Gezocht zuinige dieselauto!

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Voor mijn werk zoek ik een diesel auto, mijn budget is € 4000,-. Het moet een diesel auto zijn, liefst handgeschakeld en vooral zuinig!

Ik wil zo min mogelijk MRB betalen. 3/5 deurs maakt niet uit, het liefst een vlakke laadvloer in de kofferbak. Overige eisen liefst alles vanaf 2009 (i.v.m. komende mileuzones), ik reis door heel Nederland, van Amsterdam tot Zeeland en Duitse grenzen.

Het liefst een auto die wat minder toeren maakt bij 100/120 km/h. Wegenbelasting niet meer dan 340 per kwartaal

Auto mag een beetje pit hebben, maar zuinigheid is belangrijker. Geen Polo, Seat 1.2 TDI aub.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Claudia 5009502 zei:
Wegenbelasting niet meer dan 305 per maand.

Ik neem aan dat dat per kwartaal is?

ps als je nog goedkoper wilt rijden: neem een LPG auto :)

Maar LPG is toch soort gas? Wordt dat niet duurder? En diesel kunt je toch veel meer aan KM's halen?

Inderdaad een goeie! Wat gaat de LPG prijs doen nu gas zo duur wordt?
Hangt dat aan elkaar samen of is het "een ander soort gas" en komt het elders vandaan?
Want dan zou de timing om nu op gas te gaan rijden inderdaad niet zo handig zijn.

https://www.autowereld.nl/renault/twingo/1-5-dci-collection-142-000km-1e-eigen-airco-enz-34735029/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642

Zoiets dus...

Claudia 5009502 zei:
Claudia 5009502 zei:
Wegenbelasting niet meer dan 305 per maand.

Ik neem aan dat dat per kwartaal is?

ps als je nog goedkoper wilt rijden: neem een LPG auto :)

Maar LPG is toch soort gas? Wordt dat niet duurder? En diesel kunt je toch veel meer aan KM's halen?

LPG is vloeibaar gas, een mix van propaan en butaan; dat is dus iets heel anders dan aardgas.
Klopt dat je met diesel meer km's maakt maar de wegenbelasting van een diesel is veel hoger, en de literprijs is van LPG veel lager.
Bij een goedkope pomp betaal je nu voor diesel iets van €1,53 dat is bij 1 op 22 zeg maar 6,9 cent de km.
Bij diezelfde pomp betaal je nu voor LPG iets van €0,75 en dat is bij 1 op 13,5 zeg maar 5,6 cent de km
LPG scheelt dus in dit voorbeeld 1,3 cent de km; rij je veel dan tikt dat flink aan; rij je 4 jaar 25.000 km/jr dan scheelt je dat €1300,-
Ook de wegenbelasting is zo €500/jaar lager.
Totale besparing na 100.000 km:/ 4 jaar = €3.300.......
Bovendien weet je dan zeker dat je alle steden in kan :)
Enige nadeel: je moet vaker tanken.

Bedenk wel: in jouw prijsklasse zul je bij zowel diesel en LPG oudere auto's vinden met hogere km-standen; reken dus op een grotere kans op reparaties en duurder onderhoud.

hogere km-stand (en dus goedkoper) maar wel met 6 maanden garantie

lagere km-stand en iets jonger maar dus wel weer iets duurder

In beide gevallen minder dan €100 wegenbelasting per 3 maanden !

, dan denk ik wel even test rijden in de Chevrolet spark of die wel genoeg pit heeft. De clio 1.5 dci is wellicht nog een alternatief voor de Twingo, maar de Twingo is er wel in extra zuinige uitvoering.

Verder zit de 1. 5 dci in de Dacia sandero en in de Nissan micra

Fiat Punto (EVO) 1.3 jtd
Het is een zuinige 4 cilinder en rijdt prima, helemaal als je deze naar de chiptuner brengt.
De Alfa MiTo heeft dezelfde techniek, is mooier maar iets minder praktisch en iets duurder.

spoiler alert zei:
Fiat Punto (EVO) 1.3 jtd
Het is een zuinige 4 cilinder en rijdt prima, helemaal als je deze naar de chiptuner brengt.
De Alfa MiTo heeft dezelfde techniek, is mooier maar iets minder praktisch en iets duurder.

Jammer alleen dat deze motor de onhebbelijke gewoonte heeft van een spontaan brekende distributieriem....

spoiler alert zei:
Fiat Punto (EVO) 1.3 jtd

Jammer alleen dat deze motor de onhebbelijke gewoonte heeft van een spontaan brekende distributieriem....

ja ik zal ook voor de 1.6 jtd gaan, alleen is die in NL alleen op papier geleverd in de Punto evo en in update van de grande. Maar heb wel een mito gevonden met de 1.6jtd https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/mito/1-6-jtdm-sport-2009-airco-bose-edition-35588023/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Buitenbeentje: Kia Rio

https://www.autoweek.nl/occasions/kia/rio/51675585/1-1-crdi-plus-pack-camera-cruise-controle-navi/

Opties als cruise control en airco lijken mij wel een must bij zoveel reizen.

LPG kan ook, maar keuze lijkt mij dan bij Dacia/Renault te liggen.. Zo'n Chevrolet Spark is meer voor regionale afstanden, vind ik.

Durashift zei:
Buitenbeentje: Kia Rio

https://www.autoweek.nl/occasions/kia/rio/51675585/1-1-crdi-plus-pack-camera-cruise-controle-navi/

Opties als cruise control en airco lijken mij wel een must bij zoveel reizen.

LPG kan ook, maar keuze lijkt mij dan bij Dacia/Renault te liggen.. Zo'n Chevrolet Spark is meer voor regionale afstanden, vind ik.

Denk als een vag 3 pitter niet de bedoeling is, een rio 3 pitter ook niks is. Andere motorisering valt buiten het budget https://www.gaspedaal.nl/kia/rio/diesel?cmin=1200&srt=df-a

dan een i20 een beter idee https://www.autowereld.nl/hyundai/i20/1-4-crdi-i-motion-1e-eigenaar-aantoonbaar-23199120/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

https://www.autowereld.nl/hyundai/i20/1-4-crdi-5-drs-airco-34649565/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Maar blijf de mito 1.6 jtd het mooiste vinden.

Het is geen gewoonte, maar komt wel eens voor bij modellen van 2010-2012 (Punto EVO).
De 2e generatie (vanaf 2012, Punto zonder EVO), kom ik het niet tegen.

Een LPG is risicovoller, ja er zijn fans die nooit problemen hebben, maar het blijft een brandstof waar de auto niet voor is ontworpen waarbij je tegen problemen aan kunt lopen waar niemand een oplossing voor heeft.
Ik heb in ieder geval meerdere LPG's gereden in de jaren 90 (eenvoudigere motoren), allemaal met problemen zoals herhaaldelijk backfire, afslaande motor, niet op benzine kunnen rijden, vermogensverlies etc.
En tankstations met LPG worden steeds zeldzamer.

spoiler alert zei:
Het is geen gewoonte, maar komt wel eens voor bij modellen van 2010-2012 (Punto EVO).
De 2e generatie (vanaf 2012, Punto zonder EVO), kom ik het niet tegen.

Een LPG is risicovoller, ja er zijn fans die nooit problemen hebben, maar het blijft een brandstof waar de auto niet voor is ontworpen waarbij je tegen problemen aan kunt lopen waar niemand een oplossing voor heeft.
Ik heb in ieder geval meerdere LPG's gereden in de jaren 90 (eenvoudigere motoren), allemaal met problemen zoals herhaaldelijk backfire, afslaande motor, niet op benzine kunnen rijden, vermogensverlies etc.
En tankstations met LPG worden steeds zeldzamer.

Van mijn 18 auto's tot dusver 6 met LPG en samen goed voor ongeveer 850.000 km, nooit enig probleem gehad. Je moet dan ook een auto nemen die er geschikt voor is (Renault 1.6, VAG 1.6 8V, PSA 1.8 16V, Mitsubishi) of nog beter, die af-fabriek LPG heeft (Dacia, Renault, Opel).
En ik zie in NL nog heel veel LPG-stations; daar waar ik ook steeds meer milieu-zones zie waar diesels steeds minder welkom zijn en worden.

^^^ LPG tankstations, zeker in stad en regio, zijn zeker wel verminderd. Maar, als het op de trajecten in je buurt de komende jaren nog wel voorhanden is, is het zeker kansrijk volgens mij.

Van mijn 18 auto's tot dusver 6 met LPG en samen goed voor ongeveer 850.000 km, nooit enig probleem gehad. Je moet dan ook een auto nemen die er geschikt voor is (Renault 1.6, VAG 1.6 8V, PSA 1.8 16V, Mitsubishi) of nog beter, die af-fabriek LPG heeft (Dacia, Renault, Opel).
En ik zie in NL nog heel veel LPG-stations; daar waar ik ook steeds meer milieu-zones zie waar diesels steeds minder welkom zijn en worden.
Dat zal wel, maar volgens ANWB geldt zelfs voor de af-fabriek installaties: "En onze ervaring is ook wel dat auto's op LPG duurder zijn in het onderhoud en gevoeliger voor storingen. ".
Mijn VAG lpg auto (1.6 ) was kampioen backfire: 1x per maand klapte de boel weer kapot. Standaard duct-tape in de auto. Toen de auto 4 jaar oud was (110000 km), liep de auto op 3 cilinders, ANWB zei toen: de motor is op, als ik u was, zou ik deze zeker niet overnemen na de lease.

De ANWB is zeer kritisch op LPG auto's, vooral 2e hands, want de kans is groot dat de auto weg wordt gedaan ivm LPG problemen, kleppen niet meer te stellen enz...
Het kan allemaal prima in orde zijn, maar LPG is niet zomaar een rooskleurig alternatief voor iemand die vraagt om diesel en waarschijnlijk geen zin heeft in een academische onderzoek G3 installaties. En gezien het budget van 4000 euro, is er ook niet veel buffer voor tegenvallers.

Terug
Bovenaan