Gezocht: 2e hands plugin hybride max 20k

Gerard 4059608

Startmotor
We hebben het zo lang mogelijk gerekt, maar ondertussen past ons gezinnetje ècht niet meer fatsoenlijk in de Skoda Citigo..

We rijden 15k/jr en willen het liefst nu een plugin hybride. We kunnen helaas niet aan huis laden, daardoor lijkt helemaal elektrisch ons nu niet realistisch en handig, ook icm een budget van max. 20k€.

In het verleden gekeken naar een Toyota Auris (sw) maar helaas is deze te laag, ik stoot er mijn hoofd in, of ik zit zowat op de bodem.. op papier leek deze perfect voor ons. Op de een of andere manier heb ik dit probleem niet in de piepkleine citigo.

We hebben nu in overweging:
Een oudere (ong. 2015) Audi A3 Sportback.
Een VW golf van vergelijkbare leeftijd.
Of iets vergelijkbaars? Hoe dan ook zouden we voor bv. vakantie dan een dakkoffer nodig hebben.

Het valt me bv op dat je iets dergelijks beneden de 15k€ vraagprijs hebt, dan is er wel 150k km mee gereden maar dat zou toch moeten kunnen tegenwoordig? Of verkijk ik me hier op?

Of toch gelijk groter/nieuwer/duurder en bv. een Skoda Octavia (maar niet de superb) kopen?

Graag jullie advies! In het bijzonder als je de A3 phev hebt/had. Veel dank alvast.

Als thuis laden niet mogelijk is, dan lijkt me een hybride zonder stekker een betere optie. Het laden van een PHEV neemt nogal wat tijd in beslag, aangezien de meeste PHEV's geen snellaad functie hebben. Laden aan een openbare laadpaal zal zeker 3 uur in beslag nemen, in geval van laden van 20 tot 80%. En dan kun je 35 tot 50 km elektrisch rijden in de praktijk.

Zelf heb ik een Octavia PHEV, maar ik kan dan ook thuis voor de deur laden. Zou dat niet mogelijk zijn, dan had ik de PHEV niet aangeschaft.

Een Kia e-Niro of een Hyundai Kona passen prima binnen je budget en lijkt mij een stuk verstandiger dan een phev. Wil je dat niet, dan zijn ze er ook als hybride.
Een Auris is wel al een oude auto, je hebt binnen je budget ook al de opvolger een Corolla.

Voor €15k heb je wel een auto die aan je wensen voldoet lijkt mij, mits je de PHEV laat varen. Dat zou ik ook niet doen wanneer je zelf niet kan laden. Ben wel benieuwd waarom jullie dat graag willen.
Voor 15k km/jaar zou ik gaan voor een zuinige benzine, mhev of eventueel EV, dat laatste kan wel voor max 20k. Niro of Kona zijn dan goede ideeën, mits dat ruim genoeg is voor jullie gezin. Maar komende vanaf een Citigo zal dat snel het geval zijn :)

Een PHEV als je niet thuis kunt laden lijkt mij ook niet handig! Een elektrische, als er genoeg openbare laadmogelijkheden zijn, of een vol hybride auto klinkt dan logischer. Bijvoorbeeld een Kia e-Niro of Toyota C-HR hybride.

We rijden 15k/jr en willen het liefst nu een plugin hybride. We kunnen helaas niet aan huis laden, daardoor lijkt helemaal elektrisch ons nu niet realistisch en handig, ook icm een budget van max. 20k€.

We hebben nu in overweging:
Een oudere (ong. 2015) Audi A3 Sportback.
Een VW golf van vergelijkbare leeftijd.
Of iets vergelijkbaars? Hoe dan ook zouden we voor bv. vakantie dan een dakkoffer nodig hebben.

Het valt me bv op dat je iets dergelijks beneden de 15k€ vraagprijs hebt, dan is er wel 150k km mee gereden maar dat zou toch moeten kunnen tegenwoordig? Of verkijk ik me hier op?
Ja! Je kunt een complexe PHEV met kwetsbare accu en automaat niet vergelijken met een klassieke 'eenvoudige' benzineauto met handbak!

Laatst bewerkt:
Een complexe plug in hybride lijkt mij niet handig als je thuis niet kunt laden, en de vraag is of de kleine batterij en hele dure automaat ( bij VW en Audi) nog in goede staat.

Ik zou gewoon een zuinige benzine of gewone hybride kiezen in deze prijsklasse. En als het elektrisch moet zijn kijk dan eens naar de Citroën E C4, de elektrisch Kia Niro of elektrische Hyundai Kona.

Alleen prius 3e generatie is de plug-inn interessanter dan de stekkerloze hybride, dit is de enige plug-inn vs hybride die ook zuiniger is bij niet stekkeren

Wauw, dank jullie wel voor zoveel reacties! Wel stof tot nadenken, we zitten er dus flink naast..

We willen wel heel graag tenminste deels elektrisch rijden, maar misschien kan het ook wel volledig icm snelladen aan een paal. Ik heb begrepen dat EVs onderhoudsvriendelijker zijn dan verbrandingsmotoren. Er zijn onlangs 2 laadpalen bijgekomen in de wijk dus dat zou ook moeten schelen.

Een paar maanden geleden hebben we eens in een 2e hands MG 5 gezeten, maar dat viel ons erg tegen. Vrouw werd nb als bestuurder wagenziek en het ding corrigeerde stevig en vaak onnodig. Het was ons niet zo duidelijk wie nu de bestuurder was. O ja, en de achterruit was piepklein!

Enfin, we gaan aan de slag met de hier genoemde auto's! En dan kom ik hier weer terug, nogmaals erg bedankt.

Terug
Bovenaan