Gillende auto

A

Anoniem

Guest
Ik heb een daihatsu sirion van 1999 automaat,
sinds een tijdje gilt mijn auto..
ik heb de multiriem plus v-snaar vervangen
en de auto gilt nog ook zonder de riemen gilt de auto dus nu hebben we de distributieriem en distributiespanner vervangen en de auto gilt nog steeds...
iemand enig idee waar het gegil weg kan komen ?

Welke distributieriem? Bij mijn weten zijn de blokken (1.0 en 1.3) in de sirion uitgevoerd met een distributieketting...

En wanneer gilt ie, toerentalregelateerd, of stopt die met gillen bij het intrappen van de koppeling bijvoorbeeld?
"gillen" is niet heel erg duidelijk qua beschrijving. Geluiden zijn sowieso lastig te beschrijven (ook op film of geluidsopname is het vaak niet te localiseren, maar het kan wel helpen)

OOk bij stilstaand stationair draaien? En houdt het meestal op als je een beetje gas geeft?

Het kan een vacuumlek zijn, bijvoorbeeld bij het kleppendeksel.

Pobresh zei:
Welke distributieriem? Bij mijn weten zijn de blokken (1.0 en 1.3) in de sirion uitgevoerd met een distributieketting...

En wanneer gilt ie, toerentalregelateerd, of stopt die met gillen bij het intrappen van de koppeling bijvoorbeeld?
"gillen" is niet heel erg duidelijk qua beschrijving. Geluiden zijn sowieso lastig te beschrijven (ook op film of geluidsopname is het vaak niet te localiseren, maar het kan wel helpen)

1.0 is er i.i.g. met riem en met ketting, 1.3 weet ik niet.

Waterpomp, druklager, kan zo veel zijn. post je probleem anders hier: https://www.problemcar.nl/nl/particulier/daihatsu.html misschien kunnen ze hier verder helpen.

haarr zei:
Pobresh zei:

1.0 is er i.i.g. met riem en met ketting, 1.3 weet ik niet.
Gillen duidt meer op een lekkage geluid, maar als TS niet meer prijs geeft dan alleen maar dat is het een glazen bol tafereel.

Als ik Wegrij en geen gas geef hoor je niks, zodra ik gas geeft begint de auto te gillen/fluiten .. daarom dachten wij de distributie spanner maar dat is het dus niet,

https://www.youtube.com/watch?v=NObxMUis9Hs

misschien dat het zo wat duidelijker is..

Rij even naar een garage en laat ons weten wat het geluid is, het kan ook een lekkage tussen de koppaking zijn. Hoge druk van de compressie slag.
Maar zoiets moet je gewoon zien en horen ter plekke.

Wat ik uit het filmpje haal is dat het geluid alleen te horen is als je wat gas geeft en het meer een soort vogel gestjilp is dan een gillend geluid.

Ik zie in elk geval het blok flink bewegen. Zijn er geen motorsteunen slecht? Deze kunnen ook geluid gaan maken.
Een eventuele flexibele verbinding van de uitlaat kan dat soort geluid ook veroorzaken (peugeots zijn er goed in...)

We hebben de oorzaak gevonden, het was de ronde pakking uitlaat spruitstuk.

Esmeralda 6897708 zei:
Bedankt voor reactie, dit is ook een probleem bij de Starlet van Toyota, het blok kantelt ...net zoals bij u ook te zien waardoor de pakking het op een gegeven moment begeeft. Meestal voel je zelf al als daar luchtdruk ontsnapt, het is dus een aandachtspunt.

Veel geluk verder,

Esmeralda 6897708 zei:
Dat was dus ook wat ik bedoelde. In dit geval is het blijkbaar een flexibele verbinding aan het spruitstuk.
Heb je wel even de motorsteunen gecontroleerd? Die pakking gaat normaliter kapot doordat de motor teveel kan bewegen.

Pobresh zei:
Esmeralda 6897708 zei:
Dat was dus ook wat ik bedoelde. In dit geval is het blijkbaar een flexibele verbinding aan het spruitstuk.
Heb je wel even de motorsteunen gecontroleerd? Die pakking gaat normaliter kapot doordat de motor teveel kan bewegen.

we hebben direct gekeken bij de motersteun maar die was idd kapot, ook een nieuwe onder gezet

Terug
Bovenaan