Gezinsauto aankoopadvies € 13.000,-

A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb inmiddels redelijk wat doorgelezen. Nu is het zo dat ik behoorlijk aan het sparen ben geweest om weer een auto te kopen. Ik ben samen met mijn vriendin en we willen een auto voor de toekomst kopen. Omdat er in de komende jaren kinderen op de planning staan moet het dus ook een fijne gezinsauto zijn. We zullen ook zeker vaker met de auto op vakantie gaan. Vandaar dat we ook naar een auto op zoek zijn met een iets grote kofferbak. We hebben al verschillende auto's bekeken maar zijn benieuwd naar nieuwe inzichten.

Auto's die we bekeken hebben:
Peugeot 2008.
Peugeot 308 (geen SW, vind ik persoonlijk niet zo mooi.)

Nu heb ik verhalen gehoord over de 1.2 Puretech 3 cilinder motoren dat de levensduur hiervan niet zo lang is?

Ik heb de volgende eisen;
Budget: +- €13.000,- Type auto: (sportieve en betrouwbare) vijfdeurs.
Km-stand: max. 100.000
Gewicht: max. 1250 kg
Vermogen: vanaf 120 pk, het hoeft geen raceauto te zijn maar de auto moet qua rijgedrag sportief zijn.

Met vriendijke groeten,

Menno

Als het toch Frans mag zijn, zou ik ook kijken naar een Renault Megane. Veel aanbod, en naar mijn idee kwalitatief toch wel wat beter.

Menno 7090579 zei:
Beste autoliefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb inmiddels redelijk wat doorgelezen. Nu is het zo dat ik behoorlijk aan het sparen ben geweest om weer een auto te kopen. Ik ben samen met mijn vriendin en we willen een auto voor de toekomst kopen. Omdat er in de komende jaren kinderen op de planning staan moet het dus ook een fijne gezinsauto zijn. We zullen ook zeker vaker met de auto op vakantie gaan. Vandaar dat we ook naar een auto op zoek zijn met een iets grote kofferbak. We hebben al verschillende auto's bekeken maar zijn benieuwd naar nieuwe inzichten.

Peugeot 2008.

Nu heb ik verhalen gehoord over de 1.2 Puretech 3 cilinder motoren dat de levensduur hiervan niet zo lang is?

Gewicht: max. 1150 kg
Vermogen: vanaf 120 pk, het hoeft geen raceauto te zijn maar de auto moet qua rijgedrag sportief zijn.

Met vriendijke groeten,

Menno

Een goed onderhouden 1.2 Pure Tech motor kun je echt prima kopen, in een kleine serie in de eerste bouwjaren tm ongeveer 2015 zaten slechte distributieriemen die niet goed tegen olie konden. De meeste exemplaren zijn inmiddels vervangen, check dus het verleden.

De Peugot 308 2 biedt heel veel auto voor het geld, en is gewoon een goede koop. Auto's tot 100.000 km zijn veel duurder dan auto's die wat meer hebben gelopen, veel mensen hanteren die psychologische grens, kijk dus bij voorkeur naar wat hogere tellerstanden.

Goede alternatieven zijn de Alfa Giulietta, Kia Ceed vanaf 2012, Honda Civic, en Renault Megane. Alle vier auto's zijn goede keuzes.

De THP motoren moet je absoluut vermijden. De PureTechs zijn veel beter.

Naast de hierboven genoemde alternatieven (die goed zijn) kun je ook de Opel Astra nog overwegen.

Menno 7090579 zei:
Beste autoliefhebbers,

Peugeot 2008.

Met vriendijke groeten,

Menno

Hello naamgenoot. Als de auto qua rijgedrag sportief moet zijn, moet je écht geen Peugeot 2008 of 308 hebben.. Ik zie eisen qua km. stand en bouwjaar. Niet over verbruik, en sportiviteit is in the eye of the beholder.

Bedankt voor de reactie's

We gaan in de bovengenoemde auto's gewoon allemaal proefrijden en dan kijken welke ons het beste bevalt.

Jan 7171015 zei:
Menno 7090579 zei:
Beste autoliefhebbers,

Peugeot 2008.

Met vriendijke groeten,

Menno

Hello naamgenoot. Als de auto qua rijgedrag sportief moet zijn, moet je écht geen Peugeot 2008 of 308 hebben.. Ik zie eisen qua km. stand en bouwjaar. Niet over verbruik, en sportiviteit is in the eye of the beholder.

Welke auto zou jij dan aanbevelen?

Misschien een persoonlijke vraag maar wanneer staan de kinderen op de planning? Mijn advies zou zijn de auto pas te kopen als jullie echt zover zijn. Is de huidige auto aan vervanging toe? Wat rij je nu?

Je geeft 1150 als grens aan, maar volgens mij zijn de meeste suggesties zwaarder? Hoe hard is die eis?

Bobslee zei:
1150 is inderdaad wel erg weinig voor een station.
Nou is de eis ook geen station maar een 5 deurs, maar dat maakt 1150 nog steeds weinig.

Epica zei:
Bobslee zei:
Nou is de eis ook geen station maar een 5 deurs, maar dat maakt 1150 nog steeds weinig.
Ohja, eis is grotere kofferbak (vandaar dat ik automatisch aan een station dacht) maar de 308 mag weer geen SW zijn.

1150 is wat een B segmenter weegt ongeveer.
Dan blijft er natuurlijk maar 1 auto over.

Renault Clio Estate in een dikke Bose uitvoering

of

Renault Clio Estate in een iets minder rijk uitgeruste Limited uitvoering, maar wel met minder kilometers op de teller.

Sportief is het nog steeds niet (want dat zoek je blijkbaar) maar wel praktisch en het ziet er leuk uit.

Overigens ook te krijgen als 1.2TCe met 118pk al zijn die wat zeldzamer en iets onderhoudsgevoeliger.

Ik ben samen met mijn vriendin en we willen een auto voor de toekomst kopen. Omdat er in de komende jaren kinderen op de planning staan moet het dus ook een fijne gezinsauto zijn.
unquote

Je hebt dus eigenlijk álle tijd, nooit haasten met zulke beslissingen of er moet zich iets onverwachts voordoen. wat voor auto rijd je nou en ruil je die in? Best moeilijk met jouw criteria (vooral de PK's in verhouding tot de prijs/kilometers, maar ik zoek gewoon:
Je vermeldt niet handgeschakeld of automaat, dus ga ik maar van handgeschakeld uit:
1) https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/46836917, de volgende is veels te duur maar ik laat hem toch zien:
2) https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/tipo/40406561

Die Tipo is echt een ondergewaardeerde auto.
Ziet er best vlot uit (en is het ook), schakelt heerlijk, goede stoelen en is echt heel ruim van binnen. Vele malen ruimer dan de Astra bijvoorbeeld.
Jammer dat ze nog zo duur zijn.

Menno 7090579 zei:
Welke auto zou jij dan aanbevelen?

Een Honda Civic, Mazda 3 of een Ford Focus bijvoorbeeld? Of een Mitsubishi Lancer zowel als sedan of Hatchback rijdt ook fijn en redelijk sportief voorzover dat geldt in deze klasse zonder naar iets 'echt' sportiefs opzoek te zijn. Wél zwaarder dan 1150 kg, maar dat zijn tegenwoordige C segmenters al snel.

speedtouch zei:
Ik ben samen met mijn vriendin en we willen een auto voor de toekomst kopen. Omdat er in de komende jaren kinderen op de planning staan moet het dus ook een fijne gezinsauto zijn.
unquote

Je hebt dus eigenlijk álle tijd, nooit haasten met zulke beslissingen of er moet zich iets onverwachts voordoen. wat voor auto rijd je nou en ruil je die in? Best moeilijk met jouw criteria (vooral de PK's in verhouding tot de prijs/kilometers, maar ik zoek gewoon:
Je vermeldt niet handgeschakeld of automaat, dus ga ik maar van handgeschakeld uit:
1) https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/46836917, de volgende is veels te duur maar ik laat hem toch zien:
2) https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/tipo/40406561

De Fiat tipo is zeker een mooie auto en zal toch aan het lijstje toegevoegd worden. Er is wel iets te schuiven in het budget maar wil ook zeker de helft van het spaargeld overhouden voor kinderen en trouwen.

Bobslee zei:

Ik heb me verkeken in het gewicht, het mag maximaal 1250 zijn. excuses.

Dit ook in de post aangepast.

Vin cent zei:
Misschien een persoonlijke vraag maar wanneer staan de kinderen op de planning? Mijn advies zou zijn de auto pas te kopen als jullie echt zover zijn. Is de huidige auto aan vervanging toe? Wat rij je nu?

Je geeft 1150 als grens aan, maar volgens mij zijn de meeste suggesties zwaarder? Hoe hard is die eis?

De eis is aangepast naar 1250 kilo, had verkeerd gekeken. Ik rij momenteel geen auto maar heb heel lang in een ds3 gereden die overigens heel erg fijn was. Daar lag een 1.6 vti in. Kinderen staan over ongeveer 3 jaar op de planning. Eerst nog even wat reizen!

Kinderen over ongeveer 3 jaar op de planning? Jullie zijn nog zo'n 3 jaar met z'n tweeën?
Dan zou ik voor die 3 jaar nog een leuke auto kopen!

Gewoon een voorbeeldje. Een Honda CR-Z ([size=x-small]zit ook nog onder je initiële 1150 kg. ;)[/size] ), de facelift met Honda Quality Plus garantie: https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/cr-z/47699550
De 7 zekerheden van Honda Quality Plus:

Altijd 24 maanden technische garantie, zonder kilometerlimiet
Altijd 24 maanden 24 uurs Honda Assistance, zonder kilometerlimiet
Omruilgarantie
Nieuwe APK
Geen periodieke onderhoudskosten de eerste 20.000 km of 12 maanden
Reconditionering
100+ puntencheck inclusief NAP

0-8a2209f9-9186-4ebc-becb-caf9fe399b4f.jpg

0-98d266c2-0642-4ff6-8339-a5fe9a5e03f3.jpg

En dan zien we Menno hier over een jaar of drie weer terug, met tranen in de ogen
c020.gif
omdat die leuke CR-Z weg moet...
[size=x-small].[/size]​

Met mogelijke kleintjes op komst is ruimte op de achterbank erg belangrijk, samen met een prettige (grote) achterdeuropening. De huidige autokinderstoelen zijn groot en lomp. Kijk eens naar een Nissan Pulsar, niet zo bekend en voor best aantrekkelijk prijzen te koop. Ik vind het een onderschatte auto.

Ik ben het met Jazzik eens, ik zou ook nog geen gezinsauto kopen, maar wel nog een keer een leuke auto en dan geen CRZ.
Het duurt nog zeker 4 jaar voor de kleine er is, mits alles in een keer goed gaat. Koop nu een leuke auto, rij daar 3,5/4 jaar in rond en tegen de tijd dat de kleine bijna komt koop je een verstandige auto.

Jazzik zei:
Epica zei:
en dan geen CRZ.

Hoezo géén CR-Z
a018.gif
Omdat jij die niet leuk (genoeg) vindt? Of heb je daar een betere reden voor?
Omdat we niet allemaal zo'n Honda geil mannetje zijn als jij, bij jou is alles Honda. Het is een duf een saaie auto met matige prestaties.

Jazzik zei:
Kinderen over ongeveer 3 jaar op de planning? Jullie zijn nog zo'n 3 jaar met z'n tweeën?
Dan zou ik voor die 3 jaar nog een leuke auto kopen!

Gewoon een voorbeeldje. Een Honda CR-Z ([size=x-small]zit ook nog onder je initiële 1150 kg. ;)[/size] ), de facelift met Honda Quality Plus garantie: https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/cr-z/47699550
De 7 zekerheden van Honda Quality Plus:

Altijd 24 maanden technische garantie, zonder kilometerlimiet
Altijd 24 maanden 24 uurs Honda Assistance, zonder kilometerlimiet
Omruilgarantie
Nieuwe APK
Geen periodieke onderhoudskosten de eerste 20.000 km of 12 maanden
Reconditionering
100+ puntencheck inclusief NAP

0-8a2209f9-9186-4ebc-becb-caf9fe399b4f.jpg

0-98d266c2-0642-4ff6-8339-a5fe9a5e03f3.jpg

En dan zien we Menno hier over een jaar of drie weer terug, met tranen in de ogen
c020.gif
omdat die leuke CR-Z weg moet...
[size=x-small].[/size]​

Haha, ik denk het niet. Héél eerlijk vind ik de auto afschuwelijk.

Ik wil graag nu een gezinsauto omdat in mijn optiek (correct me if i'm wrong) een auto nogal wat afschrijft en ik over 3/4 jaar te veel bij moet leggen om een auto te kopen van dezelfde waarde.

Epica zei:
Omdat we niet allemaal zo'n Honda geil mannetje zijn als jij, bij jou is alles Honda. Het is een duf een saaie auto met matige prestaties.

Nou, je conclusie klopt niet helemaal en is een beetje vulgair verwoord...
Ik heb bij wijze van spreken ongeveer alle merken gereden, ja zélfs VW en Skoda maar ook Hyundai, Kia, Honda en nu Toyota. De laatsten omdat ik kwaliteit en betrouwbaarheid weet te waarderen... Die kwaliteit en betrouwbaarheid gun ik een ander ook. Zelfs Epica...
midi.gif

Zou nu nog geen auto gaan kopen voor evt kinderen over een jaar of 4. Dan is deze auto alweer aan vervanging toe zo ongeveer en er kan nog zoveel veranderen in die tijd. Wil je een auto, koop iets voor wat nu voldoet, in vrijwel iedere auto kan je echt wel een kind kwijt als dat toch van toepassing wordt en zie daarna weer verder.

R W xxx zei:
Zou nu nog geen auto gaan kopen voor evt kinderen over een jaar of 4. Dan is deze auto alweer aan vervanging toe zo ongeveer en er kan nog zoveel veranderen in die tijd. Wil je een auto, koop iets voor wat nu voldoet, in vrijwel iedere auto kan je echt wel een kind kwijt als dat toch van toepassing wordt en zie daarna weer verder.

Precies dit.

Menno 7090579 zei:
Ik wil graag nu een gezinsauto omdat in mijn optiek (correct me if i'm wrong) een auto nogal wat afschrijft en ik over 3/4 jaar te veel bij moet leggen om een auto te kopen van dezelfde waarde.

Afschrijving is gewoon een hele grote post, en is vaak groot als je relatief kort in een jonge auto rijdt. Als je een goede auto koopt die goed bij de wensen past, dan kun je er vaak vele jaren in rijden. (we hebben 2 gebruikt gekochte auto's de een is sinds 2011 in ons bezit en de ander sinds 2014)

Kies gewoon een auto die heel goed aan je wensen voldoet, die je leuk vindt, en maak een uitgebreide proefrit. Er zijn al prima gezinswagens genoemd.

Maar koop dan een leuke auto voor 4.5/5k en rijd daar mee rond tot de tijd dat ze zwanger is en dan heb je tijd om en door te sparen voor een gezinsauto en tot die tijd en leuke auto.

Daarnaast kun je met een grotere B segmenter zoals de Clio Estate of een kleine C segmenter prima uit de voeten met een pasgeborene

Het wordt pas lastiger als ze wat ouder worden, dus dan ben je al bijna 6 jaar verder.

Even een update over mijn auto die ik gekocht heb.

Het is een Hyundai i20 t-gdi comfort geworden uit 2016 met 22.601 op de teller.

Heb hier uiteindelijk €12.500 voor betaald hier een linkje met wat fotos

https://www.autoweek.nl/forum/profile.php?10,351220

Bedankt voor alle bijdrages!

Terug
Bovenaan