De laatste auto die ik had vóór ik mijn huidige kocht, was een Mazda Xedos 6. Beeldschone auto, maar óók de laagste die ik ooit had. Totdat ik aan mijn knie geopereerd werd, en ik mijn neef moest optrommelen om mij vanuit het ziekenhuis naar huis te brengen in zijn VW-busje; Het was voor mij onmogelijk om nog in mijn Xedos te stappen. Laat staan om erin te rijden. Al vóór de operatie was eruit klimmen trouwens ook al een opgave.
Dus zochten mijn partner & ik een occasion met hoge instap: bijvoorbeeld een Toyota RAV4. Of een Honda HRV of CRV. De Hyundai Tucson was ook een kandidaat. Nadeel: al die auto's waren óf te groot, óf (nog) te duur, óf allebei.
Toen zag ik al fietsend bij toeval, min of meer bij mij om de hoek, een auto staan die ik nog nooit eerder had gezien en die precies leek wat we zochten: het bleek een Suzuki SX4 te zijn. Nog nooit van SX4 gehoord, dus ook nog nooit op mijn netvlies geweest. De auto was zeer compact (slechts iets meer dan 4 meter lang), hoog (1.60 meter), beetje apart en ook stoer uiterlijk, Japans, dus betrouwbaar. En zónder zo'n joekel van een reservewiel op de achterkant. Partner was ook meteen gecharmeerd van die auto.
Bij naspeuring op Internet bleek die auto ook nog eens precies binnen ons budget te passen (7000 euro). Bij onze Mazda-garage bleek er heel toevallig eentje te koop te staan, voor 13 mille. Veel te duur voor ons, maar we zijn erheen gegaan om er eens omheen te lopen en erin te gaan zitten. Wat een ruimte! Wat een instap-comfort! Een paar weken later vonden we een mooi exemplaar bij een Fiat-dealer te Badhoevedorp. Een SX4 in de 'Shogun'-uitvoering, uit 2007, met 90.000 km op de teller. Proefrit gemaakt, meteen gekocht. We rijden er nu al bijna zes jaar in. Hartstikke zuinig, nog nooit een probleem gehad, afgezien van een accu, een paar banden en wat ruitenwisser-bladen die wegens slijtage aan vervanging toe waren. Ik ben inmiddels twee heup-operaties verder en de SX4 blijkt een ideale auto te zijn voor een type als ik met een wat moeilijk onderstel. Ook in de stad is ie ideaal, vanwege zijn compacte maten; je propt hem overal tussen. En ondanks die compactheid, is het ruimte-gevoel binnenin geweldig.
Kortom: een Suzuki SX4 met een hoge zit en een heerlijk instap-comfort lijkt me geknipt voor u. ANWB én Wegenwacht zijn wild-enthousiast over de kwaliteit van deze "zeer miskende en ondergewaardeerde" auto. De wagen is tot 2014 geproduceerd. Momenteel als occasion te koop voor bedragen die variëren van 6000 tot 11000 euro. Veelal met lage kilometerstanden. En nog goed voor járen rijplezier, ze gaan gewoon nooit stuk! Je kan hem ook als four wheel-drive krijgen.
Advies: koop een zwarte, die kleur staat hem het best. En kies voor een wat luxere uitvoering. Met dak-rails, dat maakt hem nét wat stoerder.