waar ik nog over twijfel is het volgende: de auto is momenteel voorzien van een katalysator, en de uitlaat is erg slecht aan het worden. Nu zou ik de katalysator kunnen verwijderen en een 'rechte pijp' van een Oerpanda/Oermarbella kunnen monteren, máár: volgens mij is één van de regels dat een auto voorzien van een lambdasonde altijd een uitstoot van ≤0,5% CO moet hebben, en ik weet niet of dat lukt zonder kat. Heeft iemand een idee of dat mogelijk is? Of wat daadwerkelijk de regels zijn? Want anders blijft de kat gewoon lekker zitten (maar hoop ik dat ik de 32 jaar oude lambdasonde er nog uit krijg...)

Maar waarom zou je de uitlaat niet gewoon vervangen door één met kat? Zijn die zodanig lastig of (relatief) duur te krijgen?

Tsja, als je velg- en/of bandenmaat monteert die afwijkt van de typegoedkeuring mag dat officieel ook niet. Een aftermarket stuur mag ook niet. Niemand in NL controleert dit, zolang 't maar niet te opvallend is (uitstekende velgen, achterlijk camber, herrie-uitlaat enz => ja, dan vraag je om aandacht van de wouten). Het wel of niet aanwezig zijn van een kat wordt al helemaal niet gecontroleerd bij een auto uit de jaren 80.....
Bij mij werd zelfs bij 't RDW-omkeuren van een andere motor niet naar de afwezige kat gevraagd (92'er auto, oorspronkelijk injectie met U9 op kenteken en de donor zelfs nog jonger)

Maar dan nog, waarom niet gewoon een pijpje met kat? Het gaat niet alleen om wat mag of niet, een katalysator heeft ook wel een duidelijke en bewezen functie. Hoeft niet roomser te zijn dan de Paus, maar van de andere kant: ze zitten er niet voor niets op. En zeker met een geregelde injectie behoorlijk effectief.

s velthuis zei:
Mooi project! (y)

Maar waarom zou je de uitlaat niet gewoon vervangen door één met kat? Zijn die zodanig lastig of (relatief) duur te krijgen?

De lambdasonde zit in het uitlaatspruitstuk, en ik heb al vaker meegemaakt dat door de hitte deze als het ware vastgelast zit in het spruitstuk en niet meer te verwijderen is.
Bij de ombouw naar injectie moet er een andere lambdasonde in, omdat deze een draad mist die bij de cinq/panda wél aanwezig is.
Daarnaast zijn de uitlaten alleen nog als imitatie leverbaar en die passen zo barslecht dat ze gaan lekken. In 2011 kocht ik daarvoor een old stock exemplaar uit Spanje, maar die loopt nu dus ook op z'n eind.

Nuja, eerst maar eens een donor-auto regelen zodat ik de meeste onderdelen op voorraad heb.

Voor het verwijderen van de sonde goed met kruipolie behandelen. In ieder geval de dag ervoor. Verder zorgen dat je een brander hebt. En natuurlijk een goede sleutel of dop.
Ik heb heel wat lastige sensoren losgekregen. Als het alleen daarom te doen is...

Het is zeker niet alleen te doen om de sonde hoor :)

als ik injectie inbouw moet er ook in de uitlaat zonder kat een moer gelast worden die geschikt is voor een sonde, want anders werkt het motormanagement niet :)

En daar heb je handige busjes voor met draad en een verjonging. Laatst nog gedaan. Je kunt toch een kat pakken van de donorauto?? Flensje eraan maken of laspijpje eraan.

probleem met die kat is dat de bouten op het spruitstuk vaak ook helemaal vast zitten. Maar we gaan het zien. Komt wel goed, ik heb een uitlaat besteld en wat koppelstukken zodat hij eventueel zo aan de bestaande pijp kan worden gezet. Ik heb de sonde al in de kruipolie gezet, dat zal ik ook vandaag weer doen, dus ik hoop dat hij eruit kan.

Verder heb ik ook een Lambdasonde, Brandstofpomp, Klepdekselpakking, Temperatuursensoren, Thermostaat, spruitstukpakking, Oliefilter, Luchtfilter, Bougies en bougiekabels besteld, ofwel alles kan zometeen als nieuw worden! Nu rest alleen de donorauto voor het injectiesysteem nog.

Vandaag heb ik een Cinquecento ipgehaald. Hij is eigenlijk bedoeld als onderdelendonor voor mijn Seat Marbella uit 1987... maar ik ga nu toch mijn best doen hem op de weg te houden met de onderdelen die ik nog heb liggen. Doel is wel de Marbella weer rijdend te maken.

Komende week even naar de APK om te zien of het rijdbaar houden van de Cinq nog haalbaar is.

Het betreft een 94-er Cinq 900. Net van na de 'facelift', dus met tankklepje en het kleine Fiat logo voorop.
Ik ben meteen maar begonnen met poetsen... Ook Rosso Sporting is een poetskleur.

IMG-2078.jpg

IMG-2079a.jpg

zo was 'ie:
IMG-2076a.jpg

Leuke autootjes die Cinqs. Erg sympathiek model heb ik dat altijd gevonden, ben benieuwd naar wat je er nog aan gaat doen :)

Total Loss zei:
Uhm, wat heeft een Cinq te maken met een Marbella? Die snap ik even niet.

heel veel: er zit dezelfde motor in! En aangezien die onderdelen lastig te verkrijgen zijn was het idee om de betreffende onderdelen van de Cinq op de Marbella te schroeven.

ginkelvanmichiel zei:
Total Loss zei:
Uhm, wat heeft een Cinq te maken met een Marbella? Die snap ik even niet.

heel veel: er zit dezelfde motor in! En aangezien die onderdelen lastig te verkrijgen zijn was het idee om de betreffende onderdelen van de Cinq op de Marbella te schroeven.

Ah OK dat van die motor wist ik niet, weet wel dat Marbella eigenlijk gewoon een Panda is, achteraf gezien is dan de link wel wat logischer. ;)

Ben wel benieuwd hoe je deze gaat redden als je vitale onderdelen gaat gebruiken voor de Marbella :)

Wel slecht, ben direct even op internet aan het zoeken naar Cinqs. Kosten ook geen drol meer; zo'n Sporting is best grappig.

Barri zei:
Wel slecht, ben direct even op internet aan het zoeken naar Cinqs. Kosten ook geen drol meer; zo'n Sporting is best grappig.

Klopt, voor een paar honderd euro heb je al een Cinq (of een Sei, beiden hebben dezelfde nihilwaarde) met apk, voor iets meer dan duizend een mooie met lage kilometerstand. Zo nu en dan overweeg ik er eentje te kopen voor de korte ritjes in de buurt (voor de vaste lasten hoef je het ook niet te laten) maar het schijnen zowel qua roest als techniek geen onverwoestbare producten te zijn. Koppakking is kennelijk een zwak punt.

D Elzinga zei:
Barri zei:

Ten aanzien van de Marbella, ik ga mijn best doen voor de Cinq. En zoals ik al zei: eerst laten keuren, ik weet niet wat daar uitkomt. Mogelijk was de prijs niet voor niets zo laag.

Klopt, voor een paar honderd euro heb je al een Cinq (of een Sei, beiden hebben dezelfde nihilwaarde) met apk, voor iets meer dan duizend een mooie met lage kilometerstand. Zo nu en dan overweeg ik er eentje te kopen voor de korte ritjes in de buurt (voor de vaste lasten hoef je het ook niet te laten) maar het schijnen zowel qua roest als techniek geen onverwoestbare producten te zijn. Koppakking is kennelijk een zwak punt.

Deze heeft pas 63.000 km gelopen... Was een koopje. Net even in de boekjes zitten bladeren, kwam nog een kentekenbewijs deel III tegen en ook de originele papieren zijn er nog bij...

Koppakkingen zijn inderdaad met name bij de fire-motoren een zwak punt, maar, daarvan geldt wel dat het echt een eitje is de boel te vervangen.

Ik ben benieuwd. Maar je laat de Cinq dus eerst keuren om vervolgens delen van het blok te gebruiken?

Barri zei:
Ik ben benieuwd. Maar je laat de Cinq dus eerst keuren om vervolgens delen van het blok te gebruiken?

Zoals ik het begrijp wordt het een donor als hij niet (makkelijk) door de apk komt, en mag hij allicht blijven leven als dat wel lukt.

D Elzinga zei:
Barri zei:

Zoals ik het begrijp wordt het een donor als hij niet (makkelijk) door de apk komt, en mag hij allicht blijven leven als dat wel lukt.

exact!

de achterklep is ook gedaan. Nu hopen dat er morgen plek is voor een apk.
IMG-2091.jpg

Ben benieuwd of die het gaat redden door de APK, zou een geinige toevoeging zijn aan de collectie. Leuk ook om te zien dat zo'n auto op een of andere manier nu toch steeds meer charme begint te krijgen. (y)

Lijkt me sterk dat als zo'n autootje word afgekeurd op iets kleins dat 'ie meteen als donor gebruikt gaat worden o_O

Terug
Bovenaan