Gezinswagen rond de 25k

Wie van de drie

• Totaal aantal stemmers
    18
  • Opiniepeiling gesloten .

spoiler alert

Wegverkenner
We zoeken een nieuwe 4-wieler.
Geschikt voor pubers achterin.
Na wat proefritjes zijn we uitgekomen op 3 kandidaten.
Zie peiling.
Eisen: moet gewoon lekker sturen (zoals onze fiesta nu).
Redelijk zuinig en vlot.
Ruim achterin. Geschikt voor 3 personen het liefst.
Compleet in de uitrusting (o.a. ACC).
Betrouwbaarheid.
Fijn in stadsverkeer

Afgevallen zijn:
- Corolla
- VAG producten
- BMW
- Volvo
- etc

Dus wat zijn de plussen en minnen van de 3?
Daarnaast vraag: in NL kopen of import DLD bij de merkdealer?

De Focus is denieuwste van de 3, maar wel een segment kleiner geen idee hoe het met de ruimte achterin zit.
De Mondeo vind ik zelf een beetje lomp ogen, maar wel ruim van binnen.
De 6 is 4 jaar op de markt als jij hem wilt en nog steeds een tijdloos mooie auto en ze zijn erg betrouwbaar.
Jammer dat Vag producten afvallen, de Superb is een erg ruime auto.

Epica zei:
De Focus is denieuwste van de 3, maar wel een segment kleiner geen idee hoe het met de ruimte achterin zit.
De Mondeo vind ik zelf een beetje lomp ogen, maar wel ruim van binnen.
De 6 is 4 jaar op de markt als jij hem wilt en nog steeds een tijdloos mooie auto en ze zijn erg betrouwbaar.
Jammer dat Vag producten afvallen, de Superb is een erg ruime auto.
De nieuwe focus is qua binnenruimte achterin gelijkwaardig t.o.v. de Mondeo. Plus amper een tunnel. Er kan dus ook redelijk een 3e achterin mee.

VAG valt af vanwege het rijgedrag, de TSI vind ik echt minder rijden dan de ecoboost. Rauwige motor, sturen, het is het net niet. Bovendien heb ik niet zo'n goede ervaring met VAG producten en zijn de auto's heel erg saai: koekblik-op-wielen-met-vouw-in-deur design is niet aan mij besteedt.

De proefrit in de Mazda 6 moet nog gaan plaatsvinden. Handgeschakeld want de automaat van Mazda vind ik niks (cx5, cx30 geprobeerd).

Snap niet wat er mis is met de automaat, hij is prima, nee het is geen sportautomaat, maar dasr zijn hey de auto's ook niey voor. Maar de handbakken zijn prima.

Ik heb inmiddels mijn tweede Mazda 6 Sportbreak en kan hem je van harte aanbevelen. Hele fijne en betrouwbare auto. 1:16 is prima haalbaar en het voelt ondanks het formaat toch lichtvoetig aan.
De 145pk vond ik prima. Heb nu de 165pk en merk weinig verschil. Heb nu eentje van de laatste facelift en die is ook 100kg zwaarder inmiddels.

De Focus is écht een fraai model. Interieur is ook goed. En natuurlijk rijdt ie als de beste!!
Een Mondeo is ook echt een fijne auto. Ze schrijven nieuw veel harder af maar dat heeft dan weer voordelen als je gebruikt koopt.
De Focus is wel een stuk moderner, het ontwerp van de Mondeo is volgens mij al uit 2012?

De Mazda6 is ook een heel fijne auto, rijdt als een Ford :) Mooi afgewerkt ook! Maar let wel op met roest. Mazda's zijn voor Europa af-fabriek niet heel goed behandeld. Voor Zweden worden ze, zodra ze in de haven aankomen, extra behandeld. Voor NL niet....

De Ford Focus is heel modern en veel nieuwer dan de andere twee auto's, en zou mijn keus zijn. De Ford Mondeo en Mazda 6 vind ik mooi, maar zijn al lang op de markt en 3 jaar ouder. De Focus is ruim van binnen maar kleiner van buiten, en zal denk ik beter handelbaar zijn in het stadsverkeer.

De Focus is als ST-Line inderdaad een mooie auto. Toch is het model wat mij betreft in de basis minder geslaagd dan de Mazda. Het interieur vind ik ook niet bijzonder, vrij veel harde materialen en zeker niet zo mooi als in een Mazda. Maar oordeel vooral zelf.
De 6 kwam in 2012 op de markt maar kreeg regelmatig updates om de auto modern te houden. In de huidige vorm kan hij het nog prima opnemen tegen veel nieuwere modellen als de Talisman, 508, Passat etc.

De eerste bouwjaren waren af fabriek spaarzaam beschermd tegen roest. Desondanks was er geen sprake van echte roestproblemen. Plaatwerk en afdichtingen zijn veel beter als van de oudere modellen. Vanaf modeljaar 2015 worden ze als ze van de boot komen in Antwerpen voorzien van een behandeling van o.a. de holle ruimten. Zou ik me niet meer druk om maken. Ik heb ook gewoon weer eentje gekocht.

Wat betreft roestpreventie scoort juist de nieuwe Focus heel slecht. Zweeds onderzoek liet zien dat deze en andere Fords slecht beschermd zijn tegen roest.
deze 9 moderne auto's roesten het snelst

Overigens heb ik ook serieus gekeken naar een Focus van het nieuwe model. Ik vond hem heel fijn rijden alleen de stoelen vielen me wat tegen, zeker voor een Duitse auto.
De auto heeft echter nog wel de nodige kinderziektes met name op het gebied van bouwkwaliteit.
Voordeel van de Mazda vind ik dat het model helemaal doorontwikkeld is.

Ben wel benieuwd naar die kinderziekten van de nieuwste Focus.
Het verhaal over roest in het linkje zal nog wel over de Focus III gaan. En zelfs zo'n auto kan je makkelijk 15 jaar rijden zonder je om roest druk te maken.

Ik zou een Honda Accord Tourer kunnen noemen, maar met 3 kids achterin, wellicht een Mazda 6 vanaf 2012. Hun beide voorgangers zijn in de kofferbak wel wat ruimer. En rijden beiden nog steeds uitmuntend. Kun je geld mee besparen, door een ouder model te kiezen..

Ja, besparen met een ouder model kan zeker. Ik had het geld ook in de zak te houden door mijn 2012 te blijven rijden ipv een 2018 Signature te kopen. Toch wordt je met die nieuwere wel weer een stuk meer verwend.

Onderzoek m.b.t. roestbescherming ging wel om de nieuwste Focus. Zou hem er niet om laten staan maar beter als de Mazda is het zeker niet op dat vlak.
rosttest Focus 2018

Ford blijft z'n reputatie wel waarmaken als het op matige roestprotectie aankomt. Maar ik denk dat dat vooral in de hele koude gebieden een probleem vormt, waar kwistiger met zout wordt gestrooid. Elektrische gremlins zijn wel echt vervelend... :(

Gelukkig schijnt onze Yaris helemaal niet te roesten, Toyota wordt niet eens genoemd voor wat betreft roest...
a057.gif

Bij betrouwbaarheid dan weer wel: https://www.ad.nl/auto/wat-is-de-betrouwbaarste-auto~a35a9650/
a040.gif

Jazzik zei:
Gelukkig schijnt onze Yaris helemaal niet te roesten, Toyota wordt niet eens genoemd voor wat betreft roest...
a057.gif

Bij betrouwbaarheid dan weer wel: https://www.ad.nl/auto/wat-is-de-betrouwbaarste-auto~a35a9650/
a040.gif
Zo, kan je toch je Toyota weer effe pluggen!:)(y)

Helaas doet Toyota het ook niet beter hoor....
Yaris rosttest

Gebrekkige roestpreventie is eenvoudig en relatief goedkoop te verbeteren. Dat liever als gevoelige techniek met dure reparaties tot gevolg.
Skyactiv-G benzinemotoren zijn niet stuk te krijgen. Uitgerekte kettingen, overmatig olieverbruik of kapotte turbo's zijn niet aan de orde. Ford 1.0 Ecoboost is over het algemeen ook prima overigens.

Kristian zei:
Ja, besparen met een ouder model kan zeker. Ik had het geld ook in de zak te houden door mijn 2012 te blijven rijden ipv een 2018 Signature te kopen. Toch wordt je met die nieuwere wel weer een stuk meer verwend.
Wat is zie is ca 10000€ verschil tussen nieuw en 2 jaar oud.
En ca 10000€ verschil tussen 2 jaar en 8 jaar oud.
Qua kosten per jaar, doe mij dan maar een auto van 2 jaar oud. En inderdaad, die 10000€ had ook 0,01% rente kunnen vangen....

Kristian zei:

Onderzoek m.b.t. roestbescherming ging wel om de nieuwste Focus. Zou hem er niet om laten staan maar beter als de Mazda is het zeker niet op dat vlak.
rosttest Focus 2018

Naar mijn weten heeft de Honda Accord vanaf 2003 geen roestprobleem, en het nieuwere model vanaf 2008 ook niet? Was bij de Mazda 6 toch wel een dingetje.

Maargoed, we hebben het nu over nieuwere auto's van 25.000.

Mondeo viel af.

Keuze ging tussen Focus 2019 en Mazda 6 2017/2016.
Qua verbruik en MRB: gelijke score
Looks: Mazda 6 (minder plastic fantastic, meer executive )
Betrouwbaarheid: Mazda 6 (nieuwe focus scoort slecht in carwow reliability test! )
Features: Focus (ACC, Android auto , scherm, b&o etc etc).
Ruimte: Focus (geen tunnel, ruimte achterin voor de pubers)
Handelbaarheid/praktisch: Focus
Afschrijving: ????
Rijervaring: vergelijkbaar

De keuze is geworden: een splinternieuwe Focus Active Antraciet station met b&o , comfort- winter- park- styling- en techpakket.
6000€ korting want op 31-01 op kenteken gezet.
5 jaar garantie, dus over 4 jaar en 9 maanden staat-ie weer te koop.
Als ik deze deal niet was tegengekomen, dan was het de Mazda geworden. De 2019 modellen Focus hebben last van kinderziektes, een nieuwe (zonder kinderziektes?) met 6k korting en 5 jaar garantie kon ik niet laten gaan.

R J G Ruiters zei:
Proficiat met de nagelnieuwe bolide.
Welk torretje ligt er onder de kap?
De kleinste: 125pk torretje. Snel zat in Nederland.

Er is mij wel wat opgevallen over de torretjes: De prijs van een Focus ex belastingen met de 150pk 1.5 motor is >lager< dan de focus met de 125pk motor.
Blijkbaar zit er genoeg marge op voor de importeur.

spoiler alert zei:
R J G Ruiters zei:

Er is mij wel wat opgevallen over de torretjes: De prijs van een Focus ex belastingen met de 150pk 1.5 motor is >lager< dan de focus met de 125pk motor.

Dat is bijzonder...
Welke verklaring zou daar voor zijn?

R J G Ruiters zei:
spoiler alert zei:
R J G Ruiters zei:

Dat is bijzonder...
Welke verklaring zou daar voor zijn?
De importeur bedenkt een mooie consumentenprijs lijst. Daarin wordt ruimte gebouwd voor commerciële acties. De BPM belasting wordt daar vanaf getrokken en blijft een nettoprijs over. Soms leidt dat er toe dat de nettoprijs lager is dan een duurder model.

Dat leidt er ook toe dat subsidies leiden tot een hogere nettoprijs (dus grotere marges voor de importeur en dealers).

Terug
Bovenaan