Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
ginkelvanmichiel zei:Het dak met commandant 4... (daar was geen doorkomen aan) en de andere plaatdelen met Collinite Pre-wax Cleaner No.840. Dat is een redelijk sterk middel, maar lang niet zo grof als commandant.
Vervolgens de rest eerst in de kleurwax gezet en toen in een meguiars wax. Ik moet 'm gewoon vaker poetsen zodat ik geen grof geschut meer nodig heb...
Stif zei:Leuk filmpjeHij trekt lekker door zeg of hoort dat zo?
Bedrijfswagens uit weleer zijn altijd leuk.
Mooi dat je dit doet, de raam stickers later ook nog?
ginkelvanmichiel zei:Mijn ergste vrees werd vorige week bewaarheid: de Marbella begon vreselijk te bokken en hield er midden op een kruispunt mee op. Het welbekende probleem van een computergestuurde carburateur die niet meer in staat is te meten hoeveel lucht of benzine er gemengd moet worden.
Ofwel: O.P.D.
Dat wil niet zeggen dat de auto naar de schroothoop gaat, nee, net als ik eerder bij mijn Panda deed en later ook bij de Trans (en daar is het veel meer werk omdat je het distributiedeksel+poelie moet vervangen ivm. een BDP-sensor) zal ook de Marbella voorzien gaan worden van een injectiesysteem. In eerste instantie was mijn idee simpelweg de mechanische ontsteking van een niet computer-geregelde Marbella te monteren, maar helaas, de auto is niet voorzien van het aandrijfasje hiervoor en dus gaat dat plan niet door.
Voor injectie is ook best wel wat werk noodzakelijk, want de complete motorkabelboom, injector, computer, sensoren etc. etc. moeten worden overgezet. Daarnaast moet de lagedruk brandstofpomp worden vervangen voor een 3-bar opvoerpomp om hem überhaupt te kunnen laten lopen. Ofwel: we kunnen weer aan de klus.
ginkelvanmichiel zei:Jet enige waar ik nog over twijfel is het volgende: de auto is momenteel voorzien van een katalysator, en de uitlaat is erg slecht aan het worden. Nu zou ik de katalysator kunnen verwijderen en een 'rechte pijp' van een Oerpanda/Oermarbella kunnen monteren, máár: volgens mij is één van de regels dat een auto voorzien van een lambdasonde altijd een uitstoot van ≤0,5% CO moet hebben, en ik weet niet of dat lukt zonder kat. Heeft iemand een idee of dat mogelijk is? Of wat daadwerkelijk de regels zijn? Want anders blijft de kat gewoon lekker zitten (maar hoop ik dat ik de 32 jaar oude lambdasonde er nog uit krijg...)
s velthuis zei:Mooi project!
Maar waarom zou je de uitlaat niet gewoon vervangen door één met kat? Zijn die zodanig lastig of (relatief) duur te krijgen?
Total Loss zei:Uhm, wat heeft een Cinq te maken met een Marbella? Die snap ik even niet.
ginkelvanmichiel zei:Total Loss zei:Uhm, wat heeft een Cinq te maken met een Marbella? Die snap ik even niet.
heel veel: er zit dezelfde motor in! En aangezien die onderdelen lastig te verkrijgen zijn was het idee om de betreffende onderdelen van de Cinq op de Marbella te schroeven.
Barri zei:Wel slecht, ben direct even op internet aan het zoeken naar Cinqs. Kosten ook geen drol meer; zo'n Sporting is best grappig.
D Elzinga zei:Barri zei:Wel slecht, ben direct even op internet aan het zoeken naar Cinqs. Kosten ook geen drol meer; zo'n Sporting is best grappig.
Ten aanzien van de Marbella, ik ga mijn best doen voor de Cinq. En zoals ik al zei: eerst laten keuren, ik weet niet wat daar uitkomt. Mogelijk was de prijs niet voor niets zo laag.
Klopt, voor een paar honderd euro heb je al een Cinq (of een Sei, beiden hebben dezelfde nihilwaarde) met apk, voor iets meer dan duizend een mooie met lage kilometerstand. Zo nu en dan overweeg ik er eentje te kopen voor de korte ritjes in de buurt (voor de vaste lasten hoef je het ook niet te laten) maar het schijnen zowel qua roest als techniek geen onverwoestbare producten te zijn. Koppakking is kennelijk een zwak punt.
Deze heeft pas 63.000 km gelopen... Was een koopje. Net even in de boekjes zitten bladeren, kwam nog een kentekenbewijs deel III tegen en ook de originele papieren zijn er nog bij...
Koppakkingen zijn inderdaad met name bij de fire-motoren een zwak punt, maar, daarvan geldt wel dat het echt een eitje is de boel te vervangen.
Barri zei:Ik ben benieuwd. Maar je laat de Cinq dus eerst keuren om vervolgens delen van het blok te gebruiken?
D Elzinga zei:Barri zei:Ik ben benieuwd. Maar je laat de Cinq dus eerst keuren om vervolgens delen van het blok te gebruiken?
Zoals ik het begrijp wordt het een donor als hij niet (makkelijk) door de apk komt, en mag hij allicht blijven leven als dat wel lukt.