Gezocht: auto met zo hoog mogelijke zit/stoel

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een (tweedehands) auto zowel voor bestuurder als bijrijder een zo hoog mogelijke stoel. Ik doel op de afstand van stoel tot vloer. Dit omdat wij lang zijn en rugproblemen hebben.
Omdat we helaas geen gigantisch budget hebben (6 a 7000 max) zoeken we een wat ouder model, niet ouder dan 2003/2004. Verder niet te groot, maar ook geen koektrommeltje, zou fijn zijn als er in ieder geval een klein kofferbakje bij zit.
Ik zocht zelf in de suv hoek, maar andere tips zijn ook welkom.

Bestaat de perfecte auto voor ons, of kunnen we beter de trein nemen :p?

Alvast bedankt.

R W xxx zei:
Wat heb je nu en waarom is dat precies een probleem? Verder zijn de eisen/wensen wel heel algemeen en is 'goed zitten' heel erg persoonlijk. Misschien dat een stoel op maat al uitkomst biedt maar dat heeft geen zin in een auto die verder ook niet voldoet.

Omdat je andere topic al weer geruimd is....

Ja die had ik per ongeluk op de verkeerde plek neergezet. We hebben de afgelopen tijd van alles gereden. Maar hebben nu alleen een oude kever en een oude MB camper. Voorheen voor het werk kleine auto's gereden zoals Opel Agila en Karl, maar heb liever net 1 stapje groter. We zoeken een auto voor dagelijks gebruik. Hoe de stoel zit is verder niet van groot belang. Maar op een lage stoel zitten zorgt voor mij snel voor kramp in mn benen vanuit mn rug. Vandaar de vraag naar een zo hoog mogelijke stoel. Verder heb ik zoals gezegd weinig eisen, afgezien van de prijs.

Een SUV heeft vaak een hoge vloer, dat kan je dus vergeten. Je kan beter kijken naar MPV's of kleine ludospaces. Kangoo, Tourneo Courier, Yaris Verso.
Check ook hoe de instap is: bij de eerste Opel Zafira was de vloer wel laag maar moest je over een hoge dorpel stappen. Dat kan lastig zijn als je juist de auto fekoze hebt voor die lage vloer icm hoge zit.

Is een Astra J met AGR stoel geen optie? In een Insignia zitten die stoelen echt perfect, ze zijn ook gecertificeerd door het Duitse instituut voor gezonde ruggen.
Bijvoorbeeld deze

Ik zou kikken naar een mercedes a of b klasse. Maar kijk ook eens naar een zitting die kantelbaar is en lekker lang. Dan worden je bovenbenen goed ondersteund.

Het is denk ik toch een kwestie van uit proberen.

Behoorlijk recht op zit je bijvoorbeeld in bestelwagens/ Ludospaces als de Peugeot Partner en vrijwel identieke Citroën Berlingo.

Of een MPV zoals een Renault Scenic 3 vanaf 2009 of de Ford C Max.

Of kijk naar de kleinere Hyundai IX20, Kia Venga of Renault Modus. Ik denk dat deze drie auto's het beste aan de wensen voldoen.

Vaak zitten in duurdere uitvoeringen betere stoelen die in hoogte verstelbaar zijn,
of soms verschillende instellingen hebben van de lendensteun.

In onze T-roc zit je veel hoger t.o.v. de bodem dan in mijn A4

Ik zou gewoon naar een grote occasion aanbieder gaan en wat proberen.
Hoogzitter met sportstoelen misschien.

Arjee zei:
Ik zou kikken naar een mercedes a of b klasse. Maar kijk ook eens naar een zitting die kantelbaar is en lekker lang. Dan worden je bovenbenen goed ondersteund.
Bij een A klasse is de vloer juist heel hoog waardoor je met je benen recht vooruit zit. Dat is niet de wens van TS lees ik.

Barri zei:
Arjee zei:
Bij een A klasse is de vloer juist heel hoog waardoor je met je benen recht vooruit zit. Dat is niet de wens van TS lees ik.

Helemaal correct, dat was ook mijn eerste gedachte.

Het ligt ook een beetje hoe de pedalen staan ten opzichte van de stoel. Ik heb nog nooit zo rot in een auto gezeten als in een X3. Inderdaad een kwestie van uit proberen.

Hoge zit:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-807-2-0-st-7-pers-aut-clima-pdc-cruise-elek-schuifd-benzine-rood-96e9f001-aaa1-4516-97ad-20ccfea31c5f?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=-1754684163&cldtsrc=listPage&searchId=-1754684163

Ik sluit me aan bij ak2 een mpv uit het b-segment als mitsubishi colt, subaru trezia/ verso s, honda jazz

Of een mpv uit het C-segment Kia carens van 3e generatie rij je relatief nieuw voor een zacht prijsje.

Van de b-segmenters heeft de Venga de hoogste zitpositie. Daarna volgt Toyota Verso S en de Jazz. Deze Nissan is niet geheel mijn type auto, maar in de hoogte en lengte misschien zeker iets om te overwegen. Zelfs het uitzwaaien vd deur is het grootst dan welke auto dan ook. De Toyota is ongeveer 6/7cm lager dan de rest. Ik zit zelf ook in zo’n positie, en rijd reeds jaren een Crossover naar tevredenheid.

Veel succes en zitplezier.

Mercedes-Benz A-klasse van de eerste generatie is ook een MPV met hoge zit en betaalbaar in aanschaf. Betrouwbaarheid durf ik niet zo te zeggen.

haarr zei:
Hoge instaphoogte wil niet zeggen dat de afstand vloer - bovenkant zitting ook relatief hoog is.

Klopt geldt alleen bij een normale vloerhoogte, dus voor de meeste auto's. Niet voor auto's met een hoge vloer zoals de genoemde A-klasse, elektrische auto's met accu's in de vloer, auto's die extra veel bodemvrijheid hebben etc.

haarr zei:
Volt zei:
Hier heb je een lijst met instaphoogte 68+ cm, nieuwprijs tot 26000, leeftijd 2005-2015:

lijst instaphoogte 68+ cm

lijst instaphoogte 65+ cm

lijst instaphoogte 62+ cm

Hoge instaphoogte wil niet zeggen dat de afstand vloer - bovenkant zitting ook relatief hoog is.
In hoogte verstelbare stoelen kunnen helpen mits er voldoende hoofdruimte over blijft.
En het wel ook niet zeggen dat het prettig zit. Het instappen is misschien makkelijker maar de zitpositie kan nog steeds slecht zijn.

Een eerste generatie Yaris bijvoorbeeld. Niet heel hoog, maar een gemakkelijke instap en best wat hoogte tussen de vloer en de zitting. Zoiets stapt makkelijk in en zit rechtop. De A klasse had ik eerder al genoemd, die kan wel hoog zijn maar zit door de hoge vloer totaal anders.

Probeer voor de aardigheid eens een Suzuki Celerio. Daarin zit je aardig hoog. Zie je er in eerste instantie niet van af, maar een verrassend goede zit. Moet je niet enorm lang zijn, want de stoel schuift niet erg ver naar achteren. Rijdt prima en enorm zuinig. Ik heb vorig jaar voor mijn vader van 90 een Celerio gekocht. De enige ritjes die hij ermee maakt (mede door de Covid situatie) zijn in eigen dorp van huis naar de supermarkt. Ongeveer anderhalve kilometer. De motor wordt niet eens goed warm. Vorige week heb ik de Suzuki voor hem afgetankt en de auto had een verbruik van 1:22.
Wil je een wat oudere, ruimere auto, kijk dan eens naar een Opel Meriva van de eerste generatie. Zit je echt hoog op een prima stoel.

Ik berij momenteel een Mitsubishi Space Star (2002) en die heeft behoorlijk hoge stoelen en ook hoofdruimte.
Stoelen zelf zijn echter niet van echt goeie kwaliteit, maar het kan voldoende zijn.

Je kunt ook een metaalbewerker vragen om een stukje tussen het stoelframe te lassen. Zoveel mogelijk dat je net niet met je hoofd tegen het dak komt.

De laatste auto die ik had vóór ik mijn huidige kocht, was een Mazda Xedos 6. Beeldschone auto, maar óók de laagste die ik ooit had. Totdat ik aan mijn knie geopereerd werd, en ik mijn neef moest optrommelen om mij vanuit het ziekenhuis naar huis te brengen in zijn VW-busje; Het was voor mij onmogelijk om nog in mijn Xedos te stappen. Laat staan om erin te rijden. Al vóór de operatie was eruit klimmen trouwens ook al een opgave.
Dus zochten mijn partner & ik een occasion met hoge instap: bijvoorbeeld een Toyota RAV4. Of een Honda HRV of CRV. De Hyundai Tucson was ook een kandidaat. Nadeel: al die auto's waren óf te groot, óf (nog) te duur, óf allebei.

Toen zag ik al fietsend bij toeval, min of meer bij mij om de hoek, een auto staan die ik nog nooit eerder had gezien en die precies leek wat we zochten: het bleek een Suzuki SX4 te zijn. Nog nooit van SX4 gehoord, dus ook nog nooit op mijn netvlies geweest. De auto was zeer compact (slechts iets meer dan 4 meter lang), hoog (1.60 meter), beetje apart en ook stoer uiterlijk, Japans, dus betrouwbaar. En zónder zo'n joekel van een reservewiel op de achterkant. Partner was ook meteen gecharmeerd van die auto.

Bij naspeuring op Internet bleek die auto ook nog eens precies binnen ons budget te passen (7000 euro). Bij onze Mazda-garage bleek er heel toevallig eentje te koop te staan, voor 13 mille. Veel te duur voor ons, maar we zijn erheen gegaan om er eens omheen te lopen en erin te gaan zitten. Wat een ruimte! Wat een instap-comfort! Een paar weken later vonden we een mooi exemplaar bij een Fiat-dealer te Badhoevedorp. Een SX4 in de 'Shogun'-uitvoering, uit 2007, met 90.000 km op de teller. Proefrit gemaakt, meteen gekocht. We rijden er nu al bijna zes jaar in. Hartstikke zuinig, nog nooit een probleem gehad, afgezien van een accu, een paar banden en wat ruitenwisser-bladen die wegens slijtage aan vervanging toe waren. Ik ben inmiddels twee heup-operaties verder en de SX4 blijkt een ideale auto te zijn voor een type als ik met een wat moeilijk onderstel. Ook in de stad is ie ideaal, vanwege zijn compacte maten; je propt hem overal tussen. En ondanks die compactheid, is het ruimte-gevoel binnenin geweldig.

Kortom: een Suzuki SX4 met een hoge zit en een heerlijk instap-comfort lijkt me geknipt voor u. ANWB én Wegenwacht zijn wild-enthousiast over de kwaliteit van deze "zeer miskende en ondergewaardeerde" auto. De wagen is tot 2014 geproduceerd. Momenteel als occasion te koop voor bedragen die variëren van 6000 tot 11000 euro. Veelal met lage kilometerstanden. En nog goed voor járen rijplezier, ze gaan gewoon nooit stuk! Je kan hem ook als four wheel-drive krijgen.

Advies: koop een zwarte, die kleur staat hem het best. En kies voor een wat luxere uitvoering. Met dak-rails, dat maakt hem nét wat stoerder.

De Suzuki SX4 en technisch identieke Fiat Sedici zijn inderdaad hele goede opties. Ik vind het erg leuke auto's.

Technisch zijn het gewoon hele goede auto's, maak ook een proefrit of het comfort goed genoeg is.

Ik heb wel eens meegereden in een SX4, de vering is vrij stevig, en Suzuki monteert vrij goedkoop ogende plastics.

De vraag is wel of Autozoeker na 2 maanden zijn/haar auto inmiddels gevonden heeft.

Terug
Bovenaan