Gierend geluid bij uitrollen/gas los - Suzuki Swift Shogun 2006

Koolmees 3768319

Net ingestapt
Hoi!

Sinds een half jaar bezit ik een Swiftje uit 2006 met al best wat kilometertjes op de teller, maar toch een erg fijne bak!
Nu heb ik al sinds enkele maanden last van een gek geluid zodra ik het gas loslaat zo rond de 2500-3000 toeren. Als ik weer gas geef, gaat het geluid weg. Evenals ik ontkoppel.

Het geluid lijkt vanuit linksvoor/midden te komen. Ik dacht eerst aan de versnellingsbak, echter is deze i.v.m. een ander euveltje al vervangen door een gereviseerde bak. Dit geluid was toen ook al aanwezig, al is dit in de loop van de tijd meer geworden. Een defecte wiellager zou ook nog kunnen, al is het gek dat het geluid niet constant is en weggaat zodra ik weer gas geef/ontkoppel.

Heeft iemand enig idee waar ik aan zou kunnen denken? Alvast bedankt voor de reacties! Bijgevoegd een fragmentje: [video]https://www.youtube.com/shorts/mniHl2o8D5I?feature=share[/video]

Lijkt me een lager tussen de motor en de bak, dus iets bij de koppeling.
Bij mijn Kever heb ik een vergelijkbaar iets in de vierde versnelling en daarbij is het vermoedelijk een versnellingsbaklager.

Klinkt als iets in of bij de versnellingsbak.
Lagers van bak zelf of differentieel/aandrijfassen
Zou wel eens het typische nogal eens voorkomende probleem van Suzuki bakken kunnen zijn....
Google op Suzuki bak gierende geluiden.

Niet om vervelend te zijn, die revisie, is dat zo goedkoop mogelijk gebeurt?
Door een beunhaas, of een serieus bedrijf?
Hoe veel kilometer is dat ongeveer geleden?

Ik vind het klinken als het druklager van de koppeling. Dat zou nog een relatief makkelijke reparatie zijn, maar als de versnellingsbak er af is geweest om te reviseren, ga ik er eigenlijk van uit dat de hele koppelingset ook vervangen is. Als het helemaal open ligt, zijn dat de kosten ook niet meer, en zal ieder fatsoenlijk bedrijf adviseren om die mee te pakken. Daarom ook de vraag hoe het precies gebeurd is.

Geluid uit de versnellingsbak zou helemaal niet moeten kunnen na een revisie, maar ook dan, hoe is het precies afgesproken? Een revisie zou ook kunnen betekenen dat ze 1 (kapot) lager vervangen hebben.

Nissan GTR R34 zei:
Niet om vervelend te zijn, die revisie, is dat zo goedkoop mogelijk gebeurt?
Door een beunhaas, of een serieus bedrijf?
Hoe veel kilometer is dat ongeveer geleden?

Ik vind het klinken als het druklager van de koppeling. Dat zou nog een relatief makkelijke reparatie zijn, maar als de versnellingsbak er af is geweest om te reviseren, ga ik er eigenlijk van uit dat de hele koppelingset ook vervangen is. Als het helemaal open ligt, zijn dat de kosten ook niet meer, en zal ieder fatsoenlijk bedrijf adviseren om die mee te pakken. Daarom ook de vraag hoe het precies gebeurd is.

Geluid uit de versnellingsbak zou helemaal niet moeten kunnen na een revisie, maar ook dan, hoe is het precies afgesproken? Een revisie zou ook kunnen betekenen dat ze 1 (kapot) lager vervangen hebben.

Ik ben bang dat dit inderdaad zo goedkoop mogelijk is gebeurd.

De versnellingsbak is ongeveer 7000 km geleden vervangen, maar niet zozeer vanwege dit geluid, wat toen nog minimaal was.

Ze hebben echter de bak zelf niet gereviseerd, maar vervangen door een andere gereviseerde bak. Echter heb ik na de revisie geen extreme verandering in het geluid gemerkt, dit is echt met een licht stijgende lijn ontstaan, dus heb ik het probleem nooit bij de versnellingsbak neergelegd, maar dus mogelijk bij een wiellager, of iets met de aandrijving. Ik hou het geluid voor nu in de gaten, en leg snel maar eens het probleem bij de garage neer.

Als de koppeling toen niet is vervangen, kan het heel goed zijn dat je druklager het er al een tijd moeilijk mee heeft.

Wiellager is makkelijk te controleren, zoek een lege weg, en slinger in grote lijnen over die weg heen. Dan ga je ze om en om belasten, als je dan aan 1 kant meer geluid hoort, is een van de wiellagers slecht. Dat geluid kan nog wel eens bedrieglijk zijn, van welke kant het precies komt. Maar een monteur moet het dan zo kunnen zien.
Homokineten/aandrijfassen maken ook nog wel eens geluid, maar dat is meestal knakken, en dan ook vooral in een scherpe bocht.
En dan ben je eigenlijk al bij de bak aangekomen.

Wiellagers en aandrijfassen zijn in ieder geval ook niet moeilijk te controleren voor een monteur. Dat hoeft niet veel tijd en geld te kosten.

Nissan GTR R34 zei:
Als de koppeling toen niet is vervangen, kan het heel goed zijn dat je druklager het er al een tijd moeilijk mee heeft.

Wiellager is makkelijk te controleren, zoek een lege weg, en slinger in grote lijnen over die weg heen. Dan ga je ze om en om belasten, als je dan aan 1 kant meer geluid hoort, is een van de wiellagers slecht.

Zeker waar. Dan zou het geluid inderdaad in de bochten anders moeten zijn, en dit heeft in dit geval geen invloed er op.

Balen dat het dus waarschijnlijk weer aan de bak ligt. De koppelingsplaat is overigens destijds wel meegenomen met de revisie. Vrij frappant dat de druklager er dan niet in is meegenomen, of minstens is overwogen. Dit gaat dus helaas weer wat centjes kosten ben ik bang.

Koppeling word eigenlijk altijd vervangen als set, koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Als die dus vervangen zijn, zal het dat waarschijnlijk niet zijn.

Niet dat dat echt goed nieuws is, want dat zou betekenen dat het toch hoogstwaarschijnlijk in de bak zit.

Ik weet niet hoe veel last je er echt van hebt, want een lager in de bak die wat geluid maakt kan nog heel lang goed gaan. Wel een risico natuurlijk, het kan ook ineens over zijn.

De bak van de Swift van mijn vrouw is ook vervangen door een ruilbak omdat hij uit z'n 5 schoot. Desalniettemin vind ik die bak alsnog wel meer geluid maken dan die van mijn Fiesta bijvoorbeeld. Blijkbaar is dat een producteigenschap. Jammer dat de koppelingsset niet is meegenomen, had waarschijnlijk maar 100 euro extra gekost.

Edit: filmpje beluisterd en dat klinkt inderdaad niet goed. Heb je garantie op die ruilbak? Ik zou er persoonlijk mee teruggaan naar het bedrijf dat hem eronder heeft gezet.

Terug
Bovenaan