Gezinsauto PHEV of EV voor 60K

Koen 9279136

Startmotor
Vanwege gezinsuitbreiding ben ik op zoek naar een nieuwe auto. Op dit moment hebben wij een Ford Focus (hatcback) en een Opel Karl beide van 2017. We lopen er tegenaan dat met name de Karl niet geschikt is als gezinsauto. Nu wil ik graag de Karl verkopen en een nieuwe auto aanschaffen, zodat we 2 auto's hebben waarmee we veilig ons gezin kunnen vervoeren. We zoeken een SUV of Station met een lichte voorkeur voor een SUV. Het budget is ongeveer 60 of 65 K (cataloguswaarde) voor deze nieuwe auto. De auto zal ongeveer 25.000 kilometer per jaar gaan rijden, een combinatie van zakelijk en privé kilometers.

Maar ik twijfel of ik nu al elektrisch wil gaan rijden of dat ik nog een paar jaar wacht. Het aanbod van auto's in deze categorie is enorm dus ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Graag wil ik jullie ideeën horen over een auto in deze categorie. Ik zit zelf te denken aan:
  • Tesla Model Y (long range of Performance).
  • BMW 3 serie touring
  • Volkswagen ID7 (even wachten op de tourer)
  • Volkswagen Tiguan
  • Skoda Kodiaq (al vind ik het motoren aanbod heel licht voor zo'n grote auto)
Graag jullie mening.

Ik zou zelf geen 60k uitgeven aan een auto. Ik lees helemaal niks over de mogelijkheid wat laden betreft. Moet je aan een publieke laadpaal kan je thuis laden, kan je op je werk laden? PHEV is het slechtste van beide werelden, elektrisch beperkt bereik op benzine vaak onzuinig door het hogere gewicht,.

Ik zou zelf geen 60k uitgeven aan een auto. Ik lees helemaal niks over de mogelijkheid wat laden betreft. Moet je aan een publieke laadpaal kan je thuis laden, kan je op je werk laden? PHEV is het slechtste van beide werelden, elektrisch beperkt bereik op benzine vaak onzuinig door het hogere gewicht,.
Excuses voor het ontbreken dan de info: Ik heb nog geen mogelijkheden voor thuisladen. Maar ik heb een eigen oprit dus dat kan gewoon geregeld worden. We hebben ook een PV installatie met overcapaciteit dus een groot deel van de stroom is (nog) gratis. Op het werk kan ik ook laden. Een gewone ICE hoort ook tot de mogelijkheden overigens. Maar ik kom veel PHEV's tegen als ik ga zoeken.

Renault Scénic - Toyota bZ4X - Hyundai Ioniq 5?​

De Renault heeft de grootste actieradius, de Toyota 10 jaar garantie maar er komt dit jaar nog een update, de Hyundai kan zeer snel laden! Hier in een vergelijk:

Bedankt voor je reactie en de link. Ik vind de Toyota en de Hyundai niet mooi. De renault zou een optie kunnen zijn, maar dan heeft Tesla MY op veel fronten (behalve actieradius) toch nog een streepje voor.

Je wil sowieso nieuw? De PHEV en EV modellen schrijven behoorlijk af, is een jong gebruikte niks? Dan koop je zeker voor 60k een hele mooi auto en heb je een deel afschrijving door iemand anders laten betalen.

Ik rij nu een PHEV, de een vind het niks, voor mij is het perfect. Woon werk elektrisch, weekendjes weg/cursussen/caravan trekken geen probleem en "range" genoeg.

Edit, kijk je naar waar voor je geld en je vind ze niet lelijk kun je niet om Tesla heen natuurlijk.

Je wil sowieso nieuw? De PHEV en EV modellen schrijven behoorlijk af, is een jong gebruikte niks? Dan koop je zeker voor 60k een hele mooi auto en heb je een deel afschrijving door iemand anders laten betalen.

Ik rij nu een PHEV, de een vind het niks, voor mij is het perfect. Woon werk elektrisch, weekendjes weg/cursussen/caravan trekken geen probleem en "range" genoeg.

Edit, kijk je naar waar voor je geld en je vind ze niet lelijk kun je niet om Tesla heen natuurlijk.
Bedankt voor je reactie. Nee de auto hoeft niet sowieso nieuw te zijn. Maar ik ga hem zakelijk kopen, en vanwege de bijtelling wil ik graag de cataloguswaarde onder 65 K hebben.

In de juiste configuratie vind ik de Model Y niet lelijk. Al zijn er heel veel auto's die ik mooier vind.

Je kan heel makkelijk om Tesla heen, zeker met zo'n budget is de keuze reuze. Het elektrische gedeelte van Tesla is leuk, maar de rest van de auto is nog steeds matig en maar dat is persoonlijk ik vind het interieur er nog steeds erg goedkoop uit zien en moet er niet aan denken dat je alles via het waardeloze scherm zou moeten doen.

Je kan heel makkelijk om Tesla heen, zeker met zo'n budget is de keuze reuze. Het elektrische gedeelte van Tesla is leuk, maar de rest van de auto is nog steeds matig en maar dat is persoonlijk ik vind het interieur er nog steeds erg goedkoop uit zien en moet er niet aan denken dat je alles via het waardeloze scherm zou moeten doen.

Geheel met je eens, ik zou hem gratis nog niet willen maar feit is wel dat je veel auto voor je geld krijgt.

Bedankt voor je reactie. Nee de auto hoeft niet sowieso nieuw te zijn. Maar ik ga hem zakelijk kopen, en vanwege de bijtelling wil ik graag de cataloguswaarde onder 65 K hebben.

In de juiste configuratie vind ik de Model Y niet lelijk. Al zijn er heel veel auto's die ik mooier vind.

Hoe gebruik jij je auto? Rij je veel kort stukken/rondom huis, dan kan een phev interessant zijn. rij je veel lange stukken snelweg zou ik dat niet aanraden, dan heb je er per saldo weinig aan.

Vanwege gezinsuitbreiding ben ik op zoek naar een nieuwe auto. Op dit moment hebben wij een Ford Focus (hatcback) en een Opel Karl beide van 2017. We lopen er tegenaan dat met name de Karl niet geschikt is als gezinsauto. Nu wil ik graag de Karl verkopen en een nieuwe auto aanschaffen, zodat we 2 auto's hebben waarmee we veilig ons gezin kunnen vervoeren. We zoeken een SUV of Station met een lichte voorkeur voor een SUV. Het budget is ongeveer 60 of 65 K (cataloguswaarde) voor deze nieuwe auto. De auto zal ongeveer 25.000 kilometer per jaar gaan rijden, een combinatie van zakelijk en privé kilometers.

Maar ik twijfel of ik nu al elektrisch wil gaan rijden of dat ik nog een paar jaar wacht. Het aanbod van auto's in deze categorie is enorm dus ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Graag wil ik jullie ideeën horen over een auto in deze categorie. Ik zit zelf te denken aan:
  • Tesla Model Y (long range of Performance).
  • BMW 3 serie touring
  • Volkswagen ID7 (even wachten op de tourer)
  • Volkswagen Tiguan
  • Skoda Kodiaq (al vind ik het motoren aanbod heel licht voor zo'n grote auto)
Graag jullie mening.
Als het om ruimte gaat moet je de 3 serie vergeten. Leuk auto maar niet ruim.

Welke motor zit je aan te denken bij de Tiguan? Aangezien de technisch identieke Kodiaq je de motoren te licht vind? Auto en motorenaanbod is namelijk identiek. Zo'n kodiaq kun je net als een tiguan (nu) ook als plugin met 204PK krijgen. Lijkt mij toch niet onderbemeten.

Wil je EV dan kun je rationeel niet onder de model Y. Maar rationeel gezien is een dacia voor de meeste mensen ook voldoende die een benzineauto zoeken. Ik vind het van buiten geen mooie auto en van binnen al helemaal niet. Feit is wel dat het gewoon value for money is. (net als een dacia).

3-serie is niet heel ruim, zoals BMW zelf zegt; daarvoor hebben we een 5 serie touring. :)

Welke motor zit je aan te denken bij de Tiguan? Aangezien de technisch identieke Kodiaq je de motoren te licht vind? Auto en motorenaanbod is namelijk identiek. Zo'n kodiaq kun je net als een tiguan (nu) ook als plugin met 204PK krijgen. Lijkt mij toch niet onderbemeten.

Wil je EV dan kun je rationeel niet onder de model Y. Maar rationeel gezien is een dacia voor de meeste mensen ook voldoende die een benzineauto zoeken. Ik vind het van buiten geen mooie auto en van binnen al helemaal niet. Feit is wel dat het gewoon value for money is. (net als een dacia).

3-serie is niet heel ruim, zoals BMW zelf zegt; daarvoor hebben we een 5 serie touring. :)
De 204PK sterke PHEV is inderdaad niet onderbemeten. Maar ik vind de 1.5 met 150PK voor een auto 1600kg. aan de lichte kant.

5 serie is een hele mooie auto, maar helaas buiten budget ;)

Hoe gebruik jij je auto? Rij je veel kort stukken/rondom huis, dan kan een phev interessant zijn. rij je veel lange stukken snelweg zou ik dat niet aanraden, dan heb je er per saldo weinig aan.
Mijn woon/werk verkeer zijn korte stukken 16 km/dag. Maar zakelijk rij ik veel lange stukken snelweg.

Mijn woon/werk verkeer zijn korte stukken 16 km/dag. Maar zakelijk rij ik veel lange stukken snelweg.
(bak)fiets?

Ik zou in jouw geval een lijstje maken. Loop een gemiddeld jaar door (vakanties, wintersport, familiebezoekjes) en bekijk of een EV van toepassing is.

Caravan trekken, huisje in de Ardennen en wintersport zijn bijvoorbeeld geen fijne punten voor de EV bezitter. Een schoonmoeder die heel vaak haar auto op jouw oprit heeft gezet als je thuiskomt kan ook zo'n puntje zijn ;)

Ik vind zelf de combinatie van EV en kleine kinderen al wat spannend. In bepaalde gevallen wil je gewoon de rit van X uur in X uur doen en niet X uur + 25 minuten gezellig koffie drinken met andere EV bezitters. Voorbeeld: je kindje slaapt lekker in de auto, het is ijskoud hondenweer en jij moet toch best wel nodig naar de wc.

Papa-zoekt-nieuwe-auto

Best een lastige afweging.

Een elektrische auto is een stuk efficiënter dan een PHEV.
En waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper om te rijden.
Zeker met thuis en bij het werk laden.

De PHEV heeft een grotere range.

De Tesla Model Y is een hele interessante EV, er komt denk ik wel een facelift aan. Kijk dan ook naar de BYD Seal.

Andere interessante nieuwe elektrische modellen zijn de Peugeot e 3008 en Renault Scenic.

Vloeken in de kerk voor sommigen ivm Chinese makelij maar een XPENG G9 zou prima passen. Staan een aantal Nederlandse reviews op Youtube. Schijnt ontzettend snel te laden en zit goed in elkaar. Voelt schijnbaar Duits aan. Long range 500+ km.

Vloeken in de kerk voor sommigen ivm Chinese makelij maar een XPENG G9 zou prima passen. Staan een aantal Nederlandse reviews op Youtube. Schijnt ontzettend snel te laden en zit goed in elkaar. Voelt schijnbaar Duits aan. Long range 500+ km.
Mooie auto, maar inderdaad de chinese makelij staat mij niet zo aan.

Persoonlijk zou ik voorlopig niet voor een EV gaan, maar voor een hybride. Met dit budget zou ik een Mercedes GLC, Volvo XC60 of BMW X3 nemen van een jaar oud. Meer dan genoeg keuze en écht wel van een ander niveau dan de RAV4/ Tiguan etc

De Benz blijft vrij duur maar binnen budget kun je een heel dikke XC60 kopen.

Gezinsuitbreiding: 2e of 3e kind?
Belangrijk, want de derde zit achterin is vaak behelpen bij veel auto's.

Ik zou nog even wachten: de update van de Model Y komt dit jaar. En de KIA EV5 komt er ook aan. De Model Y biedt overigens zeeën aan ruimte.
Nissan X-Trail biedt ook lekker de ruimte, ziet er ook niet verkeerd uit.

Zakelijk kopen als dga/eenmanszaak is vaak ongunstig (tenzij >90% van de kilometers prive zijn), op Berekenhet.nl kun je dat op een rijtje zetten. Een jonge auto prive met 'de kop eraf' is gunstiger. Kijk maar wat een BMW-5 serie uit 2022 kost: kun je voor <50.000 vinden.

Hebben nu even een Y LR te leen en dat is toch wel een mega fijne auto. Update Juniper komt midden dit jaar maar er komt zeker nog een fikse prijsverlaging voor het huidige model zodat de facelift weer "normaal" geprijsd kan worden.
In Amerika zijn ze al bezig met acties ( voor deze maand );

"Tesla has strategically reduced the prices of the Model Y, signaling an aggressive push to boost sales.
For the rest of February 2024, customers can enjoy a $1,000 discount on the Model Y RWD and Long Range models. Tesla has also rolled out enticing incentives, such as free Full Self-Driving transfers, lifetime free Supercharging for early adopters".

Terug
Bovenaan