Gezinsauto rond de 4000

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op mijn eerste auto. Al best wat research gedaan, maar zonder enige bagage aan basiskennis. Die is inmiddels wel al wat ingehaald, maar wellicht zie ik nog wat over het hoofd.

We zijn een gezin met 2 kleine kinderen (beide bijna 3), zullen vooral van de auto gebruik maken voor uitstapjes en af en toe een vakantie. Niet veel meer dan 10.000 km dus. We hebben ongeveer 4000,- te besteden.

De belangrijkste eisen zijn:
1. veiligheid
Dus vijf sterren bij anwb / ncap

2. betrouwbaarheid
We kunnen ons niet echt grote bijkomende kosten veroorloven, dus het zou fijn zijn als we zonder al te veel gedoe nog een aantal jaar door kunnen. Ik kijk naar auto's van minder dan 150.000 km op de teller, maar vind het moeilijk om de juiste balans tussen merk, bouwjaar en km stand te bepalen.

3. ruimte
Ik kijk naar c-klasse auto's, maar een hatchback met flink wat bagageruimte zou wellicht ook kunnen?

4. zuinigheid/milieubelasting
Zo laag mogelijk uiteraard, maar is (met ons aantal kilometers) vooral een kostenvraagstuk.

Ik ben verder geen sportieve rijder (wel voorkeur voor handgeschakeld), pk's interesseren me weinig en ik houd wel van een mooi uiterlijk maar ik neem een lelijke auto voor lief als hij aan al het bovenstaande voldoet.

De auto's waar we nu naar kijken (allemaal zo rond 2008 of nieuwer):
- Ford Focus (station & hatchback)
- Kia Cee'd
- Hyundai i30 (station & hatchback)
- Opel Astra
- VW Golf (station & hatchback)
- Renault Megane

Outsiders:
- Toyota Prius (2005 +)
- Volvo v40/v50 (2005+)

Mijn vraag zou dus zij: welke auto, welk bouwjaar en welke kilometerstand? En zie ik nog een fijne auto over het hoofd waar ik ook op moet zoeken?

Alvast dank voor het meedenken!

Ik realiseer me overigens dat er veel vergelijkbare topics zijn., zij het altijd net iets anders. Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze specifieke vraag.

joris 6924314 zei:
1. veiligheid

5 sterren veiligheid bij ANWB? ANWB doet niks met veiligheid...

3. ruimte
Ik kijk naar c-klasse auto's, maar een hatchback met flink wat bagageruimte zou wellicht ook kunnen?

Het C-segment zijn over het algemeen altijd hatchbacks, ook je voorstellen zijn dat allemaal. Wat bedoel je precies?

Verder is je budget wel erg laag voor al die eisen. Een betrouwbare auto voor zo weinig geld is al een uitdaging, welk merk/model het ook is. Dit allemaal tezamen is tamelijk onrealistisch.

Is een Fiat Bravo niet wat? Over het algemeen zwaar ondergewaardeerd. Alleen even kijken of de versnellingsbak goed is, deze is vanaf een bepaald bouwjaar berucht (m32 bak). ,

J01P zei:
joris 6924314 zei:
1. veiligheid

5 sterren veiligheid bij ANWB? ANWB doet niks met veiligheid...

3. ruimte

Het C-segment zijn over het algemeen altijd hatchbacks, ook je voorstellen zijn dat allemaal. Wat bedoel je precies?

Verder is je budget wel erg laag voor al die eisen. Een betrouwbare auto voor zo weinig geld is al een uitdaging, welk merk/model het ook is. Dit allemaal tezamen is tamelijk onrealistisch.

Op de ANWB site geven ze soms sterren, zal wel op de NCAP rating gebaseerd zijn. Deze zijn soms gedateerd, maar in de prjscategorie waarin ik zoek

Wat betreft c-segment heb ik het dan verkeerd begrepen. Wat ik bedoel is dat een station voor de hand ligt als gezinsauto, maar dat ik vermoed dat een iets grotere hatchback (zoals een focus, golf of prius) ook voldoende ruimte voor ons zou kunnen bieden.

Ik kom regelmatig auto's tegen van rond de 4000,- die als betrouwbaar te boek staan, maar dan wel met 180k of meer op de teller. Ga je met een dergelijke kilometerstand per definitie het schip in? Of zijn er auto's (bijvoorbeeld uit bovenstaande rijtje) die dat prima kunnen hebben?

Ik snap dat ik met €4k ambitieus ben qua kosten. wellicht moet ik mijn eisen bijstellen...

EVV zei:
Is een Fiat Bravo niet wat? Over het algemeen zwaar ondergewaardeerd. Alleen even kijken of de versnellingsbak goed is, deze is vanaf een bepaald bouwjaar berucht (m32 bak). ,

Gaat op het lijstje, dank!

€4k is eigenlijk net een rotbedrag. Boven de € 4500 kun je op veel auto's 6 maanden Bovag garantie krijgen, dat haalt een hoop onzekerheid weg.
Het is met auto's in het algemeen zo dat wanneer je een jong exemplaar koopt, de afschrijving hoog is, maar de kans op dure reparaties kleiner . Bij een ouder exemplaar is de afschrijving lager maar heb je meer kans op dure reparaties, en dat kan ook bij auto's die als zeer betrouwbaar te boek staan (een Prius bijvoorbeeld). Ik zou zelf bij een auto van € 4000 minimaal € 1500 euro reserve aanhouden voor eventuele reparaties. Goede kans dat je het niet nodig hebt, maar heb je het wel nodig en kun je het niet ophoesten ben je helemaal in de aap gelogeerd.

joris 6924314 zei:
EVV zei:

idee om de lancia delta ook op het lijstje te zetten, die staat op een verlengt onderstel van de fiat bravo. Het is een soort van concurrent van de mercedes b-klasse /vw golf plus. De delte heeft meer ruimte op de achterbank dan de bravo en heeft een verschuifbare achterbank.

Auto encyclopedie zei:
joris 6924314 zei:
EVV zei:

idee om de lancia delta ook op het lijstje te zetten, die staat op een verlengt onderstel van de fiat bravo. Het is een soort van concurrent van de mercedes b-klasse /vw golf plus. De delte heeft meer ruimte op de achterbank dan de bravo en heeft een verschuifbare achterbank.

Uh, een Delta en B-klasse/Golf Plus zijn totaal andere auto's... Een Delta is meer vergelijkbaar met een Passat bijvoorbeeld.

Wauw, mooie auto. En voordelige occasion, zo lijkt het.

Dank!

joris 6924314 zei:
EVV zei:

Zo te zien heeft de 1.4 90pk versie niet de beruchte M32 bak, dus dat valt dan mee....

De vijf NCAP sterren kunnen een heel vertekend beeld geven. Voorbeeld van mij eigen de Giulietta, in 2010 5 sterren, en in 2017 3 sterren. De auto is niet minder veilig geworden maar de manier van punten krijgen is veranderd. Daarom kan je voor mijn gevoel ook niet goed vergelijken op de NCAP sterren.

De Bravo lijkt mij ook een goede optie, al zal ik persoonlijk wel gaan voor de T-Jet. Voor het budget van 4000 zal een exemplaar met minder dan 150.000km wel lastig worden. Aan de andere kant dat er genoeg te koop staan met meer dan 200.000km geeft wel aan dat ze hoge km standen aan kunnen.
De opties die je zelf opnoemt lijken mij auto’s welke voldoen aan de wensen. Alleen de Golf staat niet bekend als betrouwbaar, maar ook daar zijn goede voorbeelden van net zo dat je een slechte Toyota’s hebt. Kijk ook naar de historie en of de auto tijdig onderhoud heeft gehad.

De Bravo, Ceed, Focus, Delta, Megane 3, en I30 zijn goede opties in deze prijsklasse, of kijk ook eens naar een Dacia Logan MCV.

In deze prijsklasse bepaalt de staat van onderhoud, en hoe er mee is omgegaan, voor een groot deel de betrouwbaarheid. De Dacia scoorde wel minder in de botstest maar is een goede en betrouwbare auto.

Bij de Astra zou ik lekker voor 1 van de latere exemplaren gaan van de H-serie, dus uit 2008-2009, late Cosmo of Temptation uitvoering. Hieronder wel een mooi exemplaar, ziet er nog erg goed uit zo op de foto's, met degelijke 1.6 zonder kwetsbare turbo.

Opel Astra 1.6 Temptation

kan zijn dat ik het mis hoor maar ik zou meer letten of alle onderhoud is gedaan dan aan de kilomters die op de auto staan
een auto met 3 ton met een gereviseerd blok heb je vaak meer plezier mee dan een auto met 100.000 op de teller die aan een revisie toe is

ik neem aan dat een hatchback prima is aangezien je kinderen nu 3 zijn?
een a3 sportback is eventueel ook een leuke keuze met het 1.5 fsi blok of de 2.0 fsi zie hier weinig problemen mee? (kan het mis hebben) en is net geen a4 dus hierdoor ook goedkoper en een prima kofferbakruimte alleen wel meer kms dan je zoekt en voor een perfecte ook iets boven je budget

een golf is eigenlijk dezelfde auto maar dan goedkoper dus dat is ook een goede optie
polo evt ook nog te overwegen alleen met de golf heb je wel meer luxe en denk dat dit ook wel fijn is.

hoop je geholpen te hebben!
succes met de zoektocht

Als betrouwbaarheid belangrijk is dan zou ik in deze lage prijsklasse juist geen relatief dure Audi A3 of relatief dure oude Golf kiezen. De kans op een matig exemplaar is dan best groot. Vaak zijn ze ouder en hebben meer kilometers gereden. De 2.0 en 1.6 FSI motoren zijn gevoelig voor vervuiling, ik zou dan eerder de gewone 1.6 met 102 pk kiezen.

fiesta Ultimate Edition zei:
kan zijn dat ik het mis hoor maar ik zou meer letten of alle onderhoud is gedaan dan aan de kilomters die op de auto staan
een auto met 3 ton met een gereviseerd blok heb je vaak meer plezier mee dan een auto met 100.000 op de teller die aan een revisie toe is

Dat is maar ten dele waar.
Het is inderdaad fijn om relatief zeker te zijn dat het blok 'vers' is. Maar de rest van de auto heeft dan al wel die 3 ton gereden, dus ook het onderstel, uitlaat, elektronica, interieur enz.
Niet alleen het blok kan kapot, de rest van de auto ook.

Het liefst een auto die aantoonbaar zijn onderhoud heeft gehad, goed rijdt en er qua gebruikssporen netjes uitziet, of in ieder geval zoals je zou verwachten van een gebruikte auto.

fiesta Ultimate Edition zei:

ik neem aan dat een hatchback prima is aangezien je kinderen nu 3 zijn?
een a3 sportback is eventueel ook een leuke keuze met het 1.5 fsi blok of de 2.0 fsi zie hier weinig problemen mee? (kan het mis hebben) en is net geen a4 dus hierdoor ook goedkoper en een prima kofferbakruimte alleen wel meer kms dan je zoekt en voor een perfecte ook iets boven je budget

een golf is eigenlijk dezelfde auto maar dan goedkoper dus dat is ook een goede optie
polo evt ook nog te overwegen alleen met de golf heb je wel meer luxe en denk dat dit ook wel fijn is.

hoop je geholpen te hebben!
succes met de zoektocht

Een 1.5 voor 4k kan niet.

Denk ook eens aan de Laguna 3 hatchback/station.
Fijne betrouwbare wagens voor relatief weinig geld.
Maar niet al te lang mee wachten,zijn nogal geliefd in de export.
Dit geld ook voor de Mondeo,let hierbij wel op roest aan de onderzijde portieren.

ik zou voor deze gaan: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/hyundai/m1745667814-hyundai-sonata-2-4-style-2ehand-nap-climate-control-zeer-net.html?previousPage=lr

Deze prijsklasse is al een gok-gebied: rommel en goede autoś tesamen.
Uit je verhaal begrijp ik dat lage kosten hoog scoren. dan moet je voor een simpele niet al te grote/zware auto gaan (groter+zwaarder = iedere maand meer wegenbelasting en meer verzekering plus een hoger brandstofverbruik en duurdere beurten/onderdelen). Zo'n Sonata als hierboven voorgesteld zou ik dan dus laten staan, en max. 4 weken garantie heb je ook al niets aan. Dan kan je beter een goedkopere auto particulier kopen waar alle onderhoud bekend is en zo wat marge voor onderhoud houden. In deze prijsklasse bij garages kopen is vaak gewoon teveel betalen zonder dat je er een betere auto voor terug krijgt, zijn vaak handelaren en dus garantie tot de deur. Dus zoek dan in ieder geval een betrouwbaar adres....Denk ook eens aan een sedan: minder gewild = goedkoper (en meteen zat bagageruimte)
incl. garantie

Focus
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145208995/Android?s=2-2-0-0-1-1&portals_amount=2&portals_dealersite=0

Astra
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/144925351/Android?s=70-50-5-5-1-23&portals_amount=2&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Deze prijsklasse is al een gok-gebied: rommel en goede autoś tesamen.
Uit je verhaal begrijp ik dat lage kosten hoog scoren. dan moet je voor een simpele niet al te grote/zware auto gaan (groter+zwaarder = iedere maand meer wegenbelasting en meer verzekering plus een hoger brandstofverbruik en duurdere beurten/onderdelen). Zo'n Sonata als hierboven voorgesteld zou ik dan dus laten staan, en max. 4 weken garantie heb je ook al niets aan. Dan kan je beter een goedkopere auto particulier kopen waar alle onderhoud bekend is en zo wat marge voor onderhoud houden. In deze prijsklasse bij garages kopen is vaak gewoon teveel betalen zonder dat je er een betere auto voor terug krijgt, zijn vaak handelaren en dus garantie tot de deur. Dus zoek dan in ieder geval een betrouwbaar adres....Denk ook eens aan een sedan: minder gewild = goedkoper (en meteen zat bagageruimte)
incl. garantie

Goeie info, dank!

En wat zeggen jullie bijvoorbeeld van een Skoda Roomster?

Behalve dat ie behoorlijk lelijk is (wat ik ergens nog wel charmant vind) voldoet ie aan alle eisen toch? En ze zijn behoorlijk voordelig te vinden…

joris 6924314 zei:

Behalve dat ie behoorlijk lelijk is (wat ik ergens nog wel charmant vind) voldoet ie aan alle eisen toch? En ze zijn behoorlijk voordelig te vinden…

Dat de 1.6 zestienklepper de beste keuze is en kom je er gelijk achter dat die nou net niet voordelig te vinden is en ook nog zeldzaam is.

Auto encyclopedie zei:
joris 6924314 zei:

Dat de 1.6 zestienklepper de beste keuze is en kom je er gelijk achter dat die nou net niet voordelig te vinden is en ook nog zeldzaam is.

Maakt dat de overige uitvoeringen een slechte keus? En zo ja, waarom?

Bij de Skoda Roomster is de 1.6 de meest betrouwbare motor.

In de bouwjaren waarin je zoekt waren de TSI motoren best matig. Ze kenden veel problemen met de distributieketting en spanners, vervuiling, en olie verbruik. De kwaliteit van de cilinderwand coating was ook niet geweldig.

Je loopt in deze prijsklasse meer kans om een Roomster tegen te komen met een matige motor. Of je kunt later dure motorproblemen krijgen. Het is wel een praktische en leuke auto.

ak2 zei:
Bij de Skoda Roomster is de 1.6 de meest betrouwbare motor.

In de bouwjaren waarin je zoekt waren de TSI motoren best matig. Ze kenden veel problemen met de distributieketting en spanners, vervuiling, en olie verbruik. De kwaliteit van de cilinderwand coating was ook niet geweldig.

Je loopt in deze prijsklasse meer kans om een Roomster tegen te komen met een matige motor. Of je kunt later dure motorproblemen krijgen. Het is wel een praktische en leuke auto.

Hartelijk dank voor de info!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m1740570923-skoda-roomster-1-6-16v-scout-airco-clima-17-lm-bj-2007.html?previousPage=lr
Deze heeft een behoorlijke km-stand, maar met een beetje budget achter de hand kan je nog er wel een paar jaar mee vooruit, niet?

joris 6924314 zei:
Deze heeft een behoorlijke km-stand, maar met een beetje budget achter de hand kan je nog er wel een paar jaar mee vooruit, niet?

Dat is dus de vraag. Dit is typisch een auto waar je pech of geluk mee kunt hebben. Dat je wat geld achter de hand houdt lijkt me verstandig. Misschien is er iemand met verstand van auto's in je buurt die je mee kunt nemen of kun je een aankoopkeuring laten doen voor wat meer zekerheid.

Trouwens, ik vind zo'n Roomster ook een grappige auto, snap wel dat je er van gecharmeerd bent.

Edit: Ik zie nu trouwens dat het een geïmporteerde auto is, weet niet of je dat wel moet willen.

Het blijft een gok, zoals Fw Ta al opmerkte, bij deze leeftijd en kilometerstand: Koppelingsplaat vervangen +/- € 800,-, Startmotor +/- € 275,-, uitlaatdelen ??? Schokbrekers +/- € 600,-. Het kan allemaal mee- of tegenvallen, hou voldoende reserve achter de hand.

kalman zei:
joris 6924314 zei:

Dat is dus de vraag. Dit is typisch een auto waar je pech of geluk mee kunt hebben. Dat je wat geld achter de hand houdt lijkt me verstandig. Misschien is er iemand met verstand van auto's in je buurt die je mee kunt nemen of kun je een aankoopkeuring laten doen voor wat meer zekerheid.

Trouwens, ik vind zo'n Roomster ook een grappige auto, snap wel dat je er van gecharmeerd bent.

Edit: Ik zie nu trouwens dat het een geïmporteerde auto is, weet niet of je dat wel moet willen.

Een aankoopkeuring laten doen lijkt me in de prijsklasse waarin ik zoek sowieso wel verstandig. Voor weinig extra kosten toch een beetje zekerheid.

Heb je trouwens al eens private lease overwogen? Er zitten zeker ook nadelen aan (en die moet je zeker goed onderzoeken), maar je weet financieel wel precies waar je aan toe bent.

Volgens mij is een Daihatsu Materia ook ruim achterin.

Daihatsu Materia 1.3 Funk / AIRCO / Dealer onderhouden
€ 3.499,00
https://link.marktplaats.nl/m1748166043?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Daihatsu Materia 1.3 Rythm
€ 3.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1738882934?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

haarr zei:
Volgens mij is een Daihatsu Materia ook ruim achterin.

Daihatsu Materia 1.3 Funk / AIRCO / Dealer onderhouden
€ 3.499,00
https://link.marktplaats.nl/m1748166043?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Daihatsu Materia 1.3 Rythm
€ 3.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1738882934?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

(y) en ter informatie is er ook met een iets sterkerder 1.5

In deze prijscategorie is het interessant om te kijken naar hoe saaier hoe beter. Je krijgt niet de meest flitsende auto en je vrienden zullen misschien wat flauwe opmerkingen maken, maar je krijgt er verrassend veel kwaliteit voor terug.

Paar opties:

- Toyota Corolla Verso of Toyota Verso. Saai, maar wel heel ruim, betrouwbaar en veel aanbod.
- Toyota Urban Cruiser. Weinig van verkocht, wel betrouwbaar en relatief ruim.
- Kia Soul. Best een leuke auto om te zien, ook hier geldt: onbekend dus onbemind.
- Mazda 5. Als MPV nooit echt begrepen, maar super praktisch door schuifdeuren achter. Heel ruim, ziet er best goed uit en rijdt ook verrassend lekker.
- Nissan Note. Kleiner dan de Verso of de 5, maar prima binnen het budget. Veel aanbod.

@phils een urbaincruiser voor €4.000?

De note vergelijkbaar met de Corolla verso? De tino is vergelijkbaar met de Corolla verso en de note met de verso s, alleen ga je een Verso s niet vinden voor dit budget

@auto encyclopedie: Ik vind 4250 wel als rond 4000 gelden. Valt ws ook nog wel iets over te onderhandelen.

https://www.autowereld.nl/toyota/urban-cruiser/1-3-vvt-i-aspiration-airco-33620370/details.html?_ga=GA1.2.2105320421.1613123489

En je hebt inderdaad gelijk, de Verso is groter dan de Note.

Phils zei:
In deze prijscategorie is het interessant om te kijken naar hoe saaier hoe beter. Je krijgt niet de meest flitsende auto en je vrienden zullen misschien wat flauwe opmerkingen maken, maar je krijgt er verrassend veel kwaliteit voor terug.

Paar opties:

- Toyota Corolla Verso of Toyota Verso. Saai, maar wel heel ruim, betrouwbaar en veel aanbod.
- Toyota Urban Cruiser. Weinig van verkocht, wel betrouwbaar en relatief ruim.
- Kia Soul. Best een leuke auto om te zien, ook hier geldt: onbekend dus onbemind.
- Mazda 5. Als MPV nooit echt begrepen, maar super praktisch door schuifdeuren achter. Heel ruim, ziet er best goed uit en rijdt ook verrassend lekker.
- Nissan Note. Kleiner dan de Verso of de 5, maar prima binnen het budget. Veel aanbod.

Dank! Met name de Nissan Note spreekt me aan; voldoet aan alle eisen en erg goed qua prijs/kwaliteit. En de kinderen zijn voorlopig nog klein dus hun beenruimte heeft even geen prioriteit ;).

Toch veel info uit het forum gehaald, dit gat helemaal goed komen. Hartelijk dank daarvoor allemaal.

Terug
Bovenaan