Gezocht: een milieubewuste stationwagon voor een (nu nog) autoloos gezinnetje. Een Toyota Auris TS?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie ons met jullie ideën en ervaringen kunnen helpen. Wij zijn op zoek naar een stationwagen (wat extra ruimte is de komende jaren fijn met 2 kleintjes in huis), en we willen graag een milieubewuste auto. We zien alleen door de bomen het bos niet meer, en hebben moeite met een knoop doorhakken. We hebben een budget van max 15k en hebben nu het volgende lijstje:

Toyota Auris Touring Sports Hybrid -> met stip op 1, maar is dat terecht? Vooral het verbruik duwt ons deze kant op. We hebben een proefrit gemaakt en het voelt ook gewoon als een fijne auto.
Ford Focus Wagon
Skoda Octavia Combi
Skoda Fabia Combi
Opel Astra sports tourer
Peugot 308
Seat Ibiza ST
Seat Leon ST

Zien we nu geschikte alternatieven over het hoofd? Moet bekennen dat we verbruik toch wel als eerste filter inzetten, en daarmee komen we toch al heel snel op de Toyota uit. Is dat terecht?

Ben natuurlijk ook gewoon benieuwd naar jullie ervaringen zijn met de Auris TS :)

En waarom is verbruik zo belangrijk?
Jullie hebben nu geen auto dus een idee van aantal kilometers per jaar?
Aangezien daadwerkelijk verbruik bij niet zoveel kilometers niet zo heel boeiend is als je naar totale kosten kijkt.

Vanwege nieuw woon-werk verkeer verwacht ik zo'n 10k-15k per jaar aan kilometers maar echt goed inschatten kan ik het niet. Het verbruik is niet alleen vanwege kosten belangrijk voor ons, maar ook gewoon vanwege het milieu. Hebben we best een (iets) hogere aanschafprijs voor over.

de toyota auris is een ideale zuinige auto. kost niet veel in wegenbelasting/verzekering/verbruik.
en zeker is de station wel ruim. voor een hybride.

de auris word langzaam nu vervangen door de nieuwe corolla
duss prijzen zullen een beetje zakken.

Op het feit na dat een auto nooit goed is voor het milieu, is de Auris iets minder slecht en zuinig.
Maar milieu is leuk maar kijk vooral ook of je er goed in zit, want hoe goed een auto voor het milieu ook is, als je zoveel geld uitgeeft moet een goede zithouding ook meetellen.

Vergeet ook de 3e generatie (vanaf 2010) Prius niet! Nóg zuiniger dan de Auris en op de achterbank veel ruimer ook. Qua kofferbak is de Auris TS ruimer maar die van de Prius slokt ook veel op. We hebben zelf 3 kleintjes (8, 6 & 3 jaar oud) en dat gaat allemaal prima. Met 15k komt ook de Prius Plugin in beeld, als je thuis of op het werkt kunt bijladen rij je echt goedkoop en ecologisch verantwoord!

Voorbeeldje: dit is echt een supervolle uitvoering met leder, full-map navigatie, LED koplampen en ik dacht adaptive cruise control. Verder zit zo'n beetje elke denkbare optie er op én is de Prius ook een hele veilige auto.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybride Executive Xenon Leder Navi
€ 15.840,00
https://link.marktplaats.nl/m1368192858

Jeroen 4556829 zei:
Maar ook gewoon vanwege het milieu.

Ja en dan komen we ergens in een lastige discussie.....zijn accu's goed voor het milieu. ;) Is het belangrijk dat de auto ecologisch is gefabriceerd, heeft deze een lange reis gehad met de nodige uitstoot om hier te komen? En als het milieu belangrijk is, waarom dan toch een auto aanschaffen? 10.000 km per jaar aan woon-werk is prima op de fiets te doen al dan niet met een trapondersteuning en als jonge man en vrouw moet dat zeker nu, prima lukken toch?
Je bespaart enorm veel geld en het milieu is er bij gebaat dat jij een deel van de energie die je nodig hebt voor jouw verplaatsing zelf opwekt. Daarbij kunnen we nog een discussie hebben over het feit dat een grotere auto zwaarder is, dat die daardoor ook meer energie nodig heeft om die massa voort te bewegen. De hybride is efficienter, dat zeker, maar is het 1 op 1 af te strepen voor een beter milieu? :D

Niet dat ik je ergens vanaf wil houden overigens, maar verbruik op absolute nr. 1 zetten is i.m.o. niet direct de juiste manier voor het uitzoeken van een auto. Duurzaamheid is ook een belangrijk iets, al heb ik er geen twijfel over dat de Auris tot ver over de 500.000 km mee kan, maar lang doorrijden in hetzelfde voertuig bespaart CO2 om een nieuwe te maken.

Ik zou persoonlijk de Prius 3 ook niet afstrepen, ook een fijne auto, goed gebouwd, veel van verkocht en een stuk goedkoper, het verbruik is ook nog eens heel aantrekkelijk. Kijk of je een plug-in variant kunt kopen, dan kun je nog een zeer groot deel van je kilometers elektrisch afleggen. De accu's van nu zijn erg goed is wel gebleken uit de afgelopen jaren. Er zijn veel dingen die ze om zeep kunnen helpen waarvan warmte er met name 1 is. Maar dat speelt meer in de Leaf regionen.

Hoe dan ook, met je huidige budget van 15.000 euro ga je het niet echt ver schoppen op de markt van de full-EV, maar als je kans ziet om dat nog 3 a 4 jaar uit te stellen gaan de eerste Hyundai Kona's en Kia e-Niro's uit de lease terugkomen en dat is echt wel een goede bruikbare elektrische auto. Dan kun je de hele brandstofmotor mooi overslaan.....
Maar verder is de Toyota prima....beetje saai maar goed....

Nico GTR zei:
Jeroen 4556829 zei:

Ja en dan komen we ergens in een lastige discussie.....zijn accu's goed voor het milieu. ;)

Toyota wil al zijn hybride-accu's terug: https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mobiliteit/3834/toyota-wil-al-zijn-hybride-accus-terug

In 2015 werd al 91% van de hybride-accu's ingezameld voor recycling/hergebruik...

Jazzik zei:
Nico GTR zei:
Jeroen 4556829 zei:

Ja en dan komen we ergens in een lastige discussie.....zijn accu's goed voor het milieu. ;)

Toyota wil al zijn hybride-accu's terug: https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mobiliteit/3834/toyota-wil-al-zijn-hybride-accus-terug

In 2015 werd al 91% van de hybride-accu's ingezameld voor recycling/hergebruik...

Het is alleen jammer dat Toyota daar niet meer het grootste aandeel in heeft. Gelukkig dan weer dat de accu's van een Tesla zo goed zijn.

Wat is overigens de applicatie geworden van die accu's want die dingen uit elkaar halen is zo mogelijk nog erger voor het milieu dan ze maken.

Een Auris Hybride is een prima auto.
Kijk maar naar de reviews op Autoweek of occasiontest bij ANWB.
1:19 is haalbaar, zie verbruikers monitor van Autoweek. Ook bij veel stadkilometers.
Ook altijd een automaat.
Betrouwbaarheid en lage kosten onderhoud.
Je hoeft niet te stekkeren om zuinig te rijden.

Er zijn ook nadelen: geen aanhanger, dus niet op vakantie met vouwwagen of caravan. Dat wordt huren of tent met dakkoffer.
Gewicht: duurder in de wegenbelasting t.o.v. een focus station of de 1.2T Auris bijvoorbeeld.
2e hands vrij duur (hybride, betrouwbaarheid maakt populair).
Er zijn wat eigenaren die klagen over trillingen, iets om in de gaten te houden tijdens de proefrit.

Een plug-in hybride kan ook, maar die gaan een stuk duurder worden in de MRB. Volkswagen heeft ook een aantal plug-ins. En de Mitsubishi Outlander PHEV, maar die rijdt 1:12 als de accu leeg is.

Ik vind de Auris TS een fijne auto, voor het jaartje dat ik hem heb... maar ik kan niet wachten, tot ik hem de deur uit kan doen...
Ja, hij is zuinig (mits je rustig rijd, als je wilt doorrijden, is hij niet zo zuinig meer).
Maar, hij is alleen ruim in de kofferbak, als ik de stoelen instel voor mijzelf en m'n vriendin (zijn beide rond de 1m90) dan kan er niemand meer achterin zitten; daarom ruilen we nu ook de auto in: Maxi-Cosi kan niet op de achterbank, dan zit m'n vriendin letterlijk klem, tegen het dashboard...
Ook de CVT van de hybrid is (vind ik) om te huilen; zodra je de snelweg op gaat, zit je met een soort gillende keukenmeid voor je in de auto... wat een bak herrie... maar zodra je eenmaal op snelheid bent, dan is hij (gelukkig) wel weer stil, tot je iemand wil inhalen die langzamer rijd en je even gas moet geven.
Wat voor mij echter het grootste breekpunt is, om Toyota de rug toe te keren, is de infotainment: radio is zwaar verouderd, navigatie is wel geupdate, maar is te traag om goed te werken (liet me in een soort lus, van 150km rijden, naar Zwitserland, waarvan Toyota zegt, dat het klopt...)
En er is geen mogelijkheid tot Mirrorlink, Android Auto of Apple Carplay... dat laatste wil Toyota komend jaar wel gaan ondersteunen, op nieuwe auto's...

Al met al: Ik zal de Auris nooit meer aanraden... na een jaartje rijden.

Hybride van Toyota is zeker zuinig, ook in praktijk. Ik rij zelf een Prius III (met dezelfde aandrijflijn ) en ben daar zeer content mee. Ik rij ongeveer 1 op 20. Als je rustig rijdt is het een hele fijne comfortabele reisauto. Wil je hard optrekken, snel door de bochten etc. dan kun je beter iets anders kiezen, maar ik vermoed aan jouw omschrijving dat jij niet zo'n type automobilist bent. Prius III kan je overwegen, maar de bagageruimte is - hoewel niet heel weinig in liter - wel wat beperkt, met name in de hoogte..

In tegenstelling tot de Prius mag je met de Auris wel wat trekken, max 345 kilo. Is natuurlijk bijna niets, maar een klein karretje voor de vakantie zou kunnen.

Dat gillen van de CVT hoor ik vaak als commentaar en hij gaat ook hoog in de toeren als je snel wil optrekken. Pas je je rijstijl aan en rij je wat defensiever dan is het gewoon een hele fijne rustige auto. Geloof me, de momenten dat het door het overige verkeer noodzakelijk is om heel hard op te trekken zijn te verwaarlozen. Zoals iedere auto zal ook een hybride niet zo zuinig zijn als je er mee gaat scheuren, maar ook dan nog altijd zuiniger dan een conventionele verbrandingsmotor.
Ik denk dat Danny de Groot niet de auto heeft uitgezocht die bij zijn rijstijl past en vervolgens niet bereid is zijn rijgedrag iets aan te passen aan het karakter van de auto. Dat kan je de auto niet aanrekenen.

Dat het infotainmentsysteem van Toyota niet on parr is met dat van de concurrentie klopt zeker. Dat vind ik ook onbegrijpelijk.

Kalm an zei:
Hybride van Toyota is zeker zuinig, ook in praktijk. Ik rij zelf een Prius III (met dezelfde aandrijflijn ) en ben daar zeer content mee. Ik rij ongeveer 1 op 20. Als je rustig rijdt is het een hele fijne comfortabele reisauto. Wil je hard optrekken, snel door de bochten etc. dan kun je beter iets anders kiezen, maar ik vermoed aan jouw omschrijving dat jij niet zo'n type automobilist bent. Prius III kan je overwegen, maar de bagageruimte is - hoewel niet heel weinig in liter - wel wat beperkt, met name in de hoogte..

In tegenstelling tot de Prius mag je met de Auris wel wat trekken, max 345 kilo. Is natuurlijk bijna niets, maar een klein karretje voor de vakantie zou kunnen.

Wat ik ideaal vind aan de kofferbak van de Prius is dat 'ie compleet vlak is en zonder tildrempel, perfect voor kinderwagens. Ook is de auto vrij breed dus heb je echt een flinke lap oppervlakte tot je beschikking. Allicht is de Auris zijnde een station beter bedeeld in de kofferruimte maar de stuiptrekking van kinderen=station is imho niet altijd compleet juist, zeker gezien de beperkte ruimte op de achterbank van de Auris; liever dat m'n bagage wat knusjes vervoerd moet worden dan m'n kinderen.

@zadelsnuiver
Je hebt wel een punt dat je niet altijd een station nodig hebt met kinderen. Het hangt er natuurlijk wel helemaal af van hoeveel spullen je mee moet nemen. Ik ging altijd op kampeervakantie met vier personen. In een station met dakkoffer lukte dat prima, in mijn Prius zou dat niet gaan denk ik (alhoewel het ook lukte in een Octavia Hatchback, maar die had een enorme kofferruimte).
De binnenruimte in de Prius is natuurlijk heerlijk, een stuk ruimer dan de Auris. Dat is met name fijn als je oudere (grotere) kinderen hebt of er drie op de achterbank kwijt moet.
Ik had laatst een Auris Hybride mee als leenauto. Vond mijn Prius toch fijner al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet helemaal kan benoemen waarom dat is, want de auto reed prima. Waarschijnlijk toch de beleving van ruimte in de Prius of misschien toch domweg gewenning.

de toyota auris is een ideale zuinige auto. kost niet veel in wegenbelasting/verzekering/verbruik.

Door de accu's is de Auris Hybrid zwaarder dan zijn concurrenten, MRB en verzekering zullen dus wel een stukje duurder zijn.

Een Prius 3 heb ik ook nog overwogen, maar de Auris vind ik echt niks. Heb er meerdere keren eentje als huurauto gehad, wat een ramp. En dat lag niet aan de aandrijflijn (nooit de hybride variant gereden gek genoeg), maar het dashboard en dat multimedia systeem. Met touchscreen knopjes, een warrig menu en een onleesbaar scherm. Idioot! Daarnaast is een Prius ook best ruim; een brede kofferbak (lijkt me makkelijk voor bijv. een kinderwagen) en grote vakken onder de bodem voor allerlei zooi.

Kan en wil je stekkeren? Dan kan je ook kijken naar een Prius plugin (die heeft alleen die vakken in de vloer van de bagageruimte niet) of iets als een Opel Ampera of Chevrolet Volt (vrij goedkoop te verkrijgen nu).

Door de accu's is de Auris Hybrid zwaarder dan zijn concurrenten, MRB en verzekering zullen dus wel een stukje duurder zijn.

Dat valt nogal mee. Verzekering is net zo duur. MRB ongeveer €100 meer per jaar.

Geen enkele auto is natuurlijk milieubewust , een hybride is zeer milieu belastend om te produceren door de dubbele aandrijving en de extra accu's. Toch vind ik een Toyota Auris een goede keus, kijk wel of de auto ruim genoeg is, het is niet de ruimste auto in het C segment. De auto staat goed bekend.

Overigens zijn de verbruiks voordelen bij 10.000 tot 15.000 km per jaar gering. Het kan dus zeker geen kwaad om bijvoorbeeld een proefrit te maken met een Peugeot 308 SW met efficiente 1.2 Pure Tech motor. Voordeel is dat ze relatief goedkoop zijn om te kopen, en het verschil in verbruikte liters benzine per jaar is niet heel groot.

En als je weinig lange afstanden rijdt kijk dan ook naar volledig elektrisch zoals de Renault Fluence, Nissan Leaf of de kleinere Renault Zoe.

Wow, bedankt voor de vele reacties! Straks even uitgebreid alles teruglezen en reageren :)

Zadelsnuiver zei:
Vergeet ook de 3e generatie (vanaf 2010) Prius niet! Nóg zuiniger dan de Auris en op de achterbank veel ruimer ook. Qua kofferbak is de Auris TS ruimer maar die van de Prius slokt ook veel op. We hebben zelf 3 kleintjes (8, 6 & 3 jaar oud) en dat gaat allemaal prima. Met 15k komt ook de Prius Plugin in beeld, als je thuis of op het werkt kunt bijladen rij je echt goedkoop en ecologisch verantwoord!

Voorbeeldje: dit is echt een supervolle uitvoering met leder, full-map navigatie, LED koplampen en ik dacht adaptive cruise control. Verder zit zo'n beetje elke denkbare optie er op én is de Prius ook een hele veilige auto.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybride Executive Xenon Leder Navi
€ 15.840,00
https://link.marktplaats.nl/m1368192858

Bedankt voor de tip Zadelsnuiver. Zou heel graag een plugin willen, maar we hebben geen eigen parkeerplaats en voor de deur is het vaak druk. We maken ons vooral zorgen dat het minder zuinig is dan bijvoorbeeld de Auris als je niet elke dag kunt opladen. Heb je daar ervaring mee? Ik verwacht 1 keer per week 50km heen en weer te rijden en de rest vooral korte stukjes van max 10k naar familie enzo (plus vakanties e.d.). Ik begreep dat oplaadpalen voor plugin's ipv volledig electrisch ook niet meer zo makkelijk geplaatst worden?

Nico GTR zei:
Jeroen 4556829 zei:

...
Niet dat ik je ergens vanaf wil houden overigens, maar verbruik op absolute nr. 1 zetten is i.m.o. niet direct de juiste manier voor het uitzoeken van een auto. Duurzaamheid is ook een belangrijk iets, al heb ik er geen twijfel over dat de Auris tot ver over de 500.000 km mee kan, maar lang doorrijden in hetzelfde voertuig bespaart CO2 om een nieuwe te maken.

Ik zou persoonlijk de Prius 3 ook niet afstrepen, ook een fijne auto, goed gebouwd, veel van verkocht en een stuk goedkoper, het verbruik is ook nog eens heel aantrekkelijk. Kijk of je een plug-in variant kunt kopen, dan kun je nog een zeer groot deel van je kilometers elektrisch afleggen. De accu's van nu zijn erg goed is wel gebleken uit de afgelopen jaren. ....

Als we zonder teveel problemen de 500k met de auto halen dan kan ie heel lang mee bij ons ;)
Ik zal de Prius 3 nog eens bekijken, zag hem bij meer reacties terugkomen. Had hem al een beetje weggestreept vanwege de laadruimte, maar misschien was ik daarmee te snel.

spoiler alert zei:
Een Auris Hybride is een prima auto.
Kijk maar naar de reviews op Autoweek of occasiontest bij ANWB.
1:19 is haalbaar, zie verbruikers monitor van Autoweek. Ook bij veel stadkilometers.
Ook altijd een automaat.
Betrouwbaarheid en lage kosten onderhoud.
Je hoeft niet te stekkeren om zuinig te rijden.

Er zijn ook nadelen: geen aanhanger, dus niet op vakantie met vouwwagen of caravan. Dat wordt huren of tent met dakkoffer.
Gewicht: duurder in de wegenbelasting t.o.v. een focus station of de 1.2T Auris bijvoorbeeld.
2e hands vrij duur (hybride, betrouwbaarheid maakt populair).
Er zijn wat eigenaren die klagen over trillingen, iets om in de gaten te houden tijdens de proefrit.

Een plug-in hybride kan ook, maar die gaan een stuk duurder worden in de MRB. Volkswagen heeft ook een aantal plug-ins. En de Mitsubishi Outlander PHEV, maar die rijdt 1:12 als de accu leeg is.

Goed om te horen. Een aanhanger hoeft voor ons niet, het gewicht is jammer maar overzichtelijk. De hoge 2e hands prijs baart me wel zorgen, zie ik niet een voordeling alternatief over het hoofd? Maar ja, als ze 3e hands ook nog goed verkopen is de aanschafprijs misschien te overzien. We zullen letten op trillingen, dank voor de tip!

Kalm an zei:

Mijn rijstijl heb je goed ingeschat :D

Danny de Groot zei:
Ik vind de Auris TS een fijne auto, voor het jaartje dat ik hem heb... maar ik kan niet wachten, tot ik hem de deur uit kan doen...
Ja, hij is zuinig (mits je rustig rijd, als je wilt doorrijden, is hij niet zo zuinig meer).
Maar, hij is alleen ruim in de kofferbak, als ik de stoelen instel voor mijzelf en m'n vriendin (zijn beide rond de 1m90) dan kan er niemand meer achterin zitten; daarom ruilen we nu ook de auto in: Maxi-Cosi kan niet op de achterbank, dan zit m'n vriendin letterlijk klem, tegen het dashboard...
Ook de CVT van de hybrid is (vind ik) om te huilen; zodra je de snelweg op gaat, zit je met een soort gillende keukenmeid voor je in de auto... wat een bak herrie... maar zodra je eenmaal op snelheid bent, dan is hij (gelukkig) wel weer stil, tot je iemand wil inhalen die langzamer rijd en je even gas moet geven.
Wat voor mij echter het grootste breekpunt is, om Toyota de rug toe te keren, is de infotainment: radio is zwaar verouderd, navigatie is wel geupdate, maar is te traag om goed te werken (liet me in een soort lus, van 150km rijden, naar Zwitserland, waarvan Toyota zegt, dat het klopt...)
En er is geen mogelijkheid tot Mirrorlink, Android Auto of Apple Carplay... dat laatste wil Toyota komend jaar wel gaan ondersteunen, op nieuwe auto's...

Al met al: Ik zal de Auris nooit meer aanraden... na een jaartje rijden.

Bedankt Danny. Dat 'gillen' als je de snelweg op gaat hebben we gemerkt maar vonden we geen probleem. Duurt maar even, en zo hard was het ook weer niet. De ruimte achterin gaan we nu toch ook nog even kritisch bekijken, dat hebben we nog niet gedaan. De infotainment is wel raar, komen daar nooit updates van ofzo? Maar goed, dat zou voor mij niet een doorslaggevende factor zijn.

We maken ons vooral zorgen dat het minder zuinig is dan bijvoorbeeld de Auris als je niet elke dag kunt opladen.

Daar hoef je je geen zorgen over te maken, een Prius is iets zuiniger dan een Auris. De vorm (die menigeen erg lelijk vindt) zorgt voor een hele lage CW-waarde, dus je hebt weinig luchtweerstand en dat maakt de auto heel zuinig. De plugin laadt ook op met afremmen, net als een gewone Prius.
Mocht je wel kunnen laden lijkt me een plugin met jullie gebruik ideaal. Veel ritjes kun je dan volledig elektrisch doen. Het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte wordt gereguleerd door de gemeente, dat is dus in iedere plaats anders. je zou bij je gemeente kunnen informeren wat er mogelijk is.

Wij hadden 2 jaar lang een Auris TS als leaseauto, dat is ons uitstekend bevallen. De infotainment is wat achterhaald en de geluidskwailteit van de stereo is belabberd, daarentegen zat de Auris bomvol features die veel andere autos niet standaard hebben (wij reden een Lease Plus of Pro als ik me niet vergis): stoelverwarming, climate control, panoramadak, high beam assist, automatisch inparkeren, rearview camera, bleutooth handsfree bellen, en natuurlijk een automaat. We reden veel snelweg (40.000km per jaar) en nog gemiddeld 5,8l/100km.

Die cvt leer je vanzelf normaal mee om te gaan, mijn truuk was om de 'toerenteller' zo tussen de 'o' en 'w' van 'power' te laten oplopen, dan had je meer dan prima acceleratie snelweg op zónder teveel gekrijs. Het staat er een beetje raar, maar als je gaat proefrijden zul je zien wat ik bedoel ;). In de bebouwde kom en op kruissnelheid is het een heerlijke aandrijflijn en ook met 150 km/u met volle bepakking Frankrijk ontvluchten was geen probleem!

Wij zijn niet groot, 1.80 en 1.72, dus voor ons en kinderen van 4 en 6 meer dan voldoende ruimte. Nu rijden we al 2 jaar in een Jazz hybrid en een niet-keuzevrije leaseauto die ik niet eens in mijn lijstje zet (Duits merk). Over 2 jaar mag ik de leaseauto inleveren en mobiliteitsbudget opstrijken, dan koop ik direct weer een Auris TS van na de facelift (die is net wat verfijnder hier en daar).

Kortom: een absolute aanrader waar je jaren en jaren probleemloos mee zult rijden, zeker in vergelijk met de rest van je lijstje (zonder direct te zeggen dat die van prutskwaliteit zijn). Even investeren, dan 10 jaar tegen acceptabele kosten zorgeloos rijden.

Jeroen 4556829 zei:
Bedankt voor de tip Zadelsnuiver. Zou heel graag een plugin willen, maar we hebben geen eigen parkeerplaats en voor de deur is het vaak druk. We maken ons vooral zorgen dat het minder zuinig is dan bijvoorbeeld de Auris als je niet elke dag kunt opladen. Heb je daar ervaring mee? Ik verwacht 1 keer per week 50km heen en weer te rijden en de rest vooral korte stukjes van max 10k naar familie enzo (plus vakanties e.d.). Ik begreep dat oplaadpalen voor plugin's ipv volledig electrisch ook niet meer zo makkelijk geplaatst worden?

De Prius Plugin is zelfs zonder te laden zuiniger dan de gewone Prius. Dankzij de veel grotere accucapaciteit kun je langer en sneller op de zelf gegereneerde elektriciteit rijden, bij een gewone Prius is dit beperkt tot zo'n 2-3 km en tot 75 km/h.

Ik was zelf ook even nieuwsgierig naar de voorwaarden om een laadpaal in de buurt aan te vragen. Ik zie dat veel gemeenten hier een range van minimaal 50 kilometer als voorwaarde stellen. Daar komt die Prius III PHEV helaas niet aan.

Kalm an zei:
We maken ons vooral zorgen dat het minder zuinig is dan bijvoorbeeld de Auris als je niet elke dag kunt opladen.

Daar hoef je je geen zorgen over te maken, een Prius is iets zuiniger dan een Auris. De vorm (die menigeen erg lelijk vindt) zorgt voor een hele lage CW-waarde, dus je hebt weinig luchtweerstand en dat maakt de auto heel zuinig. De plugin laadt ook op met afremmen, net als een gewone Prius.
Mocht je wel kunnen laden lijkt me een plugin met jullie gebruik ideaal. Veel ritjes kun je dan volledig elektrisch doen. Het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte wordt gereguleerd door de gemeente, dat is dus in iedere plaats anders. je zou bij je gemeente kunnen informeren wat er mogelijk is.

Helaas: `"Uw elektrische of hybride auto heeft een actieradius van ten minste 50 kilometer óf 9kWh accucapaciteit." maar als ie zonder oplaadpunt thuis ook zuinig is dan toch nog genoeg aanleiding om hem beter te bekijken....

Jazzy Cool zei:
Wij hadden 2 jaar lang een Auris TS als leaseauto, dat is ons uitstekend bevallen. De infotainment is wat achterhaald en de geluidskwailteit van de stereo is belabberd, daarentegen zat de Auris bomvol features die veel andere autos niet standaard hebben (wij reden een Lease Plus of Pro als ik me niet vergis): stoelverwarming, climate control, panoramadak, high beam assist, automatisch inparkeren, rearview camera, bleutooth handsfree bellen, en natuurlijk een automaat. We reden veel snelweg (40.000km per jaar) en nog gemiddeld 5,8l/100km.

Die cvt leer je vanzelf normaal mee om te gaan, mijn truuk was om de 'toerenteller' zo tussen de 'o' en 'w' van 'power' te laten oplopen, dan had je meer dan prima acceleratie snelweg op zónder teveel gekrijs. Het staat er een beetje raar, maar als je gaat proefrijden zul je zien wat ik bedoel ;). In de bebouwde kom en op kruissnelheid is het een heerlijke aandrijflijn en ook met 150 km/u met volle bepakking Frankrijk ontvluchten was geen probleem!

Wij zijn niet groot, 1.80 en 1.72, dus voor ons en kinderen van 4 en 6 meer dan voldoende ruimte. Nu rijden we al 2 jaar in een Jazz hybrid en een niet-keuzevrije leaseauto die ik niet eens in mijn lijstje zet (Duits merk). Over 2 jaar mag ik de leaseauto inleveren en mobiliteitsbudget opstrijken, dan koop ik direct weer een Auris TS van na de facelift (die is net wat verfijnder hier en daar).

Kortom: een absolute aanrader waar je jaren en jaren probleemloos mee zult rijden, zeker in vergelijk met de rest van je lijstje (zonder direct te zeggen dat die van prutskwaliteit zijn). Even investeren, dan 10 jaar tegen acceptabele kosten zorgeloos rijden.

Bedankt voor het delen! Klinkt veelbelovend :)

Kalm an zei:
Dat gillen van de CVT hoor ik vaak als commentaar en hij gaat ook hoog in de toeren als je snel wil optrekken. Pas je je rijstijl aan en rij je wat defensiever dan is het gewoon een hele fijne rustige auto. Geloof me, de momenten dat het door het overige verkeer noodzakelijk is om heel hard op te trekken zijn te verwaarlozen. Zoals iedere auto zal ook een hybride niet zo zuinig zijn als je er mee gaat scheuren, maar ook dan nog altijd zuiniger dan een conventionele verbrandingsmotor.
Ik denk dat Danny de Groot niet de auto heeft uitgezocht die bij zijn rijstijl past en vervolgens niet bereid is zijn rijgedrag iets aan te passen aan het karakter van de auto. Dat kan je de auto niet aanrekenen.

Dat het infotainmentsysteem van Toyota niet on parr is met dat van de concurrentie klopt zeker. Dat vind ik ook onbegrijpelijk.

Het klopt inderdaad wat je zegt, dat ik niet de auto heb uitgezocht die bij mijn rijstijl past. Ik probeer me overigens wel hierop aan te passen (ik rijd zelden op de linker-/middenbaan op de snelweg en mijn laatste bekeuring is ook alweer van 2017... en dat was een parkeerbon).
Ik mocht van de leasemaatschappij mijn polo eerder inruilen, omdat m'n vriendin zwanger werd en dit was de eerste station die binnen m'n budget beschikbaar was (en ook nog 14% bijtelling heeft), omdat ik een grotere auto nodig had.
Ik had met deze auto dus ook geen proefrit o.i.d. gemaakt, maar heb meteen "ja!" geroepen.
Het leasecontract voor deze auto was overigens maar een jaar, dus binnenkort komt de volgende al (nu voor 5 jaar), waarmee ik wel een proefrit heb gemaakt... dit keer vol-electrisch.

Verder on topic: Het is mijn persoonlijke mening, dat ik de Auris niet zou kiezen. Toyota als merk is uiteraard gewoon een goeie auto (worden er überhaupt nog slechte auto's gemaakt, tegenwoordig?)
Dus kort gezegd: Jullie hebben gelijk, deze auto past niet bij mij en mijn rijstijl! :)

Danny de Groot zei:
Dus kort gezegd: Jullie hebben gelijk, deze auto past niet bij mij en mijn rijstijl!

Haha, het is ook geen waardeoordeel hoor, mensen verschillen gewoon. Ik adviseer iedereen die een Toyota Hybride overweegt om eerst grondig te gaan proefrijden. Veel mensen kunnen prima leven met het speciale karakter van de aandrijving, anderen nooit. Ik vind dit wel een interessant gegeven. Ik denk zelf dat het geluid van een auto die optrekt, daardoor klimt in de toeren gaat en terugvalt na opschakelen, zo in ons brein zit verankerd dat het lastig is om aan iets anders te wennen. Het zijn de geluiden die een jongetje maakt die met een speelgoedauto speelt. ....vrooom....vrooom..vrooom.

Als je dit forum mag geloven, dan vliegen bij TSI motoren je de tandwielen om de oren en gilt een hybride auto het uit alsof de tandarts met zwaar materieel in hoofd aan het boren is.

In de praktijk gaat het nergens over: rij eens met zo'n ding.
Bij handgeschakelde auto's gebeurt er niets als je het gas indrukt: het is dan terugschakelen, of planken, of wachten tot de turbo iets gaat doen.
Mijn eerste ervaring met een auris was: he dit rijdt veel logischer, hoe dieper ik het gas indruk, hoe hoger de toeren en versnelling.
Als je op de handgeschakelde manier gaat rijden (optrekken=plank gas), dan krijg je veel toeren maar ook veel versnelling.
Het is te vergelijken met het geluid van een motor met normale versnellingsbak waarbij je 2 versnellingen terugschakelt.
Zo werkt het met een automaat: je krijgt waar je om vraagt.

Terug
Bovenaan