Gezinsauto voor max 35k

L 1625359

Startmotor
Hi allemaal,

Mijn vrouw en ik hebben momenteel een hyundai i20 en dit beviel prima, maar nu met een baby erbij gaat het niet meer lukken om te gaan kamperen met deze wagen.

We willen graag een zuinige auto van maximaal 35.000 euro. We rijden ongeveer 15. 000 km per jaar auto waarvan 80/90% ritten zijn van max 50km.

Het liefste willen we voor een volledig elektrische auto gaan omdat we graag mee willen met de tijd, dit lijkt echter nog steeds lastig.

Daarbij is het goed om te weten dat wij 21 zonnepanelen hebben en een warmtepomp, het lijkt er dus op dat dit gunstig is?

Ik had eerst een Octavia Combi iV op het oog, maar kom er gaandeweg achter dat plugin hybride weleens in het verdomhoekje komen te staan.. Vandaar dat ik nu grote twijfels heb. Vooral vanwege de de MRB..

Ik ben benieuwd hoe mensen in soortgelijke situatie de knoop hebben doorgehakt en hoe dit heeft uitgepakt.

Zouden jullie mij wat raad kunnen geven misschien?

Met vriendelijke groet,
Ruben

Plugin hybride in het verdomhoekje dat kan kloppen maar dat geldt toch voor E auto's binnenkort ook?
Het genoemde bedrag, ben je bereid dat bij te betalen bij inruil? Van welk jaar is de I20?

De i20 is een comfort versie van 2017 en heeft bijna 90.000 km op de teller.
De inruil waarde zou van dit budget af gaan, dus ik ben zegmaar uit onze portemonnee minder bereid om te betalen van 35k.

Een Skoda Ocatvia Combi PHEV weegt 1548 kilo, vind ik nog best meevallen voor zo'n grote auto dan kom je op zo'n 80 euro per maand uit. Een Kia E-niro weegt al ruim 1700kilo.

Klopt maar dan denk ik weer dit: de Octavia Combi PHEV kost aan MRB 936 euro per jaar oid.
Wanneer je naar een normale Combi kijkt dan komt dit ongeveer op 632 euro MRB per jaar uit.
Ga ik die 300 euro terugverdienen met PHEV is dan de grote vraag haha...

En wat gaat het fiscale gezeik doen met de restwaarde..
En is PHEV een te ingewikkelde techniek die op de lange termijn hoge reparatiekosten gaat geven...

Of je de 300 euro gaat terug verdienen weet ik niet, als je veel korte stukjes rijdt en dus veel elektrisch kan rijden ga je dan wel terug verdienen.

Wanneer je die korte ritten veel met een PHEV kan rijden lijkt mij dat ook een goede optie. Wanneer je thuis kan laden op overcapaciteit van de panelen is dat mooi meegenomen. Lukt ongetwijfeld niet altijd, maar alles is meegenomen.
Ik vind zelf een PHEV heel interessant, wanneer ik meer budget had vorig jaar was ik daar ook voor gegaan!
Hier ook veelal korte ritten, veel minder fijn voor een benzinemotor dan een elektromotor. En dan bij lange ritten nog een mooie range dankzij de benzinemotor (of eventueel diesel).

Waarom volledig elektrisch lastig?

Hey Magnifieke malloot ;)

bedankt voor je reactie, wellicht dat het toch geen gek idee is om PHEV te rijden, bevestiging daarvan zou mij ook rust kunnen geven. Ik ben daarin vooral bang voor een aantal dingen: stijgende benzine prijzen, MRB, restwaarde en onderhoudskosten op lange termijn.

Bij elektrische auto's vind ik het lastig om een model te vinden met voldoende ruimte voor al mijn baby en kampeer rommel zegmaar..

Of moet ik toch gewoon voor een tweedehands Tesla Model 3 gaan dan?
Zie bijvoorbeeld dit, dat past binnen budget:

Als je denkt dat hij ruim genoeg is, dan is dat zeker een optie. Ik zou dan persoonlijk voor een Long Range versie gaan en een met een kleurtje.

Voor max 35k kom je er genoeg tegen.
Model 3 Long Range
tesla-model-3-long-range-long-range.jpg

Model 3 Long Range
tesla-model-3-long-range-rwd-long-range-rwd-600km-wltp-autopilot-incl-btw.jpg

Model3 is ruim zat, kinderwagen past goed erin mits opgevouwen en wielen eraf, kan enorm veel in achter. Verkeek ik me echt op. Weekendjes weg met gezin en hond gingen prima!

Vakantie 4 weken met kinderen ook.

Heb gezin met twee kinderen van 1.5 en 3.5 jaar oud.

Wel de long range. Sneller laden en gewoon meer range uiteraard

Dank De Dude,

maakt het nog uit welk bouwjaar?
Ik had zelf 2x een 2019 model en die was gewoon goed, check wel even of de voorste draagarmen zijn vervangen - daar kwam vocht tussen waardoor die ging kraken. Was terugroepactie voor dacht ik en is kosteloos vervangen.

Facelift (ergens 2020? Te herkennen aan zwarte omlijsting) was wel weer stukje beter.

De Tesla Model 3 is inderdaad een goede optie. Ze kunnen erg snel laden.
Er zijn natuurlijk nog meer geschikte elektrische auto's op de markt.
Zoals de MG 4 en 5, Nissan Leaf, Renault Megane E tech Electric, BYD Dolphin, Kia Niro, Hyundai Kona. Kijk hoeveel ruimte je nodig hebt.

Laatst bewerkt:
Daarbij is het goed om te weten dat wij 21 zonnepanelen hebben en een warmtepomp, het lijkt er dus op dat dit gunstig is?

Ik weet niet wat de warmtepomp er mee van doen heeft, maar dat is dus nadelen als je een PHEV of EV wil aanschaffen, want je houd minder stroom over ;)

Voor je beeldvorming, even simpele rekensom, met 15.000 per jaar en 15 Kwh/100 km kom het dus neer op 2250 Kwh per jaar méér dan wat je nu hebt als je een laadpaal thuis installeert. Altijd wel goedkoper dan benzine maar reken je niet rijk met de zonnepanelen. Grotendeels zul je de stroom gewoon moeten betalen. EV's verbruiken nu eenmaal erg veel stroom en straks ook forse MRB. Kan onder aan de streep nog steeds gunstig zijn, maar EV rijden is niet meer zo goedkoop als dat het eerder was met goedkope of gratis stroom, parkeerplekjes en geen MRB in het vooruitzicht.

Model3 is ruim zat, kinderwagen past goed erin mits opgevouwen en wielen eraf, kan enorm veel in achter. Verkeek ik me echt op. Weekendjes weg met gezin en hond gingen prima!

Vakantie 4 weken met kinderen ook.

Heb gezin met twee kinderen van 1.5 en 3.5 jaar oud.

Wel de long range. Sneller laden en gewoon meer range uiteraard

Die kofferbak is inderdaad huge. Het is even wennen omdat het geen grote klep is zoals bij een hatchback/liftback/station, maar als iets naar voren is geschoven moet je er bijna inkruipen om er bij te kunnen. En met de bank plat heb je 2 meter laadruimte.

Maar goed, het is ook geen kleine auto met een lengte van 4,7 meter en een relatief kort neus (OK, Amerikanen noemen het compact maar wij Europeanen weten wel beter).

Ik weet niet wat de warmtepomp er mee van doen heeft, maar dat is dus nadelen als je een PHEV of EV wil aanschaffen, want je houd minder stroom over ;)

Voor je beeldvorming, even simpele rekensom, met 15.000 per jaar en 15 Kwh/100 km kom het dus neer op 2250 Kwh per jaar méér dan wat je nu hebt als je een laadpaal thuis installeert. Altijd wel goedkoper dan benzine maar reken je niet rijk met de zonnepanelen. Grotendeels zul je de stroom gewoon moeten betalen. EV's verbruiken nu eenmaal erg veel stroom en straks ook forse MRB. Kan onder aan de streep nog steeds gunstig zijn, maar EV rijden is niet meer zo goedkoop als dat het eerder was met goedkope of gratis stroom, parkeerplekjes en geen MRB in het vooruitzicht.

Dat het duurder wordt is ook het beleid natuurlijk. Er zijn eerder kortingen gegeven om de acceptatie te vergroten, nu het mainstream wordt, ga je mainstream betalen. En hogere kosten (in Nederland door het gewicht, in andere landen door het vermogen etc) stimuleert fabrikanten om efficientere EV's te ontwikkelen. Ik merk trouwens de range vooral bij "oudere" mensen een dingetje is omdat die natuurlijk benzine/diesel zijn gewend. Als ik naar mijn kinderen en hun vrienden kijk dan snappen ze niet wat het probleem is van 300km range. Op termijn kunnen er dus gewoon EV's komen met kleinere accu's waardoor die auto's flink lichter en dus goedkoper in gebruik worden.

Zeker is dat het beleid, maar ik zie mensen in mijn omgeving vaak rijk rekenen doordat ze zonnepanelen hebben denken dat ze nauwelijks nog kosten hebben maar dat is dus niet zo. Het is gewoon lang niet meer zo gunstig als wat het was. Ook onderhoud word vaak afgedaan als 'vrijwel geen kosten', maar een EV heeft ook gewoon banden, remmen en onderstel (die veel te verduren krijgen door het hoge gewicht va een EV) maar ook een interieurfilter, ruitensproeier, ruitenwisserbladen, airco, etc. geen olie, bougies of luchtfilter maar groot deel van de beurt zijn controlepunten die je met een EV ook hebt.

EV rijden is nog steeds wel wat gunstiger doorgaans en bovendien heb je een heerlijk soepel rijgedrag en andere ev voordelen maar mensen moeten zich ook niet te rijk rekenen wat ik in mijn omgeving toch wel vaak zie.

En ja wij rijden een ev als 2e auto met 'slechts' 200km WLTP. feitelijk kunnen wij daarmee 95% van onze ritjes prima mee doen. Met het zelfde gemak als je telefoon doe je de auto even aan de stekker en een uurtje later kun je al weer 150km rijden. Acceptatiegraad word inderdaad anders bij de jongere generatie

Laatst bewerkt:
Wij rijden een Model 3 LFP standaard range uit eind 2020. Deze accu mag je tot 100% opladen. Ik zou wel de 2021 versie nemen. (Dat is die met zwarte omlijsting, stoel verwarming achter elektrische achterklep, en beter interieur en ook een warmtepomp volgens mij).
Mid 2021 is er een andere accu met nog groter bereik ingekomen. (Dat moet je dan ff uitzoeken).

Het verschil tussen de sr 100% laden en de long range 80% is niet heel groot qua bereik. Wij hebben dus een “oud” model. En halen altijd minimaal 300 (winter snelweg geen warmtepomp). Andere seizoenen tussen de 350 en 380, eerste jaren tussen de 400-410, Maar degradatie.

Ik zou voor de 21 versie met wp gaan kom je in de winter met 120 wel 340+ km ver denk ik.

Terug
Bovenaan